Un poc d’història

Publicat

24 de juny del 2026

Origen del programa DOCENTIA

Ens hem de remuntar a la nostra incorporació a l’Espai Europeu d’Educació Superior. Aquest es fonamenta en quatre pilars: qualitat, diversitat, mobilitat i competitivitat.

La ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education), aprovà en 2005 els primers Criteris i Directrius per a la Garantia de qualitat en l’Espai Europeu d’Educació Superior1, més coneguts com a ESG per les seues sigles en anglés. En l’actualització de 2015 establí que: “Les universitats han de disposar de mitjans per a garantir que el professorat estiga qualificat i siga competent per al seu treball, així com proporcionar oportunitats al personal docent perquè desenvolupe i amplie la seua capacitat d’ensenyament i estimular-li perquè traga partit de les seues habilitats.” :

ANECA engegà en 2007 el programa DOCENTIA2. L’objectiu incial era “donar suport a les universitats en el disseny i apliació de procediments d’avaluació de la docència amb la finalitat de garantir la qualitat docent del seu professorat i afavorir el desenvolupament i reconeixement del mateix”.

Els resultats obtinguts mitjançant l’aplicació dels sistemes d’avlauació derivats del programa DOCENTIA s’han anat incorporant als diferents processos de seguiment i acreditació, tant de títols com de professorat.

Actualització de 2021

En 2021 ANECA fa la primera actualització del programa. En aquesta actualització incorpora novetats importants:

  • L’avaluació deu basar-se en un marc de desenvolupament docent.
  • Ha d’estar aliniat amb el model d’excel·lència docent.

Actualització de 2025

Es tracta d’una flexibilització del model anterior:

MODEL SUMATIU
Definició de qualitat d'acord amb missió, visió i valors de la universitat
Model d'excel·lència docent alineat amb la definició de qualitat
MODEL PROGRESSIU
Definció de qualitat docent d'acord amb el marc de desenvolupament professional docent
Model d'excel·lència docent inclós en el marc de desenvolupament professional docent

L’avaluació docent a la Universitat de València

Els Estatuts UV senyalen necessitat d’avaluar l’activitat del PDI.

Reglament general d’avaluació del professorat

Normativa d’avaluació de la docència

Modificació de la Normativa d’avaluació de la docència.

Es comença a treballar en la definició del Manual per a l’avaluació de l’activitat docent del professorat de la UV (programa DOCENTIA).

S’aprova el 1er Manual per a l’avaluació de l’activitat docent del professorat de la UV

Verificació ANECA/AVAP del manual

Inici experiència pilot.

Fi experiència pilot.

Aprovació nou Manual per a l’avaluació de l’activitat docent.

Implantació del sistema d’avaluació per a tot el professorat.

Notes a peu de pàgina

  1. Prevista una nova actualització en 2027. Publicat l’esborrany i obert a consulta pública↩︎

  2. Última actualització del pograma DOCENTIA d’ANECA en 2025↩︎