Servei de Biblioteques i Documentació
Data de publicació: 16-10-2023
MISSIÓ
MISSIÓ
La Biblioteca de la Universitat de València és un centre de recursos per a l’aprenentatge, la docència, la investigació i la cultura, format per un equip professional compromès amb la millora contínua dels seus serveis. Té per missió gestionar els recursos d’informació i el patrimoni bibliogràfic històric de la Universitat, facilitar l’accés a aquest i la seua difusió, i col·laborar en el procés de creació i transferència del coneixement. Els serveis que presta tenen per finalitat contribuir a la consecució dels objectius de la institució i van adreçats a la comunitat universitària i a la societat en general.
VIGÈNCIA
Aquesta Carta de Serveis va ser aprovada per Carlos Hermenegildo Caudevilla, Vicerectorat d’Investigació, en data 01-12-2023.
La vigència de la carta serà de 4 anys a partir del dia 01-01-2024.
SERVEIS I COMPROMISOS
Servei 1: Oferir a la comunitat universitària i a la societat en general una col·lecció de recursos d’informació adequada a les necessitats de la docència, l’aprenentatge i la investigació.
PRÉSTEC
Servei 2: Donar a la comunitat universitària un servei de préstec en totes les seues formes (general, interbibliotecari, intercampus, al despatx, Buval…) d’acord amb la normativa vigent.
FORMACIÓ
Servei 3: Oferir a la comunitat universitària activitats i materials formatius sobre els recursos i serveis de les biblioteques i sobre les competències digitals, de manera presencial i virtual.
ATENCIÓ A LES PERSONES USUÀRIES
Servei 4: Atendre les qüestions plantejades per qualsevol persona usuària sobre el funcionament dels serveis de la biblioteca de manera presencial, telefònica i virtual (La Biblioteca Respon, XatUV, correu electrònic, xarxes socials…).
ESPAIS, EQUIPAMENTS I HORARIS
Servei 5: Facilitar a la comunitat universitària espais per a l’estudi individual i per al treball en grup amb els equipaments adequats (ordinadors, accés a Internet, Wi-Fi, préstec de portàtils…) d’acord amb els recursos disponibles.
Servei 6: Oferir un horari habitual de 12 hores, del dilluns al divendres en període lectiu, amb l’excepció de la Biblioteca del Jardí Botànic, la Biblioteca Historicomèdica i la Biblioteca Campus d’Ontinyent. A més, la Biblioteca d’Humanitats obrirà els caps de setmana des d’octubre a juny.
SERVEIS DES DE LA WEB
Servei 7: Proporcionar a la comunitat universitària serveis des de la web de l’SBD: - Accés únic a la col·lecció bibliogràfica utilitzant Trobes. - Suggeriments i sol·licituds de compra de llibres. - Reserves de llibres. - Renovacions de préstec. - Sol·licituds de préstec interbibliotecari i intercampus. - Consultes al personal sobre la Biblioteca, el seus fons i els seus serveis (la Biblioteca respon). - Acceso a la bibliografía por asignatura.s - Sol·licituds d’articles en PDF de revistes impreses de la col·lecció de la Universitat de València amb finalitat d’investigació. - Sol·licituds de sessions de formació i accés als materials autoformatius. - Sol·licituds de digitalització de documents del fons antic per a incloure’ls en la biblioteca digital SOMNI.
DIFUSIÓ DEL FONS PATRIMONIAL
Servei 8: Difondre el patrimoni bibliogràfic propi de la UV a la societat, mitjançant la biblioteca digital SOMNI, d’acord amb la legislació vigent.
REPOSITORI INSTITUCIONAL
Servei 9: Recollir, preservar i fer visibles els documents digitals científics, institucionals o docents generats pels membres de la comunitat universitària mitjançant el repositori RODERIC, per al benefici de la societat.
ATENCIÓ A PERSONES AMB DISCAPACITAT
Servei 10: Oferir espais bibliotecaris accessibles, serveis personalitzats, condicions de préstec especials i equipaments adaptats a les necessitats específiques de les persones amb discapacitat per garantir la igualtat d’oportunitats.
SUPORT A LA INVESTIGACIÓ I A L’EDICIÓ CIENTÍFICA
Servei 11: Proveir de serveis de suport el personal investigador de la UV. - Donar suport per a la gestió de les bibliografies personals: gestors bibliogràfics, normativa internacional de citació… - Subministrar articles en PDF de revistes impreses de la col·lecció de la Universitat de València. - Orientar per a la publicació i difusió. - Participar en el projecte cooperatiu DIALNET (buidatge de revistes, capítols d’obres col·lectives i congressos, citacions i revisió de perfils). - Assessorar en els processos d’acreditació i avaluació. - Elaborar informes bibliomètrics. - Elaborar informes d’avaluació de l’avaluació. - Elaborar i mantindré eines per a l’elecció de revistes. - Manteniment del portal d’investigació. - Gestionar ajudes per a la publicació en obert.
Servei 12: Prestar serveis de suport a l’edició científica al personal investigador de la UV. - Donar suport per a l’edició electrònica de revistes científiques de la UV mitjançant el sistema OJS (Open Journal System). - Informar els editors de la UV sobre l’identificador ISSN. - Gestionar l’assignació de DOI dels articles de revistes de la UV publicats mitjançant OJS. - Orientar els editors sobre la manera de difondre una revista electrònica. - Informar sobre els criteris de qualitat de les revistes científiques i sobre la seua inclusió en els índexs d’avaluació.
INDICADORS
Indicador | Fòrmula | Descripció meta | Unitats | |
---|---|---|---|---|
1 | Índex de satisfacció dels estudiants sobre la disponibilitat del material bibliogràfic recomanat pel professorat. | Valoració de l’ítem de l’enquesta de satisfacció. Escala LIKERT 5 (1: totalment en desacord, 5: totalment d’acord) | Major o igual a 3,5 | escala d’1 a 5 |
2 | Índex de satisfacció del PDI sobre l’adequació de la col·lecció bibliogràfica a les necessitats d’investigació. | Valoració de l’ítem de l’enquesta de satisfacció. Escala LIKERT 5 (1: totalment en desacord, 5: totalment d’acord) | Major o igual a 3,5 | escala d’1 a 5 |
3 | Índex de satisfacció dels estudiants sobre el servei de préstec | Valoració de l’ítem de l’enquesta de satisfacció. Escala LIKERT 5 (1: totalment en desacord, 5: totalment d’acord) | Major o igual a 4 | escala d’1 a 5 |
4 | Índex de satisfacció del PDI amb el servei de préstec | Valoració de l’ítem de l’enquesta de satisfacció. Escala LIKERT 5 (1: totalment en desacord, 5: totalment d’acord) | Major o igual a 4 | escala d’1 a 5 |
5 | Índex de satisfacció dels estudiants sobre la formació (presencial/en línia) sobre la biblioteca, els seus serveis i recursos d’informació | Valoració de l’ítem de l’enquesta de satisfacció. Escala LIKERT 5 (1: totalment en desacord, 5: totalment d’acord) | Major o igual a 3,5 | escala d’1 a 5 |
6 | Índex de satisfacció dels estudiants sobre l’atenció i tracte del personal de biblioteca | Valoració de l’ítem de l’enquesta de satisfacció. Escala LIKERT 5 (1: totalment en desacord, 5: totalment d’acord) | Major o igual a 3,8 | escala d’1 a 5 |
7 | Índex de satisfacció del PDI sobre l’atenció i el tracte del personal de biblioteca | Valoració de l’ítem de l’enquesta de satisfacció. Escala LIKERT 5 (1: totalment en desacord, 5: totalment d’acord) | Major o igual a 3,8 | escala d’1 a 5 |
8 | Índex de satisfacció dels estudiants amb l’adequació dels espais per a l’estudi i l’aprenentatge | Valoració de l’ítem de l’enquesta de satisfacció. Escala LIKERT 5 (1: totalment en desacord, 5: totalment d’acord) | Major o igual a 3,5 | escala d’1 a 5 |
9 | Grau de compliment de la publicació a la web de l’horari extraordinari amb 10 dies d’antelació | Sí / No (Sí = 1, No = 0) | Valor = 1 (sí = 1) | Sí = 1, No = 0 |
10 | Índex de satisfacció dels estudiants sobre els serveis que es poden usar des de la web | Valoració de l’ítem de l’enquesta de satisfacció. Escala LIKERT 5 (1: totalment en desacord, 5: totalment d’acord) | Major o igual a 3,5 | escala d’1 a 5 |
11 | Índex de satisfacció del PDI sobre el funcionament dels serveis que es poden usar des de la web | Valoració de l’ítem de l’enquesta de satisfacció. Escala LIKERT 5 (1: totalment en desacord, 5: totalment d’acord) | Major o igual a 3,5 | escala d’1 a 5 |
12 | Nombre anual de documents incorporats a SOMNI | Quantificar el nombre anual de documents digitalitzats inclosos a SOMNI | Mínim de 100 documents anuals | documents |
13 | Nombre anual de documents incorporats en RODERIC durant l’any | Quantificar el nombre anual de documents inclosos en RODERIC | Mínim de 3.000 documents anuals | documents |
14 | Grau de compliment de la revisió trimestral de la secció d´Accessibilitat en la web de l´SBD | Sí / No (Sí = 1, No = 0) | Valor = 1 (sí = 1) | Sí = 1, No = 0 |
15 | Percentatge d´informes de sexennis elaborats | (Nombre d’informes elaborats en el termini/ Total d’informes sol.licitats) × 100 | 100% | % |
16 | Nombre d’articles publicats anualment mitjançant OJS | Quantificar el nombre d’articles publicats anualment mitjançant OJS | Evolució positiva | articles |
DRETS I DEURES
DRETS I DEURES DE LES PERSONES USUÀRIES
Drets
Els usuaris i les usuàries dels serveis que presta el Servei de Biblioteques i Documentació tenen els drets reconeguts en l’article 13 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en particular:
- Disposar d’espais i infraestructures idonis per a la consulta, l’estudi i el treball, tant individual com en grup, així com accedir als serveis que preste la biblioteca d’acord amb la normativa vigent i els recursos disponibles.
- Accedir a la biblioteca amb un ampli horari d’obertura.
- Disposar de recursos d’informació actualitzats i de qualitat, amb continguts adequats per a l’aprenentatge, la docència, la investigació i la cultura.
- Rebre assessorament i formació sobre la localització, l’accés i la utilització dels recursos d’informació i dels serveis.
- Obtenir documents en préstec del fons propi i de fons procedents d’altres institucions (préstec interbibliotecari).
- Utilitzar els recursos electrònics, d’acord amb les condicions establertes en els contractes i llicències subscrits per la Universitat.
- Rebre la formació bàsica per a la utilització dels serveis i recursos i per a l’adquisició d’habilitats informacionals.
- Ser atesos de manera correcta i professional per tot el personal de la biblioteca.
- Tenir garantida la confidencialitat de les dades personals segons la legislació vigent.
- Qualsevol altre dret que derive de la normativa vigent.
Deures
NORMATIVA
NORMATIVA GENERAL
- Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
- Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de desplegament de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
- Llei orgànica 4/2007, de 12 de abril, per la qual es modifica la Llei 6/2001.
- Estatuts de la Universitat de València, aprovats per Decret 128/2004, de 30 de juliol, del Consell de la Generalitat Valenciana i modificats per Decret 45/2013, de 28 de març.
- Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
- Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
- Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social.
- Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals.
- Llei 16/1985, de 25 de juny, del patrimoni històric espanyol
- Reial decret 1708/2011, de 18 de novembre, que estableix el sistema espanyol d’arxius i regula el sistema d’arxius de l’administració general de l’estat i del seus organismes públics i el seu règim d’accés.
- Llei 4/1998, d’11 de juny, del patrimoni cultural valencià.
- Llei 3/2005, de 15 de juny, de la Generalitat, d’arxius.
- Decret 50/2018, de 27 d’abril, del Consell, pel qual es regula la gestió documental, l’organització i el funcionament dels arxius de la Generalitat.
- Llei 23/2006, de 7 de juliol, per la qual es modifica el text refós de la Llei de propietat intel·lectual.
NORMATIVA ESPECÍFICA
- Reglament de règim intern del Servei de Biblioteques i Documentació de la Universitat de València (Consell de Govern, 5 d’abril de 2011).
- Normes de préstec a domicili per a totes les biblioteques de la Universitat de València (Consell de Govern, 24 de novembre de 2015).
- Normes de préstec d’obres de fons antic per a exposicions (Consell de Govern, 4 de març de 2003. ACGUV 34/2003).
- Normes d’accés per a la consulta de la Biblioteca Històrica i del fons antic de les biblioteques de la Universitat de València (Consell de Govern, 4 de març de 2003).
- Article 38 ‘Adquisició del fons bibliogràfic per les unitats de gestió’ del Reglament d’execució pressupostària de la Universitat de València.
- Política 2.0 del Servei de Biblioteques i Documentació (març 2013).
- Guia d’usos i estil de les eines 2.0 (març 2013).
- Procediment per a la creació i funcionament de grups de treball (10 de juliol de 2013).
- Normativa del servei la Bibliotec@ respon.
- IV Pla Estratègic de la Universitat de València 2023-2026.
- IV Pla estratègic de Rebiun 2020-2023.
LOCALITZACIÓ
Localització
Adreça: C/ de la Universitat, 2. 46003 València
Telèfon: 96 398 31 40
Fax: 963864833
Adreça electrònica: biblioteca@uv.es
Web: http://biblioteca.uv.es/
Horari d’atenció
Atenció personal: Horaris disponibles a la web de l´SBD. Atenció virtual: 24 hores. La Biblioteca respon (https://www.uv.es/uvweb/servei-biblioteques-documentaºcio/ca/ajuda/biblioteca-respon/contactar-1285867215066.html).
Mitjans de transport públic
PARTICIPACIÓ
FORMES DE PARTICIPACIÓ I COLABORACIÓ
Per tal de col·laborar en la millora de la prestació dels serveis, els usuaris i les usuàries podran:
- Rebre atenció relacionada amb les necessitats d’informació, dubtes, qüestions, etc. que es plantegen en relació amb els serveis que presta la unitat.
- Donar la seua opinió sobre la qualitat percebuda respecte als serveis que ofereix la unitat.
- Formular qualsevol suggeriment que ens ajude a millorar.
- Plantejar queixes i reclamacions si els serveis oferts no resulten satisfactoris.
Les queixes i els suggeriments rebuts a la unitat es responen en un termini màxim d’un mes.
Vies de comunicació
Atenció telefònica: 96 398 31 40
Atenció postal: C/ de la Universitat, 2. 46003 València
Fax: 963864833
Adreça electrònica: biblioteca@uv.es
Atenció personal: Atenció personal: Horaris disponibles a la web de l´SBD. Atenció virtual: 24 hores. La Biblioteca respon (https://www.uv.es/uvweb/servei-biblioteques-documentaºcio/ca/ajuda/biblioteca-respon/contactar-1285867215066.html).
Bústia de suggeriments, queixes i felicitacions: http://www.uv.es/bustia
Enquestes: http://links.uv.es/Z0zZZtW
Xarxes socials:
MESURES D’ESMENA
Les persones usuàries que consideren que la unitat incompleix els compromisos declarats en la Carta de Serveis poden formular les seues queixes mitjançant la Bústia de suggeriments, queixes i felicitacions (http://www.uv.es/bustia) o el Registre General de la Universitat de València.
En cas d’incompliment, la unitat informarà a la persona usuària de les causes per les quals no s’ha complert el compromís de les mesures adoptades. L’incompliment dels compromisos continguts en aquesta carta no donarà lloc a responsabilitat patrimonial de l’administració.