![]() ![]() ![]() |
||
|
OBJECTIUS COMUNS DEL GRUP DE TREBALL
Els elements essencials que compartim tots els professors de l'equip i que donen sentit i coherència al projecte són: Potenciació de l'aprenentatge En l'EEES, l'estudiant és el protagonista del seu procés educatiu. Per això, en el binomi ensenyament-aprenentatge, consubstancial a qualsevol activitat docent, s'ha posat un èmfasi més gran en el segon. Aquest punt queda reflectit en tres aspectes: l'adopció de l'ECTS, la reducció d'hores presencials i l'augment d'activitats de caràcter participatiu. En el marc ECTS, el crèdit es refereix, fonamentalment, al treball de l'estudiant en relació amb l'aprenentatge i la consecució d'uns objectius definits. Per tant, per al seu còmput s'han de considerar no només les classes teòriques i pràctiques, sinó tot el volum de feina que l'estudiant ha de realitzar per superar l'assignatura (vegeu les guies docents de les assignatures) La reducció d'hores presencials pretén que l'estudiant dispose de més temps per ser el subjecte real del seu propi aprenentatge. En el nostre projecte, la reducció afecta principalment les classes de teoria. El volum de classes presencials de tipus pràctic s'ha mantingut, ja que l'equip de professors les considera essencials per a la correcta formació i desenvolupament de les habilitats i competències d'una titulació cientificotècnica. En el nostre projecte, el nombre total d'hores presencials (teoria i pràctiques) és de 469, cosa que suposa un 29% de les 1598 hores totals d'esforç de l'alumne. En el pla d'estudis vigent s'imparteixen 610 hores presencials, i per això la reducció de presenciabilitat en el projecte d'innovació suposa 141 hores (24%). La reducció de classes presencials facilitarà la participació activa de l'estudiant en el desenvolupament de l'assignatura, la preparació prèvia de classes, la realització d'exercicis i problemes, la preparació de treballs i seminaris, i també altres activitats acadèmiques que requerisquen la implicació de l'estudiant en el seu desenvolupament, com és ara l'exposició de seminaris, les tutories en grups reduïts, etc. Adquisició de competència
Coordinació entre los professors L'equip de professors és conscient que l'èxit d'un programa d'innovació educativa depèn, de forma absoluta, de la coordinació entre els seus membres. Per això, el programa que presentem és el resultat d'un treball coordinat per part d'un equip de professors que compartim una sèrie d'objectius i plantejaments comuns. Aquesta coordinació queda reflectida en aspectes com: l'establiment d'un conjunt d'habilitats socials, la consecució de les quals és un objectiu comú (ja indicat en l'apartat V.2), el repartiment i l'anàlisi de les hores presencials i del volum de treball de cada estudiant, l'ocupació d'estratègies i metodologies docents similars, l'estudi dels temaris de diverses assignatures amb l'objecte de detectar punts en comú entre ambdues, la coordinació de les proves d'avaluació per a la seva distribució òptima durant el curs, el replantejament dels exercicis que s'han de realitzar en una assignatura a fi que puguen ser més útils en una altra, la creació d'un espai comú en internet per a tot l'equip, etc.
L'èxit d'un pla d'innovació educativa com el que ací es presenta exigeix, per part del grup de professors, una atenció personalitzada a l'estudiant. El professor ha d'orientar, guiar i ajudar l'alumne durant el procés d'aprenentatge. Aquest objectiu queda plasmat en dues iniciatives concretes del projecte: 1) disseny d'un grup pilot de dimensions reduïdes (32 estudiants) i 2) potenciació de la tutoria personalitzada. En aquest sentit, s'han programat, de forma regular, sessions de tutories amb grups reduïts (5-8 estudiants), en les quals cada professor orientarà els estudiants en el desenvolupament de l'aprenentatge de la seua assignatura i els ajudarà en el seu quefer diari com a estudiants universitaris. També s'han reservat espais concrets perquè els professors puguem atendre de forma individual aquells estudiants que ho necessiten. Incorporació de les noves tecnologies L'ocupació de les noves tecnologies en l'àmbit de l'educació universitària constitueix una eina “única” per facilitar l'aprenentatge dels estudiants. El nostre projecte pretén, lògicament, incorporar algunes d'aquestes noves tecnologies al procés formatiu dels estudiants. Específicament, vam considerar de gran importància: la utilització de mitjans informàtics a les classes, el maneig d'Internet per a la recerca d'informació, la utilització del correu electrònic (o de fòrums) perquè els estudiants es comuniquen amb els professors i amb els seus companys, la creació i el manteniment de la pàgina web del grup d'innovació educativa de la llicenciatura de Farmàcia i, finalment, la posada a disposició dels estudiants, a través d'una plataforma adequada (plataformes de teleformació o pàgines web específiques dels professors) dels materials i les eines necessaris per a la preparació i l'estudi de les assignatures. Considerem que aquests cinc objectius són la base d'un projecte l'objectiu del que és avaluar un model educatiu amb criteris de convergència europea, potenciant la formació integral dels estudiants de la llicenciatura de Farmàcia. .Finalment, els professors que presentem aquest projecte creiem que la seua viabilitat depèn de la potenciació de les infraestructures docents de la Facultat, especialment pel que fa a la disponibilitat d'un ordinador connectat a xarxa a l'aula on s'impartirà la docència, a més d'una aula d'informàtica que facilite no solament la docència presencial que requereix aquest tipus d'aula, sinó el treball que hauran d'enllestir els estudiants. L'equip de professors del grup d'innovació educativa de primer de Farmàcia. Burjassot, a 22 de febrer de 2005
|
|
|