PRESENTACIÓ
El pla d'estudis que ara tens a la vista és el resultat de diversos anys de treball en què, de forma extraordinària, la Universitat ha efectuat una reforma global de tots els seus plans d'estudis. Durant aquest període, la Universitat de València ha mantingut una posició activa en defensa d'uns criteris propis, que han actuat com a rectors del procés. Respecte al procediment, el criteri ha estat mantenir la transparència informativa davant tots els sectors universitaris i assegurar la participació democràtica en la presa de decisions; i pel que fa als plans d'estudis, el crititeri ha estat l'aposta per un increment mínim de la durada dels estudis i de l'obligatorietat prevista en els decrets corresponents optant, aixi, per una àmplia optativitat.
Així van anar elaborant-se els diferents plans que configuren el mapa de titulacions de la Universitat de València. Tots ells estan concebuts en la perspectiva de deixar a l'estudiant la máxima flexibilitat, el major espai possible per tal que s'implique en la seua formació i que aquesta siga el més completa possible. Així, s'ha procurat potenciar l'intersecció entre els plans conduents a titols distints, a l'hora que s'ha incrementat el component pràctic.
Peró això no és suficient. Els estudiants han de conèixer molt be el pla d'estudis en què es matriculen per traure el màxim rendiments a les seues virtualitats. Aquesta és la rao de la present publicació. Estar ben informats és una de les condicions per prende decisions responsables en el complex ventall de posibilitats que ofereixen els nous plans d'estudis.
D'altra banda, els professors, coordinats en els seus departaments, han de transformar els continguts i mètodes dels seus ensenyaments per adequarlos a la nova estructura i als nous objetius.
Els òrgans de govern i de representació de la Universitat, per la seu part, hauran de planificar i aconseguir els mitjans necessaris perquè el complexi difícil procés d'implantació dels plans es reatlize en les millors condicions possibles. Finalment, és necessària l'atenció vigilant d'estudiants, professors i òrgans de govern i representació per detectar i corregir els defectes que s'observen quan es porte a la pràctica el disseny teòric. Només així l'ensenyament universitari serà una obra col·lectiva i, com totes, continuament millorable.
Comissió d'Estudis de la Universitat de València