FILIPPO BRUNELLESCHI

 

Helena Gomis Ribera

Universitat de Valncia

 

Filippo Brunelleschi fou pioner de lĠestil renaixentista i lĠarquitecte mŽs fam—s i reconegut del segle XV. Va ser contemporani dĠAlberti, Donatello i Masaccio. Fill de Brunellesco Lippi, un ric i respectable notari de Florncia que ocupava alts cˆrrecs i missions diplomˆtiques, i de la seua esposa Giuliana Spini, va nˆixer a Florncia lĠany 1377, encara dins dĠall˜ que anomenem lĠEdat Mitjana. Es va formar, com era t’pic a lĠpoca, com a escultor i orfebre, a lĠany 1398 es va inscriure en lĠArt de la Seda i en el dels Orfebres el 2 de juliol de 1404. La seua genialitat, fruit dĠuna sorprenent lucidesa racional, no va ser entesa per molts dels seus contemporanis que encara estaven encallats a la l˜gica de lĠEdat Mitjana. Va iniciar la seua carrera a lĠˆmbit de lĠescultura, per˜ va ser un gran enginyer ja que es queda curt anomenar-lo escultor i arquitecte solament, com ho fa Vasari a la seua famosa obra Le vite deĠpi eccellenti pittori, scultori e architettori, al principi del cap’tol que li dedica a Brunelleschi, encara que desprŽs de llegir el que va escriure dĠell no queda cap dubte de qu no es tractava dĠun simple arquitecte, sin— que sĠeleva al nivell de geni.

Brunelleschi no va comenar la seua formaci— fins al 16 anys en el taller dĠun fam—s orfebre, Benincasa Lotti, amic del seu pare, per˜ va tindre que demostrar que era extraordinˆriament  brillant i que tenia un viu inters per les arts plˆstiques per a que el seu pare el colálocara al taller, als 21 anys, desprŽs de passar els anys necessaris per aconseguir la categoria de mestre. En lĠEdat Mitjana els orfebres estaven considerats Çels pr’nceps entre els artesansÈ (King, 2002: 32). Es coneix que va continuar els seus estudis generals com les matemˆtiques i la mecˆnica en anys segŸents. Es pot sostindre que grˆcies al especial talent de qu estava dotat, va desenvolupar la seua pr˜pia forma de combinar els coneixements te˜rics i cient’fics amb els estudis prˆctics, i aix’ va poder adquirir de forma autodidacta els conceptes intelálectuals tan caracter’stiques de la seua creativa obra com a arquitecte. Amb la formaci— que va rebre als seus inicis, no Žs dĠestranyar doncs, que participara en el concurs per a la realitzaci— de les portes del Baptisteri de Florncia al 1401, del qual encara es conserva la maqueta que va presentar per a dit concurs on va quedar demostrat el seu gran talent. En aquest certamen va guanyar un dels seus contemporanis: Ghilberti, amb qui no tenia massa bona relaci—. Diuen, doncs, que aquest relatiu fracˆs va ser el motiu pel qual en el futur va voler dedicar-se quasi exclusivament a la arquitectura. Va ser ’ntim amic de lĠartista Donatello amb qui va viatjar a Roma per a estudiar els monuments de la Roma clˆssica i poder prendre les mesures per ell mateix, i amb qui compartia lĠafici— a lĠescultura.

A Poc a poc va anar interessant-li mŽs lĠarquitectura i en 1410 ja havia dissenyat uns quants edificis. En 1418 va guanyar el concurs per a lĠacabament de la part superior de la catedral de Santa Maria del Fiore, la seua gran obra que encara hui en dia Žs la que mŽs recorda lĠobra de Brunelleschi, havent utilitzat el seu nou sistema a la cœpula. Havia assajat en la xicoteta cœpula de sant Jacob Oltrarne. Mentre es va construir aquesta cœpula, va poder dedicar-se a fer altres monuments, fet que donˆ a entendre que ja havia canviat la seua visi— davant dels seus ambients com a arquitecte.

Brunelleschi era un eclctic que extreia el seu vocabulari arquitect˜nic indistintament de fonts romanes, romˆniques o inclœs g˜tiques, no obstant prompte va posar major inters en lĠantiga Roma com a font dĠinspiraci— arquitect˜nica, en part per la influncia que va tindre sobre ell Leon Battista Alberti. MŽs tard a Roma quan les noves idees van voler dotar a la ciutat de la grandiositat de lĠantiga Roma, va restat relegat lĠeclecticisme de Brunelleschi per a aconseguir una recreaci— del mtode de disseny arquitect˜nic romˆ clˆssic.

Filippo Brunelleschi a diferncia dĠalguns dels seus contemporanis com Alberti, no va deixar cap tractat escrit sobre arquitectura, no obstant coneixem bŽ la seua obra i el seu reconeixement tant com a artista com a enginyer ha brillat pel seu enginy i el seu estil personal. Aix’ i tot, malgrat la importˆncia de la seua figura, la influncia de Brunelleschi en les segŸents generacions va ser molt limitada. En profunditzar en els seus coneixements de les disciplines del quadrivium va traure profit dĠaquestes en el seu treball professional, va crear eixa nova barretja de les arts liberals i mecˆniques que va marcar el cam’ a les cincies aplicades. Aquesta s’ntesi de coneixements i de saber com aplicar-los constitueix el factor definitiu per a la genialitat de Brunelleschi, grˆcies a la qual va inventar la cincia de lĠarquitectura en perspectiva, amb tot el que va suposar per al nou sentit de les proporcions i lĠharmonia visual de la organitzaci— de les masses i de lĠespai.

Finalment, desprŽs dĠuna llarga traject˜ria arquitect˜nica que ha deixat empempta sobretot a la ciutat de Florncia,  va morir a la seua ciutat natal el 15 dĠabril del 1446 quedant amb el mot del Çpare del RenaixementÈ. La seua tomba es troba a Santa Maria del Fiore, sota el retrat en marbre que va realitzar en 1447 el seu deixeble Andrea de Lazzaro Cavalcani Çel BuggianoÈ, a la nau dreta, amb el segŸent epitafi:

 

DEVS SANCTVS

QVANTVM PHILIPPVS ARCHITECTVS ARTE DAEDALEA VALVERIT CVM HVIVS CELEBERRIMI TEMPLI MIRA TESTVDO TVM PLVRES ALIAE DIVINI INGENIO AB EO ADINVENTAE MACHINAE DOCVMENTO ESSE POSSVNT, QVAPROPTER OB EXIMIAS SVI ANIMI DOTES SINGVLARESQVE VIRTVTES EIVS BONAE MEMORIAE CORPVS XV CALENDAS MAIAS ANNO MCCCCXLVI HAC HVMO SVPPOSITA GRATA PATRIA SEPELIRI IVSSIT.

PHILIPPO BRVNELLESCO ANTIQVAE ARCHITECTVRAE INSTAVRATORI SENATVS POPVLVS QVE FLORENTINVS CIVI SVO BENEMERENTI POSVERVNT.

[DŽu Sant / quant ha significat lĠarquitecte Filippo en lĠart de Ddal ho mostren, per un costat, la meravellosa volta dĠaquest clebre temple, per un altre, les moltes construccions concebudes pel seu div’ talent. I a mŽs pels notables dots i virtuts singulars de la sua ˆnima, la seua pˆtria agra•da manˆ que el seu cos fora inhumat en aquest lloc el 17 dĠabril de 1446 per al seu bon record. / En mem˜ria de Filippo Brunelleschi, que va recuperar lĠarquitectura antiga, el poble i el senat florentins manaren colálocar aquest epitafi al seu conciutadˆ mereixedor].

 

Traject˜ria professional i qŸestions estil’stiques

Filippo Brunelleschi, en la seua traject˜ria com artista, cal esmentar-lo com a un artista polivalent o com diversos autors bi˜grafs renaixentistes lĠanomenaren: enginyer. Encara que no va rebre nocions de matemˆtiques ni de geometria com la majoria dels seus contemporanis artistes, va realitzar els seus propis estudis fins que va traure conclusions. Filippo va comenar la seua formaci— des de ben jove practicant lĠorfebreria fent baix relleus i fins i tot va arribar a fer rellotges, va avivar el seu inters per lĠescultura. Sabem per Manetti que ja ben jove va ser considerat un bon arquitecte pels del seu gremi, va realitzar restauracions a la casa del seu parent Apollonio Lapi (1) i a la torre dĠaquesta i tambŽ a la casa de Petraia en Castello (2), al palau de la Senyoria va reubicar totes les estˆncies on es trobaven les oficines dels funcionaris, fent finestres i portes agafant estils molts antics. Encara que no es sap massa bŽ en quines dades es van realitzar aquests treballs, sembla que encara no tenia una gran experincia, aix’ i tot va ser admirat pels arquitectes del moment.

Els germans del Santo Spirito li van encarregar una estˆtua de santa Maria Magdalena penitent en fusta policromada. La va realitzar amb molt dĠxit, encara que mŽs tard es va cremar el temple en 1471 i tambŽ totes les obres dĠart que hi havia a lĠinterior (3). Se li atribueixen diverses escultures en aquesta etapa de la seua vida, on va innovar en aquest art, per exemple un crucifix de fusta que es troba actualment a la capella Gondi, a lĠesquerra de lĠaltar major. El que el va diferenciar estil’sticament lĠescultura va ser el trencament de la frontalitat que caracteritza el g˜tic i la preocupaci— per la naturalitat dels cossos. Segons Vasari, aquesta obra havia sigut encarregada a Donatello, que com era amic de Brunelleschi, aquest li va demanar la seua opini— al que li va contestar que el Crist semblava un camperol posat a la creu. Aix’ doncs, Brunelleschi la va realitzar amb tanta destresa demostrant del que era capa, de manera que a partir dĠaquest moment van comenar a sortir-li mŽs encˆrrecs, per˜ ell va dir que seria el seu amic Donatello qui es faria cˆrrec de realitzar totes les escultures encomanades.

DesprŽs dĠhaver dedicat el seu temps a lĠescultura i a la orfebreria, va canviar de direcci— la seua traject˜ria professional, i segons ens diuen els bi˜grafs, aquest fet es va donar perqu es va presentar al concurs per a fer les portes del baptisteri de Florncia que va guanyar Ghiberti. Tot sembla, segons ens ha aplegat, que el resultat es deure a qu la tcnica de Brunelleschi potser tinguŽs una dramatitzaci— exagerada dels cossos, mentre que el model de Ghiberti era de figures molt mŽs templades. Segons Vasari, el jutjat del concurs havia estat amanyat per a qu guanyŽs Ghiberti.

DesprŽs va dedicar el temps a lĠestudi de la perspectiva, i aquest va ser el fet fonamental per al seu canvi de direcci— professional, passant de la orfebreria i la escultura fins arribar a ser el mŽs important arquitecte del seu temps. Va comenar realitzant multitud de dibuixos de monuments i vistes urbanes de la ciutat de Florncia aplicant el seu nou sistema de perspectiva, va ser tan important que va transcendir a nombrosos pintors i artistes reconeguts, com per exemple Masaccio que va utilitzar aquestes noves teories de la perspectiva de Brunelleschi per a les seues obres pict˜riques; un gran exemple Žs la Trinitat de Santa Maria Novella, on practica eixa nova concepci— de la perspectiva que deixa de costat lĠescor tradicional, o Micer Paulo dal Pozzo Toscanelli (4), que va quedar tan summament sorprs per les capacitats de Brunelleschi que es va dedicar a estudiar la geometria junt amb ell, en aquest moment va inventar les seues teories de la perspectiva i mŽs tard el mecanisme de construcci—.

La primera obra on va mostrar la seua genialitat va ser la l˜gia de lĠHospital dels Innocents, encara que segons les fonts el projecte original es va modificar en diverses ocasions, com tambŽ es van modificar les esglŽsies de San Lorenzo i la de Santo Spirito, ni tan sols es sap cert si la capella Pazzi correspon fidelment al projecte que va realitzar Brunelleschi. LĠœnica obra que es pot dir aut˜grafa per complet de lĠarquitecte Žs la cœpula de Santa Maria del Fiore, probablement perqu donava soluci— a un problema tcnic de la coberta del cimbori de la catedral que fins al moment no sĠhavia pogut resoldre. Malgrat tot, lĠobra arquitect˜nica de Brunelleschi te una fisonomia ben definida i trenca amb les formes de edificar del g˜tic. No es sap segur si va ser per lĠestudi que va realitzar dels edificis antics a Roma, inclosos els paleocristians, o si vertaderament es tractˆ dĠuna interpretaci— racional dels edificis florentins del baptisteri i de lĠinterior del Duomo.

Desenvolupa, inclœs a traves dĠinvestigacions experimentals, lĠestudi sobre la construcci— racional de la visi—. Es pregunta com es pot obtenir un coneixement racional i absolut a partir dels infinits casos de la percepci— visual humana, el tema de la preocupaci— per la visi— de les persones respecte a altres coses sĠengloba dins de la corrent humanista, que es preocupava per les qŸestions relacionades amb les persones i amb la seua visi— del m—n. Un bi˜graf contemporani diu que va ser a Roma amb Donatello i que estant all’, mentre que Donatello buscava objectes antics, ell estudiava sobre les ru•nes les proporcions musicals i el mode de construir; no copia frisos i capitells, sin— que investiga personalment les planimetries i els sistemes de obra, la ideaci— i la tcnica de la construcci—.

En lĠobra g˜tica el mestre es troba en el vrtex de una pirˆmide; a travŽs dels escalons descendents dels escultors, tallistes, canterers i fusters sĠarribava fins als simples obrers, per˜ tots participaven segons la seua experincia en la creaci— de lĠobra. Ara aquesta naix de lĠexperincia hist˜rica i de la investigaci— tcnica dĠun home que traa un projecte i dirigeix des de dalt, des dĠun altre nivell, la seua execuci—. Es el que fa Brunelleschi amb la cœpula, lĠobra que el va ocupar durant quasi tota la seua vida. Tornarˆ cont’nuament sobre ella per a precisar millor la seua significaci—: amb les xicotetes tribunes (1430) que, en la base de la gran volta, deuen donar-li lleugeresa i lliurar-la en lĠespai obert, amb la llanterna (1432), que fixa lĠeix de rotaci— i lĠeix de perspectiva del sistema. La seua temptativa apareix cada vegada mes amb claredat: situar el centre ideal de lĠespai, un referent plˆstic que estableix la relaci— entre lĠedifici i la naturalesa i proporcions dĠaquest amb el paisatge urbˆ, els turons i el cel.

Totes les demes obres de Brunelleschi insisteixen sobre el mateix i fonamental problema de lĠespai, per˜ lĠespai Žs sempre una realitat concreta, la dimensi— de la vida. LĠHospital dels Innocents (1419-1444) sorgeix com un fet urban’stic. Ocupa un costat dĠuna plaa, per˜ una plaa no Žs una caixa tancada, sin— un espai obert i freqŸentat i no es pot tancar entre quatre parets. La faana dĠun edifici que forma un costat de la plaa pertany per igual a lĠedifici i a aquesta i deu relacionar-se i proporcionar-se un volum ple i un altre buit. Brunelleschi pensa en les places antigues, porticades, i en la funci— urbana i social de les l˜gies florentines del trecentto. Projecta una faana porticada o en l˜gia: una superf’cie en la qu sĠinscriu una profunditat, un pla en el que el volum ple de lĠedifici i el volum buit de la plaa es compenetren i es defineixen un en relaci— amb lĠaltre Çper comparationeÈ, proporcionalment. La proporci— entre els dos volums sĠexpressa, sobre este pla-diafragma, per la mesura dels arcs de mig punt, per la relaci— entre la seua obertura de llum i lĠaltura de les columnes i per la aparent graduaci— prospctica del pis superior, amb finestres.

LĠesglŽsia de San Lorenzo, projectada per als Mdici en 1418, es una composici— simtrica de plˆnols, cadascun dels quals esta pensat com la projecci— dĠuna profunditat. En aquesta obra te lĠoportunitat de posar en marxa totes les teories que havia estat investigant pel seu compte i que mŽs tard va poder utilitzar, ja que havia comprovat que el resultat era satisfactori. LĠespai sĠexpandeix en infinites direccions, per˜ la visi— humana pot resumir-la en tres ortogonals: longitud, amplˆria i altitud. Sant Lloren estˆ composta sobre eixos ortogonals, son en efecte, amb respecte  a lĠeix de la nau central, els eixos dels trams de les naus laterals, que es prolonguen al de la nau. Les dos grans superf’cies luminoses de la nau central son plˆnols de projecci—, seccions de perspectiva: en cada arc sĠinscriu el buit de un tram, desprŽs lĠarc mes baix i la profunditat de la capella, amb una degradaci— dimensional que constitueix ja una pirˆmide visual. El plˆnol es, doncs, un fet plˆstic: profunditat projectada i descrita en formes geomtriques proporcionals. Per˜ lĠespai es infinit: per a expressar-se en formes finites deuen contraureĠs i comprimir-se.

Aquest Žs el problema que pels mateixos anys va preocupar a Donatello, qui ho va resoldre amb el relleu ÇschacciatoÈ. Brunelleschi ho resol amb la modelaci— dels elements estructurals, articulacions plˆstiques que resulten de la superposici— i compenetraci— de tants plˆnols en profunditat, aix’ veien compenetrar-se i sobreposar-se les columnes llunyanes dĠun p˜rtic vist en perspectiva. LĠartista les diferencia fins i tot en el material mŽs fort, la pedra, i en el plˆnol ideal de la secci— de perspectiva.

Brunelleschi es va veure concl˜s al problema de la intersecci— dels plˆnols i de la construcci— sobre ortogonals des de la seua continua reflexi— sobre els esquemes planimtrics antics: la planta longitudinal amb simetria bilateral, la planta central amb simetria radiant. Son dos tipologies distintes, per˜ si la construcci— arquitect˜nica es construcci— de lĠespai i aquest Žs un, no pot haver dos estructures igualment essencials de lĠespai. Ja en la cœpula havia tractat de resoldre de forma œnica la centralitat de la tribuna i la longitudinalitat de la nau. I sobre aquest mateix problema torna en la sagristia de San Lorenzo, un va quadrat cobert amb una cœpula: quatre plˆnols de projecci— sobre els que estˆ representada proporcionalment lĠespacialitat interna i la externa: quatre grans arcs que representen lĠhoritz—, sobre aquests, tangencialment, lĠanell de la cœpula, que resumeix els horitzons de les quatre profunditats ortogonals en un horitz— circular.

Al voltant de 1430, torna a recuperar i a aprofundir aquest tema en la Capella Pazzi, en la quual els espais laterals no estan sols representats grˆficament, sin— concretament donats en la profunditat de les arquivoltes, i la faana Žs un fort organisme plˆstic, format per dos plˆnols de profunditat paralálels i articulats. ƒs fˆcil comprendre com cada volta va adquirint major importˆncia la determinaci— plˆstica de les estructures de pedra. En Sant Lloren, els plˆnols murers eren pures superf’cies blanques esteses entre les estructures de pedra, i reflexaven la llum omplint amb ella n’tids volums buits del edifici.

Durant aquest temps tambŽ va fer el palau de San Gerolamo de Fiesole, i va dissenyar el model per a la fortalesa de Vico Pisano, va dissenyar la vella ciutadella de Pisa, va fortificar el Ponte a Mare, tambŽ va fer el disseny per a la ciutadella nova tancant el pont amb les dues torres. De forma similar, va fer el model per a la fortalesa de Pesaro. Tornant a Milˆ, va realitzar molts models per al duc i alguns mŽs per als mestres del Duomo de Milˆ.

En la segona bas’lica, la de Santo Spirito, projectada en 1436, per˜ executada amb escassa fidelitat desprŽs de la mort de Brunelleschi, intenta concentrar lĠinters sobre la fora plˆstica dels elements estructurals, i al voltant dĠaquests, defineix el buit. Hi ha que destacar com ac’ el fust de les columnes, mŽs grans, troba el seu complement negatiu en la cavitat de les capelles laterals, amb n’nxols. Les columnes son ja les grans protagonistes de la construcci—: lĠorganisme per excelálncia, el pivot de tots els eixos de perspectiva, lĠelement distribu•dor i regulador de la llum. Equivalen al personatge hist˜ric en un espai hist˜ric, i  en Santo Spirito, dramˆtic per afegir gracies a la fora dels seus contrastes entre plens i buits.

A mŽs de les obres arquitect˜niques cal destacar que durant totes les etapes de la seua vida va dedicar temps a la mecˆnica, en la seua joventut quan constru•a rellotges, posteriorment quan va realitzar les mˆquines per a transportar materials en lĠobra de la cœpula, tambŽ va patentar una nau automotriu, i finalment quan va representar el parad’s amb diferents artificis a lĠinterior de lĠesglŽsia de Sant Flix Çin PiazzaÈ.

 

Aportacions a lĠart

Les grans aportacions de Filippo Brunelleschi per als artistes posteriors van ser: els mecanismes de construcci—, el desenvolupament de la perspectiva, la preocupaci— per lĠespai buit i lĠespai ple, i la tornada a les formes clˆssiques respecte als seus antecessors ancorats en les teories de lĠEdat Mitjana i lĠestil g˜tic. A mŽs cal dir que va ser un dels primers que es va revelar contra les condicions laborals dels artistes que encara eren vigents, la tradici— gremial heretada de lĠpoca medieval. Va ser un pioner en la lluita per la independncia dels artistes, de fet va estar empresonat per negar-se a pagar la seua quota al gremi de constructors al que pertanyia i grˆcies a la intervenci— del colálegi cardenalici florent’ va ser possible la seua alliberaci—.

Sobre aquests mecanismes de construcci—, es va basar en lĠœs de cilindres de diferents diˆmetres que serveixen per a llanar les maromes, i molt important va ser el cargol sense fi, que funcionava com desmultiplicador i tambŽ com a ˜rgan de fre. Aquestes dispositius ja eren coneguts, per˜ el mrit de Brunelleschi va consistir en elegir la f—rmula tecnol˜gica adequada per a resoldre els seus particulars problemes. Un dels majors problemes que va tenir a lĠhora de la construcci— de la cœpula va ser transportar els materials i pujar-los a la part superior, fins al moment existien mecanismes com el que nombra Vitruvi en De Architectura que funcionava amb homes caminant dins dĠuna roda, la Çrota magnaÈ, el que va enginyar Brunelleschi va ser un muntacˆrregues que en compte de dependre de la fora dels homes, depenia de la fora motriu de la bstia de treball mes apreciada en lĠEdat Mitja: el bou.

Un altre invent que va transcendir va ser lĠaparell Ça espina de peixÈ, que consistia en una diferent colálocaci— dels materials constructius, les rajoles. Aquesta tcnica va ser desprŽs utilitzada sistemˆticament en totes les voltes ÇbrunelleschianesÈ, es va generalitzar en la toscana i es va utilitzar fins a la meitat del s. XVI.

Es descriu a Brunelleschi com un geni, i encara que no Žs un cient’fic fa influir en els cient’fics amb la seua obra, com per exemple a Paolo Toscanelli, introduint dins de la prˆctica constructiva una mentalitat cient’fica: sense concessions te˜riques Žs capa de traslladar a la seua obra les lleis matemˆtiques de la proporci— i de la perspectiva. Es pot considerar com el primer especialista que va saber diferenciar la teoria de la prˆctica, de fet Vasari li atribueix, entre altres coses, la invenci— de la perspectiva lineal Çles dos taules pintades per Brunelleschi, representant les places florentines del Baptisteri i de la Senyoria, son aplicacions demostratives dĠuna regla que te per objectiu establir, bŽ i amb sentit comœ, la reducci— i lĠaugment de les coses, tal i com apareixen als ulls dels homes segons la distˆnciaÈ (Manetti, cit. en Benevolo, 1984: 73). Aix’ tambŽ el retorn a les formes clˆssiques.

La perspectiva lineal es diferncia dels mtodes convencionals anteriorment usats, ja que li permet una valoraci— precisa de les distˆncies en relaci— al quadre. Es poden determinar les relacions espacials entre els objectes, per˜ no les seues mesures exactes, aix’ i tot sĠaccepta que la percepci— de les relacions siga la correcta. El mtode experimental de Brunelleschi consistia en un truc ˜ptic. Aquesta perspectiva va influir en gran mesura als pintors, per aquest motiu cal indicar que tambŽ a la pintura va tindre transcendncia lĠestudi de les perspectives de Brunelleschi, un clar exemple, com hem dit, Žs la Trinitat de Masaccio. Els nexes que hi ha entre lĠarquitectura i la pintura es basen en lĠadaptaci— dels mateixos mtodes a lĠhora de valorar amb precisi— les estructures espacials i lĠaplicaci— dĠaquestes a les seues obres.

 

 

Catˆleg

 

á      Estˆtua de Santa Maria Magdalena penitent de fusta policromada, encarregada pels germans de Santo Spirito, avui no es conserva, es va cremar el 1471 a lĠincendi de la capella on estava colálocada.

á      Diverses tabletes amb dibuixos de les perspectives dĠedificis florentins, la plaa de Sant Joan, la plaa de la Senyoria, el Palazzo Vecchio, el Duomo i el Baptisteri, totes realitzades amb fusta, policromades i amb plata brunyida. Es troben totes perdudes per˜ es conserven descripcions de contemporˆnies, com per exemple les de Manetti.

á      El Sacrifici dĠIsaac, Museu del Bargello, Florncia, Itˆlia. Relleu en bronze, projecte per al concurs de les portes del baptisteri de Sant Joan, Florncia, 1401.

á      Bust de la Mare de DŽu amb el Fill, marbre,  Palazzo Davanzati, Florncia, Itˆlia, 1402.

á      Bust de la Mare de DŽu amb el Fill, terracota policromada, Palazzo Vescovile, Fiesole, Itˆlia, 1405. Descoberta i atribu•da a Brunelleschi en 2007 grˆcies a una descripci— que hi ha al dormitori de Cosme de MŽdici i als s’mbols en la roba del Fill que recorden lĠescut del gremi de comerciants que dirigia Giovanni, pare de Cosme, un dels mŽs importants mecenes de Brunelleschi.

á      Estˆtua de la Mare de DŽu amb el Fill de cos complet, terracota policromada, Fiesole, Itˆlia, 1410.

á      Crucifix, esglŽsia de Santa Maria Novella, Florncia, Itˆlia, Fusta policromada, 1415.

á      Capella Ridolfi en lĠesglŽsia de San Jacopo soprĠArno, Florncia, Itˆlia. 1419.

á      Capella Barbadori a lĠesglŽsia de Santa Felicitˆ, Florncia, Itˆlia, 1419.

á      Sagristia Vella a la Bas’lica de Sant Lloren, Florncia, Itˆlia, 1419-1422.

á      L˜gia de lĠHospital dels Innocents, Florncia, Itˆlia, 1419-1427.

á      Projecte per a la residncia del Duc de Sant Demetrio neĠVestini, Florncia, Itˆlia, 1420.

á      Ampliaci— del sal— del Palazzo dei Capitani di Parte Guelfa, Florncia, Itˆlia, 1420. Avui sĠanomena sal— Brunelleschi.

á      Cœpula de la catedral de Santa Maria del Fiore, Florncia, Itˆlia, 1420-1436.

á      Bas’lica de Sant Lloren, Florncia, Itˆlia, 1422-1470.

á      Capella dels Pazzi en la Santa Croce, Florncia, Itˆlia, 1429-1461.

á      Pati del palau Busini-Bardi, Florncia, Itˆlia, 1430.

á      Projecte per a lĠesglŽsia de Santa Maria dels Ëngels, Florncia, Itˆlia, 1434. No va arribar a finalitzar-se, per˜ els seus plˆnols van influenciar en Bramante i Leonardo Da Vinci que la van acabar. Estava inspirada en el Pante— o en Sant Vital de Rˆvena.

á      Bas’lica del Santo Spirito, Florncia, Itˆlia, 1434-1446.

á      Pœlpit, marbre, Santa Maria Novella, Florncia, Itˆlia. 1443-1448. Dissenyat per Brunelleschi i realitzat pel seu fill adoptiu Andrea Cavalcanti Çil BuggianoÈ.

á      Palazzo Pitti, Florncia, Itˆlia, atribu•t a Brunelleschi al 1557-1566 i mŽs tard al seu aprenent Luca Fancelli, podem trobar diferent versions, per˜ a hores dĠara la mŽs acceptada Žs la de Fancelli.

 

Notes

 

1 Manetti diu: ÇEn ell es feia patent un ingeni meravell—s, molts li demanaven consells sobre edificaci—, i com Apollonio Lapi, el seu cunyat, volia ampliar fins a la zona del Mercat vell la casa que hui Žs del seu fill Bartolomeu, Brunelleschi li va ajudar molt, la prova Žs que lĠinterior Žs molt confortable i agradable, sent en aquell temps lĠart dĠedificar encara molt primari i grotescÈ. DĠaquesta casa hui a la via del Corso nœmero 3, nomes queda lĠatri Çdissenyat amb gran habilitat per al poc espai de que es disposava, donava al carrer a traves dĠun corredor preexistentÈ (P. Sanpaolesi, Brunelleschi, 1962).

 

2 Segons Manetti: Çdevent-se emmurallar la Petraia, de la que Filippo era lĠamo, se li va demanar consell; ell mateix va fer la torre segons el seu criteri; he escoltat a  molts elogiar-la, per˜ jo mai la vaig veure mŽs que de lluny; va quedar inacabada per un revŽs de fortunaÈ. Segons Piero Sanpaolesi Brunelleschi va dur a terme Çel plˆnol superior amb les b’fores i els arcs que les emmarquen, es a dir, tot el remat, si bŽ sĠaprecia una inspiraci— directa del Palau Vell, revetlla una gran originalitat en la seua concepci— i en les seues proporcionsÈ. (P. Sanpaolesi, Brunelleschi, 1962).

 

3 Manetti, el Llibre dĠAntonio Billi i lĠAn˜nim Magliabechiano citen: ÇVa fer una escultura de fusta policromada, una Santa Maria Magdalena, rodona, de tamany un poc menor del natural, molt bonica, que es va cremar al incendi de lĠesglŽsia del Santo Spirito al 1471È. (G. Vasari, C‡tedra, trad. G. Gabriele, 2002: 254).

 

4 Paolo del Pozzo Toscanelli (1397-1482), gran f’sic i matemˆtic, va tornar a Florncia des de Pˆdua cap al 1424.

 

Referncies bibliogrˆfiques

 

Llibres

Risebero, B. [1992]. Historia dibujada de la Arquitectura, Celeste Ed., Madrid.

Vasari, G. [1550]. Las vidas de los m‡s [...], C‡tedra [2002], Madrid.

Mann, N. [1993]. Renacimiento: arte y pensamiento renuevan Europa. Ed. Folio, Barcelona.

Argan, G.C. [1996]. Renacimiento y barroco I. De Giotto a Leonardo da Vinci. Ed. Akal. Madrid.

Benevolo, L. [1978]. Historia de la arquitectura del Renacimiento. Ed. Gustavo Gili. Barcelona.

Ludwig, H. y Wolfgang, L. [1974]. Arquitectura en Italia 1400-1600. Cˆtedra. Madrid.

King, R. [2002]. La cœpula de Brunelleschi. Ed. Ap—strofe. Barcelona.

Giordano, B. [1927]. Spaccio de la bestie trionfante, III, Opere italiane. Ed. Gentile. Bari.

Hauser, A. [1982]. The sociology of art. R & K. London. United Kingdom.

 

Documents electr˜nics

<http://www.duomofirenze.it/> 11/11/12.

<http://cultura.elpais.com/.html> 19/11/12.

<http://www.operamedicealaurenziana.it> 19/11/12.

<http://iglesia.net/> 21/11/12.