1. Introducció: el concepte de Complexitat:

Una primera aproximació a la Complexitat en un Sistema ens remet a la Informació continguda en el mateix, mesurada en bits. Així, un Sistema que continga una única variable binària, amb dos possibles valors, 1 i 0, podria contenir com a molt 1 bit d'informació, resultat d'escollir entre ells. Un Sistema que continga dos variables binàries podria contenir 2 bits d'informació (que ens permetrien escollir entre les parelles de valors 11 , 10 , 01 i 00), i així successivament. I en principi, quant més informació puga contenir un Sistema, major podria ser la Complexitat dins del mateix.

Ara bé, dues Sistemes que poden contenir formalment la mateixa quantitat d'Informació podrien adoptar estats amb nivells de Complexitat molt diferent. Per exemple, les successions 1111111111 i 1001110100 podrien expressar els mateixos 10 bits d'Informació, però la seua Complexitat apareix molt diferent. De fet, la primera es podria descriure fàcilment dient simplement que conté una successió de números 1, mentres que tindriem dificultats per a descriure la segona sense enumerar els 1 i 0 que conté.

Per a distingir entre situacions d'aquest tipus, es podria definir la Complexitat com la Informació mínima necessària per a generar un determinat estat d'un Sistema. En aquest sentit, podriem tenir suficient amb un bit (escollir el número 1 enfront del 0)  per a generar la primera sucessió, mentres que necessitariem un número superior de bits per a generar la segona. Ara bé, si la successió dels 1 i 0 és purament "aleatòria", o dit d'altra manera, està tan "desordenada" que no es pot generar sense enumerar-los tots, podem dir que és caòtica. Així, el Caos suposa un extrem que limita la Complexitat, la qual suposa una certa estructuració, i per tant la possibilitat de generar l'estat del Sistema sense la seua completa descripció.

En el tema 4 estudiarem en detall la Complexitat "en la frontera del Caos", que correspon al que anomenem Sistemes Crítics. Ara ens limitarem a algunes consideracions genèriques.

Pensem en les Aplicacions de Poincaré que expressen la intersecció en un pla bidimensional de les trajectòries d'un Sistema Dinàmic. Les més senzilles són les trajectòries periòdiques, que intersecten el pla en un número finit de punts. En altre cas, si es pot obtenir una integral primera de les equacions del moviment, la trajectòria es trobarà sobre una superfície, que intersectarà amb el pla en una corva. En determinats casos, variant les condicions inicials s'obtenen conjunts de curves cada vegada més complexes, fins a arribar a trajectòries ergòdiques que no es troben sobre cap superfície, sinò que "plenen" una porció de l'espai, i la seua intersecció en el pla dóna un conjunt caòtic de punts.

Una altre cas de Complexitat és el que es dóna en els Sistemes Socials. Ací farem una cita literària, d'Isaac Asimov amb la seua ciència-ficció sobre la "psicohistòria": en la novel·la "Prelude to Foundation" tracta sobre els treballs de Hari Seldon en l'origen de la "psicohistòria", que ell explica així: "Sempre s'ha pensat que quelcom tan complicat com la societat humana s'havia de convertir en un caos i, per tant, impredictible", però que, en canvi, ell havia demostrat que es podia construir un model de la societat humana (la "psicohistòria") de menor grandària que la mateixa societat però que podia permetre fer prediccions. Això és ciència-ficció, clar, però la metodologia és correcta: la possibilitat de predicció requereix que la Informació necessària per a general un determinat estat d'un Sistema, i que mesura la seua Complexitat, siga menor que la que suposa la descripció completa de l'estat.

S'haurà observat que parlem d'Informació continguda en un Sistema, i en canvi de Complexitat d'un determinat estat del mateix. Aquesta distinció pot ser útil per a la presentació d'aquests conceptes, però caldria relativitzar-la. En efecte, podem definir un Sistema donant no únicament un conjunt de variables i els seus possibles valors (el que anomenem Nivell de Resolució), sinó també les restriccions a la compatibilitat entre aquests valors (el que anomenem Comportament). D'aquesta manera, podriem tenir una situació d'absència de restriccions, amb el qual es podrien donar totes les possibles combinacions de valors. Podriem tenir també una restricció forta que fera que hi hagués un únic conjunt de valors compatibles. I podriem tenir restriccions intermèdies. En el primer cas, la Informació intrínseca al Sistema seria zero. En el segon cas, la Informació intrínseca al sistema tindria el valor màxim. I en els casos intermedis la Informació tindria també valors intermedis. Ara bé, de la mateixa manera que indicàvem abans, Sistemes amb la mateixa Informació formal podrien tenir diferent Complexitat. Això ho podriem indicar descomposant el Sistema en dues subsistemes, de manera que un sistema no tingués cap restricció, i per tant la seua Informació seria nul·la, mentres que l'altre subsistema fora el que generés les restriccions. En aquest cas, si el subsistema generador té la mínima Informació necessària per a generar les restriccions dels Sistema global, aquesta Informació podria mesurar la Complexitat del Sistema global.

En aquesta línia, és habitual en Informàtica mesurar la Complexitat d'un Sistema per la longitud mínima del programa necessari per a generar-ho. Cal assenyalar que en molts casos no és fàcil determinar aquesta longitud mínima, i es pot únicament acotar-la superiorment. És a dir, si tenim un programa que genera un Sistema, la seua Complexitat no pot ser superior a la seua longitud. Però potser hi haja altra programa de menor longitud que el genere, i per tant la seua Complexitat pot ser menor.

Pensem per exemple en la generació de les xifres d'un número. Si és un número racional, les seues xifres decimals es repetiran periòdicament, i per tant serà suficient amb donar les xifres d'un periode per a generar totes les xifres del número. Tanmateix, en un número racional les xifres no es repeteixen periòdicament. Suposa això que la seua successió és caòtica? Per a estudiar-ho, caldrà intentar construir un programa per a generar N xifres. Si trobem un tal programa amb una longitud de menys de N caracters, aleshores podem deduir que la successió de les xifres no es caòtica, i que la seua Complexitat està acotada superiorment per la longitud del programa. En particular, es pot construir un programa de menys de 1000 caracters que permet obtenir les primeres 1000 xifres del número π, i per tant poder deduir que la successió de les seues cifres, que no és periòdica, és certament complexa i no caòtica.

Pasem ara a examinar les següent successions binàries:

a) 111111111111111111111111111111111111111111111111111111111

b) 101010101010101010101010101010101010101010101010101010101

c) 100110011001100110011001100110011001100110011001100110011

d) 111010001101000110100011010001101000110100011010001101000

e) 100111010000101100011011111001001100111101101010010101110

La successió (a) està perfectament definida des del seu inici, amb la predeterminació del número 1 com a necessari. En la successió (b), cada número determina el següent: a un 1 el segueix un 0, i a un 0 el segueix un 1. Això el podem expressar en una tabla de la seguent forma:
 1
 0
 0
 1

En la successió (c), per a determinar un número cal donar els dos números anteriors. Pot completar-se fàcilment la tabla següent per a expressar aquesta determinació:
 1
 1
  
 1
 0
  
 0
 1
  
 0
 0
  

Observem que les successions (a), (b) i (c) són periòdiques: necessàriament han de ser-ho al estar determinat el número per una determinada sèrie finita de números precedents, per tal com el conjunt d'aquestes sèries finites és també finit, i per tant aquestes s'han de repetir necessàriament. Observem que la successió (d), a partir d'un determinat punt, és també periòdica. Podem trobar com a exercici la tabla que expressa la determinació en aquesta successió d'un número per una sèrie de números anteriors. En tots aquests casos, la successió completa es pot generar donant la tabla o els números d'un periode, i la Informació mínima requerida mesurarà la complexitat de la successió.

En canvi, la successió (e) no és periòdica, i aparenta ser caòtica. Potser la única forma de generar-la siga donant els 57 números que la composen, i que a més no permetrien inferir quin seria el número següent, el 58é.

Però, realment és així? Realment aquesta successió ha estat generada seguint una regla determinista que pot continuar indefinidament. Podrieu inferir quina és aquesta regla?

Això ens haurà d'ensenyar a esser susceptibles davant del Caos aparent, que pot tenir una estructura de Complexitat subjacent.

I podem també demanar-nos si la definició de Complexitat que hem donat pot esgotar aquest concepte. S'ha qualificat, en particular, el conjunt de Mandelbrot com "el objecte més complexe de l'univers", però aquest Sistema es genera a partir de la successió iteritativa, relativament simple, Z=Z2+C a partir de diferents valors fixes del número complexe C, i prenent com a valor inicial Z=0 (veure per exemple http://www.olympus.net/personal/dewey/mandelbrot.html ).

Podem parlar en aquests casos de "Complexitat emergent" generable a partir de Sistemes senzills?