-
1825
Thomas de Quincey, L’assassinat considerat com una de les belles arts, 1827
“Suposem que l'assassinat ja s'ha consumat. Suposem que la pobra víctima ha deixat de patir, i que el bergant que va cometre el crim, se l’ha engolit la terra… Ja n’hem fet un gra massa, de la moralitat; ara arriba el torn al gust i a les belles arts. I ha sigut una cosa trista, no n’hi ha dubte, molt trista, però no podem remeiar-la. […] Eixuguem-nos les llàgrimes i tinguem la satisfacció, potser, de descobrir que una operació que, moralment considerada, era pertorbadora i que no n’hi ha per on agafar-la, en ser jutjada segons els principis del gust, resulta que és una actuació molt meritòria.”
-
1840
Charles-Adolphe Wurtz
-
1855
Gustave Flauber, Madame Bovary, 1857
“Com si la plenitud de l'ànima no es desbordés a vegades per les més buides metàfores, perquè ningú, mai, no pot donar la mesura exacta de les seves necessitats ni de les seves concepcions ni dels seus dolors i que la paraula humana és com un calder rovellat en què toquem melodies per fer ballar els ossos, quan hom voldria entendrir els estels.”
-
1880
Polarímetre
-
1890
Jean-Joseph Langlebert
Charles-Adolphe Wurtz
Sacarímetre
1895
Ernest Barillot
Armand Gautier
Albert Hénocque
Louis-Joseph Troost
Louis-Joseph Troost
Paul Yvon
Robert Otto
Albert Hénocque
Charles-Edmond Drincourt
Gabriel de la Puerta
1900
Tomás Escriche y Mieg
Tomás Escriche y Mieg
Eugenio Piñerúa Álvarez
José Rodríguez Carracido
Hans von Pechmann
Theodor Heinrich Behrens
Espectroscopi
1905
Conrad Granell Modesto
1915
Balança analítica
Piròmetre òptic
1925
Paul Klee, Conferència a Jena, 1924
“Quin artista no voldria habitar allí on l'òrgan central, tant del temps com de l'espai, no importa si es diu cervell o cor, que determina totes les funcions? [...] En l'úter de la naturalesa, en el fons primitiu de la creació, on es troba la clau secreta de tot? Però no totes les persones hi poden entrar. Cadascuna haurà d'avançar pel camí que el pols del seu cor li assenyale”.
1930
Ernst Leybold
1940
Colorímetre Duboscq
Refractòmetre
Refractòmetre
Colorímetre de Lange
Balança de Westphal
1950
Espectroscopi de desviació constant
Balança
Fotòmetre de flama
Espectrofotòmetre d’ultraviolada i visible
Espectrofotòmetre
1955
Oscil·loscopi
Balança
Balança analítica d’un braç
Ph-metre model GS
Ph-Metre Beckman g-2000
1960
Gilbert Simondon, Du mode d'existence des objets techniques, 1958
“L'oposició traçada entre cultura i tècnica, entre l'ésser humà i la màquina, és falsa i sense fonament. No recobreix més que ignorància o ressentiment. Oculta, darrere d’un humanisme simple, una realitat rica en esforços humans i en forces naturals, que constitueix el món dels objectes tècnics, mitjancers entre la natura i l'ésser humà. La cultura es comporta respecte a l'objecte tècnic com l'ésser humà enfront de l'estranger quan es deixa portar per la xenofòbia primitiva. La misogínia orientada contra les màquines no és tant un odi a la novetat com el rebuig de la realitat estrangera […]. La causa més forta d'alienació al món contemporani resideix en aquest desconeixement de la màquina. No és una alienació causada per la màquina sinó pel desconeixement de la seua naturalesa i la seua essència, per la desaparició del món dels significats i per l’omissió en la taula de valors i conceptes que formen part de la cultura. La cultura està així desequilibrada perquè reconeix certs objectes, com els objectes artístics, i els atorga dret de ciutadania en el món dels significats, mentre que en margina uns altres, i particularment els objectes tècnics, a viure en un món desproveït d'estructura i significats, en què sols existeix un ús, una funció útil.”
Modelo H2
Rotàmetre
1965
Granatori
1980
Luis Buñuel, Mi último suspiro. Memorias, 1982
“Com que em negue a fer intervenir una divinitat organitzadora, l'acció de la qual em sembla més misteriosa que el misteri, no em queda sinó viure en una certa tenebra. Ho accepte: cap explicació, ni fins i tot la més simple, no val per a tots. Se’m diu: I la ciència? No intenta, per altres camins, reduir el misteri que ens envolta? Potser. Però la ciència no m'interessa. Em sembla presumptuosa, analítica i superficial. Ignora el somni, l'atzar, el riure, el sentiment i la contradicció, coses totes que em són precioses”.
1985
Michel Foucault, Curs al Collège de France, 1 de febrer de 1984
“La παρρησία, el coratge de dir la veritat, posa en risc no sols la relació establerta entre la persona que parla i aquella a qui es dirigeix la veritat, sinó també l'existència mateixa de la persona parlant, almenys en els casos en què la seua interlocutora té poder sobre ella i, a més, no pot suportar la veritat que se li diu.”
1990
Piotr Kowalski, Entrevistat por Pierre Musso, 18 de maig de 1993
“El meu parer és que la tècnica és el nostre inconscient col·lectiu actual, i no tant la ciència. Per mitjà de la tècnica es llegeixen les coses que no es troben en la superfície, aquelles que no es veuen i de les quals no es parla. És la meua hipòtesi de treball. M’apassiona servir-me de la tècnica perquè crec que és la que millor expressa, a través de l’art, allò que se’ns oculta.”
2010
Jean-Marc Lévy-Leblond, La science n’est pas l’art, 2010
“L’art i, en concret, l’art contemporani, m’atrau en relació directa per les seues diferències amb la ciència i no pas per les similituds ocasionals. Jo no sent gens de nostàlgia per la unitat perduda de la creació, tant humana com natural. La bellesa sorgeix de la diversitat del món, de les pedres, les flors, els ocells.”
Tornar Polarímetre
1880
Els polarímetres són instruments que mesuren els canvis en el pla de polarització de la llum produïts per determinades substàncies com ara el sucre. Com aquests canvis són proporcionals a la concentració d’aquestes substàncies òpticament actives, la mesura pot ser utilitzada per a anàlisis químiques. L’instrument que descrivim fou realitzat per Franz Schmidt & Hermann Haensch, una casa berlinesa que va ser una de les principals productores de polarímetres des dels anys seixanta del segle XIX. Aquesta casa comercial ha sobreviscut fins al segle XXI i encara comercialitza alguns models de polarímetre semblants als que descrivim ací, tot i que la seua finalitat és fonamentalment didàctica.