CASTELLANO
Logo UVCatàleg de Cartes de Serveis de la Universitat de València

Servei de Prevenció i Medi Ambient

Data de publicació: 28-01-2022

MISSIÓ


MISSIÓ

El Servei de Prevenció i Medi Ambient de la Universitat de València, amb la finalitat de fomentar la integració de la prevenció de riscos laborals i de les activitats de la Universitat amb el medi ambient, assessora i assisteix en matèria de seguretat i salut els òrgans de govern, els empleats i les empleades i els seus representants i promou la qualitat ambiental en la comunitat universitària.


VISIÓ

El Servei de Prevenció i Medi Ambient busca apropar-se a la taxa 0 accidents de treball, malalties professionals i altres danys a la salut derivades del treball, així com eliminar totalment els impactes negatius de l’activitat universitària sobre el medi ambient.


VIGÈNCIA

Aquesta Carta de Serveis va ser aprovada per Beatriz Gómez Martínez, Vicegerència de Coordinació Econòmica i de Serveis, en data 22 de desembre de 2021.

La vigència de la carta serà de 4 anys a partir de l'1 de gener de 2022.


SERVEIS I COMPROMISOS


ATENCIÓ A LES PERSONES USUÀRIES

Servei 1:
Atendre totes les demandes d’informació formulades per les persones usuàries relatives a la nostra activitat. Informar i formar el personal de la UV en matèria de prevenció i medi ambient.
Compromís 1: Atendre adequadament totes les demandes formulades per les persones usuàries.
Indicador 1: Taxa de queixes rebudes anualment en la Bústia SQiF (ENTREU) relacionades amb la informació i l’atenció a l’usuari (causes 2 i 3).

SALUT LABORAL

Servei 2: Realitzar reconeixements mèdics al personal de la UV i dur a terme campanyes pròpies de la promoció de la salut.
Compromís 2: Citar individualment, per fer-ne reconeixements específics, el personal de la UV que estiga subjecte a risc de malaltia professional, i també aquells que estan exposats a riscos laborals específics, on hi haja l’obligatorietat de realitzar la vigilància de salut.
Indicador 2: Percentatge de reconeixements específics realitzats al personal de risc de la UV.

Servei 3: Prestar assistència sanitària per malaltia o accident laboral als treballadors de la UV i atendre, en cas d’urgència, tots els membres de la comunitat universitària.
Compromís 3: Atendre adequadament les consultes o assistències sanitàries per malaltia o accident laboral als treballadors de la UV.
Indicador 3: Nombre de queixes rebudes a la Bústia SQiF relacionades amb les assistències per malaltia o accident laboral.

ERGONOMIA I PSICOSOCIOLOGIA

Servei 4: Analitzar i valorar, d’ofici o a instància de part, les condicions psicofísiques dels llocs de treball de la UV amb la finalitat de millorar el clima laboral.
Compromís 4: Contestar el 100% de sol·licituds rebudes en matèria de prevenció de riscos psicofísics del lloc del treball.
Indicador 4: Percentatge de resposta als comunicats sobre les condicions psicofísiques.

HIGIENE INDUSTRIAL

Servei 5: Identificar, mesurar i avaluar els contaminants ambientals (de soroll, d’il·luminació, químics, etc.) dels centres de la UV amb la finalitat d’establir les mesures de protecció necessàries. Establir protocols de treball segurs i proposar mesures de contenció en bioseguretat al personal que manipula agents biològics als laboratoris de la UV.
Compromís 5: Atendre totes les demandes en matèria de contaminants ambientals.
Indicador 5: Percentatge de demandes ateses en matèria de contaminants ambientals.

Servei 6: Dissenyar i gestionar programes de prevenció de riscos higiènics específics, com ara: prevenció de legionel·losi, control de plagues, gestió integral de la roba de feina, adreçats a la comunitat universitària.
Compromís 6: Atendre totes les demandes d’incidències en matèria de control de plagues.
Indicador 6: Percentatge de parts atesos en matèria de control de plagues.

SEGURETAT EN EL TREBALL

Servei 7: Assessorar i impulsar millores en les condicions de seguretat a la feina de la UV i investigar els accidents de treball.
Compromís 7: Comunicar a totes les persones afectades en un accident de treball a través d’un informe els resultats de la investigació i, si s’escau, les mesures correctores proposades.
Indicador 7: Percentatge d’informes lliurats per cada accident de treball investigat.

Servei 8: Elaborar, revisar i implantar mesures i plans d’autoprotecció amb la finalitat de prevenir i controlar els riscos sobre les persones i els béns de la UV.
Compromís 8: Divulgar entre la comunitat universitària totes les mesures d’emergència elaborades pel nostre Servei mitjançant les vies establertes per a cadascun dels col·lectius, per exemple: cursos de formació, jornades pràctiques, simulacres, plànols i senyalística.
Indicador 8: Taxa de difusió d’activitats relatives a mesures d’emergència elaborades anualment.

ACTIVITATS COMUNES DE PREVENCIÓ

Servei 9: Avaluar els riscos dels llocs de treball de la Universitat i planificar les activitats preventives corresponents.
Compromís 9: Realitzar el 100% de les avaluacions de riscos programades en la planificació anual del SPMA.
Indicador 9: Percentatge d’avaluacions realitzades sobre les planificades.

Servei 10: Adaptar els llocs de treball a aquells usuaris que siguen especialment sensibles a determinats riscos propis de la seua feina.
Compromís 10: Atendre totes les demandes d’adaptació del lloc de treball a usuaris sensibles a determinats riscos propis de la seua feina.
Indicador 10: Percentatge de demandes ateses relatives a l’adaptació del lloc de treball al personal sensible.

GESTIÓ AMBIENTAL

Servei 11: Fer la recollida selectiva de residus comuns (paper i cartró, envasos, piles, aparells elèctrics, cartutxos, discos...) i de laboratori (sanitaris, químics i cadàvers no infecciosos d’animals) a les instal·lacions de la UV.
Compromís 11: Elaborar i trametre informes anualment a tots els laboratoris de la UV que han generat residus, en els quals s’indique quantitats, tipologies i costos.
Indicador 11: Percentatge d’informes tramesos als laboratoris de la UV en matèria de residus generats.

PROTECCIÓ RADIOLÒGICA

Servei 12: Controlar els equips, les fonts de radiació i el personal de les instal·lacions radioactives de la UV (IR) amb la finalitat d’assessorar i vigilar el compliment de la legislació vigent en matèria de protecció radiològica, així com establir condicions de seguretat per a les persones i el medi ambient per protegir-los de riscos radiològics.
Compromís 12: Realitzar al menys una revisió anual a totes les instal·lacions radioactives de la UV i trametre’n l’informe corresponent.
Indicador 12: Percentatge d’informes remesos a les instal·lacions radioactives respecte de cada revisió efectuada.
Compromís 13: Comprovar mensualment els nivells dosimètrics i informar cada treballador exposat del resultat, així com gestionar tota la documentació relativa a les inspeccions del Consell de Seguretat Nuclear.
Indicador 13: Percentatge de comprovacions dels nivells dosimètrics comunicades a cada persona exposada, respecte a les realitzades.


INDICADORS

Indicador Fòrmula Descripció meta Unitats
1 Taxa de queixes rebudes anualment en la Bústia SQiF (ENTREU) relacionades amb la informació i l’atenció a l’usuari (causes 2 i 3). Nombre de queixes de la Bústia SQiF de les causes 2 (Informació) i 3 (Tractament d’usuaris) / Total de sol·licituds rebudes Evolució negativa queixes
2 Percentatge de reconeixements específics realitzats al personal de risc de la UV. (Nombre de reconeixements fets / Total de personal citat) × 100 90% (perquè és voluntari) %
3 Nombre de queixes rebudes a la Bústia SQiF relacionades amb les assistències per malaltia o accident laboral. Nombre de queixes rebudes a la Bústia SQiF relacionades amb l’assistència sanitària per malaltia o accident laboral / Nombre de consultes sanitàries per malaltia o accident laboral realitzades Evolució negativa queixes per consulta sanitària
4 Percentatge de resposta als comunicats sobre les condicions psicofísiques. (Nombre de respostes realitzades en matèria d’ergonomia i psicosociologia / Total de solicituds rebudes ) × 100 100% %
5 Percentatge de demandes ateses en matèria de contaminants ambientals. (Nombre de respostes fetes en matèria de contaminants ambientals / Total de sol·licituds rebudes) × 100 100% %
6 Percentatge de parts atesos en matèria de control de plagues. (Nombre de respostes fetes en matèria de control de plagues / Total de sol·licituds rebudes) x 100 100% %
7 Percentatge d’informes lliurats per cada accident de treball investigat. (Nombre d’informes emesos i comunicats amb els resultats de la investigació / Total d’accidents de treball investigats) × 100 100% %
8 Taxa de difusió d’activitats relatives a mesures d’emergència elaborades anualment. (Nombre d’activitats de mesures d’emergència difoses / Nombre total de mesures d’emergència elaborades) × 100 100% %
9 Percentatge d’avaluacions realitzades sobre les planificades. (Nombre d’avaluacions realitzades / Nombre d’avaluacions planificades) x 100 100% %
10 Percentatge de demandes ateses relatives a l’adaptació del lloc de treball al personal sensible. (Nre. de demandes ateses relatives a l’adaptació dels llocs de treballs al personal sensible / Total de demandes rebudes) x 100 100% %
11 Percentatge d’informes tramesos als laboratoris de la UV en matèria de residus generats. (Nombre d’informes tramesos relatiu als residus generats al laboratori / Total de laboratoris que han generat residus) × 100 100% %
12 Percentatge d’informes remesos a les instal·lacions radioactives respecte de cada revisió efectuada. (Sumatori del nombre d’informes remesos als IR en cada revisió / Total de revisions efectuades a les IR) x 100 100% %
13 Percentatge de comprovacions dels nivells dosimètrics comunicades a cada persona exposada, respecte a les realitzades. (Nombre de comprovacions comunicades / Nombre de comunicacions realitzades) x 100 100% %


DRETS I DEURES


DRETS I DEURES DE LES PERSONES USUÀRIES

Drets

Les persones usuàries dels serveis que presta aquesta unitat tenen els drets reconeguts a l’article 13 de la Llei 39/2015 d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i especialment els drets a:

  • A la confidencialitat en la informació de caràcter personal, amb garantia del dret a la privadesa.
  • A rebre un tracte correcte i personalitzat tant a l’hora de sol·licitar informació com a l’hora de plantejar una queixa o un suggeriment.
  • A ser atesos de manera eficient i correcta per tot el personal de la unitat.
  • A disposar d’informació actualitzada sobre tots els serveis prestats.
  • A obtenir una resposta de la unitat per a totes les demandes plantejades a través dels canals establerts.

Deures

  • De respectar els horaris d’atenció establerts.
  • De fer peticions realistes.
  • De col·laborar activament en l’aportació de la informació i la documentació necessàries.
  • De tractar amb respecte el personal de la unitat.
  • A més, el dret dels treballadors de la UV a una protecció eficaç comporta en la Llei de Prevenció de Riscos Laborals una sèrie de drets i obligacions derivades, entre altres:

  • A ser informat de les situacions i mesures d’emergència, de primers auxilis i d’evacuació.
  • A consultar i participar en matèria de prevenció mitjançant els seus representants en el Comitè de Seguretat i Salut.
  • A una formació teòrica i pràctica, suficient i adequada.
  • A la vigilància del seu estat de salut en l’àmbit laboral.
  • A una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut laboral.
  • De vetlar per la pròpia seguretat i la dels treballadors que es puguen veure afectats per la seua feina.
  • D’usar adequadament, d’acord amb la formació, la informació i les instruccions rebudes, màquines, eines, equips, substàncies perilloses i, en general, qualssevol altres mitjans amb què realitze la seua activitat.
  • De cooperar amb la UV perquè aquesta puga garantir unes condicions de treball segures, que no comporten riscos per a la seguretat i la salut dels treballadors.
  • Tractar al personal del servei amb respecte.
  • Presentar la documentació requerida dins del termini previst.
  • Llegir les notificacions enviades al compte personal de correu electrònic de la UV (@alumni.uv.es), (@ext.uv.es), (@uv.es).
  • Respectar els espais, els equipaments i les instal·lacions per contribuir a mantenir un entorn adequat.
  • Conèixer i complir les disposicions que regulen els diferents serveis que ofereix el servei.
  • Identificar-se com a membre de la comunitat universitària sempre que el personal ho sol·licite.

  • NORMATIVA


    NORMATIVA GENERAL

    • Llei 39/2015, de 1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
    • Llei 40/2015 de 1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
    • Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre de Protecció de dades personals i Garantia dels drets digitals.
    • Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d’abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades.
    • Llei orgànica 6/2001, del 21 de desembre, d’universitats, i Llei orgànica 4/2007, de 12 d’abril, per la qual es modifica la Llei 6/2001.
    • Decret 45/2013, de 28 de març, del Consell de la Generalitat Valenciana, que modifica els Estatuts de la Universitat de València aprovats pel Decret 128/2004, de 30 de juliol, del Consell de la Generalitat Valenciana.

    NORMATIVA ESPECÍFICA DEL SPMA

    • Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals.
    • Reial Decret 39/1997, de 17 de gener, pel que se aprova el Reglament dels Serveis de Prevenció de Riscos Laborals.
    • Llei 22/2011 de 28 de juliol, de residus i sols contaminats.
    • Reial Decret 833/1988 de 20 de juliol pel que se aprova el Reglament per a la execució de la Llei 20/1986 bàsica de residus tòxics i perillosos.
    • Llei CV 10/2000 de 12 de desembre, de Residus de la Comunitat Valenciana.
    • Llei 25-1964, de 29 d’abril, sobre energia nuclear.
    • Reial decret 783/2001, de 6 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament sobre protecció sanitària contra radiacions ionitzants.
    • Altres normatives.


    LOCALITZACIÓ


    CAMPUS DE BLASCO IBÁÑEZ

    Direcció i Administració

    Localització

    Adreça: C/ Amadeu de Savoia 4 - 3r pis. 46010 València
    Telèfon: 963 39 50 17
    Adreça electrònica:
    Web: http://www.uv.es/spma

    Horari d’atenció

    A les dependències de la unitat en horari d’atenció de 9 a 14 h de dilluns a divendres i de 16 a 18 h de dilluns a dijous.

    Mitjans de transport públic

    Metro: Línies 3 i 5 (Albereda)
    Autobús: https://www.emtvalencia.es
    Valenbisi: http://www.valenbisi.es

    Gabinet de Salut Blasco Ibáñez

    Localització

    Adreça: Av. Blasco Ibáñez, 28. 46010 València
    Telèfon: 96 386 42 87
    Adreça electrònica:
    Web: http://www.uv.es/spma

    Horari d’atenció

    A les dependències de la unitat en horari d’atenció de 9 a 14 h de dilluns a divendres i de 16 a 18 h dilluns i dimecres.


    CAMPUS DE BURJASSOT

    Gabinet de Salut i Unitat d’Higiene Industrial

    Localització

    Adreça: Darrere Bloc B de la Fac. Biologia
    Telèfon: 96 354 43 21
    Adreça electrònica: i
    Web: http://www.uv.es/spma

    Horari d’atenció

    A les dependències en horari d’atenció de 9 a 14 h i de 16 a 20 h de dilluns a divendres.

    Unitat de Seguretat en el Treball

    Localització

    Adreça: Escola Tècnica Superior d'Enginyeria (ETSE) Av. de la Universitat, s/n. 46100 Burjassot
    Telèfon: 96 354 41 22
    Adreça electrònica:
    Web: http://www.uv.es/spma

    Horari d’atenció

    A les dependències en horari d’atenció de 9 a 14 h de dilluns a divendres i de 16 a 18 h dijous.

    Àrea de Protecció Radiològica

    Localització

    Adreça: Facultat de Física. Bloc C, 2n pis. Carrer del Dr. Moliner, 50, 46100 Burjassot
    Telèfon: 96 354 33 30
    Adreça electrònica:
    Web: http://www.uv.es/spma

    Horari d’atenció

    A les dependències en horari d’atenció de 9 a 14 h de dilluns a divendres i de 16 a 18 h dimarts.


    CAMPUS DELS TARONGERS

    Gabinet de Salut i Unitat de Seguretat en el Treball

    Localització

    Adreça: Aulari Nord. Carrer Professor Francisco Tomás I Valiente, 4, 46022 València
    Telèfon: 96 162 54 81
    Adreça electrònica: i
    Web: http://www.uv.es/spma

    Horari d’atenció

    A les dependències en horari d’atenció de 9 a 14 h i de 16 a 20 h de dilluns a divendres.


    PARTICIPACIÓ


    FORMES DE PARTICIPACIÓ I COLABORACIÓ

    Per tal de col·laborar en la millora de la prestació dels serveis, els usuaris i les usuàries podran:

    • Rebre atenció relacionada amb les necessitats d’informació, dubtes, qüestions, etc. que es plantegen en relació amb els serveis que presta la unitat.
    • Donar la seua opinió sobre la qualitat percebuda respecte als serveis que ofereix la unitat.
    • Formular qualsevol suggeriment que ens ajude a millorar.
    • Plantejar queixes i reclamacions si els serveis oferts no resulten satisfactoris.

    Les queixes i els suggeriments rebuts a la unitat es responen en un termini màxim d’un mes.

    Vies de comunicació

    Atenció telefònica: 963 39 50 17
    Atenció postal: C/ Amadeu de Savoia 4 - 3r pis. 46010 València
    Adreça electrònica:
    Atenció personal: A les dependències en horari d’atenció de 9 a 14 h de dilluns a divendres i de 16 a 18 h de dilluns a dijous.
    Bústia de suggeriments, queixes i felicitacions: http://www.uv.es/bustia


    MESURES D’ESMENA

    Les persones usuàries que consideren que la unitat incompleix els compromisos declarats en la Carta de Serveis poden formular les seues queixes mitjançant la Bústia de suggeriments, queixes i felicitacions (http://www.uv.es/bustia) o el Registre General de la Universitat de València.

    En cas d’incompliment, la unitat informarà a la persona usuària de les causes per les quals no s’ha complert el compromís de les mesures adoptades. L’incompliment dels compromisos continguts en aquesta carta no donarà lloc a responsabilitat patrimonial de l’administració.