Julien Benda i els intel·lectuals "traïdors"



Benaguasil, 19.7.95



Efectivament. La traïció dels intel·lectuals, de Benda, no deixa de ser un llibre interessant, malgrat tot. Però em passa una cosa semblant al que trobava en llegir La défaite de la pensée, de Finkielkraut: tot i que, en el fons, estic més o menys d'acord amb la idea de l'autor, la veritat és que hi ha alguna cosa del llibre que em repugna. Potser el to poc erudit i poc rigorós, el costum de fer afirmacions aproximadament en el buit, el regust a xerrameca literària --en el sentit negatiu de la paraula--, amb poca gràcia, o alguna cosa semblant.

Benda constata (?) un augment de la participació dels pobles i dels intel·lectuals en la vida mundana, en els interessos defensats públicament. Tot seguit, passa a valorar la "mundanalització" dels intel3lectuals, que ell considera traïció (!) a llur esperit originari. Com que la funció de l'intel·lectual se suposa que és la cavil·lació "en estat pur" sobre --i en defensa de-- els valors transcendents (veritat, justícia, raó), barrejar-se amb la lluita d'interessos de la polis (interessos de classe, nacionals) constitueix una traïció de la funció primària de l'intel·lectual. Per tant, la idea bàsica és una pretesa defensa de la independència absoluta de l'intel·lectual: AMICUS PLATO, SED... Una independència, almenys, in pectore, ja que el que interessa és tenir ben clara la funció primària, tot i que de vegades s'estableixi la necessitat inevitable i provisional de defensar determinats interessos mundans. (És a dir, que l'intel·lectual té "perdonada" la participació en determinades batalles del fòrum, sempre que mantingui ben clar que no és això el que ell vol.)

El que sembla no veure Benda és que, en molts casos, la defensa de la justícia i de la veritat implica necessàriament la baixada al camp de batalla dels interessos mundans, a favor d'un bàndol o d'un altre, de manera que el cas contrari és una traïció al valor de la justícia. És a dir, que la defensa dels valors transcendents --els que considerem com a tals-- no és antagònica, moltes vegades, de la baixada a la lluita de faccions.

Des d'aquest punt de vista, no acaba de ser correcta la idea de Juli Camarasa --autor del pròleg, ben demencial d'altra banda-- de concebre Joan Fuster dins la categoria anatemitzadora dels "intel·lectuals traïdors". És cert que la passió nacional fou el gran tòtem del suecà, i li va inspirar les pàgines menys "intel·lectuals", menys interessants. Però també és cert el que diu en el Diccionari per a ociosos: "Ser nacionalista, avui, també és un anacronisme. Només que, en el fons, hi ha 'pobles' que no poden ser res més que això. És absurd. Tristament absurd" (Obres completes, 6, pàg. 105).

De tota manera, el de Benda és un text "de xoc" per a oposar-lo als fanàtics de la imbecil·litat patriotera y de las JONS que, negats com a persones per la deshumanització "nacionalista", ja ignoren la decència de defensar valors propis de la humanitat. Ja ho va dir Heràclit: "Per als desperts hi ha un sol i mateix món, mentre que els durments estan abocats cada un al seu món particular" (DK, LXXXIX). I no perdo de vista que Benda dedicava el seu llibre --d'altra banda també nacionalista i burgès, com recordava Fuster-- als romàntics alemanys, a Maurras i Action Française, a Pétain i el règim de Vichy, etc.



Back to book reviews menu!
Back to main menu!