|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Actualitzada 19.06.18 14:37 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Es tracta d'una comarca de relleu abrupte que es troba a una altitud mitjana de 1.000 metres sobre el nivell del mar i 997 km2 de superfície. Terra de boscos, muntanyes i barracs, dóna recer a nombrosses espècies animals, des de la llebre al vultor, passant per per l’àguila reial, el senglar o la cabra. La seua principal activitat económica la constitueixen la ramaderia i l'agricultura, amb conreus de blat, creïlles, i en alguns indrets, ametla i avellana. El seu caràcter de comarca interior desproveïda de zones industrials ha provocat un corrent emigratori cap a les comarques del litoral i cap a Catalunya. La capital comarcal és Morella ciutat que encara conserva el seu perímetre emmurallat, la magnífica església gòtica de Santa Maria, palaus, torres i portes gòtiques, etc. Morella manté un cert nivell d'artesania tèxtil ––les mantes morellanes–– i constitueix un centre turístic d’alguna importància. Altres poblacions de la comarca són el Forcall, Cinctorres i la Todolella.
|
ELS PORTS
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
El terme compta amb una complicada orografia farcida de bells paratges com ara la font d'en Serra i la font de sant Roc. La major altura és el Tossal de Folch (1301 m). Malgrat que el seu origen és un fort romà, van ser els àrabs els que la fortificaren i l'anomenaren Galintort. Fou l'últim baluard dels moros en el Maestrat, ja que fins l'1 d'agost de 1237 no va ser conquistada per Balasc d'Alagó (1190-1239), el qual donà carta pobla aqueix mateix any a Ferrer Segarra. En 1361 Pere II de València i IV d'Aragó (1177-1213) va ordenar l'emmurallament i fortificació del castell; durant l'edat mitjana va pertànyer al terme general de Morella la qual cosa va propiciar molts conflictes entre ambdues poblacions; en 1406, a la mort de Martí l'Humà (1356-1410), es va desencadenar una guerra civil al Maestrat en què Castellfort, a l'estar molt fortificada, va sofrir greus enfrontaments; el 9 de febrer 1691 Carles II (1661-1700) li concedeix autonomia municipal; també en 1708 en el marc de la guerra de Successió hi hagué una important batalla. L'economia castellfortina es basa en la ramaderia (vacuna, ovina, porquina i cunicular), l'agricultura de secà, la confecció de gèneres de punt i, tímidament, el turisme rural. Situat a 1.181 m d'altitud el poble mostra impressionants panoràmiques sobre el Maestrat. El seu patrimoni ens ofereix:
El primer cap de setmana de maig se celebra la romeria coneguda com Els Catinencs. Aquesta romeria ja s’hi celebrava en 1424 i en el seu origen, els romers demanaven al sant pluja per al camp. Romers de Catí pugen fins a l'ermita de sant Pere on comparteixen amb la resta d'assistents un arròs amb fesols i naps; fan nit i tornen al dia següent fent parada en l’ermitori de la Mare de Déu de la Font. Entre els castellfortíns il·lustres hi ha Francisca Guarch Folch (1857-1903) que va ser una voluntària carlina coneguda com l'heroïna de Castellfort que, fent-se passar per home, lluità amb les forces del capitost empordanès Barrancot durant la tercera guerra carlina a Catalunya. |
|||||||||||||||
Fotos | |||||||||||||||
|
El terme, travessat pel riu Celumbres, és molt muntanyós. Té paratges força interessants, com ara la Roca Parda, la Roca Roja, la font d'en Prat o les coves del Bovalar, i una bona representació de la fauna ––voltors, senglars, etc.–– i la flora mediterrànies. D'origen àrab, fou conquistada en 1231 per Balasc d'Alagón (1190-1239) i donada a la família Torres, el blasó de la qual, amb cinc torres, va donar nom al poble. Fou poblet de reialenc fortificat en 1361 durant la guerra amb Castella. Formà part de la comunitat de poblets de Morella des del segle XIII fins el 1691 en què Carles II (1661-1700) li concedí l'autonomia municipal després de segles de conflictes amb Morella. En la guerra de Successió fou un dels primers llocs en declarar-se partidari de l'Arxiduc Carles (1685-1740); en 1848 el coronel carlista Delgado va establir-hi la seua caserna. Del seu patrimoni esmentarem:
|
|||||||||||||||
Fotos | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Al terme hi ha el port de Cabrelles (1.320 m) i compta amb paratges com ara la Roca Parda i La Penya Roja ––en què abunden els voltors––, el Portalets dels Moros o el Toll d'En Drac. Tradicionalment, la població s’ha trobat dispersa en les moltes masies que hi ha en el municipi. Tot i haver-hi jaciments prehistòrics, l’origen més probable del poble és visigot. Fou un llogaret musulmà voltat d'amples muralles, que en 1086 pertanyia a la taifa de Lleida i fou conquerit en 1240 i donat en senyoriu a Balasc d'Alagon (1190-1239). Posteriorment passà a l'Orde del Temple sota la qual jurisdicció, estigué fins la dissolució de l'orde en 1312 en què tornà a la corona i es va convertir en un dels poblets de Morella. Durant les Germanies va estar de part dels avalotats per la qual cosa va sofrir posteriors represàlies. En 1691 XVII Carles II (1661-1700) va convertir-la en vila independent en segregar-la de Morella. En 1750 figura inclosa en les viles de reialenc. Fou zona d'activitat carlista durant el segle XIX. L’economia ha estat tradicionalment ramadera. Va ser molt important al llarg de tota la seua història, i ho continua sent, el bestiar de llana i el seu comerç, amb el floriment d’una indústria tèxtil d’especial rellevància.
Cada 25 d’abril s’acudix en romeria des de Portell als “Albaredes”. Una de les poques de tot el País Valencià que conserva tot el misticisme, religiositat i rigor en les seues normes al llarg de tota la celebració, fet que la fa destacar i li atorga un caràcter únic. |
|||||||||||||||
Més informació en la xarxa: |
Fotos | ||||||||||||||
|
El topònim del lloc, sembla que prové del fet que està voltat de rius i muntanyes que fan una mena de forca. Abrigat per les moles de Garumba, de sant Marc, de la Vila i de sant Roc i els rius Caldes, Cantavella i Bergantes, el terme és ric en fonts: la de santa Anna, o de la Salut, referenciada en 1649, amb propietats mineromedicinals; les Fontetes, la Felipeta, la de l'Om, la de la Vila, declarada Paratge Natural Municipal el 14 d’octubre de 2005; la del Roure, la de la Teula i, al bell centre del poble, la del Convent; també hi ha els llavadors d'Escuriola i Picolixa. L'accidentat del terreny ofereix grans possibilitats de fer excursions a peu com ara anar al Mas del Racó, amb el seu monumental roure; a la roca del Migdia, al molí Matalí, ala Cova del Maquis o a l'ermita de sant Cristófol de Saranyana, per citar unes quantes rutes on podem guaitar voltors o cabres salvatges i les més de 400 espècies vegetals que s'han catalogat al municipi. Nombroses troballes arqueològiques donen fe de l'existència de poblats prehistòrics arreu del terme, però sens dubte el més interessant és el de la Moleta dels Frares, possiblement la Res Publica de Tolomeu, nucli iberoromà de gran importància estratègica; l'actual població té el seu origen en unes alqueries àrabs, conquistades en 1235 per les tropes de Gil d'Azagra i Benito de Torres, oficials de Balasc d'Alagon (1190-1239), sota el senyoriu del qual, i durant quasi 450 anys, pertanyia a les tradicionals aldees de Morella.En 1240 passa a domini de l'Infant Pere de Portugal qui va donar carta pobla atorgada pel seu lloctinent Pere Núñez, alcaid de Morella a 12 homes. El 2 de maig de 1264 assolí la categoria de vila. Fou fortificada en 1361. Després d’una llarga història de conflictes amb Morella va aconseguir la independència municipal com a Vila Reial el 9 de febrer de 1691 per privilegi del rei Carles II (1661-1700). Durant la guerra de Successió abraçà la causa de l'arxiduc Carles d’Àustria(1685-1740). Com la resta del Maestrat fou zona d'intensos enfrontaments durant les guerres carlistes. La seua dilatada història ha deixat petjada en l’arquitectura poble, la passejada pel qual ens transporta a èpoques pretèrites entre carrers estrets, atzucacs, palaus i casalots pairals dels quals destaquen els dels Forts, els Maçaners i els Berga. Relacionem tot seguit el patrimoni de Forcall:
Compta Forcall amb una de les festes més interessants de les nostres contrades, la de Sant Antoni, que s'hi celebra el 17 de gener, que ha conservat la tradició en nombrosos actes de què destaquen; la Plantà del Maio, la Vida del Sant, la Santantonada, la Cremà de la Barraca i Els Botets. També són interessants les festes patronals (finals d'agost, principis de setembre) pel mostrari de danses populars que s'hi ballen, com ara la dels Dansants, la dels Llauradors, la de les Gitanetes o la de les Varetes. Per acabar hem de dir que a Forcall es menja bé i d'això donen testimoni els seus embotits, la seua carn, plats com el recapte o olla forcallana, la sopa forcallana, el conill amb caragols, la gallina trufà i dolços com les coquetes, els corets, els carquinyols o els ametllats, sense oblidar una deliciosa collà. |
|||||||||||||||
Fotos | |||||||||||||||
|
També anomenat Herbés Jussans per a diferenciar-lo d'Herbeset o "Herbés Sobirans" (aldea de Morella). Els 28,2 km2 que abraça el terme municipal són força muntanyosos, regats pel Tastavins, aquí anomenat Barranc d'Escalona, i presenten paratges com ara la muntanya de la Tossa (1.101 m), la carretera a Morella, la Mola d'Andreu, la Coveta Fosca, el salt d'aigua el Botador o la font dels Ulls de Pitarch, amb aigües beneficioses per al ronyó. L'origen del poble, com el de tants altres, és una alqueria musulmana que en 1233 fou ocupada per les hostes de Balasc d'Alagon (1190-1239) i cedida, per a poblar amb cristians amb carta pobla d'aqueix any, al cavaller aragonès Joan Garcés que va fer la repoblació amb gents vingudes de Lleida. A començaments del segle XIV el senyor era Ramon de Centelles un successor del qual, Bernat de Centelles va malbaratar les seues possessions, les quals caigueren en mans dels Cubells, qui ostentaren el senyoriu des de 1386 a 1484, data en què per matrimoni va passar als Valls, que el van mantenir fins el 1561 quan, per qüestions successòries i de parentiu, recaigué en els Ram de Viu; aquesta família a hores d'ara encara posseeix el castell i moltes terres. Fou un d'ells, Lluís Ram de Viu Valls i Valls, el primer baró d'Herbers. Quan les Germanies Herbers fou agermanat. En 1691 Carles II (1661-1700) li va atorgar l'autonomia municipal com a vila independent de Morella. La guerra de Successió posà el poble de part dels maulets. L'època carlina, tan convulsa al Maestrat, fou de gran activitat a Herbers, fins i tot el baró vigent, Rafel Ram de Viu i Pueyo, aleshores president de la Junta Carlista de Morella va ser afusellat el 27 de desembre de 1833. En 1926 tornà a fusionar-se amb Morella i en 1960 assolí la seua actual i definitiva autonomia. L'economia es basa en l'agricultura: 600 hectàrees són dedicades a conreus de secà (cereals i patates) i només 15, a regadiu. El poble es localitza al redós d'un pujol presidit pel castell i conserva mostres de l'arquitectura medieval tan abundant per aquests indrets El seu patrimoni consisteix:
Els menjars, contundents com toca a una zona freda com aquesta: olla de recapte, anyell a la brasa, pernil i bons embotits i de postres, bunyols amb mel. |
|||||||||||||||
Fotos | |||||||||||||||
|
El terme abasta 15,2 km2 i compta amb paratges com ara Les Calderetes tolls naturals del riu, o el Toll Negre, pou denominat així per la impossibilitat de que la llum hi penetre; també hi ha jaciments de fòssils. Segons la tradició, el seu nom ve d'una mata de canyella que hi havia. D'origen musulmà, fou conquerida per Balasc d'Alagon (1190-1239), senyor de Morella, el 1232 i donada a poblar el 1234 a Bernat Monçó. Durant els segles medievals, època de major esplendor per ser un centre ramader, fou un dels poblets de Morella i, fins i tot, fou carrer d'ella; sota jurisdicció morellana va pertànyer a les famílies Pedro, La Figuera i D'Alp. En 1691 Carles II (1661-1700), juntament amb altres poblets, va convertir-la en vila independent. La crisi general del Maestrat li va afectar especialment.
Un recorregut pels seus carrers estrets i sinuosos mostra la importància d'aquest municipi en el passat, a més de diversos casalots nobiliaris com ara el de la Figuera, el dels Alp, els del Valle o la Casa Cremada hi ha:
Des de fa uns quants anys es ve celebrant la Festa de l'Onso. L'Onso és un personatge tradicional de La Mata que anuncia la fi de l’hivern i l'arribada de la primavera. Quan arriba el bon temps els caçadors van a buscar a l’onso al bosc de la rourera i el porten al poble lligat per demostrar que ha arribat el bon temps. Els habitants de La Mata contents per aquest fet trauen les bodegues al carrer i conviden a tots els visitants a beure i a menjar. La festa comença amb l’arribada del joglar que explica als assistents aquesta festa, seguidament arriba l’onso, normalment, en una gàbia per fer més fàcil el seu transport. Tot seguit l’onso comença la volta a La Mata. Amb les mans plenes de greix, vestit amb roba de sac i pells de xais, com també mana la tradició, intentarà arrimar-se a la gent per deixar la seva empremta en el cos dels assistents. A més d’intentar enfilar-se per on pot per a fugir. |
|||||||||||||||
Fotos | |||||||||||||||
|
Al terme, d'escarpada orografia, hi ha la formació rocosa coneguda com el Forat del Lladre i una altra, anomenada l'home de Pedra. També hi ha la Cova del Castell i el monumental Pi Gros. Popularment conegut com La Tolella, en el seu terme es troba el despoblat de Saranyana, que molt probablement fou la ciutat romana de Sarna. Consta que en l'actual poble ja existia en el segle XI una alqueria musulmana que fou ocupada per Balasc d'Alagon (1190-1239) en 1233, al mateix temps que Alabor i Perarola, i inclosa en el terme general de Morella. El 2 d'agost del 1242 va rebre una carta pobla per a cristians en la persona de Raimon de Calvera. Fou senyoriu dels Figueroa en el segle XIV, dels Vinatea en el XV i dels Ciurana des del XVI. En 1691, després de llargs anys de lluites i plets assolí la independència de Morella. En 1710 la guerra de Successió va portar al pont sobre el riu Cantavella una sagnant batalla. Com tot el Maestrat va ser escenari de les guerres carlines i va sofrir l'ocupació de les forces de Cabrera (1806-1877), ja que el poble s'havia decantat pel bàndol isabelí. En 1806 hi era senyor Francesc Vidal i Roca. El 6 de febrer de 2005 passarà a la història com un dels dies més tràgics a La Todolella: un grup de joves que celebraven l'aniversari d'un d'ells van sofrir un accident amb unes estufes que va acabar amb la vida de 18 d'ells. La ramaderia, l'agricultura i l'artesania del cànem són les fonts econòmiques del municipi. El poble presenta carrers molt estrets d'agradable passejada on podem contemplar cases medievals com ara la del Diable (segle XVI) o l'Ajuntament (segle XVIII). De la resta del patrimoni tolellà parlem tot seguit:
Emblema per excel·lència de La Todolella, la Dansa Guerrera es representa cada any sense excepció, el diumenge de Sexàgesima en la plaça major a les sis de la vesprada, i és executada exclusivament per homes. Tota una altra representació és excepcional, encara que es realitzen i són requerides en festivals nacionals i internacionals, per la seua importància tant en quant a antiguitat (segle XIV) com per la seua complicada execució. Després d'aquesta dansa, també es balla la de les Gitanetes, ball recuperat recentment per les dones del poble. Una altra festa, que és considerada una meravella etnológica, és la Santantonà, ritus ancestral que té lloc durant la celebració de les festes de Sant Antoni, acompanyant a la festa major del foc, la purificació i el vertader inici d'any pagà dins de la tradició cristiana. En aquesta festa mesuren forces cel i infern, en diferents formes segons el lloc de celebració de la festivitat i la tradició de cada lloc. A la Todolella, després de l'escenificació de la vida del sant, el mateix és pres per les forces de la temptació i l'infern i passejat per tots els carrers del poble amb passos de dansa que repeteixen les diableres al só de les esquelles que el cap de grup, el dimoni major, porta lligades a la cintura, fins al final, al só de dolçaina i tabal fins a anar a morir a la foguera, (cal dir que no com ocorre en altres llocs, en aquest el sant no se salva). És una representació molt vistosa que sorprèn per la solemnitat de la mateixa i participació de totes les xiquetes i xiquets del poble en la mateixa fuetejant al sant al seu pas. |
|||||||||||||||
Més informació en la xarxa: |
Fotos | ||||||||||||||
|
L'immens terme ––de relleu esquerp i muntanyós–– regat pels rius Bergantes i Cérvol, depara múltiples oportunitats per a realitzar excursions i passejades, en ocasions a altures superiors als mil metres, com ara la Mola dels Fusters, la Mola del Moixacre, el Turmeli, el Regaxolet, el Bovalar, el Port de Torre Miró, la Nevera de Catí o el Tossal de Xivalcolla. La població es troba molt dispersa ja que, a més de la ciutat, hi ha els nuclis de La Bespa, Xiva de Morella, Primera del Riu, Font d'En Torres, Herbeset, Segona del Riu, Muixacre, Els Livis, Coll i Moll, Morella la Vella, Ortells, La Pobla d'Alcolea, La Roca i La Vallivana. L'antiguitat de Morella la marquen les pintures rupestres de Morella la Vella i les deixalles neolítiques del Bronze i iberes que s'han trobat en Les Solanes, en Hostal Nou i d'altres indrets del terme. El tresor de Morella, col·lecció de monedes dissortadament perdut, ens parla del pas dels grecs. En època romana fou coneguda com Castra Aelia i fou profundament romanitzada, els seua habitants seguiren els costums i les lleis romanes i s'integraren com a municipi romà en la Tarraconense. L'arribada dels berbers va ser l'any 714 i amb ells Morella va ser una important ciutat fortificada; la dominació musulmana no fou tranquil·la: el Cid (aprox.1043-1099) dues vegades, i Alfons el Bataller (1073-1134), en 1117, la van conquerir i tornaren a perdre-la; Ramon Berenguer intentà apoderar-se'n però fracassà; la definitiva ocupació cristiana va realitzar-la el cavaller aragonès Balasc d'Alagon (1190-1239) el 7 de gener de 1232; ell mateix, el 17 d'abril de 1233, donà la primera carta pobla per a 500 pobladors a fur de Sepúlveda i Extremadura; a la seua mort el senyoriu passa a les mans de l’Infant Pere de Portugal. Jaume I (1208-1276) va suprimir el feu i, el 16 de febrer de 1250, va atorgar nova carta pobla, la qual comportà el nomenament com a Vila Reial, el privilegi de fidelitat i importants transformacions urbanes; des d’aquesta data ja pertanyerà sempre al Patrimoni Reial. El 1257 el rei conqueridor concedeix un terreny destinat a la celebració de fira i mercat (l'actual carrer porticat) i a la instal·lació del pes, l'almodí i cinquanta obradors; en 1260 es permet construir cases entre l'església i el castell i com a conseqüència d'aquest desenvolupament urbà, el 1273 s'autoritza la construcció d'un aqüeducte (que s’hi conserva) per a portar a la vila l'aigua de la font de Vinatxos. El fur de Sepúlveda i Extremadura fou la base jurídica del conjunt de poblacions constituïda per la vila capital i un complex de poblets sota la seua jurisdicció; aquests poblets, considerats com a prolongació urbana de Morella, tenien respecte a aquesta obligacions fiscals (l'aportació de contribucions a la construcció i manteniment de les muralles, per exemple) que foren causa de tensions i enfrontament al llarg dels segles; el desig d'independència dels poblets es va veure satisfet el 1691 quan Carles II (1661-1700) els va concedir l'estatut de vila. Durant tota l'època medieval Morella fou protagonista en la vida política, econòmica i cultural de l'antic Regne, ja que participà en la guerra de la Unió i en les Germanies, sempre al costat del rei. Una epidèmia de pesta en 1672 va fer estralls en la població i va donar lloc a les festes sexennals de què parlarem. En la guerra de Successió es va decantar pel Borbó i, per la seua contribució a la victòria de Felip V, el Socarrat (1683-1746) fou convertida en capital de Governació. Des de 1808 a 1813, any en què el general Elio (1767-1822) va aconseguir entrar a Morella, el poble lluità contra els francesos. Els enfrontaments entre els constitucionalistes i els absolutistes també afectà Morella, que va veure com el 5 de juny de 1822 un grup d'aquests últims ocupava la plaça, dotze dies després tornà a mans reialistes i un any després retornà als absolutistes; a la mort de Ferran VII (1784-1833) esclatà la primera guerra carlista i Morella fou ocupada pel general Cabrera (1806-1877) i designada capital de la Comandància Militar Carlista de València, Aragó i el Maestrat; en 1840 Espartero (1793-1879) bombardejà la vila i aconseguí la rendició dels carlistes; totes aquestes situacions esdevingudes entre el XVII i el XIX van afectar negativament l'economia i el desenvolupament morellà. El 1876, el rei Alfons XII (1857-1885) li va atorgar el títol de ciutat. Durant la guerra civil Morella estigué del costat de la República fins el 4 d’abril de 1938 en què fou ocupada per les tropes franquistes. En la postguerra tota la comarca va ser zona d’0activitas del maquis antifranquista. A partir de la dècada dels seixanta del segle passat les onades migratòries cap a terres més industrialitzades marcà el declivi de la ciutat. La unitat d'explotació característica, motiu d'una assenyalada dispersió de la població, era (i ho ha segut fins temps recents) el mas. A banda de l'aprofitament dels boscs i pasturatges propis (defensats i organitzats mitjançant bovalars i deveses, d'entre els quals destacaven les de Salvassòria i Vallivana), es va practicar durant segles la transhumància, tant cap a les terres veïnes d'Aragó com a les comarques riberenques del Mediterrani. Una institució ramadera peculiar fou la del lligallo, tribunal de pastors que resolia els problemes derivats dels caps de bestiar sense amo. És famosa, encara que ja molt en desús, la fabricació artesanal de les mantes morellanes que es remunta al segle XIII. Actualment l'economia continua basant-se sobre tot en la ramaderia ––20.000 caps de llaner , a banda de cabres, porcs, vaques i braus––. L'agricultura abasta menys importància i quant a la indústria, poc important, podem ressenyar la ceràmica, materials de construcció, serradores i confecció. La ciutat ja va estar declarada Conjunt Històrico Artístic l'any 1965 i des de finals dels vuitantes del segle passat s'intenta la declaració per la UNESCO de Ciutat Patrimoni de la Ciutat. Cal fer una passejada per Morella i conèixer el barri jueu, el carrer de Balasc d'Alagon ––antigament dels Porxes; els quals, van construir-se el segle XIII per a albergar obradors i tallers–– i la gran quantitat de casals pairals que s'hi conserven: la del cardenal Ram (del XVI, actualment establiment hostaler), la de la Confraria de Llauradors, la dels Estudis, la de Ciurana de Quadres, la de Rovira o el palau del comte de Creixell en són bon exemple. De la resta del patrimoni citarem:
Cal esmentar la gran quantitat de masos que hi ha arreu del terme i que constitueixen una bona mostra de l'arquitectura rural valenciana. Una cuina que aprofita els productes que dóna la terra, carn, oli i verdures, presenta plats com l'olla o el tombet, tota mena de guisats amb pollastre, conill, corder, vedella o caragols. La llet s'aprofita per fer formatges, brull i una deliciosa collà. També l'ametla té força importància en la gastronomia morellana ja que amb ella s'elaboren carquinyols, ametllats, bescuits, massapans, etc. i, per acabar amb aquest capítol esmentem l'arrop i talladetes, el panfigo i els aiguardents d’herbes. La festa per antonomàsia és el Sexenni de la Verge de la Vallivana. Té el seu origen en la llegenda de la intercessió de la mare de Déu de la Vallivana en la desaparició de la pesta de 1672. Els llauradors, el Jurat i els Justícies de la Vila oferiren el vot d'organitzar una novena cada sis anys. L'any anterior s'organitza l'Anunci i ja hi ha esdeveniments durant tot l'any: desfilades de carrosses, ornament dels carrers amb catifes de flors de paper fetes per les dones del poble, la taula de la placeta de Tarrascons ––penjada a considerable altura i parada per iniciar un àpat amb tot el necessari––; la Taronja, gran taronja penjada de la que ix un xiquet que recita poemes al pas de la verge i tot un mostrari de dances populars com ara els Torneros, els Teixidors, els llauradors, Arts i Oficis, les Gitanetes, etc., que conformen un ric patrimoni folklòric i etnològic. |
|||||||||||||||
Més informació en la xarxa: |
Fotos | ||||||||||||||
|
El terme forma un conjunt en què s'alternen els erms i elevats cims solitaris com ara l'Olocau (1.203 m), el Manzanera (1.282 m) o el Roio (1.159 m) on nidifiquen rapinyaires i d'altres aus; com a paratges dignes d'esment hi ha els barrancs de la Tejeria, dels Xorros; de la Rambla i de la Rambleta, i el riu Cantavella. És l'únic poble de la comarca dels Ports on es parla castellà-aragonés. Els seus habitants viuen dispersos entre el poble i els masos de Las Lomas i La Riera. Malgrat que els vestigis més antics del castell ofereixen una superposició de poblaments, iniciats en el Bronze, és durant la dominació musulmana quan comencem a tenir notícia escrita d'aquesta important plaça medieval, batejada pels moros com Olcaf. Menéndez Pidal (1869-1968) documenta el senyoriu del Cid (aprox.1043-1099) sobre Olocau a finals del segle XI. En l'agost del 1180 Alfons II (1157-1196) concedí el castell a l'orde de Sant Joan. Jaume I (1208-1276) va concedir-li carta pobla en 1244. Cap el 1264 passaria a ser pertinença reial, mitjançant un intercanvi amb l'orde de Sant Joan per Vilafamés. L'Infant Pere, donà a poblar Olocau el 22 d'abril del 1271 a Domènec de Seta, Arnau Savit i altres més. El 30 d'octubre de 1287, Alfons III el Lliberal (1265-1291) afegí Olocau al castell de Morella, mantenint determinats privilegis, com el de poder triar justícia. En 1520 com a poblet que era de Morella estigué en contra dels agermanats. En la guerra de Successió, Morella es decantà pel bàndol botifler mentre les aldees recolzaven l'arxiduc. En 1691 per privilegi reial obtingué la definitiva independència de Morella. Fins el primer terç del segle passat hi existien fins a 3 fàbriques de terrissa fina, blanca i negra; actualment l'economia, molt deprimida, es basa en la ramaderia i l'agricultura. La història hi ha deixat la seua petjada en forma d'edificis civils i religiosos. Veurem ara la seua relació:
|
|||||||||||||||
Fotos | |||||||||||||||
|
En 1998 van trobar-se al Cingle dos abrics en què hi ha pintures rupestres. Altres llocs cridaners del terme són: el Mirador i els paratges del Bergantes, la Mola de Palanques (774 metres) i la Roca Tallà, límit entre el País Valencià i Aragó, conserva trams de calçada romana. El nom de Palanques té el seu origen en les dues palanques situades en la part baixa del poblat, on actualment està situat el pont nou, que servien per a travessar el riu. Fou durant els segles medievals u dels anomenats poblets de Morella, i participà en els freqüents conflictes que aqueixos poblets tingueren en defensa dels seus drets front a dita vila. En el segle XIV era considerat un carrer de Morella. Durant la guerra de Catalunya de 1463 romangué quasi despoblat. Fidel a la causa lliberal al començament de les guerres carlines, fou ocupada pel carlista Quílez en 1835. Els edificis més significatius són:
|
|||||||||||||||
Fotos | |||||||||||||||
|
Les restes més antigues que s'hi han trobat pertanyen al Bronze; els romans utilitzaren les aigües de les fonts termals del Bergantes i en al·lusió a elles li donaren el nom de Sorcita. La fundació del poble, però, correspon als àrabs als quals se'l va conquistar Balasc d'Alagon (1190-1239); segons Escolano (1560-1619), aquest va donar carta pobla a Andreu Peralta en 1233; però altres fonts opinen que fou Jaume I (1208-1276) qui va ordenar la població, el 31 de març de 1253. En el segle XIV fou senyoriu de la família Fernández d'Heredia, i el 20 de desembre de 1367 fou venut pel seu senyor, Joan Fernàndez, als Jurats de Morella per 14.511 sous, quedant inclosa en el terme d'aquesta com una de les cridades tradicionalment aldees de Morella, fins que en 1691 va aconseguir la independència municipal. Al seu territori hi hagué destacats enfrontaments en les guerres carlistes. L'economia es basa exclusivament en la ramaderia i l'agricultura. El relleu del poble s'adapta al terreny per la qual cosa resulta força irregular i amb carrers rosts. Del seu patrimoni:
Els dinars característics són els propis del Maestrat: olla, pilotes de carnestoltes, pastissets de Sant Antoni, mostatxons. |
|||||||||||||||
Fotos | |||||||||||||||
|
El Cérvol rega el terme, inserit en el Parc Natural de la Tinença de Benifassà. El municipi, d'espectacular paisatge, compta amb muntanyes com el Tossal Gros (1.253m), el Turmell (1.281m), La Talaiola (948m) i gran quantitat de fonts: la Fresca, la del Molí, la de la Torre, els brolladors de les Roques de Dalt... Hi ha també un bon catàleg d'arbres monumentals: roure de la Masia de Miquel, roures del Barranc de la Teuleria, carrasca de la Caseta, carrasca de Sant Domènec, carrasca de la Masia de Miquel, Carrasca Grossa de la Fou, roure de Pasqualet, pi Gros de l'Ombria i roure de la Masia de Querol. També hi abunda el porc senglar. Es creu que antigament era anomenat Vallis Ibana i que per aquí van passar els francs en la seua expedició a Tortosa sobre el 804-806. Població musulmana fronterera amb la població de Morella conquistada per Jaume I (1208-1276) cap el 1223, i donada a poblar, a fur de Saragossa, per Balasc d'Alagon (1190-1239) al seu majordom; a pesar d’això es va mantenir pràcticament deserta fons 1271 en què fou de nou repoblada i integrada en la Tinença de Benifassà pel fill de Balasc d'Alagó. La seua importància vingué marcada pel període d'esplendor de Morella els segles XIV i XV. Entre 1411 i 1414 s'hi van celebrar algunes de les reunions que van portar a Morella al rei Ferran d'Antequera (1380-1416), el Papa Lluna, Benet XIII (1328-1424) i Sant Vicent Ferrer (1350-1419), per a concloure amb la divisió eclesial i papal, coneguda com a Cisma d'Occident. En 1834, durant les guerres carlistes, s'hi va formar una de les partides del general Cabrera (1806-1877). En la postguerra civil fou zona d'intensa activitat dels maquis. Després del pla d'estabilització del 1959 es va produir una forta emigració de la població cap a zones industrials com ara Barcelona i el nord de Castelló.
Passejar pel poble és tornar a èpoques remotes i conèixer de primera mà l'arquitectura popular del Maestrat de què hi ha força mostres a l'encisador casc urbà. Del patrimoni parlarem tot seguit:
El recapte, guisat amb verdures, patates i porc; els embotits –molt bona la carn salada i fumada— i els formatges són els menjars més apreciats junt amb el coc amb mel els pastissets i la deliciosa collada. La festa més característica és la Romeria a Penya-roja de Tastavins que se celebra cada set anys en homenatge a unes xiques del poble que casaren amb homes d'aquell poble durant una epidèmia de pesta. |
|||||||||||||||
Fotos | |||||||||||||||
|
Les divisions comarcals més actuals l'adscriuen a la comarca de l'Alt Maestrat però la seua història de pertinença a Morella i la lluita compartida amb les demés aldees per la independència fan més escaient ubicar-la en la comarca dels Ports; per això se sol rebutjar l'afegit del Maestrat que li posen alguns. L’apel·latiu del Cid que figura en la toponímia oficial —Villafranca del Cid/Vilafranca––, no es referix al mercenari castellà Roderic Díaz de Vivar (aprox.1043-1099), sinó al cavaller Balasc d’Alagon (1190-1239), conquistador i primer senyor de Morella. Al terme s'hi troben el Tossal dels Montllats (1.643 m) el Pinar del Coder (1.467 m), el Tossal del Mas d'Altava (1.426) el Mas de Tosca de Dalt (1.379 m) i l'Arriello (1.314 m). Cal anomenar el riu de les Truites que fa de frontera entre el País Valencià i l'Aragó; el Montelló i el dels Horts. Els paratges més recomanables són: la Gotera, on es pot practicar escalada, equitació i senderisme; el Mas de Tejero, el barranc de les Carbasses, els Assegadors, i les Coves del Forcall; les fonts del Llosar, del Regatxal, d'Horta, del Ginebre o de la Canaleta. Vilafranca estava ja poblada fa 7.000 anys com ho demostra la troballa (en 2016) d’un interessant conjunt pictòric en la Covatina del Tossal Mas de la Rambla, que representa set arquers assetjant un ramat de senglars. Els investigadors remarquen que aquesta troballa abasta especial importància ja que és l’única vegada que en l’art rupestre llevantí (Patrimoni de la Humanitat), que sol representar cérvols, s’ha trobat la figura dels senglars. D’època ibera hi ha les deixalles arqueològiques en l'Ereta del Castell. També s'hi ha trobat un pont, monedes i camins romans. Després hi hagué un assentament moro que, conquistat pels cristians, va quedar, el 7 de febrer de 1239, en mans de Balasc d’Alagon, el qual va donar-li el nom de "Rivus Truitarum" o "Riu de les Truites", i va atorgar-li carta pobla. Passà dels Alagon als Angularia i tornà als Alagon, per a acabar incorporada al terme general de Morella. 30 anys més tard, el 27 de desembre de 1333, es va rebel·lar contra aquest domini i va iniciar una lluita que va llevar-li a perdre, en benefici de Mosquerola (Terol), part del terme i del patrimoni. Fou en 1358 quan aconseguiria la independència i la llicència per a construir les seues pròpies muralles, privilegi que perdria 11 anys després, quan Pere el Cerimoniós (1319-1387) va canviar de parer i va tornar-la a la jurisdicció de Morella. Les muralles jugaren un important paper en les lluites entre Joan II (1398-1479) i el príncep de Viana, així com en les Germanies. El 1691 aconseguí definitivament la independència, de mans del rei Carles II (1661-1700) que, a més a més, va donar-li el títol de vila reial. En la guerra de Successió va defensar la causa austriacista. A les primeries del segle XVIII, que fou una època d'esplendor (de la qual s'hi conserven nombrosos casals amb blasons) en què funcionaven a vila molts telers i fàbriques de sabó, la població era de 450 habitants. Malgrat ser bressol del Serrador, un dels més importants guerrillers carlistes, va recolzar la causa isabelina i va ser testimoni de diferents accions com ara l'ocupació de Cabrera, en 1834 o la batalla del Mas de la Carrasca, en 1875.Durant la Guerra Civil, Vilafranca, a l’igual que la resta de la comarca, va romandre lleial a la república. Hi hagué en col·lectivitzacions desenvolupades per la CNT a partir de terres aportades voluntàriament. En arribar les tropes franquistes i durant la primera part de la dictadura fou territori dels maquis. La dècada dels 50 suposà l’inici del declivi demogràfic, tot i que, la moderníssima planta de fabricació de mitges i mitjons, que és una de les més importants del continent, i on treballa la majoria de la població ha mantingut el nivell econòmic de la població. També és important la indústria fustera, amb una de les més grans serradores de les comarques septentrionals. La casa de l'ajuntament (La Sala) és un edifici notable d'estil gòtic (segle XIII), amb portes de mig punt i finestrals geminats. Custòdia, en el Saló de Sessions, un retaule gòtic, de 1455, del pintor català Valentí Montoliu (1436-1469). Però el seu patrimoni va molt més lluny com veurem a continuació:
I per acabar parlarem de la rica gastronomia local que presenta una cuina basada en els productes de la terra, forts com correspon a un poble de muntanya i de clima fred: embotits, matança, bolets, caça i altres carns, i postres tan coneguts com la collada, els pastissos de moniato i de carabassa, etc. |
|||||||||||||||
Fotos | |||||||||||||||
|
El xicotet terme és força muntanyós i té com a paratges més recomanables: la ribera del Bergantes, el Molí de la Cova, el mont Sant Joan i la font del Bosc. Històricament formà part del terme general de Morella, tot i que mai fou una de les nomenades aldees de Morella per ser senyoriu laic. Segons Viciana (1502-1574), Balasc d'Alagon (1190-1239) va donar el lloc en abril del 1233 al monestir de monges de Sirena (Osca). En l'any 1476 van fundar un nou monestir a Xèrica i el lloc passa a dependre d'ell. En el segle XVI era senyor de Villores i de La Todolella, Francesc Joan Ciurana, i la jurisdicció criminal depenia de la vila de Morella. En 1723, sota regnat de Felip V (1683-1746), la família Barroso va assolir el marquesat de Villores. El 1806 tenia el senyoriu Francesc Vidal i Roca, senyor, també, de La Todolella. Durant el segle XIX fou una zona d'actuació dels carlins. L'economia ha estat tradicionalment recolzada en la ramaderia i, a hores d'ara, es veu complementada per l'agricultura i per la fabricació artesanal d'espardenyes i de cànem. El casc urbà, travessat pel riu, conserva l'aspecte medieval dels seus orígens, amb una típica Plaça Major que és el centre de la vila i on rauen els monuments més importants. Del seu patrimoni citem:
La festa del poble se celebra el dissabte següent a Sant Antoni del Porquet i en ella les botargues –persones disfressades de dimonis—colpegen amb fuets fetes de branques la imatge del sant. |
|||||||||||||||
Fotos | |||||||||||||||
|