Psicología Política, Número 39, Noviembre 2009

 

 

ARTÍCULOS

 

Sociopolitical control and sense of community. A study on political participation  [PDF]

   C. Rollero, S. Tartaglia, N. De Piccoli, L. Ceccarini

 

7-18

Obama es el mensaje. Una interpretación macluhaniana del  nuevo lide­raz­go presidencial estadounidense [PDF]

   M. Ortega Ruiz y F, J. Luque Castillo

 

19-38

Rogue states: enemies of our own making? [PDF]

   Akan Malici

39-54

Shared reality and the relational underpinnings of system-justifying beliefs [PDF]

   John T. Jost, A. Ledgerwood, Curtis D. Hardin

55-74

Preserving life satisfaction during the economic crisis. Which factors can help? [PDF]

   C. Rollero y S. Tartaglia

75-87

Intercambios Científicos [PDF]

91-100

 

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Resúmenes

 

 

 

Psicología Política, Nº 39, 2009, 7-18

SOCIOPOLITICAL CONTROL AND SENSE OF COMMUNITY. A STUDY ON POLITICAL

PARTICIPATION

C. Rollero, S. Tartaglia, N. De Piccoli, L. Ceccarini

University of Turín

RESUMEN

El objetivo de este artículo es analizar las dimensiones individuales (la percepción de control) y las dimensiones contextuales y de relación (el sentido de comunidad) en la participación política. La implicación activa en la acción social es considerada la base para desarrollar un sentido psicológico de comunidad y la percepción de control. El estudio se realizó con una muestra de 225 sujetos: 125 no estaban implicados en nin­guna actividad política, mientras que el res­to eran miembros de un partido político. Entre éstos últimos, se tuvieron en cuenta dos grados diferentes de participación: la participación en partidos políticos sin res­ponsabilidad oficial (militante) y los suje­tos que ocupaban puestos de responsabi­lidad en el partido y las instituciones (parlamentarios). En conjunto, los que participan en política mostraron puntuaciones más altas en control sociopolítico que los no mi­li­tantes, pero una sola de las dimensiones del sentido de comunidad diferenció al ­grupo de parlamentarios de los no militantes.

ABSTRACT

The aim of the present work is to analyze individual dimensions (the perception of control) and contextual and relational dimensions (sense of community), in the field of political participation. The active involvement in social action is considered the basis for developing a psychological sense of community and the perception of control. This study was conducted on a sample of 225 subjects: 125 were not involved in any political activity, whereas 100 were members of a political party. Among these last, two different degrees of activism were taken into consideration: a) subjects participating to political parties’ activities with no official responsibility (militants), and b) subjects with a leading role in the party and in the institutions (constituency counselors). Globally, political activists showed higher scores on Sociopolitical Control than non activists. On the contrary, only one dimension of Sense of Community differentiated constituency counselors from non activists.

Key words: sociopolitical control, sense of community, political participation.

 

Psicología Política, Nº 39, 2009, 19-38

OBAMA ES EL MENSAJE. UNA INTERPRETACIÓN MACLUHANIANA DEL  NUEVO LIDE­RAZ­GO PRESIDENCIAL ESTADOUNIDENSE

M. Ortega Ruiz y F, J. Luque Castillo

Universidad de Granada

RESUMEN

En el presente artículo se argumenta que la victoria de Barack Obama, en los últimos comicios presidenciales celebrados en los EE.UU. de América, tuvo mucho que ver con el efecto carismático que ejerció su biografía sobre los electores. En este sentido, como se demostrará mediante el análisis de los discursos de campaña, la historia personal del candidato demócrata se confundía con su mensaje político en virtud de la técnica del storytelling. No obstante, el éxito de tal estrategia no sólo radicó en el hecho de que la biografía de Obama ofrecía a los ciudadanos un relato, sino también en la circunstancia de que el ex senador de Illi­nois evocaba con su fisonomía el contenido de su mensaje, instituyéndose así en un símbolo viviente. Este enfoque resulta no­vedoso en la medida que la biografía del líder -no sus cualidades personales, el com­­portamiento o el contexto– emerge como factor explicativo del proceso de liderazgo.

ABSTRACT

In this article we argue that Obama´s victory, in the past presidential elections, had much to do with the charismatic effect that his biography exerted over the voters. Thus, as we will show through the analysis of the speeches he made during the electoral campaign, the personal story of the Democratic candidate mingled with his political message thanks to the technique of storytelling. However, the success of such strategy did not only lie in the fact that Obama´s biography was presented to the citizens as an extraordinary story, either in the circumstance that the senator´s physiognomy evo­ked the content of his message, becoming then a living symbol in an age of visual cul­ture Assuming biography as the explanatory variable of the leadership process constitutes an original approach, since lea­dership is usually tackled by the social scientists from the perspective of personal qualities, context or behaviour.

Key words: leader, message, biography, symbol.

 

Psicología Política, Nº 39, 2009, 39-54

ROGUE STATES: ENEMIES OF OUR OWN MAKING?

Akan Malici

Furman University

 

RESUMEN

Este artículo analiza de forma crítica la política extranjera americana hacia los estados supuestamente rojos. Se utiliza el importante concepto psicológico de la profecía autocumplida, aunque poco divulgado en las ciencias políticas, para plantear que muchos de los conflictos de EE.UU con los estados rojos son construidos por los propios EE.UU. Incluso antes de que algunos países supuestamente rojos tuvieran una relación significativa con la U.S., Washington creó una imagen enemiga de ellos y actuó de acuerdo con ella. Al tratar a estos países como enemigos, EE.UU indujo a una percepción hostil entre ellos y dichos países, convirtiendo así en realidad su visión construida. Se sugiere representar el papel asociado al otro como una estrategia para desmontar los estados rojos. Se concluye con algunos comentarios críticos sobre la política extranjera americana contemporánea.

ABSTRACT

This article critically evaluates U.S. foreign policy toward alleged rogue states. I use an important, but in political science not much discussed, psychological concept -the self-fulfilling prophecy- to argue that many of our conflicts with rogue states are of our own making. Even before some alleged rogue countries engaged in substantive interaction with the U.S., Washington established an enemy image of them and acted accordingly. By treating these countries as enemies, the U.S. induced a hostile intersubjective understanding between itself and those countries and this understanding was henceforth translated into reality. I suggest altercasting as a strategy to unmake rogue states and I conclude with critical remarks about contemporary U.S. foreign policy.

 Key words: self-fulfilling prophecy, rogue states, conflicts, altercasting.

 

Psicología Política, Nº 39, 2009, 55-74

SHARED REALITY AND THE RELATIONAL UNDERPINNINGS OF SYSTEM-JUSTIFYING BELIEFS

John T. Jost, A. Ledgerwood, Curtis D. Hardin

New York University, University of California, Davis, Brooklyn College and the Graduate Center, CUNY

RESUMEN

Se piensa que las ideas políticas de las per­sonas reflejan un pensamiento independien­te e imparcial, pero la investigación psi­cosocial sugiere que las ideologías reflejan procesos motivacionales. En este artículo se integra el sistema de justificación y teorías de la realidad compartida para sugerir que las ideologías funcionan como unidades pre-empaquetadas de interpretación que in­cluyen motivos humanos básicos para en­tender el mundo, evitan la amenaza existen­cial y mantienen las relaciones interper­sonales relevantes. Repasamos datos que revelan que los motivos de afiliación influ­yen en las creencias ideológicas para integrarlas con las visiones progresistas o con­­servadoras compartidas dentro de una relación determinada o de un grupo. Propo­nemos que dichos motivos pueden llevar a la adopción de sistemas de justificación de visiones del mundo. Describimos las implicaciones para las creencias ideo­lógicas de­pendientes de contexto, el papel que la rea­lidad compartida puede jugar en los conflictos del grupo, así como las bases del cambio revolucionario.

ABSTRACT

It is tempting to believe that one’s political convictions reflect independent and unbiased thinking, but social psychological re­search increasingly suggests that ideologies reflect motivational processes. The pre­sent paper integrates system justification and shared reality theories to suggest that ideologies function as pre-packaged units of interpretation that spread because of basic human motives to understand the world, avoid existential threat, and maintain valued interpersonal relationships. We review evi­dence revealing that affiliative motives influence ideological beliefs to align with the progressive or conservative views sha­red within a given relationship or group, and propose that such motives may lead dis­proportionately to the adoption of system-justifying worldviews. Implications for the context-dependence of ideological convictions, the role that shared reality may play in group conflicts, and the relational bases of revolutionary change are discussed.

Key words: ideology, beliefs, human motives, system-justifying worldviews.

 

Psicología Política, Nº 39, 2009, 75-87

PRESERVING LIFE SATISFACTION DURING THE ECONOMIC CRISIS. WHICH FACTORS CAN HELP?

C. Rollero y S. Tartaglia

University of Turin

RESUMEN

Con la crisis económica mundial de los últimos dos años, los campos de bienestar y satisfacción ante la vida se han convertido en temas centrales de la investigación en las ciencias psicológicas. Este trabajo pretende investigar los factores que contribuyen a conservar la satisfacción vital durante este período de adver­sidad económica. Tres aspectos diferen­tes fueron considerados como los posibles predictores de la satisfacción ante la vida: las características sociodemográficas (sexo, edad, nivel educativo y familia); las varia­bles psicológicas (necesidad de cierre cognitivo y optimismo); y el tipo de empleo ( las expectativas de ingresos). Realizamos un estudio empírico con una muestra de 182 adultos en Turin (Italia), para comprobar la influencia de estos aspectos. Los resultados muestran el papel importante jugado por las variables psicológicas, por la familia y por las expectativas económicas positivas. Por último, señalamos las implicaciones.

ABSTRACT

Given the worldwide economic crisis over the last two years, the fields of well-being and life satisfaction have taken off as significant focal points of research attention in the psychological sciences. The present study aimed to investigate which factors contribute to preserve life satisfaction during this period of financial adversities. Three different aspects were considered as possible predictors of life satisfaction: socio-demographical charac­teristics (i.e. gender, age, educa­tional level, and having a family); psychological variables (i.e. need for cognitive closure, and optimism); and the kind of employment (connected to the income expectations). In order to verify the influence of these aspects, 182 adults were involved in an empirical study conducted in Turin, Italy. Results showed the key role played by the psychological variables, by the family and by positive economic expectations. Implications are discussed.

Key words: worldwide economic crisis, life satisfaction, cognitive closure, optimism.

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