Saltar la navegación

Cronología

 

Para atenció a la lectura de la següent cronologia de fets

Conferencia d’ Educació Per a Tots celebrada en 1990 en Jontiem (Tailàndia)

La Conferència de Jomtien celebrada en Jontiem (Tailàndia, 1990) va representar sens dubte una fita important en el diàleg internacional sobre el lloc que ocupa l'educació en la política de desenvolupament humà; el consens en ella aconseguit ha donat renovat impuls a la campanya mundial dirigida a proporcionar un ensenyament primari universal i a eradicar l'analfabetisme dels adults. A més ha suscitat esforços amb vista a millorar la qualitat de l'educació bàsica i a donar amb els mitjans més eficaços i barats per a satisfer les necessitats bàsiques d'aprenentatge de diversos grups desatesos.

Marc d'Acció de Dakar celebrat l'any 2000 a Dakar (Senegal)

El Fòrum Mundial sobre l'Educació, celebrat del 26 al 28 d'abril de 2000 ha adoptat el Marc d'Acció de Dakar - Educació per a Tots: complir els nostres compromisos comuns. Els participants en el Fòrum van reiterar el seu acord amb la perspectiva de la Declaració Mundial sobre Educació per a Tots adoptada fa deu anys en  Jomtien (Tailàndia). En aquest Fòrum, es fixarien els sis objectius d'Educació Per a Tots (2000-2015). Si és cert que ací es parlava dels Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni, es formalitzarien en el Cim del Mil·lenni

Els objectius de la EPT també contribueixen a la cerca global dels huit Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni, especialment el segon sobre educació primària universal i el tercer sobre igualtat de gènere en l'educació per a l'any 2015.

Cim del Mil·lenni celebrada l'any 2000 a Nova York (EUA)

Al setembre de 2000, basada en un decenni de grans conferències i cims de les Nacions Unides, els dirigents del món es van reunir en la Seu de les Nacions Unides a Nova York, per a aprovar la Declaració del Mil·lenni, comprometent als seus països amb una nova aliança mundial per a reduir els nivells d'extrema pobresa i establint una sèrie d'objectius subjectes a termini, coneguts com els Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni (ODM) i el venciment del qual del termini està fixat per a l'any 2015.

Els ODM estan compostos per 8 objectius:

  • Eradicar la pobresa extrema i la fam
  • Aconseguir l'ensenyament primari universal
  • Promoure la igualtat entre els sexes i l'apoderament de la dona
  • Reduir la mortalitat dels xiquets menors de cinc anys
  • Millorar la salut maternal
  • Combatre el VIH/SIDA, la malària i el paludisme
  • Garantir la sostenibilitat del medi ambient
  • Fomentar una aliança mundial per al desenvolupament

Com podem veure els objectius 2 i 3 dels ODM, coincideixen amb els objectius 2 i 5 de la EPT, ja que l'esforç és doble i es consideren d'extrema urgència. D'altra banda, els objectius dels ODM i de la EPT tenen un caràcter multi relacional i la taxonomia respon a una cosa lògica i no aleatori. Ja que la pobresa extrema és el resultat i la causa dels altres objectius.

Si bé, els objectius estaven datats entre l'any 2000 i 2015. Quins objectius s'han aconseguit?

  • S'han realitzat progressos considerables i substancials en la consecució de gran part dels objectius i metes.
  • La meta de reduir a la meitat la taxa de pobresa extrema s'ha aconseguit cinc anys abans de la data límit.
  • El món ha aconseguit la igualtat en l'ensenyament primari entre xiquets i xiquetes.
  • Així mateix, el món ha aconseguit la meta de reduir a la meitat la proporció de persones que manquen d'accés a fonts millorades d'aigua cinc anys abans del que es preveu.
  • S'han realitzat avanços notables en la lluita contra el paludisme i la tuberculosi.

Una vegada complit el termini 2000-2015 de totes dues agendes, Què va passar?

Cim de Desenvolupament Sostenible l'any 2015 celebrada a Nova York (EUA)

Al setembre de 2015, més de 150 caps d'Estat i de Govern es van reunir en l'històric Cim del Desenvolupament Sostenible en la qual van aprovar l'Agenda 2030. Aquesta Agenda conté 17 objectius d'aplicació universal que, des de l'1 de gener de 2016, regeixen els esforços dels països per a aconseguir un món sostenible l'any 2030.

Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) són hereus dels Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni (ODM) i busquen ampliar els èxits aconseguits amb ells, així com aconseguir aquelles metes que no van ser aconseguides.

Aquests nous objectius presenten la singularitat d'instar a tots els països, ja siguin rics, pobres o d'ingressos mitjans, a adoptar mesures per a promoure la prosperitat al mateix temps que protegeixen el planeta. Reconeixen que les iniciatives per a acabar amb la pobresa han d'anar de la mà d'estratègies que afavorisquen el creixement econòmic i aborden una sèrie de necessitats socials, entre les quals cal assenyalar l'educació, la salut, la protecció social i les oportunitats d'ocupació, alhora que lluiten contra el canvi climàtic i promouen la protecció del medi ambient.

A pesar que els ODS no són jurídicament obligatoris, s'espera que els governs els adopten com a propis i establisquen marcs nacionals per al seu assoliment. Els països tenen la responsabilitat primordial del seguiment i examen dels progressos aconseguits en el compliment dels objectius, per a això és necessari recopilar dades fiables, accessibles i oportuns. Les activitats regionals de seguiment i examen es basaran en anàlisis dutes a terme a nivell nacional i contribuiran al seguiment i examen a nivell mundial.

Ara bé, què és això del desenvolupament sostenible?

El desenvolupament sostenible s'ha definit com el desenvolupament capaç de satisfer les necessitats del present sense comprometre la capacitat de les futures generacions per a satisfer les seues pròpies necessitats.

Com s'aplicaran els ODS?

El compliment i l'èxit de l'agenda es basaran en les polítiques, plans i programes de desenvolupament sostenible dels països i estaran dirigits per aquests. Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) actuaran com una brúixola a l'hora d'harmonitzar els plans nacionals amb els compromisos mundials dels països.

En què es diferencien els ODS dels ODM?

  • Els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) amb les 169 metes tenen un abast més ampli i van més enllà que els Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni (ODM) en abordar les causes fonamentals de la pobresa i la necessitat universal d'aconseguir un desenvolupament a favor de totes les persones. Els objectius abasten les tres dimensions del desenvolupament sostenible: el creixement econòmic, la inclusió social i la protecció del medi ambient.
  • Sobre la base de l'èxit i l'impuls dels ODM, els nous objectius mundials abasten més amb la pretensió d'afrontar les desigualtats, el creixement econòmic, l'accés a un treball decent, les ciutats i els assentaments humans, la industrialització, els oceans, els ecosistemes, l'energia, el canvi climàtic, el consum i la producció sostenibles, la pau i la justícia.
  • Els nous objectius són d'aplicació universal per a tots els països, mentre que els ODM únicament estaven dirigits als països en desenvolupament.
  • Un element fonamental dels ODS és la gran atenció que presten als mitjans d'aplicació —la mobilització de recursos financers—, el desenvolupament de la capacitat i la tecnologia, les
    dades i les institucions.
  • Els nous objectius reconeixen que és essencial lluitar contra el canvi climàtic a fi d'aconseguir el desenvolupament sostenible i l'erradicació de la pobresa. El ODS 13 cerca adoptar mesures urgents per a combatre el canvi climàtic i els seus efectes.

Què succeeix amb l'Agenda d'Educació en aquest marc dels ODS 2015-2030?

Es reuneixen la UNESCO, juntament amb l'UNICEF, el Banc Mundial, el UNFPA, el PNUD, ONU Dones i l'ACNUR, va organitzar el Fòrum Mundial sobre l'Educació 2015 en Incheon (República de
Corea) del 19 al 22 de maig de 2015, que va ser acollit per la República de Corea. Més de 1.600 participants de 160 països, entre els quals es comptaven 120 ministres, caps i membres de
delegacions, caps d'organismes i funcionaris d'organitzacions multilaterals i bilaterals, així com representants de la societat civil, la professió docent, els joves i el sector privat, van aprovar la Declaració de Incheon per a l'Educació 2030, en la qual es presenta una nova visió de l'educació per als pròxims 15 anys.

No és tan important qui es reuneixen, sinó que després d'haver fet balanç de la visió integradora dels ODM en els seus objectius relacionats amb l'educació i els objectius de la EPT, dins del marc dels ODS 2030, per la qual cosa fa als objectius ODS4: Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge durant tota la vida per a tots; es precisen les metes per a complir aquest objectiu. L'èmfasi en aquest cas, ja no és tant en l'accés a l'educació o la lluita contra la bretxa de gènere, sinó que adopta objectius més ambiciosos, que parteix donen principi d'equitat i qualitat.