ANÀMNESI:
De l’exploració realitzada mitjançant una entrevista amb els pares, només té interés diagnòstic la informació següent. El xiquet mostra una normalitat evolutiva sense alteracions fisiològiques ni neuronals. Actitud dels pares: el pare valora principalment els temes de la salut del fill abans que qualsevol altre tema, inclosa l’escola; la mare mostra una preocupació excessiva pel xiquet i una gran desorientació respecte al tracte que seria desitjable.
ÀREES EXPLORADES:
A) INTEL.LIGÈNCIA I APTITUDS:
Test Raven (5 sèries): Puntuació percentil (Pp) = 50
Test TEA.1: Factor Verbal = Pp. 20; F. Raonament = Pp. 50; F. Càlcul = Pp. 4; Puntuació Total del test = Pp. 10. C.I. = 73.
Test Atenció (Cares) Pp. = 20.
B) PSICOMOTRICITAT:
Dificultats en la grafomotricitat i el ritme ( Observació directa).
Dificultats en l'espacialitat (Test Yerkes, Pp. = 30).
Alguns problemes en la coordinació visomotora (Test Bender, Pp. = 40).
Organització perceptiva, segons el test de A. Rey (figura complexa): Còpia ( del tipus III) = Pp. 10; Riquesa (en la reproducció) = Pp. 60. Memòria ( del tipus III) = Pp. 13; Riquesa (en la reproducció) = Pp. 20.
C) RENDIMENT i EXECUCIÓ DE TASQUES ESCOLARS:
Baix rendiment escolar a totes las àrees.
No manté l’atenció, es cansa i s’evadeix amb facilitat. Intents d’engany i frau en les seues realitzacions d’aprenentatge.
Tasques escolars: lectura: lenta (la lectura d’un text que costa de llegir una mitjana d’un minut, li costa 1' 30''). Escriptura: grafia escript, sense ritme. Mala prensió del llapis. Lletres de tamany desigual, separacions inadequades (observació directa). Càlcul: rendiment inadequat a la classe (Segons les qualificacions de 5é de Primària)
Observació del procediment i execució de tasques escolars: escassa atenció i concentració. Accepta com a bona "qualsevol" realització. No acaba les tasques i falta l’assimilació d’aprenentatges (automatització).
D) PERSONALITAT:
I) Informació obtinguda del Test Figura Humana de Machover: Infantilisme, dependència de la figura materna; inseguretat, falta de confiança en ell mateix, dependència; ansietat, tensió emotiva. Timidesa.
II) Informació obtinguda del Qüestionari de Personalitat CPQ: Trets significatius: excitable i impacient, no inhibit. Sensibilitat molla, impressionable, dependent. Dubitatiu, reservat i individualista. Ansietat alta (està insatisfet amb la seues possibilitats de respondre a la vida o amb els seus èxits a tot allò que vol). Desorganització a l’acció. Existència d’alteracions fisiològiques.
CONCLUSIONS:
De les entrevistes
realitzades i de les proves administrades es pot concloure que l’alumne
en qüestió manifesta poca resistència a l’esforç,
es refugia a la fantasia. Deficients hàbits de treball. L’actuació
de la família dóna peu al seus problemes personals.
Mostra dificultats
d’aprenentatge per l’excessiva sobreprotecció de la família
i la conseqüent dependència del xiquet respecte dels pares,
tal com es desprén dels tests. Això mateix fa que mostre
moltes dificultats en la seua sociabilitat.
Pel que es refereix
als seus hàbits de treball, es troba una manca d’atenció
sostinguda respecte de les tasques realitzades, es cansa i distrau amb
molta facilitat. Per una altra banda, i de manera habitual, intenta enganyar
pel que fa al seu treball.
Com a conclusió,
es pot afirmar que es tracta d’un xiquet amb una capacitat intel·lectual
normal, però amb uns aprenentatges escolars i hàbits de treball
molt deficients. Mostra dificultats en el desenvolupament de la seua personalitat
que es pensa que són deguts a l’actitud sobreprotectora dels pares
i a la seua conseqüent personalitat depenent.
L'exercici que es proposa consisteix
a identificar el model diagnòstic en què es basa l'Informe
anterior i a resoldre unes qüestions epistemològiques
relacionades amb les diverses fases procedimentals utilitzades.
Per a fer-ho, selecciona l'enllaç
següent: Qüestions
a resoldre.
Retornar a la
Plana principal.