Some articles
Gil, V., Reybrouck, M., Tejada, J. & Verschaffel, L. (2015) Improving the Representational Strategies of Children in a Music-Listening and Playing Task: an Intervention-Based Study. Research Studies in Music Education. 37(1), 77–92. Doi: http://dx.doi.org/10.1177/1321103X15589337
Pérez-Gil, M., Tejada, J., Morant, R. & Pérez, A. (2016) CANTUS. Construction and evaluation of a software solution for real-time vocal music training and musical intonation assessment. Journal of Music, Technology and Education 9:2. 125-144. doi: 10.1386/jmte.9.2.125_1
Pérez-Gil, M. & Tejada, J. (2016) Diseño y evaluación de un programa informático para la educación musical de maestros no especialistas. El caso de EMOLab. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 13. 22-49. doi: 10.5209/RECIEM.49964
Venegas, A., Thayer, T. y Tejada, J. (2018) Software para el apoyo docente en la enseñanza de las matemáticas mediante metáforas musicales: el proceso de diseño, implementación y evaluación de Picalab-MMSI. Estudios Pedagógicos 44, 1. 351-376. doi: 10.4067/S0718-07052018000100351
Macián, R. y Tejada, J. (2018). Problemas técnicos en iniciación al violín: un estudio exploratorio en el aula con alumnos de 4 y 5 años. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 15, 119-138. doi: 10.5209/RECIEM.59576
Tejada, J. y Serra, D. (2018) The Effects of Static and Dynamic Visual Representations as Aids for Primary School Children in Tasks of Auditory Discrimination of Sound Patterns. An intervention-based study. International Journal of Emerging Technologies in Learning,13, 2, 60-71. doi: https://doi.org/10.3991/ijet.v13i02.7430
Thayer, T., Venegas-Thayer, A. y Tejada, J. (2019). Design, Implementation and Students’ Emotional Assessment of a Software for the Learning of Rational Numbers through Music Metaphors in Chilean Primary Education. An Exploratory Study on Audio Fractions. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 27 (2), 1-17. (https://openjournals.library.sydney.edu.au/index.php/CAL/article/view/12446)
Tejada, J. y Thayer, J. (2019). Diseño, implementación y evaluación de una intervención de formación en tecnología musical basada en TPACK y ABP en la formación inicial del profesorado de música de Educación Secundaria. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa,(18), 2. 9-30. doi: 10.17398/1695-288X.18.2.9
Tejada, J. & Thayer, J. (2019). Design and validation of a music technology course for initial music teacher education based on the TPACK Model and the Project-Based Learning approach. Journal of Music, Technology, and Education, 12, 3. 225-246 doi:10.1386/jmte_00008_1
Álamos, J. E., y Tejada, J. (2020). Interrelaciones entre acción y cognición. Aportaciones de la neurociencia a la educación rítmico-musical. Opus 26, 2. 1-21.doi:10.20504/opus2020b2606
Macián-González, R. & Tejada, J. (2020). Influencia de la secuenciación de contenidos y el apoyo parental en la motivación de estudiantes de violín en edad preescolar. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22,e07, 1-14. doi: 10.24320/redie.2020.22.e07.2257
Tejada, J. & Thayer, J. (2020). El desempeño docente en educación musical del profesorado generalista de Chile. Un estudio mixto exploratorio. Didacticae,7, 30-56. doi: 10.1344/did.2020.7.30-56
Álamos, J. E., & Tejada, J. (2020). La agrupación temporal y los patrones como facilitadores de la comprensión psicológica de la información rítmica. Música Hodie, 20. doi:10.5216/mh.v20.60522
Durá, J. y Tejada, J. (2020). Rhythm training at primary school. The effects of static and dynamic bimodal presentations of information on the discrimination of rhythm patterns by primary school students. Research Studies in Music Education, 1-20. doi:10.1177/1321103X19869056
Álamos, J. E., y Tejada, J. (2020). Interrelaciones entre acción y cognición. Aportaciones de la neurociencia a la educación rítmico-musical. Opus 26, 2. 1-21.doi:10.20504/opus2020b2606
Álamos, J. E., y Tejada, J. (2021). Facilitadores en el procesamiento cognitivo de la información rítmica. Revisión de la literatura en torno a los conceptos de pulso, tempo, metro y acento. Interdisciplinaria. 38 (2) 87-102. doi: 10.16888/interd.2021.38.2.6
Thayer, T., Tejada, J., & Murillo, A. (2021). La formación tecnológica del profesorado de música en Educación Secundaria. Un estudio de intervención basado en la integración de contenidos musicales, tecnológicos y pedagógicos en la Universidad de Valencia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3). 1-20. doi:10.6018/reifop.442501
Riaño, M.E., Murillo, A. & Tejada, J. (2022). Educación musical, creatividad y tecnología: Un estudio exploratorio sobre estrategias docentes y actividades creativas con software ex novo. Revista Electrónica Educare, 26 (1). 1-23. doi: 10.15359/ree.26-1.3
Tejada, J., Murillo, J. & Mateu-Luján, B. (2022). La enseñanza inicial de la entonación en instrumentos de viento-metal y lenguaje musical en España. Un estudio exploratorio con profesorado de escuelas de música. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 19, 209-221. https://dx.doi.org/10.5209/reciem.77966
Murillo, A. y Tejada, J. (2022). Transforming generalist teachers’ self-perceptions through art creativity: An intervention-based study. International Journal of Education & the Arts, 23(11). http://doi.org/10.26209/ijea23n11
López-Calatayud, F. & Tejada, J. (2023, accepted). Self-efficacy in instrumental practice with intonation assessment software. A multiple case study with novice violin and viola students. Journal of Music, Technology, and Education
Tejada, J., Murillo, A. & Mateu-Luján, B. (2023 ). It blew my mind: creating spaces for integrating creativity, electroacoustic music, and digital competences for student teachers. British Journal of Music Education. http://www.doi.org/10.1017/S0265051723000384
Tejada, J, Murillo, A. & Berenguer, J. M. (2023 ) Acouscapes. A software for ecoacoustic education and electroacustic composition .Organised Sound, first view, 1-9. https://doi.org/10.1017/S1355771823000201
López, F., Macián, R. & Tejada, J. (2023). An analysis-synthesis of the didactic literature of intonation in initial learning of violin and viola: pitch contents, didactic approaches, and auxiliary resources. Strings Research Journal, 13. 73-91, https://doi.org/10.1177/19484992221121755
Alamos, J., Tejada, J. & Farías, F. (2023). Cognitive processing of rhythm in Primary Education: Encounters between teaching practice and scientific evidence. Music Education Research. 25:4, 435-446. https://doi.org/10.1080/14613808.2023.2249020
Tejada, J., Murillo, A., Morant, R., Bernabé, M.M. & Fernández-Vilar, A. (2024, accepted). Percepciones del profesorado de música sobre un nuevo software para la evaluación de la entonación en instrumentos musicales. Un estudio de validación. Revista Complutense de Investigación en Educación Musical.
López-Calatayud, F. & Tejada, J. (2024). Self-regulation strategies and behaviors in the initial learning of the viola and violin with the support of software for real-time instrumental intonation assessment. Research Studies in Music Education, 46(1), 48-65. http://doi.org/10.1177/1321103X221128733
Murillo A., Mateu-Luján B., Tejada J.& Gonzalez-Zamora A. (2024). Activistas del sonido: niños y artistas como co-creadores en experiencias multidisciplinares con música electroacústica en un centro de alta complejidad. Arte, Individuo y Sociedad, 36(1). 169-181. https://doi.org/10.5209/aris.90246