Això no és l'acusació d'un pamflet d'alguna organització radical d'esquerres. És la conclussió que es despren de l'article signat per Gregg Easterbrook en la revista TIME de 10 de febrer de 2003 (pàgines 36-37).
L'article planteja que el problema principal és la mateixa Llançadora Espacial, excessivament gran, costosa, ineficient, que arrisca vides humanes per a tasques que es podrien realitzar automàticament, i amb tecnologia obsoleta. I afirma: "El capitalisme, naturalment, se suposa que elimina aquestes ineficiències. Però en el sistema Americà, les despeses de la llançadora fan al programa políticament atractiu. Originalment projectat per a costar 5 milions de dólars per vol en dólars d'avui, en canvi cada avarada de la llançadora va per uns 500 milions de dólars. Als contratistes aeroespacials els encanta el fet de que les avarades de la llançadora costen tant (...) Conservar els preus alts era una prioritat superior a tenir un sistema d'avarada sensat."
En particular, l'article denuncia que les empreses Boeing i Lockheed Martin van constituir un consorci anomenat Aliança Espacial Unida, i va haver pressions per a evitar que el programa de la Llançadora Espacial es substituira per altre programa (Iniciativa d'Avarades Espacials) prou més econòmic i eficient. També va haver-hi pressions per a "encobrir" els problemes que van portar a la prèvia catàstrofe del "Challenger".
En fi, que la catàstrofe del "Columbia" ens permet comprovar una vegada més allò que hem constatat milers de vegades, i es constata cada dia amb els problemes de falta de seguretat en empreses privades: el capitalisme mata.
R.P.L., 15 de febrer del 3
English | Català | Castellano |
Shuttle | Llançadora | Lanzadera |
Launch | Avarada | Botadura |
Today | Avui | Hoy |
Sensible | Sensat | Sensato |
Whitewash | Encobrir | Encubrir |