FILIPPO BRUNELLESCHI
Helena Gomis Ribera Universitat de Valncia Filippo Brunelleschi fou
pioner de lĠestil renaixentista i lĠarquitecte ms fams i reconegut del
segle XV. Va ser contemporani dĠAlberti, Donatello
i Masaccio. Fill de Brunellesco
Lippi, un ric i respectable notari de Florncia que ocupava alts crrecs i
missions diplomtiques, i de la seua esposa Giuliana
Spini, va nixer a Florncia lĠany 1377, encara
dins dĠall que anomenem lĠEdat Mitjana. Es va formar, com era tpic a
lĠpoca, com a escultor i orfebre, a lĠany 1398 es va inscriure en lĠArt de
la Seda i en el dels Orfebres el 2 de juliol de 1404. La seua genialitat,
fruit dĠuna sorprenent lucidesa racional, no va ser entesa per molts dels
seus contemporanis que encara estaven encallats a la lgica de lĠEdat
Mitjana. Va iniciar la seua carrera a lĠmbit de lĠescultura, per va ser un
gran enginyer ja que es queda curt anomenar-lo escultor i arquitecte
solament, com ho fa Vasari a la seua famosa obra Le vite deĠpi eccellenti pittori, scultori e architettori, al principi del captol
que li dedica a Brunelleschi, encara que desprs de
llegir el que va escriure dĠell no queda cap dubte de qu no es tractava dĠun
simple arquitecte, sin que sĠeleva al nivell de geni. Brunelleschi no va comenar la seua formaci fins al 16 anys en el taller dĠun fams orfebre, Benincasa Lotti, amic del seu pare, per va tindre que demostrar que era extraordinriament brillant i que tenia un viu inters per les arts plstiques per a que el seu pare el colálocara al taller, als 21 anys, desprs de passar els anys necessaris per aconseguir la categoria de mestre. En lĠEdat Mitjana els orfebres estaven considerats Çels prnceps entre els artesansÈ (King, 2002: 32). Es coneix que va continuar els seus estudis generals com les matemtiques i la mecnica en anys segents. Es pot sostindre que grcies al especial talent de qu estava dotat, va desenvolupar la seua prpia forma de combinar els coneixements terics i cientfics amb els estudis prctics, i aix va poder adquirir de forma autodidacta els conceptes intelálectuals tan caracterstiques de la seua creativa obra com a arquitecte. Amb la formaci que va rebre als seus inicis, no s dĠestranyar doncs, que participara en el concurs per a la realitzaci de les portes del Baptisteri de Florncia al 1401, del qual encara es conserva la maqueta que va presentar per a dit concurs on va quedar demostrat el seu gran talent. En aquest certamen va guanyar un dels seus contemporanis: Ghilberti, amb qui no tenia massa bona relaci. Diuen, doncs, que aquest relatiu fracs va ser el motiu pel qual en el futur va voler dedicar-se quasi exclusivament a la arquitectura. Va ser ntim amic de lĠartista Donatello amb qui va viatjar a Roma per a estudiar els monuments de la Roma clssica i poder prendre les mesures per ell mateix, i amb qui compartia lĠafici a lĠescultura. A Poc a poc va anar interessant-li ms lĠarquitectura i
en 1410 ja havia dissenyat uns quants edificis. En 1418 va guanyar el concurs
per a lĠacabament de la part superior de la catedral de Santa Maria del
Fiore, la seua gran obra que encara hui en dia s la que ms recorda lĠobra
de Brunelleschi, havent utilitzat el seu nou
sistema a la cpula. Havia assajat en la xicoteta cpula de sant Jacob Oltrarne. Mentre es va construir aquesta cpula, va poder
dedicar-se a fer altres monuments, fet que don a entendre que ja havia
canviat la seua visi davant dels seus ambients com a arquitecte. Brunelleschi era un eclctic que extreia el seu vocabulari
arquitectnic indistintament de fonts romanes, romniques o incls gtiques,
no obstant prompte va posar major inters en lĠantiga Roma com a font
dĠinspiraci arquitectnica, en part per la influncia que va tindre sobre
ell Leon Battista Alberti. Ms tard a Roma quan les
noves idees van voler dotar a la ciutat de la grandiositat de lĠantiga Roma,
va restat relegat lĠeclecticisme de Brunelleschi
per a aconseguir una recreaci del mtode de disseny arquitectnic rom
clssic. Filippo Brunelleschi a
diferncia dĠalguns dels seus contemporanis com Alberti, no va deixar cap
tractat escrit sobre arquitectura, no obstant coneixem b la seua obra i el
seu reconeixement tant com a artista com a enginyer ha brillat pel seu enginy
i el seu estil personal. Aix i tot, malgrat la importncia de la seua
figura, la influncia de Brunelleschi en les
segents generacions va ser molt limitada. En profunditzar en els seus
coneixements de les disciplines del quadrivium va traure profit dĠaquestes en el seu treball
professional, va crear eixa nova barretja de les
arts liberals i mecniques que va marcar el cam a les cincies aplicades.
Aquesta sntesi de coneixements i de saber com aplicar-los constitueix el
factor definitiu per a la genialitat de Brunelleschi,
grcies a la qual va inventar la cincia de lĠarquitectura en perspectiva,
amb tot el que va suposar per al nou sentit de les proporcions i lĠharmonia
visual de la organitzaci de les masses i de lĠespai. Finalment, desprs dĠuna llarga trajectria
arquitectnica que ha deixat empempta sobretot a la
ciutat de Florncia, va morir a
la seua ciutat natal el 15 dĠabril del 1446 quedant amb el mot del Çpare del
RenaixementÈ. La seua tomba es troba a Santa Maria del Fiore, sota el retrat
en marbre que va realitzar en 1447 el seu deixeble Andrea de Lazzaro Cavalcani Çel BuggianoÈ, a la nau dreta, amb el segent epitafi: DEVS SANCTVS QVANTVM PHILIPPVS ARCHITECTVS ARTE
DAEDALEA VALVERIT CVM HVIVS CELEBERRIMI TEMPLI MIRA TESTVDO TVM PLVRES ALIAE
DIVINI INGENIO AB EO ADINVENTAE MACHINAE DOCVMENTO ESSE POSSVNT, QVAPROPTER
OB EXIMIAS SVI ANIMI DOTES SINGVLARESQVE VIRTVTES EIVS BONAE MEMORIAE CORPVS
XV CALENDAS MAIAS ANNO MCCCCXLVI HAC HVMO SVPPOSITA GRATA PATRIA SEPELIRI
IVSSIT. PHILIPPO BRVNELLESCO ANTIQVAE
ARCHITECTVRAE INSTAVRATORI SENATVS POPVLVS QVE FLORENTINVS CIVI SVO
BENEMERENTI POSVERVNT. [Du Sant / quant
ha significat lĠarquitecte Filippo en lĠart de Ddal ho mostren, per un
costat, la meravellosa volta dĠaquest clebre temple, per un altre, les moltes
construccions concebudes pel seu div talent. I a ms pels notables dots i
virtuts singulars de la sua nima, la seua ptria agrada man que el seu cos
fora inhumat en aquest lloc el 17 dĠabril de 1446 per al seu bon record. / En
memria de Filippo Brunelleschi, que va recuperar
lĠarquitectura antiga, el poble i el senat florentins manaren colálocar
aquest epitafi al seu conciutad mereixedor]. Trajectria professional i qestions estilstiques Filippo Brunelleschi, en la
seua trajectria com artista, cal esmentar-lo com a un artista polivalent o
com diversos autors bigrafs renaixentistes lĠanomenaren: enginyer. Encara
que no va rebre nocions de matemtiques ni de geometria com la majoria dels
seus contemporanis artistes, va realitzar els seus propis estudis fins que va
traure conclusions. Filippo va comenar la seua formaci des de ben jove
practicant lĠorfebreria fent baix relleus i fins i tot va arribar a fer
rellotges, va avivar el seu inters per lĠescultura. Sabem per Manetti que ja ben jove va ser considerat un bon
arquitecte pels del seu gremi, va realitzar restauracions a la casa del seu
parent Apollonio Lapi (1)
i a la torre dĠaquesta i tamb a la casa de Petraia
en Castello (2), al palau de la Senyoria va
reubicar totes les estncies on es trobaven les oficines dels funcionaris,
fent finestres i portes agafant estils molts antics. Encara que no es sap
massa b en quines dades es van realitzar aquests treballs, sembla que encara
no tenia una gran experincia, aix i tot va ser admirat pels arquitectes del
moment. Els germans del Santo
Spirito li van encarregar una esttua de santa
Maria Magdalena penitent en fusta policromada. La va realitzar amb molt
dĠxit, encara que ms tard es va cremar el temple en 1471 i tamb totes les
obres dĠart que hi havia a lĠinterior (3). Se li atribueixen diverses
escultures en aquesta etapa de la seua vida, on va innovar en aquest art, per
exemple un crucifix de fusta que es troba actualment a la capella Gondi, a lĠesquerra de lĠaltar major. El que el va diferenciar
estilsticament lĠescultura va ser el trencament de la frontalitat que
caracteritza el gtic i la preocupaci per la naturalitat dels cossos. Segons
Vasari, aquesta obra havia sigut encarregada a Donatello, que com era amic de Brunelleschi,
aquest li va demanar la seua opini al que li va contestar que el Crist
semblava un camperol posat a la creu. Aix doncs, Brunelleschi
la va realitzar amb tanta destresa demostrant del que era capa, de manera
que a partir dĠaquest moment van comenar a sortir-li ms encrrecs, per ell
va dir que seria el seu amic Donatello qui es faria
crrec de realitzar totes les escultures encomanades. Desprs dĠhaver dedicat el seu temps a lĠescultura i a
la orfebreria, va canviar de direcci la seua trajectria professional, i
segons ens diuen els bigrafs, aquest fet es va donar perqu es va presentar
al concurs per a fer les portes del baptisteri de Florncia que va guanyar Ghiberti. Tot sembla, segons ens ha aplegat, que el
resultat es deure a qu la tcnica de Brunelleschi
potser tingus una dramatitzaci exagerada dels cossos, mentre que el model
de Ghiberti era de figures molt ms templades. Segons Vasari, el
jutjat del concurs havia estat amanyat per a qu guanys Ghiberti. Desprs va dedicar el temps a lĠestudi de la perspectiva,
i aquest va ser el fet fonamental per al seu canvi de direcci professional,
passant de la orfebreria i la escultura fins arribar a ser el ms important
arquitecte del seu temps. Va comenar realitzant multitud de dibuixos de
monuments i vistes urbanes de la ciutat de Florncia aplicant el seu nou
sistema de perspectiva, va ser tan important que va transcendir a nombrosos
pintors i artistes reconeguts, com per exemple Masaccio
que va utilitzar aquestes noves teories de la perspectiva de Brunelleschi per a les seues obres pictriques; un gran
exemple s la Trinitat de Santa Maria Novella, on practica eixa nova
concepci de la perspectiva que deixa de costat lĠescor tradicional, o Micer Paulo dal Pozzo Toscanelli (4), que va quedar tan summament sorprs per
les capacitats de Brunelleschi que es va dedicar a
estudiar la geometria junt amb ell, en aquest moment va inventar les seues
teories de la perspectiva i ms tard el mecanisme de construcci. La primera obra on va mostrar la seua genialitat va ser
la lgia de lĠHospital dels Innocents, encara que segons les fonts el
projecte original es va modificar en diverses ocasions, com tamb es van
modificar les esglsies de San Lorenzo
i la de Santo Spirito,
ni tan sols es sap cert si la capella Pazzi correspon
fidelment al projecte que va realitzar Brunelleschi.
LĠnica obra que es pot dir autgrafa per complet de lĠarquitecte s la
cpula de Santa Maria del Fiore,
probablement perqu donava soluci a un problema tcnic de la coberta del
cimbori de la catedral que fins al moment no sĠhavia pogut resoldre. Malgrat
tot, lĠobra arquitectnica de Brunelleschi te una
fisonomia ben definida i trenca amb les formes de edificar del gtic. No es
sap segur si va ser per lĠestudi que va realitzar dels edificis antics a
Roma, inclosos els paleocristians, o si vertaderament es tract dĠuna
interpretaci racional dels edificis florentins del baptisteri i de
lĠinterior del Duomo. Desenvolupa, incls a traves dĠinvestigacions
experimentals, lĠestudi sobre la construcci racional de la visi. Es
pregunta com es pot obtenir un coneixement racional i absolut a partir dels
infinits casos de la percepci visual humana, el tema de la preocupaci per
la visi de les persones respecte a altres coses sĠengloba dins de la corrent
humanista, que es preocupava per les qestions relacionades amb les persones
i amb la seua visi del mn. Un bigraf contemporani diu que va ser a Roma
amb Donatello i que estant all, mentre que Donatello buscava objectes antics, ell estudiava sobre
les runes les proporcions musicals i el mode de construir; no copia frisos i
capitells, sin que investiga personalment les planimetries i els sistemes de
obra, la ideaci i la tcnica de la construcci. En lĠobra gtica el mestre es troba en el vrtex de una
pirmide; a travs dels escalons descendents dels escultors, tallistes, canterers i fusters sĠarribava fins als simples obrers,
per tots participaven segons la seua experincia en la creaci de lĠobra.
Ara aquesta naix de lĠexperincia histrica i de la investigaci tcnica dĠun
home que traa un projecte i dirigeix des de dalt, des dĠun altre nivell, la
seua execuci. Es el que fa Brunelleschi amb la
cpula, lĠobra que el va ocupar durant quasi tota la seua vida. Tornar
contnuament sobre ella per a precisar millor la seua significaci: amb les
xicotetes tribunes (1430) que, en la base de la gran volta, deuen donar-li
lleugeresa i lliurar-la en lĠespai obert, amb la llanterna (1432), que fixa
lĠeix de rotaci i lĠeix de perspectiva del sistema. La seua temptativa
apareix cada vegada mes amb claredat: situar el centre ideal de lĠespai, un
referent plstic que estableix la relaci entre lĠedifici i la naturalesa i
proporcions dĠaquest amb el paisatge urb, els turons i el cel. Totes les demes obres de Brunelleschi
insisteixen sobre el mateix i fonamental problema de lĠespai, per lĠespai s
sempre una realitat concreta, la dimensi de la vida. LĠHospital dels
Innocents (1419-1444) sorgeix com un fet urbanstic. Ocupa un costat dĠuna
plaa, per una plaa no s una caixa tancada, sin un espai obert i
freqentat i no es pot tancar entre quatre parets. La faana dĠun edifici que
forma un costat de la plaa pertany per igual a lĠedifici i a aquesta i deu
relacionar-se i proporcionar-se un volum ple i un altre buit. Brunelleschi pensa en les places antigues, porticades, i
en la funci urbana i social de les lgies florentines del trecentto. Projecta una faana porticada o en lgia: una
superfcie en la qu sĠinscriu una profunditat, un pla en el que el volum ple
de lĠedifici i el volum buit de la plaa es compenetren i es defineixen un en
relaci amb lĠaltre Çper comparationeÈ, proporcionalment. La proporci entre
els dos volums sĠexpressa, sobre este pla-diafragma, per la mesura dels arcs
de mig punt, per la relaci entre la seua obertura de llum i lĠaltura de les
columnes i per la aparent graduaci prospctica del
pis superior, amb finestres. LĠesglsia de San
Lorenzo, projectada per als Mdici en 1418, es una composici simtrica
de plnols, cadascun dels quals esta pensat com la projecci dĠuna
profunditat. En aquesta obra te lĠoportunitat de posar en marxa totes les
teories que havia estat investigant pel seu compte i que ms tard va poder
utilitzar, ja que havia comprovat que el resultat era satisfactori. LĠespai sĠexpandeix
en infinites direccions, per la visi humana pot resumir-la en tres
ortogonals: longitud, amplria i altitud. Sant Lloren est composta sobre
eixos ortogonals, son en efecte, amb respecte a lĠeix de la nau central, els eixos
dels trams de les naus laterals, que es prolonguen al de la nau. Les dos
grans superfcies luminoses de la nau central son
plnols de projecci, seccions de perspectiva: en cada arc sĠinscriu el buit
de un tram, desprs lĠarc mes baix i la profunditat de la capella, amb una
degradaci dimensional que constitueix ja una pirmide visual. El plnol es,
doncs, un fet plstic: profunditat projectada i descrita en formes
geomtriques proporcionals. Per lĠespai es infinit: per a expressar-se en
formes finites deuen contraureĠs i comprimir-se. Aquest s el problema que pels mateixos anys va
preocupar a Donatello, qui ho va resoldre amb el
relleu ÇschacciatoÈ. Brunelleschi
ho resol amb la modelaci dels elements
estructurals, articulacions plstiques que resulten de la superposici i
compenetraci de tants plnols en profunditat, aix veien compenetrar-se i
sobreposar-se les columnes llunyanes dĠun prtic vist en perspectiva.
LĠartista les diferencia fins i tot en el material ms fort, la pedra, i en
el plnol ideal de la secci de perspectiva. Brunelleschi es va veure concls al problema de la intersecci dels
plnols i de la construcci sobre ortogonals des de la seua continua reflexi
sobre els esquemes planimtrics antics: la planta longitudinal amb simetria
bilateral, la planta central amb simetria radiant. Son dos tipologies
distintes, per si la construcci arquitectnica es construcci de lĠespai i
aquest s un, no pot haver dos estructures igualment essencials de lĠespai.
Ja en la cpula havia tractat de resoldre de forma nica la centralitat de la
tribuna i la longitudinalitat de la nau. I sobre
aquest mateix problema torna en la sagristia de San Lorenzo, un va quadrat cobert amb una cpula: quatre plnols
de projecci sobre els que est representada proporcionalment lĠespacialitat interna i la externa: quatre grans arcs
que representen lĠhoritz, sobre aquests, tangencialment, lĠanell de la
cpula, que resumeix els horitzons de les quatre profunditats ortogonals en
un horitz circular. Al voltant de 1430, torna a recuperar i a aprofundir
aquest tema en la Capella Pazzi, en la quual els
espais laterals no estan sols representats grficament, sin concretament
donats en la profunditat de les arquivoltes, i la faana s un fort organisme
plstic, format per dos plnols de profunditat paralálels i articulats. s
fcil comprendre com cada volta va adquirint major importncia la
determinaci plstica de les estructures de pedra. En Sant Lloren, els plnols murers eren pures superfcies blanques
esteses entre les estructures de pedra, i reflexaven
la llum omplint amb ella ntids volums buits del edifici. Durant aquest temps tamb va fer el palau de San Gerolamo de Fiesole, i va dissenyar el model per a la fortalesa
de Vico Pisano, va
dissenyar la vella ciutadella de Pisa, va fortificar el Ponte
a Mare, tamb va fer el disseny per a la ciutadella nova tancant el pont amb
les dues torres. De forma similar, va fer el model per a la fortalesa de Pesaro. Tornant a Mil, va realitzar molts models per al
duc i alguns ms per als mestres del Duomo de Mil. En la segona baslica, la de Santo Spirito, projectada en 1436, per
executada amb escassa fidelitat desprs de la mort de Brunelleschi,
intenta concentrar lĠinters sobre la fora plstica dels elements
estructurals, i al voltant dĠaquests, defineix el buit. Hi ha que destacar
com ac el fust de les columnes, ms grans, troba el seu complement negatiu
en la cavitat de les capelles laterals, amb nnxols. Les columnes son ja les
grans protagonistes de la construcci: lĠorganisme per excelálncia, el pivot
de tots els eixos de perspectiva, lĠelement distribudor i regulador de la
llum. Equivalen al personatge histric en un espai histric, i en Santo
Spirito, dramtic per afegir gracies a la fora
dels seus contrastes entre plens i buits. A ms de les obres arquitectniques cal destacar que
durant totes les etapes de la seua vida va dedicar temps a la mecnica, en la
seua joventut quan construa rellotges, posteriorment quan va realitzar les
mquines per a transportar materials en lĠobra de la cpula, tamb va
patentar una nau automotriu, i finalment quan va representar el parads amb
diferents artificis a lĠinterior de lĠesglsia de Sant Flix Çin PiazzaÈ. Aportacions a lĠart Les
grans aportacions de Filippo Brunelleschi per als
artistes posteriors van ser: els mecanismes de construcci, el
desenvolupament de la perspectiva, la preocupaci per lĠespai buit i lĠespai
ple, i la tornada a les formes clssiques respecte als seus antecessors
ancorats en les teories de lĠEdat Mitjana i lĠestil gtic. A ms cal dir que
va ser un dels primers que es va revelar contra les condicions laborals dels
artistes que encara eren vigents, la tradici gremial heretada de lĠpoca
medieval. Va ser un pioner en la lluita per la independncia dels artistes,
de fet va estar empresonat per negar-se a pagar la seua quota al gremi de
constructors al que pertanyia i grcies a la intervenci del colálegi
cardenalici florent va ser possible la seua alliberaci. Sobre
aquests mecanismes de construcci, es va basar en lĠs de cilindres de
diferents dimetres que serveixen per a llanar les maromes, i molt important
va ser el cargol sense fi, que funcionava com desmultiplicador i tamb com a
rgan de fre. Aquestes dispositius ja eren coneguts, per el mrit de Brunelleschi va consistir en elegir la frmula
tecnolgica adequada per a resoldre els seus particulars problemes. Un dels
majors problemes que va tenir a lĠhora de la construcci de la cpula va ser
transportar els materials i pujar-los a la part superior, fins al moment
existien mecanismes com el que nombra Vitruvi en De Architectura
que funcionava amb homes caminant dins dĠuna roda, la Çrota magnaÈ, el que
va enginyar Brunelleschi va ser un muntacrregues
que en compte de dependre de la fora dels homes, depenia de la fora motriu
de la bstia de treball mes apreciada en lĠEdat Mitja: el bou. Un
altre invent que va transcendir va ser lĠaparell Ça espina de peixÈ, que
consistia en una diferent colálocaci dels materials constructius, les
rajoles. Aquesta tcnica va ser desprs utilitzada sistemticament en totes
les voltes ÇbrunelleschianesÈ, es va generalitzar
en la toscana i es va utilitzar fins a la meitat del s. XVI. Es
descriu a Brunelleschi com un geni, i encara que no
s un cientfic fa influir en els cientfics amb la seua obra, com per
exemple a Paolo Toscanelli, introduint dins de la
prctica constructiva una mentalitat cientfica: sense concessions teriques
s capa de traslladar a la seua obra les lleis matemtiques de la proporci
i de la perspectiva. Es pot considerar com el primer especialista que va
saber diferenciar la teoria de la prctica, de fet Vasari
li atribueix, entre altres coses, la invenci de la perspectiva lineal Çles
dos taules pintades per Brunelleschi, representant
les places florentines del Baptisteri i de la Senyoria, son aplicacions
demostratives dĠuna regla que te per objectiu establir, b i amb sentit com,
la reducci i lĠaugment de les coses, tal i com apareixen als ulls dels homes
segons la distnciaÈ (Manetti, cit. en Benevolo, 1984: 73). Aix tamb el retorn a les formes
clssiques. La
perspectiva lineal es diferncia dels mtodes convencionals anteriorment
usats, ja que li permet una valoraci precisa de les distncies en relaci al
quadre. Es poden determinar les relacions espacials entre els objectes, per
no les seues mesures exactes, aix i tot sĠaccepta que la percepci de les
relacions siga la correcta. El
mtode experimental de Brunelleschi consistia en un
truc ptic. Aquesta perspectiva va influir en gran mesura als pintors,
per aquest motiu cal indicar que tamb a la pintura va tindre transcendncia lĠestudi
de les perspectives de Brunelleschi, un clar
exemple, com hem dit, s la Trinitat
de Masaccio. Els nexes que hi ha entre
lĠarquitectura i la pintura es basen en lĠadaptaci dels mateixos mtodes a
lĠhora de valorar amb precisi les estructures espacials i lĠaplicaci
dĠaquestes a les seues obres. Catleg á
Esttua
de Santa Maria Magdalena penitent
de fusta policromada, encarregada pels germans de Santo Spirito, avui no es conserva, es
va cremar el 1471 a lĠincendi de la capella on estava colálocada. á
Diverses
tabletes amb dibuixos de les perspectives dĠedificis florentins, la plaa de
Sant Joan, la plaa de la Senyoria, el Palazzo Vecchio, el Duomo
i el Baptisteri, totes realitzades amb fusta, policromades i amb plata
brunyida. Es troben totes perdudes per es conserven descripcions de
contempornies, com per exemple les de Manetti. á
El
Sacrifici dĠIsaac, Museu
del Bargello, Florncia, Itlia. Relleu en bronze,
projecte per al concurs de les portes del baptisteri de Sant Joan, Florncia,
1401. á
Bust de la Mare de Du amb el Fill, marbre, Palazzo Davanzati, Florncia,
Itlia, 1402. á
Bust de la Mare de Du amb el Fill, terracota policromada, Palazzo
Vescovile, Fiesole, Itlia,
1405. Descoberta i atribuda a Brunelleschi en 2007
grcies a una descripci que hi ha al dormitori de Cosme
de Mdici i als smbols en la roba del Fill que
recorden lĠescut del gremi de comerciants que dirigia Giovanni, pare de Cosme, un dels ms importants mecenes de Brunelleschi. á
Esttua de la Mare de Du amb el Fill de cos complet, terracota policromada, Fiesole, Itlia, 1410. á
Crucifix,
esglsia de Santa Maria Novella, Florncia, Itlia, Fusta policromada, 1415. á
Capella Ridolfi en lĠesglsia de San
Jacopo soprĠArno,
Florncia, Itlia. 1419. á
Capella Barbadori a lĠesglsia de Santa
Felicit, Florncia, Itlia, 1419. á
Sagristia Vella a la Baslica de Sant Lloren, Florncia, Itlia, 1419-1422. á
Lgia de lĠHospital dels Innocents, Florncia, Itlia, 1419-1427. á
Projecte
per a la residncia del Duc de Sant Demetrio neĠVestini,
Florncia, Itlia, 1420. á
Ampliaci
del sal del Palazzo dei Capitani di
Parte Guelfa,
Florncia, Itlia, 1420. Avui sĠanomena sal Brunelleschi. á
Cpula
de la catedral de Santa Maria del Fiore, Florncia, Itlia, 1420-1436. á
Baslica
de Sant Lloren,
Florncia, Itlia, 1422-1470. á
Capella dels Pazzi en la Santa Croce,
Florncia, Itlia, 1429-1461. á
Pati del palau Busini-Bardi,
Florncia, Itlia, 1430. á
Projecte
per a lĠesglsia de Santa Maria dels
Ëngels, Florncia, Itlia, 1434. No va arribar a finalitzar-se, per els
seus plnols van influenciar en Bramante i Leonardo
Da Vinci que la van acabar. Estava inspirada en el Pante o en Sant Vital de Rvena. á
Baslica
del Santo Spirito, Florncia, Itlia, 1434-1446. á
Plpit, marbre,
Santa Maria Novella, Florncia, Itlia. 1443-1448. Dissenyat per Brunelleschi i realitzat pel seu fill adoptiu Andrea Cavalcanti Çil BuggianoÈ. á
Palazzo Pitti,
Florncia, Itlia, atribut a Brunelleschi al
1557-1566 i ms tard al seu aprenent Luca Fancelli,
podem trobar diferent versions, per a hores dĠara la ms acceptada s la de Fancelli. Notes 1 Manetti diu: ÇEn ell es feia
patent un ingeni meravells, molts li demanaven consells sobre edificaci, i
com Apollonio Lapi, el
seu cunyat, volia ampliar fins a la zona del Mercat vell la casa que hui s
del seu fill Bartolomeu, Brunelleschi
li va ajudar molt, la prova s que lĠinterior s molt confortable i
agradable, sent en aquell temps lĠart dĠedificar encara molt primari i
grotescÈ. DĠaquesta casa hui a la via del Corso
nmero 3, nomes queda lĠatri Çdissenyat amb gran habilitat per al poc espai
de que es disposava, donava al carrer a traves dĠun corredor preexistentÈ (P.
Sanpaolesi, Brunelleschi,
1962). 2 Segons Manetti: Çdevent-se
emmurallar la Petraia, de la que Filippo era lĠamo,
se li va demanar consell; ell mateix va fer la torre segons el seu criteri;
he escoltat a molts elogiar-la,
per jo mai la vaig veure ms
que de lluny; va quedar inacabada per un revs de fortunaÈ. Segons Piero Sanpaolesi Brunelleschi va dur
a terme Çel plnol superior amb les bfores i els arcs que les emmarquen, es
a dir, tot el remat, si b sĠaprecia una inspiraci directa del Palau Vell,
revetlla una gran originalitat en la seua concepci i en les seues
proporcionsÈ. (P. Sanpaolesi, Brunelleschi, 1962). 3 Manetti, el Llibre dĠAntonio
Billi i lĠAnnim Magliabechiano
citen: ÇVa fer una escultura de fusta policromada, una Santa Maria Magdalena,
rodona, de tamany un poc menor del natural, molt
bonica, que es va cremar al incendi de lĠesglsia del Santo Spirito al 1471È. (G. Vasari, Ctedra, trad. G. Gabriele,
2002: 254). 4 Paolo del Pozzo Toscanelli (1397-1482), gran fsic i matemtic, va tornar
a Florncia des de Pdua cap al 1424. Referncies bibliogrfiques Llibres Risebero, B. [1992]. Historia
dibujada de la Arquitectura, Celeste Ed.,
Madrid. Vasari, G. [1550]. Las vidas de los ms [...], Ctedra [2002], Madrid. Mann, N. [1993]. Renacimiento: arte y pensamiento renuevan Europa. Ed. Folio, Barcelona. Argan, G.C. [1996]. Renacimiento y barroco I. De Giotto a Leonardo
da Vinci. Ed. Akal. Madrid. Benevolo, L. [1978]. Historia
de la arquitectura del Renacimiento. Ed.
Gustavo Gili. Barcelona. Ludwig, H. y Wolfgang, L. [1974]. Arquitectura
en Italia 1400-1600. Ctedra. Madrid. King, R. [2002]. La
cpula de Brunelleschi. Ed. Apstrofe.
Barcelona. Giordano, B. [1927]. Spaccio de la bestie trionfante, III, Opere italiane. Ed. Gentile. Bari. Hauser, A. [1982]. The sociology of art. R & K. London.
United Kingdom. Documents
electrnics <http://www.duomofirenze.it/> 11/11/12. <http://cultura.elpais.com/.html> 19/11/12. <http://www.operamedicealaurenziana.it> 19/11/12. <http://iglesia.net/> 21/11/12. |