Me gustaría contar algo acerca del Louvre, no será largo.
Cuando por vez primera fui instado a venir sabía muy poco sobre
Francia. He sido turista muchas veces, pero no se aprende sobre la gente,
la historia y la cultura del lugar, hay que aprenderlo de la manera más
difícil y para mí fue un camino duro. Así que vine
por primera vez no como turista sino como alguien al que se le había
confiado la enorme responsabilidad de intentar convertir el Louvre palacio
en el Louvre museo. Me gustaría remontarles en la historia primero
porque creo que quizá sea el único modo de que entiendan
el porqué de la pirámide.
El Louvre, y no soy yo precisamente el más indicado para extenderme
sobre el particular ya que no soy historiador, se remonta a 1180 y en lo
que se refiere a la arquitectura culminó después de Napoleón
III. Así que tenemos un periodo de 800 años, del 1200 hasta
el 2000, hasta hoy. Durante esos largos, largos años la metamorfosis
del Louvre ha sido lo que me ha preocupado y lo que me ha educado. Al principio
no estaba muy seguro de si uno podía hacer algo por el Louvre, no
obstante, hice un esfuerzo porque se trataba de un proyecto importante,
aprender sobre él y ver lo que le había ocurrido al Louvre
durante esos 800 años. Hablando claro, el Louvre fue primero una
fortaleza, después se convirtió en Residencia Real, algunos
dicen que después de Carlos V ya que fue él el quien proporcionó
una maravillosa biblioteca al Louvre. Así que creo que este fue
el primer cambio del Louvre palacio y fortaleza para ser el Louvre residencia.
Primer cambio, primera metamorfosis
Ese cambio duró 300 años en total, diría que hasta
el final de Luis XIV, que es el siglo XVII. Por aquel entonces es aún
una residencia y aún no hay signos de museo, el lugar fue importante
para Luis XIV después de la Fronda y por esta razón muchos
académicos y artistas ocuparon el Louvre. Desde el principio hubo
un cambio en el uso aunque no como museo, sin embargo, hubo un modo diferente
de vida de Luis XIV a Napoleón I, yo diría que hasta la Revolución.
Creo que el Louvre se convirtió en 1783 en museo bajo el mando de
Napoleón, pero aún era un museo utilizado por pocas personas.
Así que después de Napoleón I el Louvre comenzó
en 1793, por lo que ya tiene 207 años de historia. Es quizá
uno de los museos más antiguos de su clase visitados por el público.
Metamorfosis número dos
La número dos tuvo lugar cuando ocurrió algo más.
Se convirtió en una adenda que serpenteaba y al añadírsele
el Castillo de las Tullerías por Catalina de Medici se extendió
hacia el Oeste. Esta enorme extensión se anexionó por Enrique
IV con la Galería de la Corona y el Louvre empezó a crecer.
Cuando Napoleón tomó el poder, por supuesto, lo completó
un poco para intentar juntar los dos castillos. Por aquel tiempo aún
era básicamente una Residencia Real con cierta actividad de museo
en ella. El gran cambio tuvo lugar alrededor de 1860, creo que bajo Napoleón
III, cuando el museo se empezó a transformar de nuevo en la metamorfosis
número tres. Lo que es administración pública sin
que tomara posesión el séquito del Rey. El ministerio de
hacienda ocupó el ala Richelieu y desde aquel momento hasta hoy
ha sido un gran problema para mí y para otros. Afortunadamente el
problema ya se ha resuelto.
Bueno, yo vine aquí como extranjero y necesitaba conocer todo
esto, puesto que para decidir si el Louvre se puede cambiar o se debería
cambiar, uno necesita entender esa parte de la historia. Ahora me gustaría
explicarles porqué fui lo suficientemente osado para aceptar la
comisión. El presidente Mitterrand decidió trasladar el Ministerio
de Hacienda en 1981. Si yo fuera un jugador de ajedrez esto sería
para mí el primer movimiento, sin este movimiento hoy no habría
un gran Louvre, sería imposible que hoy lo hubiese. Ese movimiento
que no fue fácil de conseguir debido a razones políticas,
fue el primer movimiento esencial para permitir al Louvre convertirse en
algo racional como configuración debido a su diseño como
palacio. Saben que el Louvre no tiene sótano, si descienden por
debajo de las grandes salas verán un espacio de techos muy bajos
y un museo moderno no puede existir sin mucho apoyo de infraestructura.
El apoyo de la infraestructura es al menos tan grande como los espacios
públicos que ven ustedes, que se ven y se usan por el público.
Así que, como ven el Louvre tenía que hacer algo para convertirse
en museo. Así, por esta razón vino el segundo imperativo
en mi opinión, que es el movimiento que yo hice. Propuse el movimiento
al Presidente, era que teníamos que excavar el patio de Napoleón.
Si no se excava el patio de Napoleón no hay manera de crear la enorme
cantidad de espacio que se necesitará para ser útil a un
gran museo. Por ejemplo para el auditorio, la cafetería, los restaurantes,
la recepción o la reserva de cuadros y esculturas. Hay una cantidad
tremenda de cuadros, esculturas y arte que no se exhiben, que hay que guardar.
Están los laboratorios, están todas estas cosas que necesitan
enormes cantidades de espacio. Bien, debajo de esta planta tenemos otra
en la que tienen lugar muchas de las actividades más importantes
del museo. Incluso hay una carretera radial privada en el nivel inferior
que permite a los camiones hacer que unos departamentos se comuniquen con
otros y entonces cargar para subir a las salas de exposiciones.
Por tanto, la metamorfosis del Louvre duró desde 1180 hasta alrededor
de 1860, lo que es Napoleón III, el último. El acontecimiento
que no se representa aquí es la Comuna, cuando las Tullerías
fueron incendiadas, lo que fue un evento de extrema importancia. Muchos
moderados clasicistas se lamentan porque les gustaría verlas reconstruidas.
En lo que se refiere a mí, mirándolo como arquitecto, la
apertura hacia el oeste es un regalo del cielo, creo que eso fue lo que
hizo del Louvre lo que es hoy. Lo que sería maravilloso hacer sería
traer algunas de las piedras de Córcega y quizá ponerlas
bajo tierra, pero la apertura hacia el oeste simboliza también que
el Louvre ya no es un confín real. Ahora está abierto y está
orientado democráticamente.
A finales del siglo XIX hubo muchas propuestas sobre qué poner
en el patio porque las Tullerías ya no están y está
abierto, y si está abierto se tiene que hacer algo allí,
esta es una de muchas propuestas. Durante el Clasicismo francés,
que duró 300 años, casi todos los grandes arquitectos de
Francia trabajaron en el Louvre. La historia del Louvre es realmente la
historia de Francia. Así, por lo tanto, cuando se tienen grandes
arquitectos trabajando aquí, supongo que serán arquitectos
del Rey, muchos se vieron tentados a aportar sus mejores ideas. Históricamente
tenemos a Pierre Lascaux y hombres que también querían hacer
algo hasta llegar a Philibert de l’Orme que construyó las Tullerías
y muchos otros. Casi 300 años de grandes arquitectos franceses tomaron
parte en el Louvre y la continuidad del clasicismo francés es notable.
Algunos dirían que no hay nada de Lascaux o que hizo el Louvre muy
estricto y elegante, que dignificó el clasicismo en un barroco confuso
y sin esperanza. Sin embargo, cuando se mira esto se ve que llegó
más lejos, cuando se ve una diapositiva como esta de alguna manera
simplemente se sabe que el clasicismo francés ha perdido su estima,
que no puede seguir adelante. Muchos de mis colegas aún se resistirían
a ello, pero creo que cuando vi esto pensé que era el fin, que ya
no había futuro para ellos.
Se podía hacer algo en el Louvre. Por lo tanto, ahora hay dos
objetivos cumplidos. Primero: se trasladará Richelieu, se convertirá
en parte del museo y acortando el circuito se moverá el centro de
gravedad.
el Louvre es un museo tan grande que realmente cubre civilizaciones
occidentales desde Egipto llegando hasta la mitad del siglo XIX
|
Entonces entró la pirámide. Habiendo decidido que se tenía
que mover el centro de gravedad se consideran las posibilidades. Se muestra
que si van al centro de la plaza de Napoleón caminando se puede
llegar a los tres pabellones. La distancia desde la recepción hasta
los tres pabellones se hizo tan corta que la visita al museo no sólo
está clara sino que es también muy corta. Otra ventaja del
Louvre es que el Louvre es un museo tan grande que realmente cubre civilizaciones
occidentales desde Egipto llegando hasta la mitad del siglo XIX. Quizá
no quieran llamarlo enciclopédico, pero en realidad está
muy cerca de serlo. Es un museo enorme, resulta muy difícil verlo
entero en un día y uno no debería ni intentarlo. No obstante,
dividir el museo en tres partes hace que para la gente sea más fácil
venir y visitarlo y saber lo que han visto antes y volver después
para visitar otro pabellón.
Este tipo de posibilidad dio a los siete conservadores del Louvre la
gran oportunidad de redistribuir su colección de modo que el público
pueda sacarle el sentido. Todo esto ocurrió por casualidad, no se
planeó, no se puede planear el Louvre porque nunca fue planeado,
el Louvre simplemente fue acumulando año tras año y rey tras
rey, sólo ha seguido desarrollándose. Sacarle el sentido
al Louvre fue uno de los retos más difíciles para nosotros,
pero afortunadamente con el apoyo del presidente Mitterrand lo conseguimos
al darnos Richelieu, con su permiso de excavar la plaza de Napoleón
y por último al tener un símbolo y una entrada. Esto es la
pirámide.
El Louvre hizo otra contribución al centro de la ciudad de París.
El Louvre unió la ribera derecha con la izquierda. Cuando vine por
primera vez a París a ver el Louvre en 1951 vi que no había
modo de cruzar a la ribera izquierda, al menos yo no encontré el
camino. Por supuesto se podía hacer, pero había que saber
y por esta razón el Louvre se convertía en una barrera, que
tenía la intención desde su origen de ser una barrera. Se
suponía que la gente no debía atravesarlo, por ello podría
haber sido bueno bajo las monarquías, pero se convertía en
un detrimento para una ciudad moderna, así que para ser la conexión
de la ciudad el Louvre debía ser perforado. Había diversos
modos de perforarlo sin crear problemas de seguridad.
Basta de Louvre. Sólo quería que supieran que como extranjero,
habiendo sido invitado a venir para sacar el sentido del futuro Louvre
sentía que estos eran los pasos que se tenían que tomar.
Si cualquiera de ellos se hubiera omitido, me habría ido a casa.
Todos estos pasos se llevaron a cabo gracias a gente de París, gente
de la administración y especialmente gente que dirigía el
Louvre. En aquel momento los siete conservadores del Louvre entendieron
la necesidad de este cambio y sin la ayuda que me ofrecieron en 1994 este
proyecto podría no haber visto la luz. He utilizado esta ocasión
para aclararles las dificultades que afrontamos y algunos de los pasos
que se siguieron.
INTERPRETER LES ESPACES HISTORIQUES,
INVENTER DE NOUVELLES LIEUX D´EXPOSITION
Ieoh Ming Pei
Two days ago I said that I would prefer not to talk about the design
of the exposition rooms in the Louvre because you all know, you are here
and you have seen it and the real thing is better than the slides. However,
I would like to say something else about the Louvre, it won’t be long.
It will deal with the Louvre, yet it has to because we are celebrating
the Louvre.
Starting with the Louvre, when I first came at a request I knew
very little about France. I have been a tourist many times, but you don’t
learn about the people, the history and the culture of a place. You have
to learn it the hard way and for me it was a hard way. So, I came here
for the first time not as a tourist, but as someone who had been entrusted
with the enormous responsibility of trying to make Louvre the palace into
Louvre the museum. I thought that was important enough for me instead of
taking you to the future as my colleges have done. I would like to take
you back into history first because I think that is the only way perhaps
to understand why the pyramid. I have been asked that question even today,
but not by Parisians, Parisians already know, but by people who had not
been to France or Paris, people from abroad, specially people from Orient,
they still ask this question “Why did you do that?” So I would like to
spend the first part of my time going back to history with you a bit.
Louvre as you all know, and I’m certainly not the one to speak about
it at length because I’m not a historian, but I’ve come to learn about
it, started in 1180 and as far as architecture is concerned Louvre culminated
after Napoleon III. So, you have a span of 800 years from 1200 to the year
2000, to today. Now, during these very, very long years the metamorphosis
of Louvre was what concerned me and was what educated me. I was not sure
in the very beginning whether one could do anything for Louvre. However,
I did make an effort because it was such an important project, to learn
about it and to see what has happened to Louvre during those 800 years.
Simply speaking I am not going to go through the dynasties. Simply speaking
Louvre was first a fortress. Then it became a royal residence, some say
after Charles V because he was the one who brought a wonderful library
to Louvre. So, I think that is the first change from Louvre the palace
and the fortress to become Louvre the residence.
First change, metamorphosis one.
That change lasted 300 years all the way, I would say, to the end
of Louis XIV, which is 17th century. At that time it is still a residence
and there is no sign of museum yet, the site became important for Louis
XIV after the Frond and therefore many academicians and artists occupied
Louvre. Since the beginning there was a change of use, but not as a museum.
Nevertheless, it was a different kind of life, from Louis XIV on until
Napoleon I- I would say until the Revolution. I guess, Louvre in 1783 became
for the first time a public museum under Napoleon, but still a museum used
by very few people. So, after Napoleon I the museum of Louvre began 1793,
so it has already 207 years of history. It is perhaps one of the oldest
museums of its kind visited by the public. Metamorphosis number two.
So number two took place when something else happened. It became
a looping addendum and added on the Tuileries Palace by Catherine de Medici
extended towards the West. This enormous extension was connected by Henry
IV with the Crown Gallery and the Louvre started to expand. When Napoleon
came over, of course, he completed it a little bit to try to join the two
chateaux. At that time it was still basically a royal residence with a
certain museum activity in it. The great change then took place at around
1860, I think, under Napoleon III, when the museum started to transform
again the metamorphosis number three That is public administration, not
the king’s entourages took over. The Ministry of Finance occupied the Richelieu
wing and from that point on until today it has been a great problem for
me and for others. Fortunately that part was resolved.
Now, enough of that because I came here as a foreigner and I needed
to know that because in order to decide whether the Louvre can be changed
or should be changed one requires an understanding of that part of history.
Now, I would like to tell you why I was bold enough to accept the commission.
There are probably three reasons. Reason number one: President Mitterrand
decided in 1981 to move the Ministry of Finance. Now, that for me, if I
was a chess player, is the first move, without that move there would be
no grand Louvre today, impossible there would be one today. That move not
easy to achieve because of political reasons was the first essential move
to permit Louvre to become something rational as a configuration because
of its design as a palace. You know Louvre has no basement, if you go down
below the big rooms you see a very low ceiling space and a modern museum
can never exist without a lot of infrastructure support. That infrastructure
support is at least as big as the public spaces that are seen by you, used
and seen by the public. So you can see Louvre had to do something in order
to become a museum. So therefore came the second imperative in my opinion,
which is the move that I made. I proposed the move to the president and
that was we had to excavate Napoleon court. If you do not excavate Napoleon
court there is no way to create that enormous amount of space that will
be needed in order to serve a great museum. For example for the auditory,
café, restaurants, accueil, reserve for paintings and sculptures.
You have a tremendous amount of paintings, sculptures and art that are
not on exhibition, they have to be put in reserve. You have the laboratories,
you have all these things which adapt to a tremendous amount of space.
Now, below this floor, we have another floor below where many of the most
important museum activities take place. We even have a private ringroad
under, on the lower level to permit trucks to communicate from department
to department and then to monte-charge to go up to the exhibition space.
I show you the metamorphosis of the Louvre. It went from 1180 all
the way to about 1860, that was Napoleon III, the last one. The one event
that is not represented in this is the event of the Commune, when Tuileries
was burnt down. That event was extremely important. Many classicist conservatives
regret that they would like to see it rebuilt. As far as I am concerned
looking as an architect, the opening towards the west is a godsend. I think
that made Louvre what it is today. What would be wonderful to do is to
bring back some of the stones from Corsica and put them perhaps under ground,
but the opening to the west is also a symbolism that Louvre is no longer
a royal confine. It is now open and it is now democratically oriented.
In the end of 19th century there were many proposals to what to
put in the court because Tuileries is already gone and it is open. And
if it is open something has to be done there and this is one of many proposals.
I came upon these slides quite by accident, but it convinced me having
seen that, that during the French classicism, which lasted 300 years, nearly
all the great architects of France have worked on the Louvre. The history
of Louvre is really the history of France. So therefore, when you have
great architects working here, I suppose they are architects de roi, as
you call them, many people were tempted to bring in their best ideas. We
have historically Pierre Lascaux and then you have men that also wanted
to do something and all the way through Philibert de l’Orme, who built
the Tuileries and many others. Nearly 300 years of great architects of
France were involved in the Louvre and the continuity of French classicism
is remarkable. Some would say there is nothing from Lascaux or he made
Louvre very strict and elegant, dignified classicism into hopelessly, confused
baroque. However, when you look at this you see this came even further,
when you see a slide like that you just somehow know that French classicism
has lost its esteem, it can not go on. Many of my colleges may still resist
that, but in my belief when I saw that I thought that was the end, there
was no more future for them.
Something could be done in the Louvre. Therefore some objectives
are now fulfilled. Number one: Richelieu will move, it will become a part
of the museum and shortening the circuit, the centre of gravity will be
moved.
Now the pyramid came in. Having so decided that that centre of gravity
has to move we look at the possibilities. That shows that if you go in
the centre of the court Napoleon if you go down there you can go to the
three pavilions. The distances from the accueil to those three pavilions
became so short that then the visit to the museum not only is clear, but
it is also very short. Another advantage of the Louvre is that the Louvre
is such a big museum that it really covers western civilisations from Egypt
all the way to the middle of 19th century. You may not want to call it
encyclopaedic, but it is in fact very close to it. It is an enormous museum
and it is very difficult to see the whole museum in one day and no one
should try. Nevertheless, to break up the museum into three parts makes
it a lot easier for people to come and visit and know what they have seen
before and come back to go to another pavilion afterwards.
That kind of possibilities gave the seven curators of Louvre the
great opportunity to redistribute their collection in such a way that the
public can make sense out of it.
All this occurred by happenstance, it was not planned, you cannot
plan the Louvre because it was not ever planned, the Louvre just accumulated
year after year, king after king. It has just continued to develop. To
make sense out of the Louvre was one of the most difficult challenges to
us. Fortunately we managed it with the support of President Mitterrand
namely to give us Richelieu and with this permission to excavate court
Napoleon and then lastly to have a symbol and have an entrance. That is
the pyramid.
The Louvre made another contribution to the centre of the city of
Paris, that is the Louvre joined the right bank with the left bank. When
I first came to Paris to the Louvre in 1951 I found that there was no way
for me to cross over the left bank, at least I did not find the way. You
could do it of course, but you had to know and therefore the Louvre became
a barrier, which was originally intended to be a barrier. People were not
supposed to go through it, because of that, that might have been good under
the monarchies, but it became a detriment for a modern city. So to be the
connection of the city Louvre had to be perforated. There were several
ways to perforate it without creating security problems.
Enough of the Louvre. I just wanted you to know that as a foreigner,
having been asked to come to make sense out of the future Louvre I felt
that these were the steps that had to be taken. If anyone of them had been
away from me I would have gone home. All these steps were all carried out
thanks to support from people of Paris, people in the administration and
particularly people who operate Louvre. At that time the seven curators
understood the need for this change and without their help that took place
in 1994 this project might not have seen the light. We are now celebrating
the Louvre, but the steps that we had to go before were enormously complicated.
I have taken this opportunity to tell you the difficulties that we went
through and some of the steps that were taken. |
|