Hi ha moltes preguntes pel que fa els bombardejos del'OTAN (que
significa sobretot els EUA) a Kosovo. La qüestió ha rebut
un gran
tractament escrit, incloent-hi els comentaris de Znet. M'agradaria
fer-hi unes poques observacions generals, sobre aquells fets que no
han
estat seriosament contestats.
Hi ha dos aspectes fonamentals:
1. Quines són les «regles del nou ordre
mundial» acceptades i
aplicables?
2. Com aplicar aquestes o altres consideracions en
el cas de Kosovo?
___
1. Quines són les «regles del nou ordre
mundial» acceptades i
aplicables?
Hi ha un règim de llei i ordre internacional, lligat a tots
els estats,
basat en la Carta de les NNUU i subsegüents resolucions i decisions
de
la Cort Mundial. Breument, l'amenaça d'ús de la força
es desautoritza
tret de quan sigui explícitament autoritzada pel Consell de
Seguretat,
després que aquest hagi determinat que les solucions pacífiques
han
fracassat, o en auto-defensa contra un «atac armat» (un
concepte
limitat) sota les actes del Consell de Seguretat.
Hi ha, és clar, més a dir. Aíxí hi ha en
aquest sentit una tensió, per
no dir una contradicció fora de dret, entre les regles de l'ordre
mundia
desat sota la Carta de les NNUU i els drets articulats en la Declaració
Universal dels Drets Humans (DU), el segon pilar de l'ordre establert
sota iniciativa dels EUA després de la II Guerra Mundial. La
Carta no
permet la força violant la sobirania estatal; la DU garanteix
els drets
dels individus enfront els estats opressius. L'apartat d'«intervenció
humanitària» sorgeix d'aquesta tensió. Aquest és
el dret d'«intervenció
humanitària» que invoquen els EUA/OTAN a Kosovo, i que
generalment és
recolzat per l'opinió editorial i cròniques noticiàries
(en l'últim cas,
reflexivament, sempre segons l'elecció de la terminologia).
La qüestió es tracta en una notícia al NY Times
(27 de Març), titulada
«Els juristes recolzen l'ús de la força»
a Kosovo (27 de Març). Se
n'ofereix un exemple: Allen Gerson, antic conseller de la missió
dels
EUA a les NNUU. Dos juristes més hi són mencionats. Un
d'ells, Ted Galen
Carpenter, «s'ha burlat de l'argument de l'administració»
i rebutjat
l'al·legat dret d'intervenció. El tercer és Jack
Goldsmith, un
especialista en llei internacional a l'Escola de Llei de Chicago. Aquest
diu que les crítiques als bombardejos de l'OTAN «tenen
un bon argument
legal», però «molta gent pensa que [una excepció
per a la intervenció
humanitària] existeix com una mena de costum i pràctica».
Això sumaritza
l'evidència oferta per justificar la conclusió favorable
establerta en
el titular.
L'observació de Goldsmith és raonable, més si
acceptem que els fets són
rellevants per determinar el «costum i pràctica.»
També hem de resisitir
el significat d'una veritat manifesta: el dret d'intervenció
humanitària, si és que existeix, és basa en la
«bona fe» dels qui hi
intervenen, i aquest supòsit es fonamenta no en la seva retòrica
sinó en
el seu registre, en particular el seu registre d'adhesió als
principis
de la llei internacional, decisions de la Cort Mundial, i així
més. El
que realment és una veritat manifesta, en relació a la
resta.
Considerem, per exemple, l'oferta iraniana per intervenir a Bòsnia
per
prevenir massacres quan Occident no volia fer-ho. Els primers foren
posats en ridícul (de fet, ignorats); si hi havia una raó
ultra la
subordinació al poder, això fou perquè la «bona
fe» iraniana no pot ser
assumida. Una persona racional es pregunta aleshores qüestions
òbvies:
és el registre iranià d'intervencions i terror pitjor
que el dels EUA? I
altres qüestions, per exemple: com podem valorar la «bona
fe» de l'únic
país que ha vetat una resolució del Consell de Seguretat
tot fent una
crida a tots als estats a obeir la llei internacional? Què hi
ha del seu
registre històric? A menys que aquesta mena de qüestions
siguin
importants en el discurs de l'ordre del dia, una persona honesta les
rebutjarà com una mera lleialtat a la doctrina. Un exercici
comú és
determinar quanta literatura -mitjans de comunicació i altra-
sobreviu a
semblants conditions elementals com aquesta.
(2) Com aplicar aquestes o altres consideracions
en el cas de Kosovo?
Hi ha hagut una catàstrofe humanitària a Kosovo en l'any
passat,
abrumadorament atribuïble a les forces militars iugoslaves. La
més gran
part de les víctimes han estat kosovars ètnicament albanesos,
prop del
90% de la població d'aquell territori de Iugoslàvia.
S'estima que de
mitjana hi ha hagut 2000 morts i centenars de milers de refugiats.
En casos semblants, els forasters tenen tres opcions:
(I) provar d'augmentar la catàstrofe
(II) no fer-hi res
(III) provar de mitigar la catàstrofe
L'elecció s'il·lustra en altres casos contemporanis.
Apropem-nos una
mica a una escala aproximadament igual, i preguntem-nos pel patró
de
Kosovo.
(A) Colòmbia. A Colòmbia, d'acord amb les estimacions
del Departament
d'Estat, el nivell anual d'assassinats polítics per part del
govern i
els seus associats paramilitars és prop del mateix nivell que
a Kosovo i
el moviment de refugiats provinent sobretot de les seves atrocitats,
ultrapassa el milió. Colòmbia és el principal
receptor d'armes i
entrenament dels EUA de tot l'hemisferi occidental des de que la
violència s'ha intensificat des dels anys 90 i aquesta assistència
s'està incrementant, sota el pretext d'una «guerra de
droga», rebutjat
per la majoria d'observadors seriosos. L'administració Clinton
fou
particularment entusiasta en elogis cap al president Gaviria, la
permanència al càrrec del qual fou responsable d'«horribles
nivells de
violència», d'acord amb les organitzations de drets humans,
sempre
ultrapassant els seus predecessors. Els detalls són accessibles
a la
lectura.
En aquest cas, la reacció dels EUA és (I): augmentar
les atrocitats.
(B) Turquia. Segons estimacions molt conservadores, la repressió
turca
als kurds els anys 90 cau a la categoria de Kosovo. Aquesta ha assolit
el punt màxim des dels començament dels 90; un indicador
és el moviment
de més d'un milió de kurds del camp a la capital no-oficial
kurda
Diyarbakir del 1990 fins el 1994, perquè l'exèrcit turc
va devastar el
camp. 1994 marcà dos rècords: fou «l'any de la
pitjotr repressió a les
províncies kurdes» de Turquia, segons digué Jonathan
Randal des del
mateix escenari i l'any en què Turquia esdevingué «el
més gran
importador singular de maquinària militar americnan i així
el més gran
comprador d'armes mundial». Quan els grups de drets humans exposaren
l'ús a Turquia d'avions de combat dels EUA per bombardejar pobles,
l'Administració Clinton trobà vies per evadir les lleis
que requerien la
suspensió del lliurament d'armes, tal i com venia fent amb Indonèsia
i
altres indrets.
Colòmbia i Turquia expliquen les seves atrocitats sobre el terrenys
dels
seus països (amb suport dels EUA) amb l'amenaça de les
guerrilles
terroristes. Com fa el govern de Iugoslàvia.
Un cop més, l'exemple il·lustra (I): augmentar les atrocitats.
(C) Laos. Cada any milers de persones, bàsicament nens
i camperols, són
assassinats a la vall de Jars al Nord de Laos, que representa l'escenari
dels més forts bombardejos sobre objectius civils de la història
i
probablement el més cruel: un atac furiós de Washington
sobre una
societat pobra camperola té poc a fer amb les guerres a la regió.
El
pitjor període fou el 1968, quan Washington va ésser
forçat a emprendre
negociacions (sota pressió popular i de negocis), posant fi
al
bombardeig regular de Vietnam del Nord. Kissinger-Nixon decidediren
aleshores canviar de plans pel que fa el bombardeig de Laos i Cambodja.
Les morts suceeixen pels «bombies», petitíssimes
armes anti-persona,
molt pitjor que les mines terrestres: estan específicament dissenyades
per assassinar i mutilar i no tenen efecte sobre transports,
construccions, etc. El pla se saturà amb miliers de milions
d'aquestes
enginys criminals, que tenen el defecte d'explosionar a raó
del 20%-30%
d'acord amb el productor, Honeywell. Els nombres suggereixen plegats
una
considerable pobre qualitat de control o una racional política
d'assassinat de civils per acció retardada. Aquesta fou només
una
fracció de la tecnologia desplegada, incloent-hi míssils
avençats per
penetrar coves on les families cerquen protecció. Les víctimes
actuals
dels «bombies» es calculen des de centenars l'any fins
«una quantitat
anual de víctimes per tot el país a raó de 20,000»,
més de la meitat
dels quals morts, segons el veterà reporter a Àsia Barry
Wain, del Wall
Street Journal en la seva edició asiàtica. Un càlcul
conservador, així
doncs, és que la crisi aquest any és aproximadament comparable
a la de
Kosovo, tot i que les morts es concentren sobretot sobre el nens -més
de
la meitat, segons les anàlisis fetes públiques pel Comitè
Central
Mennonita, que ha treballat a la zona des del 1977 per alleugerir les
contínues atrocitats.
Hi ha hagut esforços per fer tractar i pública la catàstrofe
humanitària. El britànic Grup Consultor de Mines (MAG)
està provant
d'enretirar els objectes letals, però els EUA han «oblidat
escandalosament el grapat d'organitzacions occidentals que han seguit
el
MAG», segons informa la premsa britànica, tot i que finalment
han
acceptat entrenar alguns civils laosians. Amb certa ira, la premsa
britànica també informa de l'al·legació
dels especialistes del MAG,
segons la qual els EUA rebutgen proveir-los amb «procediments
d'interpretació innocent» i que voldrien fer-los treballar
«molt ràpid i
amb molta cura». Això roman com un secret d'estat, com
ho és tot l'afer
als Estats Units. La premsa de Bangkok descriu una situació
molt
semblant a Cambodja, particularment a a la regió est on els
bombardejos
dels EUA des de començaments del 1969 van ser més intensius.
En aquest cas, la reacció dels EUA és (II): no
fer res. I la reacció
dels mitjans de comunicació i els comentaristes és mantenir
el silenci,
mantenint les normes sota les que la guerra contra Laos va ser
dissenyada com una «guerra secreta» significat ben conegut,
però
suprimit, com també en el cas de Cambodja des del Març
del 1969. El
nivell d'auto-censura era extraordinari en aquell temps, com en la
fase
actual. La rellevància d'aquest exemple frapant hauria d'ésser
obvi
sense posteriors comentaris.
M'agradaria saltar a altres exemples d'(I) i (II), amb profunditat
i
així moltes més atrocitats serioses contemporànies
semblants, com ara
l'enorme fangal de civils iraquians sota la forma particularment viciosa
de guerra biològica, «una elecció molt forta»
comentà Madeleine Albright
a la TV nacional el 1996 quan se li preguntà per la seva reacció
davant
l'assassinat de mig milió de nens iraquians en 5 anys, però
«pensem que
el preu s'ho val». Els càlculs actuals parlen de prop
de 5000 nens
assassinats per mes i el preu encara «s'ho val». Aquest
i altres
exemples poden també ésser posats en ment quan llegim
meravillats la
retòrica sobre com funciona pròpiament el «compàs
moral» de
l'Administració Clinton, com l'exemple de Kosovo il·lustra.
Trobar últimament exemples il·lustrant (III) és
també prou fàcil, si
prenem la retòrica oficial. El recent i important estudi acadèmic
d'«intervenció humanitària» de Sean Murphy,
revisa el registre després
del pacte Kellogg-Briand el 1928 amb la seva guerra il·legal
i així des
des de la Carta de les NNUU amb les seves provisions enfortides i
articulades. En la primera fase, escriu, els exemples més importants
d'«intervenció humanitària» són l'atac
del Japó a Manxúria, la invasió a
Etiòpia de Mussolini i l' ocupació de Hitler de parts
de Txecoslovàquia.
Totes ben acompanyades d'una alta retòrica humanitària
edificant així
com també justificacions factuals. Japó va anar establint
un «paradís a
la terra» de la mateixa manera que defensava Manxúria
dels «bandits
xinesos», amb el suport del principal nacionalista xinès,
una figura tan
més creïble que qualsevol altra, que els EUA foren capaços
de
conjurar-lo mentre feien els seus atacs a Vietnam del Sud. Mussolini
alliberà milions d'eslaus que dugué endavant amb una
«missió
civilitzadora». Hitler anuncià la intenció d'Alemanya
d'acabar amb la
violència i les tensions ètniques, tot «salvaguardant
la identitat
nacional dels pobles alemany i txec», en una operació
«plena del més
seriós desig de servir els autèntics interessos dels
pobles que habiten
en l'àrea», en sintonia amb la seva voluntat; el president
eslovac
demanà Hitler declarar Eslovàquia un protectorat.
Un altre exercici intel·lectual comú és comparar
aquelles obscenes
justificacions amb aquestes ofertes per a intervencions, incloent-hi
«intervencions humanitàries», en el període
posterior a la Carta de les
NNUU.
En aquest període, potser el millor exemple irresistible de
(III) és la
invasió vietnamita de Cambodja el desembre del 1978, acabant
amb les
atrocitats de Pol Pot, que en aquell moment eren al cim. Vietnam va
suplicar el dret d'auto-defensa contra un atac armat, un dels pocs
exemples posteriors a la Carta de les NNUU on la petició és
plausible:
el règim dels Khmers Rojos (Kamputxea Democràtica, KD)
estava duent a
terme nombrosos atacs assassins contra Vietnam a les àrees frontereres.
La reacció dels EUA és instructiva. La premsa va condemnar
els
«prussians» d'Àsia per la seva escandalosa violació
de la llei
internacional. Foren severament penalitzats pel crim d'haver terminat
amb els botxins de Pol Pot, primer amb la invasió xinesa (peraparada
pels EUA) i després per la imposició dels EUA de sancions
extremadament
rigoroses. Els EUA van reconèixer l'expulsada KD com el govern
oficial
de Cambodja per a la seva «continuïtat» amb
el règim de Pol Pot, va
explicar el Department d'Estat. No massa subtilment, els EUA recolzaren
els Khmers Rojos en els seus continus atacs a Cambodja.
L'exemple ens en diu més sobre el «costum i pràctica»
que està sota «les
emergents normes legals d'intervenció humanitària».
Malgrat els desesperats esforços d'ideòlegs per provar
que els cercles
són quadrats, no hi ha cap dubte seriós que els bombardejos
de l'OTAN
després socaven el poc que queda de la fràgil estructura
de la llei
international. Els EUA han deixat clarament les principals discussions
a
la decisió de l'OTAN. A banda de la Gran Bretanya (per ara,
aproximadament un actor tan independent com ho era Ucraïna en
els anys
abans de Gorbatxov), els països de l'OTAN eren escèptics
amb la política
dels EUA i particularment molestos amb la Secretària d'Estat,
«rondalla
del sable» Albright (Kevin Cullen, Boston Globe, 22 de Febrer).
Avui, el
més tancat s'aproxima a la regió en conflicte, la més
gran oposició a la
insistència en la força de Washington, sempre dins l'OTAN
(Grècia i
Itàlia). França va demanar al Consell de Seguretat de
les NNUU resoldre
l'autorització del deplegament de forces de pau l'OTAN. Els
EUA ho va
rebutjar rotundament, insistint en «el fet que l'OTAN ha d'ésser
capaç
d'actuar independentment de les Nacions Unides», com van explicar
oficials del Departament d'Estat. Els EUA van refusar permetre
l'«autorització neuràlgica del món»
per aperèixer en la declaració final
de l'OTAN, sense voler concedir cap mena d'autoritat a la Carta de
les
NNUU i la llei international; només «l'aprovació»
del món era permesa
(Jane Perlez, NYT, 11 de Febrer). De manera semblant el bombardeig
d'Iraq era una expressió descarada de menyspreu cap a les NNUU,
fins i
tot el cronometatge específic i així fou interpretat.
I és clar, el
mateix és cert pel que fa la destrucció de la meitat
de la producció
farmacèutica d'un petit país africà, uns pocs
mesos abans, un event que
també indica que el «compàs moral» es buida
de justícia, per no parlar
del registre que hauria d'ésser importantment revisat ara mateix
si els
fets eren considerats rellevants per determinar el «costum i
pràctica».
Podria discutir-se, força possiblement, que una demolició
més forta de
les regles de l'orde mundial és irrellevant, només perquè
hagin perdut
el significat a final de la dècada de 1930. El menyspreu dels
principals
poders del món pel marc de treball de l'ordre mundial ha esdevingut
tan
extrem que no hi ha cap consigna a discutir. Una ullada del registre
documental intern demostra que la postura deixa una petjada assenyalant
els primers anys, inclús assenyalant el primer memoràndum
del tot just
creat Consell de Seguretat Nacional el 1947. Durant els anys de Kennedy,
la postura começà a guanyar expressió oberta.
La principal innovació
dels anys Reagan-Clinton és el desafiament de la llei internacional
i
que la Carta esdevingué plenament oberta. Això també
es preparà amb unes
explicacions interessants, que haurien d'aparèixer a les portades
i
ésser importants en l'aprenentatge a universitats i escoles,
si la
veritat i honestedat fossin considerades valors significantius. Les
més
altes autoritats han vingut explicant amb brutal claror que la Cort
Mundial, les NNUU i altres agències s'han tronat irrellevants
perquè no
sergueixen més les ordres dels EUA, com deien en els primers
anys de la
post-guerra.
Un ha d'acceptar doncs la posició oficial. Podria ser una posició
honesta, si estigués acompanyada d'un refús a fer el
joc cínic de
posicionament auto-justificat i l'exercici dels principis menyspreuats
de llei internacional com arma principalment selectiva contra els
enemics bellugadissos.
Mentre els reaganistes trencaren un nou terreny, sota Clinton el
desafiament de l'ordre mundial ha esdevingut tan extrem com per afectar
inclús els analistes de política de línia més
dura. A l'actual apartat
principal del periòdic de la classe dirigent, Foreign Affairs,
Samuel
Huntington adverteix que Washington està trepitjant una perillosa
cursa.
Als ulls de bona part del món -probablement la més gran
part del món,
suggereix- els EUA són «la potència pocasoltes»,
considerada «l'única i
més gran amenaça externa per a les seves societats».
Una «teoria de
relacions internationals» realista, «prediu que poden aparèixer
coalicions per fer contrapès a la superpotència».
En terrenys
pragmàtics, doncs, la postura hauria d'ésser reconsiderada.
Aquells
americans que prefereixin una imatge diferent de la seva societat han
de
fer una crida per reconsiderar altres terrenys pragmàtics.
On deixen la qüestió de què fer a Kosovo? Això
roman sense resposta. Els
EUA han escollit el camí de l'acció, com ells mateixos
augmenten
explícitament les atrocitats i la violència «previsible»;
un camí
d'acció que ara ja també colpeja un altre cop contra
el règim d'ordre
internacional, que ofereix al feble com a mínim un poc de protecció
limitada en relació als estats predatoris. Com per les condicions
posteriors, les conseqüències són imprevisibles.
Una observació
plausible és que «cada bomba que cau a Sèrbia i
cada assassinat ètnic a
Kosovo suggereix que serà escassament possible per a serbis
i albanesos
viure junts en qualsevol mena de pau» (Financial Times, 27 de
Març).
Algunes de les condicions posteriors possibles que es preveuen són
extremadament terribles.
Un argument estàndar és que hem de fer alguna cosa: no
hem de romandre
aturats mentres les atrocitats continuen. Això mai és
cert. Una elecció,
sempre, és seguir el principi Hipocràtic: «Primer,
no fer-hi mal». Si
penses que no hi ha camí per adherir-se a aquest principi elemental,
aleshores no hi facis res. Hi ha sempre vies a tenir en consideració.
La
diplomàcia i la negociació mai tenen fi.
El dret a una «intervenció humanitària» és
com el més sovint invocat en
anys anteriors -potser amb justificació, potser sense- ara que
els
pretexts de la Guerra Freda han perdut la seva eficàcia. En
una era
propera, podrà valdre la pena parar atenció a les visions
dels més
respectats comentaristes per no parlar de la Cort Mundial.
En les disciplines acadèmiques d'afers internaccionals i llei
internacional podrà ésser difícil trobar veus
més respectades que la de
Hedley Bull o Leon Henkin. Bull avisà fa 15 anys que «estats
particulars
o grups d'estats que es desdenvolupen ells mateixos com una autoritat
judicial del món, amb indiferència cap a les visions
dels altres, són de
fet una amenaça per a l'ordre internacional». Henkin,
en un treball
estàndar sobre l'ordre mundial, escriu que les «pressions
que erosionen
la prohibició de l'ús de la força són deplorables
i els arguments per
legitimar l'ús de la força en aquestes circumstàncies
són perillosos...
Les violacions dels drets humans són realment corrents i si
aleshores hi
ha permisivitat per posar-hi remei amb l'ús extern de la força,
no hi
haurà llei que prohibeixi l'ús de la força per
part de qualsevol estat
contra qualsevol altre. Els Drets Humans, crec, hauran de ser vindicats
i les altres injustícies remeiades, per altres mecanismes pacífics
no
obrint la porta a l'agressió i destrucció, l'avenç
principal en llei
internacional, la il·legalització de la guerra i la prohibició
de la
força».
(English)