LA LLUITA CONTRA EL NEOLIBERALISME DES DE XIAPAS A MAASTRICHT.

	Les institucions econòmiques internacionals, com el Banc Mundial, el Fons 
Monetari Internacional, el GATT-Organització Mundial del Comerç i la OCDE, estan 
impulsant a escala mundial una intensificació sense precedents històrics de 
l'ampliació dels mercats i dels processos de globalització econòmica. l'EZLN s'alçà 
a Xiapas el 1994 el mateix dia que es signava el Tractat de Lliure Comerç (TLC) 
dels EE.UU., Canada i Mèxic per enfrontar-se a les lleis i a la lògica del mercat 
que imposen per sobre les necessitats dels pobles. El TLC en Amèrica del Nord i el 
Tractat de Maastricht és la manera d'aplicar-se el procés de globalització de 
l'economia capitalista. Les institucions econòmiques mundials, junt a les 
transnacionals i el capital financer i especulatiu europeu i internacional, es 
podria dir que constitueixen els principals nous amos del món, ja que operen, cada 
volta més, al marge dels controls públics, i pressionen i dirigeixen les polítiques 
dels governs a favor dels interessos del capital transnacional. La solidaritat amb 
la lluita zapatista deu estar basada en la nootra pròpia lluita contra el 
neoliberalisme en casdascun dels nostres espais d'activitat. Caldria construir un 
moviment social de resistència que s'enfronte a les lleis del neoliberalisme, i 
construisca alternatives socials contra l'explotació, la dominació, la destrucció 
ecològica, el patriarcat, el militarisme, l'exclusió, l'individualisme, 
l'empobriment, el racisme, l'estandarització i la mercantilització de la vida... 
Les formes de lluita són diverses i varien d'acord a les circumstàncies particulars 
de cada lloc. Però, a Europa la lluita contra el capitalisme, hui dia és la lluita 
contra el sistema de dominació neoliberal que es concreta a Maastricht.

	I. L'EUROPA DESIGUAL. Les conseqüències socials dels actuals processos de 
globalització són una major precarització socio-laboral, un augment de l'atur i una 
creixent marginació social i desintegració comunitaria. L'actual projecte de 
"modernització" de la UE es basa en una major desregulació i precarització del 
mercat de treball que segurament significarà una regressió històrica a condicions 
laborals pròpies del segle XIX. L'amenaça de l'atur i de l'acomiadament té en 
alguns sectors laborals proporcions escandaloses, que signifiquen una asfixia 
econòmica per a cada vegada més població, configurant-se les noves víctimes 
pauperitzades de la mundialització i de les condicions de Maastricht. Tot això, pot 
significar una profunda fractura d'un cicle històric de "benestar" que s'ha tingut 
fins ara als països rics del Nord. L'actual política de privatitzacions de les 
empreses públiques, comportarà reduccions de plantilles i l'apropiació d'un 
patrimoni públic pels principals sectors de capital privat estatal i internacional, 
alhora s'acompanya de retalls substancials de recursos públics destinats fins ara a 
mínimes proteccions socials com la vivenda, el sistema educatiu, les pensions, la 
sanitat, les telecomunicacions, els transports col.lectius, correus, serveis 
socials, subsidis d'atur...
	 Es previsible una repercusió especialment intensa d'aquestes polítiques 
neoliberals sobre les dones, amb una progressiva feminització de la pobresa a causa 
de les majors dificultats que tenen per a accedir al treball remunerat (atur femení 
és un 65% major que el masculí), i també a causa dels menors salaris que perceben 
en general. Sobre les dones, previsiblement, recaurà també una major càrrega de 
treball voluntari no-remunerat en funció dels papers tradicionals femenins, que es 
donen en els àmbits familiars, actuant de matalás davant les reduccions del precari 
estat de benestar, i davant de la inexistència d'altres alternatives comunitàries, 
aguantant en solitari com a heroïnes silencioses moltes de les mancances de 
recursos socials públics.

	II. L'EUROPA ANTIECOLÒGICA. L'actual model de producció basat en la manía 
del creixement econòmic, es sosté necessàriament per la destrució i l'esgotament 
dels capitals naturals imprescindibles per al manteniment de la vida i de les 
societats, i es basa també, en una continua ampliació de l'escala física de la 
producció i de la destrucció ecològica que comporta. La cultura del consum 
dominant, es basa en necessitats creixents i artificioses d'objectes materials. La 
gent només experimenta millores si augmenta la seua riquesa material. Les 
conseqüències ecològiques més dramàtiques que produix aquest model de producció i 
consum, són l'agudització de les destruccions i els desequilibris dels ecosistemes 
naturals en les seues dimensions locals, i també a escala planetaria (canvi 
climàtic, forat de la capa d'ozó, deforestació i pèrdua de la biodiversitat, 
desertització, esgotament de recursos no renovables...). Alguns dels majors riscs 
socials i ecològics del nou impuls productivista representat pel projecte de 
Maastricht son: el creixement de residus tòxics i de objectes "d'usar i tirar", que 
no poden ser reciclats per la natura; el trafic i l'exportació de residus verinosos 
i d'indústries brutes cap als països del Sud; l'expansió de la urbanització i de 
les infraestructures per al transport motoritzat i privat, destruint ecosistemes 
naturals i zones rurals; l'increment de l'erosió i de pèrdua d'ecosistemes; la 
contaminació de recursos naturals bàsics com l'atmosfera, les aigües i els sòls; 
l'augment de consum energètic contaminant basat en recursos fòsils no renovables 
(petroli, carbó, gas natural), i que empitjoren l'efecte hivernacle i la pluja 
àcida; l'ús de la enegia atomica; la pèrdua de la qualitat de l'alimentació amb el 
menjar-fem producte de l'agricultura química intensiva, amb conseqüències 
imprevissibles per a la salut humana...

	III. L'EUROPA FORTALESA. Aquest model d'UE, profunditza l'abisme i les 
relacions de dominació i d'expoli sobre els països de l'anomenat Tercer Món. 
L'expansió de la xenofòbia i del racisme troba el terreny abonat en les situacions 
de precarietat i exclusió que amenacen a amplis col.lectius socials. Els "altres", 
és a dir, les persones immigrants, funcionen com a "bocs expiatoris", en una 
subterrània guerra i criminalització, que es dona sobretot entre els més dèbils de 
la nostra societat, amb la finalitat de que el malestar social contingut no 
s'oriente cap al qüestionament dels processos que generen l'exclusió. Les mesures 
polícials es tornen "necessàries" per a controlar als immigrants, que a dures penes 
se'ls permet la integració social, amb polítiques de reducció del dret d'asil i 
refugi, i amb el sacrifici de les llibertats individuals bàsiques. L'enduriment 
legislatiu i l'increment de les polítiques repressives, com la Llei d'Estrangeria, 
provoquen la il.legalització massiva dels immigrants dels països pobres del Sud i 
de l'Est. A més a més, el projecte europeu s'acompanya de l'enfortiment de les 
estructures militars (OTAN, UEO), per a afrontar l'augment de la ingovernabilitat 
dins i fora de les fronteres dels estats membres.
	
	IV. L'EUROPA ANTIDEMOCRÀTICA. El projecte de l'Europa de Maastricht 
s'edifica de manera poc democràtica, i cada vegada més d'esquena a les seues 
poblacions. No suposa una major autonomia real que incloga la possibilitat 
d'exercir la participació efectiva i el dret a l'autogovern dels diversos pobles de 
l'Estat espanyol, a causa de l'enfortiment de les lògiques centrals i supraestatals 
amb noves formules de democracia vigilada per intensius megacontrols, sent els 
interlocutors privilegiats els governs centrals dels estats membres de la UE, sense 
tenir en compte les diferents expressións de les identitats politiques i 
socioculturals que els integren.
	
	V. PER UNA ALTRA EUROPA. La intensificació de les crisis socials i 
ecològiques, genera un món creixentment ingovernable, que amenaça no només 
l'esperança d'una humanitat més justa i sostenible, sinò també el mateix futur i la 
supervivència civilitzatoria.
	 En la Europa actual, hi ha 18 milions d'aturats i 50 milions de pobres. A 
l'Estat espanyol, es dona una progressiva apertura a l'anomenat mercat lliure 
mundial, i una integració al projecte europeu condicionat pel Tractat de 
Maastricht. Ambdues tendències generen cada dia major desigualtat de rendes, una 
expansió sense precedent de l'atur que abasta al 23% de la població activa, i la 
precarització que ja afecta al 40% d'asalariats. El camí cap a la Unió Europea i 
Monetària definit per Maastricht, amenaça amb agreujar encara més els actuals 
desequilibris socials i mediambientals. No obstant això, els principals centres de 
poder econòmic estatal i internacional, els mitjans de comunicació, i la majoria de 
la classe política, ens aleccionen insistentment en "el mite de la construcció 
europea", i de que aquest camí cap a l'abisme és l'únic que hi ha, sense més 
alternatives possibles. Aquesta imatge optimista del projecte europeu segurament es 
desmoronarà progressivament als ulls d'amplis sectors socials, especialment 
afectats pel desplegament d'aquest model. Per això, desitjem que prospere un 
pensament crític capaç de promoure una major mobilització social per a parar 
aquesta demència, amb un ampli debat polític i social que desenvolupe resistències 
i alternatives per a la construcció d'un altra Europa, d'un altre Mèxic, d'un altre 
món.
		

	Sal.lus (de l'Assemblea de Solidaritat amb els Pobles de Mèxic).










 








































Un model de vida que depén d'entrades creixents d'energia, tendeix a formes 
extremes d'inestabilitat que li poden resultar fatals en la seua evolució, i ho 
ompli d'incertesses i riscs per al futur. Aquest model de vida no pot mantenir-se 
en un medi natural finit com la Terra. La vida social, només podrà continuar si es 
desacceleren o paralitzen les actuals tendèncias de destrucció ambiental. Aquest 
gegantisme globalizador se ho juga tot a una carta, i careix de controls conscients 
a favor d'altres estratègies de supervivència, per això, està condemnat a donar 
pals de cec, i a cometre i repetir errors cada vegada més grans i freqüents. La 
mundializació de l'economia, la centralització deos megapoders i la uniformizació 
cultural, són inherentement antiecologiques i poc aconsellables per a la 
supervivència i el futur, per la seua incapacitat autoreflexiva, i per les opcions 
estretes que es donen al prioritzar el benefici economic privat, en contra dels 
interessos generals de supervivència. Aquest ordre mundial no pot aspirar a regular 
la vida natural de la que depen, i no té possibilitats de reaccionar a temps als 
efectes de les seues pròpies destruccions naturals.
La idea del "desenvolupament sostenible" que divulguen els polítics: mès 
productivitat, mès justícia social i mès protecció ambiental, és com una paraula 
màgica, és la cuadratura del cercle, és senzillament impossible.  
La sostenibilitat de les societats, si acàs, vindrà per la desaceleració del 
creixement econòmic, suficiència i no abundancia, parsimònia en el consum de la 
natura escassa, o dit més clarament: "meyns desenvolupament" (decrèixer, frenar, 
democratizar, descentralizar, repartir...).