Guies Docents:
Objectius i competències | |
El objectius generals són:
1. Introduir els alumnes en la perspectiva d'anàlisi sociològica. 2. Proporcionar un panorama general dels camps que comprén la sociologia. 3. Introduir en la utilització de les fonts d'informació sociològica: Les destreses que s'han d'adquirir són: 1. La imaginació sociològica, capacitat de ruptura amb el coneixement del 'sentit comú'. 2. La inquietud per la comprensió dels fenòmens socials. 3. La capacitat d'ús bàsic de l'aparell conceptual general de la sociologia. |
|
Contingut | |
Els temes tractats són:
1. Mirar i pensar sociològicament 2. L'agència i la interacció 3. Processos demogràfics bàsics 4. La cultura: creences i coneixement 5. La socialització 6. La família i el parentiu 7. El mercat i el treball 8. El sistema polític 9. Sistema educatiu. Religió 10. El gènere i l'edat 11. Las classes socials 12. La ètnia 13. Mitjans de comunicació 14. La globalització |
|
Bibliografia recomanada | |
Manuals
GARCIA FERRANDO, M. (coord.) (2005), Pensar nuestra sociedad global. Fundamentos de Sociología, Valencia, Tirant lo Blanch. GIDDENS, A. (2003), Sociología, Madrid, Alianza Editorial. Diccionaris ARIÑO, A. (ed.) (2003), Diccionario de la Solidaridad, València: Tirant lo Blanch. GINER, S., LAMO DE ESPINOSA, E., y TORRES, C., (2000), Diccionario de Sociología, Madrid: Alianza. |
|
Mètode d'avaluació | |
L'avaluació constarà de dues parts:
a) Relacionada amb les activitats desenvolupades durant el curs, a l'aula i pels estudiants; suposarà un 50% de la nota final. b) Relacionada amb la resposta als exàmens realitzats en el curs; suposarà un 50% de la nota final. |
|
Metodologia docent | |
Participa en un projecte d'innovació
educativa (Estructura social i imaginació sociològica)
|
Objectius i competències | |
1.Identificar i analitzar la posició de
l?estructura social valenciana en el sistema global a escala
internacional.
2.Identificar i analitzar les interrelacions que es produeixen entre els camps de relació social. 3.Identificar i analitzar els aspectes relacionats amb l?autonomia relativa dels camps. 4.Identificar i analitzar les interdependències de les posicions socials, de manera que siguen capaços de relacionar les qüestions de la desigualtat i la diferència. |
|
Contingut | |
1. El País Valencià com a unitat d'anàlisi
2. Estructura i dinàmica poblacional al PV 3. Les unitats familiars al PV 4. El mode de producció capitalista al PV 5. El mode de desenvolupament al PV 6. El territori i el seu control al PV 7. El sistema de partits i polítiques de benestar al PV 8. Institucions de socialització al PV 9. Identitats i llengua al PV 10. Institucions i relacions de dominació |
|
Bibliografia recomanada | |
·R.L. Ninyoles (ed) (2000): La societat
valenciana: estructura social i institucional. Alzira: Bromera.
·García Ferrando, M. y Ariño, A. (2001): Postmodernidad y autonomía. Los valores de los valencianos 2000. Valencia: Bancaja-Tirant lo Blanch. ·García Ferrando, M. (coord) (1992): La sociedad valenciana de los 90. València: Alfons el Magnànim. ·Ninyoles, R.L. (ed) (1982): Estructura Social al País Valencià. València: Diputació de València. |
|
Mètode d'avaluació | |
Cada estudiant haurà d?aprovar tant el
conjunt d'un 'Dossier' on es recolliran totes les activitats realitzades
al llarg del curs, com l?examen sobre els 'Temes'. I una vegada superats,
la ponderació de la nota final seguirà la proporció: 60% per al Dossier i
40% per al examen.
|
|
Metodologia docent | |
Aquesta assignatura forma part d'un projecte
pilot d'Innovació Educativa, emmarcat en el context de la Convergència
Europea, tot emprant nous mètodes docents i coordinant-se amb assignatures
d'altres cursos.
|
Contingut | |
Objectius i la seua avaluació
La matèria de Tècniques dÆInvestigació Social constitueix una de les matèries troncals en lÆestructura del Pla dÆEstudis que condueix a lÆobtenció de la titulació de Llicenciat en Sociologia. A la Universitat de València, aquesta matèria sÆhi troba dividida en quatre mòduls: dos de Primer Cicle i dos de Segon Cicle. Tècniques dÆInvestigació Social I és el primer mòdul de Primer Cicle dÆaquesta matèria, es tracta per tant del primer contacte de lÆestudiant amb aquesta matèria. LÆobjectiu bàsic dÆaquest mòdul consisteix a dotar lÆestudiant de lÆaparell conceptual, analític i instrumental que el capacite per al disseny dÆinvestigacions socials de qualsevol tipus. Així, una vegada ubicades les tècniques objecte dÆaquest curs en el complex entramat metodològic de les Ciències Socials, els estudiants hauran de ser capaços de conéixer: 1. Els procediments de construcció del coneixement científic, així com 2. La pertinència dÆ utilització de diverses tècniques en funció de lÆobjecte de la investigació. Per tractar-se dÆun mòdul teoricopràctic, haurem dÆavaluar la consecució dels objectius en aquests dos nivells. a) A nivell teòric amb la realització d'una prova escrita, en la data fixada per la Facultat de Ciències Socials. |
Objectius i competències | |
L'objectiu bàsic d'esta assignatura
consistix a dotar l'estudiant de l'aparell conceptual, analític i
instrumental que el capacite per desenvolupar investigacions socials de
caràcter quantitatiu / distributiu. Així, una vegada ubicades les
tècniques objecte d'este curs en el complex entramat metodològic de les
Ciències Socials, els estudiants hauran de ser capaços de conéixer: els
procediments d'aplicació de les tècniques més empleades en l'anàlisi de
dades estadístiques, així com la pertinència de la seua utilització en
funció de l'objecte de la investigació.
|
|
Contingut | |
1. Introducció: Escalar, mesurar i comptar.
2. L'escalament 3. La mostra i la inferència 4. L'examen de les dades 5. Anàlisi univariant 6. Anàlisi bivariant 7. Anàlisi multivariant I: tècniques de dependència 8. Anàlisi multivariant II: tècniques d'interdependència |
|
Bibliografia recomanada | |
-García Ferrando, M (1985): Socioestadística.
Introducción a la Estadística en Sociología. Madrid: Alianza.
-García Ferrando, M. et alii (1992) El análisis de la realidad social : métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza. -Hair, J.F et alii (1999): Análisis Multivariante. Madrid: Prentice Hall. -Levy, Jean-Pierre y Varela, Jesús (2003): Análisis Multivariable para las Ciencias Sociales. Madrid: Pearson-Prentice Hall -Sánchez Carrión, J.J. (1995): Manual de análisis de datos. Madrid: Alianza Universidad Textos. |
|
Mètode d'avaluació | |
En la dimensió teòrica amb la realització
d'una prova escrita, en la data fixada per la Facultat de Ciències Socials.
En la dimensió pràctica, els estudiants realitzaran una sèrie d'exercicis.
La participació de cada part en l'avaluació final serà del 50%.
|
|
Metodologia docent | |
Una part de la docència es desenvoluparà en
aula d'informàtica, on els estudiants puguen comprovar l'aplicació de les
tècniques explicades.
|
(Sense guia docent de momento)
8. Tèc. Investigació Social IV (2454)
(Sense guia docent de moment)
9. Introd. Epistemologia (2593)