h u m a n i d a d e s
Ieoh Ming Pei
INTERPRETAR LOS ESPACIOS HISTÓRICOS:
MUSEO DEL LOUVRE
traducido por Nuria Rubio y María Ghoshe

Me gustaría contar algo acerca del Louvre, no será largo.

Cuando por vez primera fui instado a venir sabía muy poco sobre Francia. He sido turista muchas veces, pero no se aprende sobre la gente, la historia y la cultura del lugar, hay que aprenderlo de la manera más difícil y para mí fue un camino duro. Así que vine por primera vez no como turista sino como alguien al que se le había confiado la enorme responsabilidad de intentar convertir el Louvre palacio en el Louvre museo. Me gustaría remontarles en la historia primero porque creo que quizá sea el único modo de que entiendan el porqué de la pirámide. 

El Louvre, y no soy yo precisamente el más indicado para extenderme sobre el particular ya que no soy historiador, se remonta a 1180 y en lo que se refiere a la arquitectura culminó después de Napoleón III. Así que tenemos un periodo de 800 años, del 1200 hasta el 2000, hasta hoy. Durante esos largos, largos años la metamorfosis del Louvre ha sido lo que me ha preocupado y lo que me ha educado. Al principio no estaba muy seguro de si uno podía hacer algo por el Louvre, no obstante, hice un esfuerzo porque se trataba de un proyecto importante, aprender sobre él y ver lo que le había ocurrido al Louvre durante esos 800 años. Hablando claro, el Louvre fue primero una fortaleza, después se convirtió en Residencia Real, algunos dicen que después de Carlos V ya que fue él el quien proporcionó una maravillosa biblioteca al Louvre. Así que creo que este fue el primer cambio del Louvre palacio y fortaleza para ser el Louvre residencia.

Primer cambio, primera metamorfosis
Ese cambio duró 300 años en total, diría que hasta el final de Luis XIV, que es el siglo XVII. Por aquel entonces es aún una residencia y aún no hay signos de museo, el lugar fue importante para Luis XIV después de la Fronda y por esta razón muchos académicos y artistas ocuparon el Louvre. Desde el principio hubo un cambio en el uso aunque no como museo, sin embargo, hubo un modo diferente de vida de Luis XIV a Napoleón I, yo diría que hasta la Revolución. Creo que el Louvre se convirtió en 1783 en museo bajo el mando de Napoleón, pero aún era un museo utilizado por pocas personas. Así que después de Napoleón I el Louvre comenzó en 1793, por lo que ya tiene 207 años de historia. Es quizá uno de los museos más antiguos de su clase visitados por el público.

Metamorfosis número dos
La número dos tuvo lugar cuando ocurrió algo más. Se convirtió en una adenda que serpenteaba y al añadírsele el Castillo de las Tullerías por Catalina de Medici se extendió hacia el Oeste. Esta enorme extensión se anexionó por Enrique IV con la Galería de la Corona y el Louvre empezó a crecer. Cuando Napoleón tomó el poder, por supuesto, lo completó un poco para intentar juntar los dos castillos. Por aquel tiempo aún era básicamente una Residencia Real con cierta actividad de museo en ella. El gran cambio tuvo lugar alrededor de 1860, creo que bajo Napoleón III, cuando el museo se empezó a transformar de nuevo en la metamorfosis número tres. Lo que es administración pública sin que tomara posesión el séquito del Rey. El ministerio de hacienda ocupó el ala Richelieu y desde aquel momento hasta hoy ha sido un gran problema para mí y para otros. Afortunadamente el problema ya se ha resuelto.

Bueno, yo vine aquí como extranjero y necesitaba conocer todo esto, puesto que para decidir si el Louvre se puede cambiar o se debería cambiar, uno necesita entender esa parte de la historia. Ahora me gustaría explicarles porqué fui lo suficientemente osado para aceptar la comisión. El presidente Mitterrand decidió trasladar el Ministerio de Hacienda en 1981. Si yo fuera un jugador de ajedrez esto sería para mí el primer movimiento, sin este movimiento hoy no habría un gran Louvre, sería imposible que hoy lo hubiese. Ese movimiento que no fue fácil de conseguir debido a razones políticas, fue el primer movimiento esencial para permitir al Louvre convertirse en algo racional como configuración debido a su diseño como palacio. Saben que el Louvre no tiene sótano, si descienden por debajo de las grandes salas verán un espacio de techos muy bajos y un museo moderno no puede existir sin mucho apoyo de infraestructura. El apoyo de la infraestructura es al menos tan grande como los espacios públicos que ven ustedes, que se ven y se usan por el público. Así que, como ven el Louvre tenía que hacer algo para convertirse en museo. Así, por esta razón vino el segundo imperativo en mi opinión, que es el movimiento que yo hice. Propuse el movimiento al Presidente, era que teníamos que excavar el patio de Napoleón. Si no se excava el patio de Napoleón no hay manera de crear la enorme cantidad de espacio que se necesitará para ser útil a un gran museo. Por ejemplo para el auditorio, la cafetería, los restaurantes, la recepción o la reserva de cuadros y esculturas. Hay una cantidad tremenda de cuadros, esculturas y arte que no se exhiben, que hay que guardar. Están los laboratorios, están todas estas cosas que necesitan enormes cantidades de espacio. Bien, debajo de esta planta tenemos otra en la que tienen lugar muchas de las actividades más importantes del museo. Incluso hay una carretera radial privada en el nivel inferior que permite a los camiones hacer que unos departamentos se comuniquen con otros y entonces cargar para subir a las salas de exposiciones.

Por tanto, la metamorfosis del Louvre duró desde 1180 hasta alrededor de 1860, lo que es Napoleón III, el último. El acontecimiento que no se representa aquí es la Comuna, cuando las Tullerías fueron incendiadas, lo que fue un evento de extrema importancia. Muchos moderados clasicistas se lamentan porque les gustaría verlas reconstruidas. En lo que se refiere a mí, mirándolo como arquitecto, la apertura hacia el oeste es un regalo del cielo, creo que eso fue lo que hizo del Louvre lo que es hoy. Lo que sería maravilloso hacer sería traer algunas de las piedras de Córcega y quizá ponerlas bajo tierra, pero la apertura hacia el oeste simboliza también que el Louvre ya no es un confín real. Ahora está abierto y está orientado democráticamente.
A finales del siglo XIX hubo muchas propuestas sobre qué poner en el patio porque las Tullerías ya no están y está abierto, y si está abierto se tiene que hacer algo allí, esta es una de muchas propuestas. Durante el Clasicismo francés, que duró 300 años, casi todos los grandes arquitectos de Francia trabajaron en el Louvre. La historia del Louvre es realmente la historia de Francia. Así, por lo tanto, cuando se tienen grandes arquitectos trabajando aquí, supongo que serán arquitectos del Rey, muchos se vieron tentados a aportar sus mejores ideas. Históricamente tenemos a Pierre Lascaux y hombres que también querían hacer algo hasta llegar a Philibert de l’Orme que construyó las Tullerías y muchos otros. Casi 300 años de grandes arquitectos franceses tomaron parte en el Louvre y la continuidad del clasicismo francés es notable. Algunos dirían que no hay nada de Lascaux o que hizo el Louvre muy estricto y elegante, que dignificó el clasicismo en un barroco confuso y sin esperanza. Sin embargo, cuando se mira esto se ve que llegó más lejos, cuando se ve una diapositiva como esta de alguna manera simplemente se sabe que el clasicismo francés ha perdido su estima, que no puede seguir adelante. Muchos de mis colegas aún se resistirían a ello, pero creo que cuando vi esto pensé que era el fin, que ya no había futuro para ellos.
Se podía hacer algo en el Louvre. Por lo tanto, ahora hay dos objetivos cumplidos. Primero: se trasladará Richelieu, se convertirá en parte del museo y acortando el circuito se moverá el centro de gravedad.
 

el Louvre es un museo tan grande que realmente cubre civilizaciones occidentales desde Egipto llegando hasta la mitad del siglo XIX

Entonces entró la pirámide. Habiendo decidido que se tenía que mover el centro de gravedad se consideran las posibilidades. Se muestra que si van al centro de la plaza de Napoleón caminando se puede llegar a los tres pabellones. La distancia desde la recepción hasta los tres pabellones se hizo tan corta que la visita al museo no sólo está clara sino que es también muy corta. Otra ventaja del Louvre es que el Louvre es un museo tan grande que realmente cubre civilizaciones occidentales desde Egipto llegando hasta la mitad del siglo XIX. Quizá no quieran llamarlo enciclopédico, pero en realidad está muy cerca de serlo. Es un museo enorme, resulta muy difícil verlo entero en un día y uno no debería ni intentarlo. No obstante, dividir el museo en tres partes hace que para la gente sea más fácil venir y visitarlo y saber lo que han visto antes y volver después para visitar otro pabellón.
Este tipo de posibilidad dio a los siete conservadores del Louvre la gran oportunidad de redistribuir su colección de modo que el público pueda sacarle el sentido. Todo esto ocurrió por casualidad, no se planeó, no se puede planear el Louvre porque nunca fue planeado, el Louvre simplemente fue acumulando año tras año y rey tras rey, sólo ha seguido desarrollándose. Sacarle el sentido al Louvre fue uno de los retos más difíciles para nosotros, pero afortunadamente con el apoyo del presidente Mitterrand lo conseguimos al darnos Richelieu, con su permiso de excavar la plaza de Napoleón y por último al tener un símbolo y una entrada. Esto es la pirámide.

El Louvre hizo otra contribución al centro de la ciudad de París. El Louvre unió la ribera derecha con la izquierda. Cuando vine por primera vez a París a ver el Louvre en 1951 vi que no había modo de cruzar a la ribera izquierda, al menos yo no encontré el camino. Por supuesto se podía hacer, pero había que saber y por esta razón el Louvre se convertía en una barrera, que tenía la intención desde su origen de ser una barrera. Se suponía que la gente no debía atravesarlo, por ello podría haber sido bueno bajo las monarquías, pero se convertía en un detrimento para una ciudad moderna, así que para ser la conexión de la ciudad el Louvre debía ser perforado. Había diversos modos de perforarlo sin crear problemas de seguridad.

Basta de Louvre. Sólo quería que supieran que como extranjero, habiendo sido invitado a venir para sacar el sentido del futuro Louvre sentía que estos eran los pasos que se tenían que tomar. Si cualquiera de ellos se hubiera omitido, me habría ido a casa. Todos estos pasos se llevaron a cabo gracias a gente de París, gente de la administración y especialmente gente que dirigía el Louvre. En aquel momento los siete conservadores del Louvre entendieron la necesidad de este cambio y sin la ayuda que me ofrecieron en 1994 este proyecto podría no haber visto la luz. He utilizado esta ocasión para aclararles las dificultades que afrontamos y algunos de los pasos que se siguieron.
 

INTERPRETER LES ESPACES HISTORIQUES,
INVENTER DE NOUVELLES LIEUX D´EXPOSITION
Ieoh Ming Pei

Two days ago I said that I would prefer not to talk about the design of the exposition rooms in the Louvre because you all know, you are here and you have seen it and the real thing is better than the slides. However, I would like to say something else about the Louvre, it won’t be long. It will deal with the Louvre, yet it has to because we are celebrating the Louvre.
Starting with the Louvre, when I first came at a request I knew very little about France. I have been a tourist many times, but you don’t learn about the people, the history and the culture of a place. You have to learn it the hard way and for me it was a hard way. So, I came here for the first time not as a tourist, but as someone who had been entrusted with the enormous responsibility of trying to make Louvre the palace into Louvre the museum. I thought that was important enough for me instead of taking you to the future as my colleges have done. I would like to take you back into history first because I think that is the only way perhaps to understand why the pyramid. I have been asked that question even today, but not by Parisians, Parisians already know, but by people who had not been to France or Paris, people from abroad, specially people from Orient, they still ask this question “Why did you do that?” So I would like to spend the first part of my time going back to history with you a bit.
Louvre as you all know, and I’m certainly not the one to speak about it at length because I’m not a historian, but I’ve come to learn about it, started in 1180 and as far as architecture is concerned Louvre culminated after Napoleon III. So, you have a span of 800 years from 1200 to the year 2000, to today. Now, during these very, very long years the metamorphosis of Louvre was what concerned me and was what educated me. I was not sure in the very beginning whether one could do anything for Louvre. However, I did make an effort because it was such an important project, to learn about it and to see what has happened to Louvre during those 800 years. Simply speaking I am not going to go through the dynasties. Simply speaking Louvre was first a fortress. Then it became a royal residence, some say after Charles V because he was the one who brought a wonderful library to Louvre. So, I think that is the first change from Louvre the palace and the fortress to become Louvre the residence. 
First change, metamorphosis one.
That change lasted 300 years all the way, I would say, to the end of Louis XIV, which is 17th century. At that time it is still a residence and there is no sign of museum yet, the site became important for Louis XIV after the Frond and therefore many academicians and artists occupied Louvre. Since the beginning there was a change of use, but not as a museum. Nevertheless, it was a different kind of life, from Louis XIV on until Napoleon I- I would say until the Revolution. I guess, Louvre in 1783 became for the first time a public museum under Napoleon, but still a museum used by very few people. So, after Napoleon I the museum of Louvre began 1793, so it has already 207 years of history. It is perhaps one of the oldest museums of its kind visited by the public. Metamorphosis number two.
So number two took place when something else happened. It became a looping addendum and added on the Tuileries Palace by Catherine de Medici extended towards the West. This enormous extension was connected by Henry IV with the Crown Gallery and the Louvre started to expand. When Napoleon came over, of course, he completed it a little bit to try to join the two chateaux. At that time it was still basically a royal residence with a certain museum activity in it. The great change then took place at around 1860, I think, under Napoleon III, when the museum started to transform again the metamorphosis number three That is public administration, not the king’s entourages took over. The Ministry of Finance occupied the Richelieu wing and from that point on until today it has been a great problem for me and for others. Fortunately that part was resolved.
Now, enough of that because I came here as a foreigner and I needed to know that because in order to decide whether the Louvre can be changed or should be changed one requires an understanding of that part of history. Now, I would like to tell you why I was bold enough to accept the commission. There are probably three reasons. Reason number one: President Mitterrand decided in 1981 to move the Ministry of Finance. Now, that for me, if I was a chess player, is the first move, without that move there would be no grand Louvre today, impossible there would be one today. That move not easy to achieve because of political reasons was the first essential move to permit Louvre to become something rational as a configuration because of its design as a palace. You know Louvre has no basement, if you go down below the big rooms you see a very low ceiling space and a modern museum can never exist without a lot of infrastructure support. That infrastructure support is at least as big as the public spaces that are seen by you, used and seen by the public. So you can see Louvre had to do something in order to become a museum. So therefore came the second imperative in my opinion, which is the move that I made. I proposed the move to the president and that was we had to excavate Napoleon court. If you do not excavate Napoleon court there is no way to create that enormous amount of space that will be needed in order to serve a great museum. For example for the auditory, café, restaurants, accueil, reserve for paintings and sculptures. You have a tremendous amount of paintings, sculptures and art that are not on exhibition, they have to be put in reserve. You have the laboratories, you have all these things which adapt to a tremendous amount of space. Now, below this floor, we have another floor below where many of the most important museum activities take place. We even have a private ringroad under, on the lower level to permit trucks to communicate from department to department and then to monte-charge to go up to the exhibition space.
I show you the metamorphosis of the Louvre. It went from 1180 all the way to about 1860, that was Napoleon III, the last one. The one event that is not represented in this is the event of the Commune, when Tuileries was burnt down. That event was extremely important. Many classicist conservatives regret that they would like to see it rebuilt. As far as I am concerned looking as an architect, the opening towards the west is a godsend. I think that made Louvre what it is today. What would be wonderful to do is to bring back some of the stones from Corsica and put them perhaps under ground, but the opening to the west is also a symbolism that Louvre is no longer a royal confine. It is now open and it is now democratically oriented.
In the end of 19th century there were many proposals to what to put in the court because Tuileries is already gone and it is open. And if it is open something has to be done there and this is one of many proposals. I came upon these slides quite by accident, but it convinced me having seen that, that during the French classicism, which lasted 300 years, nearly all the great architects of France have worked on the Louvre. The history of Louvre is really the history of France. So therefore, when you have great architects working here, I suppose they are architects de roi, as you call them, many people were tempted to bring in their best ideas. We have historically Pierre Lascaux and then you have men that also wanted to do something and all the way through Philibert de l’Orme, who built the Tuileries and many others. Nearly 300 years of great architects of France were involved in the Louvre and the continuity of French classicism is remarkable. Some would say there is nothing from Lascaux or he made Louvre very strict and elegant, dignified classicism into hopelessly, confused baroque. However, when you look at this you see this came even further, when you see a slide like that you just somehow know that French classicism has lost its esteem, it can not go on. Many of my colleges may still resist that, but in my belief when I saw that I thought that was the end, there was no more future for them.
Something could be done in the Louvre. Therefore some objectives are now fulfilled. Number one: Richelieu will move, it will become a part of the museum and shortening the circuit, the centre of gravity will be moved.
Now the pyramid came in. Having so decided that that centre of gravity has to move we look at the possibilities. That shows that if you go in the centre of the court Napoleon if you go down there you can go to the three pavilions. The distances from the accueil to those three pavilions became so short that then the visit to the museum not only is clear, but it is also very short. Another advantage of the Louvre is that the Louvre is such a big museum that it really covers western civilisations from Egypt all the way to the middle of 19th century. You may not want to call it encyclopaedic, but it is in fact very close to it. It is an enormous museum and it is very difficult to see the whole museum in one day and no one should try. Nevertheless, to break up the museum into three parts makes it a lot easier for people to come and visit and know what they have seen before and come back to go to another pavilion afterwards. 
That kind of possibilities gave the seven curators of Louvre the great opportunity to redistribute their collection in such a way that the public can make sense out of it.
All this occurred by happenstance, it was not planned, you cannot plan the Louvre because it was not ever planned, the Louvre just accumulated year after year, king after king. It has just continued to develop. To make sense out of the Louvre was one of the most difficult challenges to us. Fortunately we managed it with the support of President Mitterrand namely to give us Richelieu and with this permission to excavate court Napoleon and then lastly to have a symbol and have an entrance. That is the pyramid.

The Louvre made another contribution to the centre of the city of Paris, that is the Louvre joined the right bank with the left bank. When I first came to Paris to the Louvre in 1951 I found that there was no way for me to cross over the left bank, at least I did not find the way. You could do it of course, but you had to know and therefore the Louvre became a barrier, which was originally intended to be a barrier. People were not supposed to go through it, because of that, that might have been good under the monarchies, but it became a detriment for a modern city. So to be the connection of the city Louvre had to be perforated. There were several ways to perforate it without creating security problems.

Enough of the Louvre. I just wanted you to know that as a foreigner, having been asked to come to make sense out of the future Louvre I felt that these were the steps that had to be taken. If anyone of them had been away from me I would have gone home. All these steps were all carried out thanks to support from people of Paris, people in the administration and particularly people who operate Louvre. At that time the seven curators understood the need for this change and without their help that took place in 1994 this project might not have seen the light. We are now celebrating the Louvre, but the steps that we had to go before were enormously complicated. I have taken this opportunity to tell you the difficulties that we went through and some of the steps that were taken.

Imágenes artículo


© Revista Contrastes
Página actualizada por Grupo mmm
Para cualquier cambio o sugerencia dirigirse a webmaster.
© 2000-2001