Dones i Desplaçament forçat a Colòmbia
Dones i Desplaçament
forçat a Colòmbia
Del 26
de novembre de 2008 al 6 de gener de 2009
Sala
Oberta - La Nau
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge
i festius de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
I Jornades internacionals Dones, Drets
Humans i Pau a Colombia[+] |
Visita visual
|
 |
|
Projecte: ONGD Atelier, Cooperació Internacional per al
Desenvolupament
Organitza i produeix: Vicerectorat de Cultura de la
Universitat de València
A Colòmbia, milions de dones de totes les edats pateixen
el rigor de la guerra: desarrelades de les seues terres,
desposseïdes de les seues pertinences, truncats els seus
projectes vitals.
Moltes van perdre les seues filles i fills, els esposos
o companys, amigues, amics, veïns i altres éssers
estimats. A més, massa vegades han estat testimonis de
massacres o elles mateixes van ser sotmeses als pitjors
tractes i violacions.
Elles, que carreguen el seu dolor i el dels seus, són
també les artífexs de la supervivència de les seues
comunitats. Són elles qui troben la manera de suportar
la cruesa de les seues condicions i de reunir els
recursos per a continuar endavant: quotidianament
s’omplin del coratge necessari per a sanar el dany,
sargir tot allò fet miques per la guerra, i enmig de la
profunda complexitat i de la falta de suports, tiren
endavant els seus entre la runa que han deixat els més
de quaranta anys de conflicte armat a Colòmbia. |
|
 |
 |
|
L’exposició fotogràfica “Dones
i desplaçament forçat a Colòmbia”, una encertada
proposta de l’ONG Atelier Cooperació Internacional per
al Desenvolupament, ens convida a conèixer aquests
rostres que brillen enmig de la guerra i la violència;
les protagonistes ens obrin les portes de sa casa i dels
seus cors i ens porten des de la seua pròpia mirada al
nucli de les seues biografies. Els seus habitatges,
construïts a vegades enmig del no-res, esdevenen espais
de resistència i d’esperança. Alimenten, cuiden,
acompanyen, construeixen i protegeixen els seus; elles
alimenten l’esperança que els serveix de bitàcola per a
alçar en el present la possibilitat d’un futur amb pau i
justícia.
La
mostra, composta de quaranta obres realitzades per
diferents fotògrafs, ens acosta a aquestes dones
colombianes. La força dels seus gestos és un símbol de
la determinació dels seus actes per a sembrar en el
present la ferma voluntat de cultivar personalment i
col·lectivament una societat capaç d’afrontar els seus
conflictes sense violència.
El
Vicerectorat de Cultura de la Universitat de València,
fidel al seu compromís social, aborda la problemàtica de
les dones desplaçades per la guerra a Colòmbia a través
d’aquesta mostra fotogràfica amb l’objectiu de
contribuir a fer pública la seua situació i afavorir
accions solidàries amb la seua causa. |
|
 |
 |
|
COLOMBIA A L’ALTRA BANDA
Susana Fortes
Deia Robert Capa que una causa sense imatges no és només
una causa oblidada. És també una causa perduda. Les
fotografies marquen la ruta més directa cap a la nostra
comprensió. Posar-se dins de la pell de l’altre davant
d’una imatge és molt més natural que fer-ho davant d’un
eslògan polític o una consigna partidista de qualsevol
tipus.
Les paraules, moltes vegades, ens arraconen contra les
cordes del possible i l’impossible.
La imatge, no. Està aquí. No hi ha manera d’evitar-la ni
de trampejar-la. Plou, una dona amb un xiquet a coll
carrega un cabàs de dacsa en una clariana de la selva
colombiana. Clic. La taula d’una escola amb quaderns i
llapis i una xiqueta escrivint amb la màxima atenció una
“m” amb tres palets. “m” de mare, de mina, de mà… Però
també “m” de mort. És la lluita quotidiana per la vida
en un territori dur, precari, amenaçat per la fam, els
segrestos i la guerra. I ací no hi val Reserva Federal,
ni Banc Mundial, ni Déu. |
|
 |
 |
|
Algunes persones s’entreguen davant de la dificultat.
Llancen la tovallola, alcen les mans i diuen, fins ací
he arribat. Però n’hi ha moltes més que no es rendeixen.
Dones i homes que cada dia posen un peu davant d’un
altre, traient forces d’on no en tenen, per a construir
una escola, per a muntar un corral de gallines o un
dispensari mèdic, per a portar un sac de cafè al damunt
pel mig de la selva, per a tirar endavant amb tot en
contra. Amb coratge i orgull. Això és el que ens arriba
d’aquestes fotografies: les rialles de les criatures,
l’olor del ranxo, el so de la pluja quan colpeja fort
contra la terra, la humitat, la fanfàrria de la xarrada
sobre els assumptes de cada dia que es resolen a la
cuina amb la naturalitat de qui ens conta el seu món des
de dins, perquè no en coneix un altre: les malalties,
els parts, el treball al camp, les bromes, els amors, la
mort… Deia Susan Sontag que “les fotografies tracen les
rutes de referència i serveixen de tòtem per a les
causes”. És veritat. Algunes imatges fan que puguem
travessar milers de quilòmetres a penes en uns segons i
arribar per exemple a aquest territori colombià de foc
encreuat entre la pobresa i la guerra, on sobreviure
cada dia és una gesta heroica. |
|
 |
 |
|
Ser capaces d’una reflexió lúcida davant d’un país
crucificat és guanyar la primera batalla. Emprendre les
accions necessàries per a canviar-lo: això és
solidaritat. Atrevir-se amb el més difícil: això és
valor. Mantenir l’ànim enfront dels revessos: això és
coratge. Buscar la manera d’aprendre sempre. Això és tot.
Susana Fortes és escriptora, columnista d’El País
i finalista del Premi Planeta de l’any 2003 amb la
novel·la El amante albanés.
Quattrocento
és la seua última obra. |
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
|
|
|