______________________________________________________________________________________________
Dextrarum iunctio [Entalla]
Calcedònia-nicolo
S. I-II dC
Núm. inv.: UV/1521
Aquest tipus dentalla emblemàtica és el resultat de la fusió
i mescla dimatges molt més antigues, però que ara es romanitzen
i prenen un caràcter i significat propis a través dels seus esquemes
iconogràfics. Sobre dues mans que sentrellacen se situa un perfecte
crater flanqujeat per sengles cornucòpies en canelobre. Damunt de cada
cornucòpia es posa un gall, i sobre el crater una àguila imperial.El
tema de les mans entrellaçades va ser ben valorat en el complex simbolisme
cesarià; significa concòrdia, el sossec que proporciona la Fides,
divinitat que simbolitza la bona fe que regna entre dos que signen un acord.
La dextrarum iunctio no sha de considerar com una simple salutació,
sinó com un signe de confiança entre vencedors i vençuts,
entre persones que realitzen una transacció o un pacte, i també
representa la promesa o lenllaç entre amants i la concòrdia
entre cònjuges.
El vas o crater central simbolitza la victòria. En aquesta peça, el rerefons polític saccentua amb la col·locació, sobre el mateix crater, de làguila imperial. La representació duna parella de galls enfrontats fa al·lusió a lorgull de pertànyer a un estat fort que compta les seues lluites i batalles com a triomfs. El simbolisme de la lluita de galls representa lardor guerrer, al·legoria de la victòria, fins i tot victòria sobre la mort, la immortalitat. Cal destacar-hi, a més a més, la presència de dues petites esferes o globus celestes, que simbolitzarien la bona política universal realitzada per Roma; tot i que també shan interpretat com a càpsules de cascall (Papaver somniferum), opiaci comú en la cultura culinària de lèpoca. Ens trobem, per tant, davant un segell propiciatori de tota mena de béns i felicitat, carregat dintenció i de missatge polític en conjuminar els temes del bon govern, de la pau i de la prosperitat sota un règim victoriós.
______________________________________________________________________________________________
Àguila imperial [Entalla]
Or massís
S. I aC - S. I dC
Núm. inv.: UV/1509
El tema de làguila, molt freqüent en època imperial,
representa el poder i la força de lemperador i de limperi
com a sistema polític. Se li atribueix una gran força que sidentifica
amb el poder absolut, triomfadora sobre la terrenal serp i sobre tots els altres
ocells: làguila apareix en la poesia llatina associada, com el
lleó, a la idea de victòria. Aquesta forma i tipus danell,
tot dor, segueix un estil molt estès en la gliptografia romana.
Làguila apareix com una incisió directament sobre lor,
i això ens fa pensar, a més de lestretor de lorifici,
en un ús com a penjoll-segell i no com a anell-segell per dur-lo a la
mà. Aquesta classe danells es destinaven eminentment a la certificació
de documents i, per tant, hem de pensar que la peça va pertànyer
a alguna persona al servei de les oficines o de ladministració
imperial, idea ratificada per la inscripció que podem llegir sobre la
superfície llisa de lanell: c[a]es[ar].
______________________________________________________________________________________________
Retrat de lemperador Calígula [Camafeu]
Sardònix
S. I dC
Núm. inv.: UV/1552
Són molt famosos els trets definidors de Calígula: deliris de
grandeses, crueltat monstruosa, tendència als excessos. Es considerava
superior a la seua família i als déus, exigia la veneració
de les seues estàtues fins i tot al temple de Jerusalem, humiliava els
senadors, sacrificava els seus pretesos adversaris sense dubtar.
Calígula, membre de la família Júlia Clàudia, hi és representat llorejat, seguint lesquema de les monedes de lèpoca (37-41 dC). És un exemple excel·lent de camafeu realitzat a partir duna moneda encunyada els anys 40-41 dC.
______________________________________________________________________________________________
Retrat de lemperador Galba [Camafeu]
Ònix de dues bandes
S. XVI
Núm. inv.: UV/1558
Shi ha representat Galba amb corona de llorer, ínfules i paludamentum
subjecte sobre el muscle dret amb lajuda duna fíbula redona.
El gravador que el va fer degué prendre com a model alguna moneda amb
lefígie de lemperador. És molt difícil datar
aquesta sèrie de retrats amb una clara iconografia antiga; sabem que
des del segle xvi es van començar a refer com a conseqüència
de lapogeu de lafició per les antiguitats.
______________________________________________________________________________________________
Retrat de Lívia [Camafeu]
Sardònix
S. XIX
Núm. inv.: UV1589
______________________________________________________________________________________________
Retrat de lemperador Adrià [Camafeu]
Ònix de bandes
S. XVI (?)
Núm. inv.: UV/1564
Des del 85 restà sota la custòdia de Trajà, a qui succeí
posteriorment en el govern imperial. Sembla que la relació entre tots
dos va ser sempre problemàtica. A la mort de Trajà (117), Adrià
era governador de Síria, les seues tropes el van proclamar emperador
i el Senat el va ratificar. A Roma va saber imposar respecte pel sanejament
ràpid i eficaç de la situació política i financera,
i també produeixen admiració les seues enormes activitats constructives
a totes les províncies romanes. Durant un viatge per lÀsia
Menor va conèixer, a Bitínia, Antínous, que esdevindrà
el seu amant i company fidel; set anys després es va ofegar al Nil en
circumstàncies obscures. Adrià el va declarar déu i fundà
la ciutat dAntinòpolis en memòria del seu amant.