BAUMAN, R.P. 1992. Physics that textbook writers usually get wrong. II. Heat and energy, The Physics Teacher, Vol. 30, pp. 353-356.
CACHAPUZ, A.F. y MARTINS, I.P. 1987. High school students’ ideas about energy of chemical reactions. En NOVACK, J.D. (Ed.) Proceedings of the Second International Seminar Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. pp. 60-68. Cornell University: Nueva York.
CERVANTES, A. 1987. Los conceptos de calor y temperatura: una revisión bibliográfica, Enseñanza de las Ciencias, Vol. 5(1), pp. 66-70.
DOMÍNGUEZ, J.M. et al. 1998. Las partículas de la materia y su utilización en el campo conceptual de calor y temperatura: un estudio transversal, Enseñanza de las Ciencias, Vol. 16 (3), pp. 461-475.
FUCHS, H.U. 1987. Thermodynamics: A ‘Misconceived’ Theory. En NOVACK, J.D. (Ed.) Proceedings of the Second International Seminar Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. pp. 160-167. Cornell University: Nueva York.
GARRITZ, A. 1994. Energía, química y sociedad, En FERNÁNDEZ, R. (Ed.) La química en la sociedad, pp. 67-127. UNAM: México.
HOO, H.H. 1998. Students’ understandings of chemical bonds and the energetics of chemical reactions, International Journal of Science Education, Vol. 35(5), pp. 569-581.
JOHNSTONE, A.H.; MACDONALD, J.J. y WEBB, G. 1977. Misconceptions in school thermodynamics, Physics Education, mayo, pp. 248-251.
PUSHKIN, D.B. 1997. Scientific terminology and context: how broad or narrow are our meanings? Journal of Research in Science Teaching, Vol. 34(6), pp. 661-668.
RIBEIRO, M.G.T.C.; COSTA, D.J.V.; MASKILL; R. 1990. Reaction and spontaneity: the influence of meaning from everyday language on fouth year undergraduates’ interpretations of some simple chemical phenomena, , International Journal of Science Education, Vol. 12(4), pp. 391-401.
ROZIER, S. y VIENNOT, L. 1991. Students’ reasoning in thermodynamics, International Journal of Science Education, Vol. 13(2), pp.159-170.
SEVILLA, C. 1986. Reflexiones en torno al concepto de energía. Implicaciones curriculares, Enseñanza de las Ciencias, Vol. 4(3), pp. 247-252.
VAN ROON, P.H.; VAN SPRANG, H.F. y VERDONK, A.H. 1994. ‘Work’ and ‘heat’: on a road towards thermodynamics, International Journal of Science Education, Vol. 16(2), pp. 131-144.
VAN DER VALK, A.E.; BORMANS, H.F.H.; TACONIS, R. y LIJNSE, P.L. 1990. The need for a particulate description of macroscopic energy phenomena. pp. 294-303. En LIJNSE, P.L.; LICHT, P.; de VOS, W. y WAARLO, A.J. (Ed.) Relating macroscopic phenomena to microscopic particles. CD-
b Press: Utrech.
Libros
ARNAUD, P. 1993. Cours de chimie physique. Dunod: París.
BRENON-AUDAT, F.; BUSQUET C. y MESNIL C. 1993. Thermodynamique chimique. Hachette: Paris.
CHANG, R. 1992. Química General. McGrawHill: Madrid.
CLIMENT et al. 1993. Conocer la química del medio ambiente. La atmósfera. UPV: Valencia.
HIERREZUELO, J. y MONTERO, A. 1991. La ciencia de los alumnos. Elzevir: Vélez-Málaga.
HOLTON, G. y BRUSH, S. 1981. Introducción a los conceptos y teorías de las ciencias físicas. Reverté: Barcelona.
KLOTZ, I.M. y ROSENBERG, R.M. 1977. Termodinámica química. AC: Madrid.
PERUTZ, M.F. 1990. żEs necesaria la ciencia? Espasa Calpe: Madrid.
QUÍLEZ, J. et al. 1998. Una propuesta curricular para el equilibrio químico basada en el estudio del principio de Le Chatelier. Proyecto de investigación subvencionado por el CIDE (1996-1998).
ROCK, P.A. 1989. Termodinámica Química. Vicens-Vives: Barcelona.