PSICOLOGÍA POLÍTICA, Número 32, Mayo 2006

 

 

MONOGRÁFICO

IMPACTO  PSICOLÓGICO DE LA VIOLENCIA POLÍTICA

Coordinado por Darío Páez

 

Indice

Introduction. Memory, narratives and identity. How people recall, transmit and live through historical events [PDF]

    José Luís González-Castro

 

7-14

The social psychology of history. Defining the most important events of the last 10, 100, and 1000 years [PDF]

   J. W. Pennebaker, D. Páez, J.C. Deschamps and al.

 

15-32

 

Ideología política, valores culturales y miedo a la muerte. Su im­pacto después de los atentados del 11 de Marzo [PDF]

   A.Espinosa  y A.Calderón

 

33-58

Dealing with collective shame and guilt [PDF]

   D. Páez, J. Marques, J. Valencia, O. Vincze

 59-78

Effects of group membership on the transmission of negative historical events [PDF]

   J. Marques, D. Páez, J. Valencia, O. Vincze

79-105

Violencia sociopolítica y cuestionamiento de creencias básicas sociales [PDF]

   M.L. Cabrera, C. Martín Beristain, A. Jiménez y D. Páez

107-130

Collective shame and the positioning of german national identity [PDF]

   E. Dresler-Hawke y J.H. Liu

131-153

Intercambios Científicos [PDF]

155-166

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Resúmenes

 

 

 

Psicología Política, Nº 32, 2006, 7-14

MEMORY, NARRATIVES AND IDENTITY. HOW PEOPLE RECALL, TRANSMIT AND LIVE THROUGH HISTORICAL EVENTS

José Luis González-Castro

Universidad de Burgos

 

RESUMEN

En este artículo revisaremos 6 trabajos que se centran en el impacto que tienen hechos de carácter sociopolítico, estructuras identitarias y reacciones emocionales en la creación, transmisión y mantenimiento de las memorias colectivas. Estos trabajos analizan el recuerdo de hechos históricos y la manera en que este recuerdo está influido por la edad o género de las personas. Se verá cómo se produce un fuerte consenso intercultural en el re­cuerdo de hechos históricos importantes. No obstante también será importante diferenciar entre el hecho de recordar algo y la interpretación que los di­fe­rentes grupos sociales pueden dar de ese hecho. En los ar­tí­culos podremos observar como la identidad social del grupo y la búsqueda de mantenimiento de esta identidad social po­sitiva conduce a que existan diferentes me­mo­rias de un mismo hecho por parte de las víctimas, sus familiares y amigos, o las personas que realizaron la acción. Estas memorias tienen consecuencias para los valores, creencias y perspectiva acerca del mundo tanto para la persona como para el grupo al que pertenece.

ABSTRACT

In this article, we will review a series of studies concerning the impact of sociopolitical events, identity structures and emotional reactions on the creation, transmission, and maintenance of collective memories. These studies reflect on how historical events are remembered, how these memories are mediated by age cohorts and gender. Moreover, processes of globalization have produced a strong cross-cultural consensus in the recall of these events, although the content of what is recalled may be different in diverse groups. Identities and the need to maintain a positive social identity are also crucial in the recall of events. This derives in the existence of different possible memories in victims, members of a victim’s family or friends, and perpetrators of traumatic events. We will see how these memories have a series of consequences in a person or group’s values, beliefs and general view of the World.

Key words: historical events, Eurocentric collective memory, national events, sex, age

 

Psicología Política, Nº 32, 2006, 15-32

THE SOCIAL PSYCHOLOGY OF HISTORY.

Defining the most important events of the last 10, 100, and 1000 years

J. W. Pennebaker, D. Páez, J.C. Deschamps

Univerities of Texas, Basque Country and Laussane

 

RESUMEN

En un primer estudio se les pidió a 1300 estudiantes de 7 universidades en Europa, Estados Unidos y Japón que señalaran los tres hechos históricos más importantes de los últimos 10, 100 y 1000 años. En el se­gundo estudio 800 estudiantes de dos países americanos y tres europeos señalaron y evaluaron los siete hechos históricos más importantes en la historia del mundo. Este artículo presenta los resultados de estos tra­bajos para cada período temporal y en cada nación. Aunque existen algunas semejanzas importantes que señalan hacia la existencia de representaciones sociales compartidas del pasado centradas en las guerras, política y hechos eurocéntricos, también se muestra como la historia está influida por la cultura, de manera moderada por el sexo, y algo por la edad de los encuestados.

ABSTRACT

Over 1300 students from 7 universities in Europe, the United States, and Japan were asked to list the three most important historical events for the last 10, 100, and 1000 years in the first study. In the second study over 800 students from two American and three European nations listed the seven most important historical events of world history and were asked to evaluate them. This paper reports the analyses of their responses for each time period and across countries. Although there are some striking similarities, suggesting the existence of shared social representations of past, focused on wars, politics and Eurocentric events, it is clear that history is strongly influenced by culture, moderately by the sex of the respondent, and to some degree by the age of the respondent.

Key words: historical events, Eurocentric collective memory, national events, sex, age

 

Psicología Política, Nº 32, 2006, 33-58

IDEOLOGÍA POLÍTICA, VALORES CULTURALES Y MIEDO A LA MUERTE.

Su impacto después de los atentados del 11 de Marzo

A.Espinosa Pezzia y A.Calderón Prada

Universidad del País Vasco, UPV-EHU

 

RESUMEN

En el contexto de los atentados del 11-M, evaluamos las asociaciones entre la ideología política (izquierda y derecha) y los valores de Schwartz; las creencias de Janoff-Bulman; la identificación y valoración de españoles y árabes; los tipos de afrontamiento y conductas de evitación frente a actos de violencia colectiva, y la saliencia de la mortalidad. Nuestros resultados sugieren que la ideología de derecha presenta dos dimensiones, la primera influida por los valores de Seguridad, Conformidad y Tradición, es entendida en términos del autoritarismo de derecha y se asocia positivamente al miedo a la muerte, a afrontamientos de tipo altruista, a la evitación de situaciones amenazantes (i.e. exogrupo árabe) y a la negación de lo sucedido; La segunda dimensión está influida por el valor del Poder y la asociamos concep­tualmente a la Orientación de Dominancia Social. Por otra parte, la ideología de izquier­da se vio influida por el valor de Benevolencia y se asoció a manifestaciones o rituales políticos como estrategia de afrontamiento.

ABSTRACT

In the context of the March Eleventh bombing, we examined associations among political option of participants and Schwartz’s Values; Janoff-Bulman’s Beliefs; Identification with and evaluation of Spaniards and Arabs; Coping Strategies and Avoidance Behaviours related with collective violence situations; and Mortality salience. Our results suggest that right-wing ideology shows two dimensions, the first one is influenced by values of Security, Conformity and Tradition and is defined in terms of the right wing authoritarianism and it is positive associated to fear to death, altruistic coping ), avoiding threatening situations (i.e. outgroup Arabs), and with the denial of what have occurred. The second one is related to the value of Power and it is conceptually associated with the Social Dominance Orientation theory. Meanwhile people with left-wing ideology, influenced by a prevalence of the Benevolence value, tend to express themselves through manifestations or political rituals as mainstreams coping.

Key words: political ideology, fear to death, values, social identity, prejudice and coping

 

Psicología Política, Nº 32, 2006, 59-78

DEALING WITH COLLECTIVE SHAME AND GUILT

D. Páez, J. Marques, J. Valencia, O. Vincze

Universidades del País Vasco, Porto y Pecz

 

RESUMEN

Se analizan las funciones de la comunicación informal en la protección de la identidad social. Se describe la culpa y vergüenza colectiva, la asociación entre la influencia de información referente y la credibilidad del rumor, y la validez ecológica de la transmisión triádica como opuesto a la transmisión persona a persona respecto al proceso social de memoria. La reproducción serial se concibe como un paradigma para estudiar representaciones sociales de pasado o la memoria colectiva. También se analizan datos an­teriores y teorías en relación con las Co­misiones de la Reparación de las violaciones de los derechos humanos.

ABSTRACT

We discuss the functions of informal communication in protecting social identity and dealing with collective guilt and shame, the association between referent information influence and rumour credibility, and the ecological validity of the triadic transmission as opposed to the person-to-person transmission in relation to social process of memory. Serial reproduction is conceived of as a paradigm to study social representations of past or collective memory. Previous data and theories are also discussed in relation to Truth and Reparation Commissions that deal with collective human right violations.

Key words: collective guilt, informal communication, social process of memory

 

Psicología Política, Nº 32, 2006, 79-105

EFFECTS OF GROUP MEMBERSHIP ON THE TRANSMISSION

OF NEGATIVE HISTORICAL EVENTS

J. Marques, D. Páez, J. Valencia, O. Vincze

Universities of Porto, Basque Country and Pecz

 

RESUMEN

Los estudios muestran que la fuente de un rumor, o el que implica al endogrupo o exogrupo son aspectos fundamentales a tener en cuenta en cómo las personas se enfrentan a la transmisión de información. Los tres trabajos que se presentan aunando los resultados de estudios llevados a cabo sobre las emociones colectivas, los rumores y las variables que inciden en su transmisión, y los mecanismos de defensa de las identidades sociales, analizarán la manera en la que los miembros de un grupo se enfrentan con hechos negativos para este mismo endogrupo.

ABSTRACT

Previous studies show that the source of a historical rumour as well as whether it in­volves in-group or out-group events are po­werful determinant of the way individuals deal with the transmitted information. The present studies, knitting together perspecti­ves on collective emotions such as guilt, ru­mour findings in transmission variables and the reconstruction of information and social identity defence mechanisms, attemp­ted to analyse how group members deal with an in-group (as compared to an out-group) derogating event. The transmission of his­torical events in the context of inter-group relations were analysed in three studies.

Key words: historical event, collective emotion, defence mechanism, group membership

 

Psicología Política, Nº 32, 2006, 107-130

VIOLENCIA SOCIOPOLÍTICA Y CUESTIONAMIENTO

DE CREENCIAS BÁSICAS SOCIALES

M.L. Cabrera, C. Martín Beristain, A. Jiménez y D. Páez

Fundación Soros de Guatemala, Universidad de Deusto y del País Vasco

 

RESUMEN

En este artículo expondremos los efectos que tiene la violencia colectiva de origen político en las creencias básicas sobre el mundo, la sociedad y el sí-mismo a partir de la experiencia guatemalteca. Primero describiremos las características de la violencia de los años 70-90 en Guatemala, luego revisaremos los estudios sobre las dimensiones de creencias básicas y el impacto negativo en ellas de los hechos traumáticos, para luego presentar un estudio cualitativo y otro cuantitativo sobre el efecto de la violencia en mayas guatemaltecos.

ABSTRACT

This paper describes effects of collective violence. The collective violence of poli­tical origin has effects in the basic be­liefs on the world, the society and the self. From the Guatemalan expe­rience these effects are exposed. The cha­racte­ristics of the violen­ce during the years 70-90 in Guatemala are described, and then is revised the studies on the dimensions of basic beliefs and the negative impact of the traumatic facts. Finally, one quantitative study and other qualitative study on the effect of the violence in Guatemalan Ma­yan are presented.

Key words: collective violence, political violence, traumatic effects, social beliefs

 

Psicología Política, Nº 32, 2006, 131-153

COLLECTIVE SHAME AND THE POSITIONING OF GERMAN NATIONAL IDENTITY

E.Dresler-Hawke - J. H.Liu

University Massey, Victoria University of Wellington

 

RESUMEN

Uno de los temas centrales de la identidad en los jóvenes alemanes es el sentimiento de culpa o vergüenza colectiva por los críme­nes del Tercer Reich. Un estudio en la ante­rior Alemania Oriental y Occidental revelan un modelo complejo de aceptación y rechazo de este pasado histórico. Para examinar la relación de la tercera generación con el pasado Nazi se propuso un modelo teórico de vergüenza colectiva. La experiencia de vergüenza de­pen­de de los efectos de audiencia y se in­terpretaba como una forma de posicionamiento de identidad. La vergüenza se relacionó negativamente con distintos indicadores de identidad nacional y autoestima co­lectiva, y positivamente con el deseo de re­parar el pasado. En conjunto, los análisis de ecuación estructural indican que la autoestima colectiva (o identidad social) más que la vergüenza colectiva era la fuerza impulsora que marca el modelo global de relaciones entre las variables. Los resultados se interpretan desde la teoría de la identidad social para proporcionar un marco de comprensión del posicionamiento histó­rico de la identidad nacional, autoestima colectiva y vergüenza de colectividad.

ABSTRACT

A major identity issue for young Germans is how to deal with the notion of collective guilt or collective shame for the crimes of the Third Reich. Survey data from both the former East and West Germany reveal a complex pattern of acceptance and denial of this historical past. A theoretical model of collective shame was proposed to examine the third generation’s relationship to the Nazi past. The experience of shame was dependent on audience effects and interpreted as a form of identity positioning. Shame was negatively correlated to various indicators of national identity and collective self-esteem, and positively related to desire to make reparations for the past. Overall, structural equation analyses suggested that collective self-esteem (or social identity) rather than collective shame was the driving force behind the entire pattern of relationships among variables. Results are interpreted within social identity theory, to provide a framework for the understanding of the historical positioning of national identity, collective self-esteem and collective shame.

Key words: collective self-esteem, collective guilt, social identity theory, third generation

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