FONTS DE LA HISTÒRIA DE L'ART  DE L'ANTIGUITAT A L'EDAT MODERNA
 
Guia Docent (curs 2008-09)

Continguts
bluefade 

 

INTRODUCCIÓ

 

Les Fonts de la Història de l’Art

- L’obra d’art com objecte i font principal.

- Les fonts escrites:

- Classificació i crítica

- La documentació arxivística

- La literatura artística

- Les fonts gràfiques: la iconografia.

- Terminologia dels estudis iconogràfics

 

 

I.- L'ANTIGUITAT CLÀSSICA

 

La Literatura Artística de l’Antiguitat

- Panorama General

- Vitruvi, la vessant teòrica

- Plini, la vessant històrica

- Documents

 

Imatge i paraula: la representació del contingut literari

- El mètode simultani.

- El mètode monoescènic.

- El mètode cíclic de l’Hel.lenisme:

- Modalitats

- Relació formal entre les diferents escenes

- L’Odissea com exemple de representació del contingut literari:

- Consideracions generals

- Calipso allibera Ulisses i aquest aplega a Feàcia

- El cicle de Polifem

- Ulisses en el país dels lestrígons

- La màgica Circe

- La devallada als Inferns

- Les Sirenes

- Escil.la

- Retorn a Ítaca

 

 

II.- LA CULTURA CRISTIANA

 

La Bíblia

- Origen i contingut dels texts bíblics

- L'Antic Testament

- El Nou Testament

- Els escrits apòcrifs del Nou Testament

            - Les antigues versions de la Bíblia
            - Exègesi bíblica i iconografia

                        - L'exègesi al.legòrica

                        - La iconografia tipològica

                        - Sel.lecció del Speculum humanar salvationis

           

La litúrgia

            - Concepte

            - Etapes de la formació litúrgica cristiana

                        - Els orígens

                        - El desenvolupament local (ss. IV-VI)

                        - El predomini francogermànic (ss. VI-IX)

                        - La decadencia (ss. XI-XIV)

                        - La uniformitat (ss. XV-XIX)

                        - El Moviment Litúrgic

            - Rites i famílies litúrgiques

            - La litúrgia hispànica

            - Expressió i elements de la litúrgia

                        - Actituds i gestos

                        - Els ornaments

                        - Els vasos sagrats

                        - El cant i la música

            - L’any liturgic

                        - Formació

                        - Parts de l’any litúrgic

            - El ritual eucarístic: la Missa

                        - La Missa de la Basílica (ss. IV-VII)

                        - Evolució posterior

                        - El ritual sacramental

                        - Els Sacraments majors

                        - Els Sacramentals

            - L’Ofici diví

            - Documents (els liturgistes medievals)

 

El simbolisme del temple cristià

            - Precisions prèvies sobre el simbolisme

            - Orígen celeste

            - Simbolisme cosmològic

            - Harmonies geomètriques i numerals

            - L’orientació ritual

            - Cos de Déu-Home i Cos Místic

            - Els elements del temple

                        - El campanar

                        - Les campanes

                        - El baptisteri i l’aigua beneïda

                        - La porta

                        - L’altar

 

La imatge cristiana

            - Formació: les bases estètiques

                        - Canvis en el món hel.lenístic i romà

                        - La representació figurada d’idees

            - L’aportació de Bizanci: les icones

                        - Una teologia de la presència

                        - La icona en la litúrgia: el Iconostasi

                        - Icones de Jesucrist

                        - Icones de la Mare de Déu

 

 

III.- EL MÓN MEDIEVAL

 

L'herència del Món Antic

            - Consideracions generals

            - El mite com a fenomen històric: l’evemerisme

            - El mite com a símbol còsmic

            - El mite com a revestiment d’idees morals

 

La representació del contigut literari en el còdex

            - El pas del rotllo al còdex

            - Els còdexs il.luminats del cristianisme

            - Adequació i procés d'independència de la miniatura

 

La Vida Contemplativa: el monestir

            - Les transformacions monacals

                        - Rellevància de Cluny

                        - Reformes del monacat

- Concepte i significat del monestir

- La predicació

 

Les fonts de la iconografia

- La descripció i la definició en l'art medieval

- Les fonts iconogràfiques i la cultura medieval

                        - La naturalesa: Speculum Naturae

                        - El saber i la ciència: Speculum Scientiae

                        - Vicis i virtuts: Speculum Morale

- El regne animal i la iconografia

                        - El Phisiologus

                        - Importància dels bestiaris

                        - El bestiari de Crist

                        - Animals al.lusius a les virtuts i als vicis

                        - El bestiari de Satanàs

- Els temes de la Baixa Edat Mitjana

                        - La pietat patètica

                        - L’Eucaristia

                        - Temes marians

- Els llibres d’Hores.

 

           

IV.- L’EDAT MODERNA

 

La producció del llibre: la impremta

                     - Inicis de la impremta

                     - Producció i comerç del llibre

                     - El llibre en el segle XVI

                                 - Impressors i editors

                                 - El llibre i la societat

                                 - L’edició de llibres a Espanya

                     - El llibre en els dominis de la monarquía hispánica

                                 - Panorama general del llibre en el segle XVII

                                 - Les obres

                                 - La impremta i els elements interiors del llibre

                                 - Situació legal del llibre

 

Els tractats mitogràfics

                        - Boccacio

                        - La Tradició mitogràfica al Renaixement

                        - Gyraldi, Conti i Cartari

                                   - Les fonts

                                   - L’exègesi mitològica

                                   - Finalitat i valor dels tractats mitogràfics

 

Síntesi de retòrica i art

 

            La imatge en la tradició didàctica

                        - Relacions entre conceptes

                        - Els atributs

                        - Ripa i la tradició aristotèlica

 

            La imatge en la tradició platònica

                        - El símbol platònic i la seua interpretació cristiana

                        - Simbolisme analògic

                        - La imatge de misteri

 

            Confluència de tradicions: l’emblemàtica

                        - Els Hieroglyphica d’Horapol.lo

                                   - Horapol.lo

                                   - Concepte dels Hieroglyphica

                                   - Impacte dels Hieroglyphica en l’humanisme

                        - La Hipnerotomachia Poliphili

- L’Emblematum liber d’Andrea Alciati

                                   - Concepte de l’obra

                                   - L’emblema: les seues parts i el seu sentit

                        - Caràcter de la impresa

 

            Vanitas: exemple de continuïtat de fonts

                        - Pessimisme i hedonisme de l’Antiguitat

                        - La mort

                        - Símbols de la destrucció

                        - Jeroglífics sobre el nostres darrers dies

                        - Arcadia

                        - Eros

                        - L’art

 

 

 Informació bàsica
bluefade 

Requisits generals

Les obligacions de l’estudiant son essencialment tres:

1.- Assistència a les classes i dedicació a l’estudi personal propi, cosa que haurà de reflectir-se en el portafulls personal.

2.- Realització de d’un treball dirigit durant el primer quadrimestre, amb data límit de lliurament, que suposa la consulta personal al professor en horari de tutoria.

3.- Realització d’un exercici pràctic durant el segon quadrimestre.

4.- Presentar-se a l’examen final.

 

Aula virtual

L’aula virtual de la Universitat de València és una eina auxiliar que es farà servir en aquesta assignatura. En ella es poden trobar els dossiers documentals corresponents al temari en format pdf. Apareixeran també les notícies pròpies del desenvolupament del curs i on l’estudiant tindrà una fitxa personal des d’on s’organitza l’avaluació.

És absolutament imprescindible que cada estudiant pose la informació personal requerida en la seua fitxa personal, la qual únicament està a disposició del professor i de l’interessat. En la fitxa personal ha de figurar una fotografia digital (grandària ideal: 125 x 125 píxels) i les dades personals. Aquesta fitxa ve a substituir la tradicional fitxa de cartolina. No s’admeten fotografies diferents a les del tipus de carnet.

A través de la fitxa personal cada estudiant tindrà la informació relativa als resultats de l’avaluació: notes dels exàmens, dels treballs, etc., així com observacions privades del professor. Aquesta serà l’única manera en què l’estudiant tindrà informació dels resultats de l’avaluació. Vol dir això que no hi haurà llistes de notes en el tauló del departament, ni en cap altre lloc d’internet. Cada estudiant solament tindrà accés a aquesta informació de forma personal, a la qual podrà accedir per mig del seu usuari i la seua contrasenya de correu electrònic de la universitat.

Podrà també l’estudiant per mig d’aquesta fitxa informar al professor de tot allò que desitge  o considere oportú.

L’accés a l’aula virtual és per mig d’aquesta adreça: http://pizarra.uv.es/

 

El treball dirigit

Pla de l’activitat: elaborar l’explicació d’una obra d’art d’acord amb el criteri metodològic que s’impartirà en classe.

 

Objectius: L’objectiu general d’aquest treball és fer una reflexió metodològica i aplicar-la d’una manera pràctica. Els objectius específics:

-          Elecció de l’obra. Es deixa al criteri i interès de cada estudiant. No obstant això el professor podrà vetar obres concretes en funció de si han estat triades per altres estudiants en cursos anteriors o bé degut a altres interessos docents. Per tot això per a la tria de l’obra ha de ser consultat el professor.

-          Indagació bibliogràfica. Tractat bibliogràfic: investigació bibliogràfica i ús d’aquesta.

-          Comprensió de la metodologia. Coherència metodològica en el procés.

-          Elaboració i sistematització de la informació.

-          Redacció del treball seguint les pautes formals habituals de qualsevol treball científic. Presentació: índex, notes a peu de plana, citacions i relacions bibliogràfiques. Personalitat en la redacció i coherència expositiva.

-          Qualitat i quantitat dels continguts.

 

Lliurament:  abans del 22 de desembre de 2006. El treball haurà de ser presentat en format word o pdf per mig d’un cd-rom. El nom del document ha de coincidir amb els cognoms i nom de l’estudiant. Exemple: Tormo Martínez Anna.doc

 

 

L’exercici pràctic

Pla de l’activitat: localitzar els principals tipus iconogràfics i preparar les fonts literàries bíbliques sobre els següents temes:

-          El llibre del Gènesi.

-          Els dos llibres de Samuel.

-          Els dos llibres dels Reis.

-          Els quatre Evangelis i els Fets dels Apòstols

 

Objectius: L’objectiu general d’aquest treball és conèixer i familiaritzar-se amb els temes bíblics més importants, amb repercussió sobre la història de l’art. Els objectius específics:

-          Conèixer els principals tipus iconogràfics.

-          Descripció dels diferents tipus iconogràfics posant-los en relació amb texts concrets.

-          Usar correctament la citació bíblica.

 

 

El «portafulls»

El portafulls és l’instrument bàsic del treball de l’estudiant. És un conjunt manuscrit de notes personals que té sentit entès com a exponent dels conceptes que aquest elabora i assimila. Funciona com una espècie de memòria escrita: tot allò que l’estudiant pren dels dossiers proporcionats pel professor, les explicacions de les classes, les lectures personals... etc. Cada estudiant anirà confeccionant el seu portafulls al llarg del curs d’una manera constant i continuada. El protafulls podrà ser observat pel professor en qualsevol moment del curs a fi de procedir a la seua avaluació.

És important tenir present que el portafulls podrà ser consultat per cada estudiant durant l’examen final. Les tres úniques condicions seran: a) ha de ser personal, és a dir, cap estudiant podrà fer ús d’un portafulls “prestat”; b) ha d’estar manuscrit, no mai mecanografiat per cap mitja; i c) no ha de contindre fotografies ni dibuixos esquemàtics sobre cap tipus d’imatge. L’estudiant podrà, sense dubte, fer un recull d’elements gràfics, però aquests han d’estar perfectament separats i no es podran usar en cap prova o examen.      

 

 

 

Avaluació
bluefade 

Elements de l’avaluació

L’avaluació de la matèria es realitzarà en base a allò que s’expressa en el següent quadre. La columna percentatges correspon a la participació de cada element en el conjunt de la qualificació global de final de curs. La columna mínima exigida significa que de no obtindre’s com a mínim la puntuació indicada per a cada cas, la qualificació global obtinguda serà Suspens amb puntuació 4.

 

Blocs

Percentatges

Mínima exigida

Calendari

Examen final

60 %

5

Juny (data oficial)

Treball dirigit

20 %

4

19 desembre (límit)

Portafulls

20 %

4

Últim trimestre

 

És també molt important tenir en compte que, de cara a la convocatòria de juny, la falta d’algun bloc d’avaluació (bé per falta o per no aplegar a la nota mínima exigida) significa la qualificació global de suspens, encara que la nota mitja puga sortir superior a 5 punts. En aquest darrer cas, la puntuació serà, automàticament de 4 punts.

Així mateix, de cara a la convocatòria de setembre, seran guardades totes les puntuacions obtingudes en els diferents blocs d’avaluació que siguen positius.

L’examen final es basarà en preguntes sobre la matèria o continguts impartits en les classes. Durant l’examen els estudiants podran consultar el propi portafulls, el qual haurà d’anar manuscrit (mai per mig d’una versió informàtica impresa, ni per màquina d’escriure). Aquest portafulls haurà de ser lliurat juntament amb la fulla de respostes, ja què també seran objecte d’avaluació

La puntuació o qualificació del treball dirigit es basarà en la valoració dels objectius específics assenyalats.

És molt important fer el treball en el termini previst, atès que l’aprenentatge al llarg del curs comporta un ritme òptim d’acord amb la maduració dels conceptes. No s’admetrà el lliurament de treballs més enllà de la data límit, a excepció de la convocatòria de setembre.

L’avaluació de l’exercici pràctic es farà conjuntament amb el portafulls i també per mig de l’examen final. En l’examen es projectaran diversos tipus iconogràfics i es formularan preguntes en relació amb la font literària. Es podrà consultar un exemplar sobre la Bíblia.

 

Convocatòria de setembre

De cara a aquesta convocatòria, l’estudiant té l’opció de conservar la qualificació obtinguda en la convocatòria de juny en cadascun dels blocs i elements de l’avaluació independentment. És molt important entendre que la convocatòria de setembre no significa únicament presentar-se a uns exàmens. En setembre estan vigents tots els blocs d’avaluació del curs i també es podran lliurar els treballs si aquests no s’han lliurat en el termini previst, o bé si aquests han tingut una puntuació negativa en dita convocatòria.

 

 

 

Bibliografia bàsica
bluefade 

·      ALCIATO, A., Emblemas, ed. de Santiago Sebastián, Madrid, Akal, 1985.

·      BAUER, H., Kunsthistorik, Eine kritische Einführung in das Studium der Kunstgeschichte, Munich, 1976 (ed. Esp. Historiografía del Arte. Introducción crítica al estudio de la Historia del Arte, Madrid, Taurus, 1980.

·      BIALOSTOCKI, Jan, Estilo e Iconografía. Contribución a una ciencia de las artes, (Barcelona, Barral Editores, 1973).

·      Biblia de Jerusalén, Bilbao, Editorial Española Desclée de Brouwer, S.A., 1967.

·      Bíblia Valenciana Interconfessional

·      CÁMARA MUÑOZ, A., Arquitectura y sociedad en el Siglo de Oro, Madrid, Ed. el Arquero, 1990.

·      FERNÁNDEZ GÓMEZ, M., La teoría clásica de la arquitectura, Universidad Politécnica de Valencia, 1999.

·      GARCÍA MAHÍQUES, Rafael, Empresas Sacras de Núñez de Cepeda, Madrid, Tuero, 1988.

·      -----, El Comentario de la Obra de Arte. Guía Técnica, Ajuntament de Llocnou de Sant Jeroni, 1992.

·      -----, Empresas Morales de Juan de Borja. Imagen y Palabra para una Iconología. Valencia, Ayuntamiento de Valencia, 1998. 2 vols.

·      GOMBRICH, E. H., Imágenes simbólicas, estudios sobre el arte del Renacimiento, Madrid, Alianza, 1984.

·      GRIMAL, Pierre, Dictionnaire de la mythologie grecque et romaine, París, 1951 (Ed. esp., Barcelona-Bueneos Aires, Paidós, 1981).

·      LÓPEZ MARTÍN, J., La liturgia de la Iglesia, Madrid, B.A.C., 2000.

·      PITARCH, A.J., et al., Fuentes y Documentos de la Historia del Arte, Barcelona, Gustavo Gili, 1982, vol. I.

·      PLINIO, Textos de Historia del Arte, ed. al cuidado e introducción de Mª Esperanza Torrego, Madrid, Visor, 1987.

·      REAU, L., Iconographie de l’art chrétien, París, P.U.F. (Ed. Esp. Iconografía del Arte Cristiano, Barcelona, Ediciones del Serbal, 1996-98).

·      RUIZ, Elisa, Manual de codicología, Madrid, 1988.

·      SCHLOSSER, J., La Literatura Artística, (Madrid, Cátedra, 1976).

·      SEBASTIÁN, S., Mensaje simbólico del arte medieval. Arquitectura liturgia e Iconografia, Madrid, ed. Encuentro, 1994.

·      -----, Contrarreforma y Barroco, Madrid, Alianza, 1981.

·      SEZNEC, Jean, La survivance des Dieux antiques, 1ª ed. París, Flammarion, 1980 (Tr. esp. Los Dioses de la Antigüedad en la Edad Media y el Renacimiento, Madrid, Taurus Ediciones, 1983, 1985).

·      WEITZMANN, Kurt, Illustrations in Roll and Codex, Princeton University Press, 1947, (Tr. esp. El rollo y el códice, Madrid, Ed. Nerea, 1990).

·      YARZA, J., et al., Fuentes y Documentos de la Historia del Arte, Barcelona, Gustavo Gili, 1982, vols. II y III.

 

 

Material de suport
bluefade 

Dossier, en cinc volums (un per cada tema i un altre amb documentació per a realitzar els treballs), que podrà ser adquirit en el servei de reprografia “La Repera”, Pl. Professor Tamarit Olmos, 16. Tel./Fax: 963612500. Així mateix aquests dossiers estaran penjats en l’aula virtual en format pdf.

Imatges d’assistència al temari, en un cd-rom que circularà per classe. S’aconsella que cada estudiant se’l descarregue en el propi ordinador personal. De tota manera pot ser consultat per internet en http://www.uv.es/mahiques/FONTS/INICI.htm  encara que algunes de les imatges no es carreguen degut a problemes tècnics.

bluefade

Nota: Tot allò referent al programa i en general a la informació donada en aquesta plana web podrà sofrir modificacions en funció de les circumstàncies concretes del desenvolupament del curs. Tots els estudiants estan obligats a fer un seguiment d’aquest i estar-ne assabentats.

 

RETORN