ANGLOGERMANICA ONLINE 2002-1

Revista electrónica periódica de filología alemana e inglesa

ISSN: 1695-6168

 

Ferrer Mora, Hang/ Calañas Continente, José Antonio/ Pavón Vázquez, Víctor (eds.): ANGLOGERMANICA ONLINE 2002-1. (http: www.uv.es/anglogermanica/2002-1/home.htm)

 

Introducción (español) - Introduction (English)

 

Contribuciones/Beiträge/Contribucions/Articles:

 

Cutillas Espinosa, Juan Antonio. Universidad de Murcia (Spain)

Sonority and Constraint Interaction: the Acquisition of Complex Onsets by Spanish Learners of English

 

Hofmann, Dirk. Universidad de Valladolid (Spanien)

Phraseologie im Zeitalter der Informatik und des Internets

 

Klein, Eberhard. Universität Erfurt (Germany)

Foreign Language Teaching in Germany: Current Topics and Trends

 

Mairal Usón, Ricardo. UNED - Madrid (Spain)

Why the notion of lexical template?

 

Martín Morillas, José Manuel. Universidad de Granada (Spain)

Extensionalist Semantics, Cognitive Linguistics and Emotion Expressions

 

Pennock, Barry. Universitat de València (Spain)

Markedness and Naturalness in the Acquisition of Phonology

 

Thurmair, Maria. Universität Regensburg (Deutschland)

Eigennamen als kulturspezifische Symbole oder: Was Sie schon immer über Eigennamen wissen wollten

 

Willkop, Eva-Maria. Universität Mainz (Deutschland)

Fort- oder Rückschritte? Entwicklungen in der Didaktik des Deutschen als Fremdsprache

 

 

INTRODUCCIÓN

 

El primer número de ANGLOGERMANICA ONLINE recoge colaboraciones sobre algunos de los aspectos que más interés despiertan actualmente tanto en la filología alemana como en la inglesa.

Dos de los artículos tratan sobre adquisición de la pronunciación inglesa. Barry Pennock se ocupa de aspectos generales en el aprendizaje de la pronunciación del inglés por parte de estudiantes que parten del español como lengua materna; Juan Antonio Cutillas Espinosa discute el concepto clave de ‘sonoridad’ a partir de una investigación concreta y los datos obtenidos en ella.

En el terreno de la didáctica de lenguas extranjeras tenemos dos contribuciones: Eberhard Klein revisa los distintos métodos utilizados en la didáctica del inglés, mientras que Eva-Maria Willkop hace un balance de la situación actual en el campo del alemán como lengua extranjera.

En el ámbito de la semántica del inglés Ricardo Mairal aborda la pertinencia del uso de patrones léxicos (lexical templates) a la hora de racionalizar la descripción del significado verbal. Dentro de la semántica inglesa se mueve también la propuesta de José Manuel Martín Morillas para mejorar la descripción del léxico específico de las emociones aplicando conceptos procedentes también de la lingüística cognitiva.

Dirk Hofmann nos presenta algunas de las posibles aplicaciones de la informática al estudio de la fraseología alemana y, por último, Maria Thurmair reflexiona sobre la especificidad cultural de los nombres propios.

Los editores queremos agradecer sinceramente la generosa colaboración y la disposición demostrada tanto por los autores como por los miembros del consejo de redacción y del comité asesor científico.

Extendemos nuestro agradecimiento a los siguientes colaboradores por su inestimable ayuda: en primer lugar, a Eva-Maria Willkop, por la gran cantidad de ideas que ha aportado para mejorar la revista y su inestimable ayuda a la hora de resolver muchos de los problemas técnicos que han ido surgiendo en su puesta a punto. A José Andrés Cantero como experto informático y a Santiago Ibáñez por el diseño de la página principal; a Frank Kasper, Barry Pennock, Macià Riutort, Ferran Robles por sus revisiones y traducciones, y a todos los que han hecho posible que el proyecto se haya hecho realidad a pesar de las numerosas dificultades en el camino.

 

INTRODUCTION

 

This first issue of ANGLOGERMANICA ONLINE presents contributions which focus on some of the most interesting and debated questions among English and German philologists.

Two articles analyse the insights of the acquisition processes working at the level of the sounds of the English language. Barry Pennock offers a clever outline of the general considerations that must be brought up in discussing the learning of the pronunciation of English by Spanish speakers. Juan Antonio Cutillas Espinosa investigates the problems Spanish speakers face when dealing with the sound feature ‘sonority’, crucial for the explanation of how foreign speakers acquire English syllabic structure.

Two contributions are derived from the field of teaching foreign languages. Eberhard Klein gives a detailed account of the different approaches in teaching the English language, whereas Eva-María Willkop looks through the present situation of German as a foreign language.

Within the field of the semantics of English, Ricardo Mairal discusses the relevance of using lexical templates when rationalising the descriptions of verbal meanings. And José Manuel Martín Morillas makes an attempt to improve the description of the lexicon of emotions by using concepts deriving from cognitive linguistics.

Dirk Hofmann offers some of the possible applications from computing sciences to the study of German phraseology. And, finally, María Thurmair thoughtfully approaches the cultural specificity of proper names.

 

The editors are sincerely grateful to the authors, to the members of the editorial staff, and to the scientific committee for their generous contribution and their commitment and enthusiasm.

We are also indebted to the following people: to Eva-María Willkop, for her ideas to improve the original concept and for her invaluable help in resolving a handful of technical problems; to José Andrés Cantero, our computer specialist for his expertise; to Santiago Ibáñez for designing the front page; to Frank Kasper, Barry Pennock, Macià Riutort and Ferran Robles for their translations, and for their useful suggestions and helpful criticism; and to everyone who has contributed in different ways to overcome the numerous difficulties we have encountered.

(Translation into English: Víctor Pavón)

 

 

ISSN: 1695-6168

Copyright © ANGLOGERMANICA ONLINE 2002

 

 

HOME

www.uv.es/anglogermanica