El projecte, comissariat per J. Luis Pérez Pont, consta,
d’una banda, d’una exposició amb els treballs de 13
artistes invitats (Antoni Muntadas, Magdalena Correa,
Darío Corbeira, Mabel Palacín, Isaías Griñolo, Rogelio
López Cuenca, Javier Peñafiel, Mau Monleón, Pedro Ortuño,
Javier Camarasa, Rocío Villalonga, Juan José Martín
Andrés i
Usue Arrieta/Vicente Vázquez) i, d’una altra banda, hi
ha l’edició d’un llibre en què es recullen els estudis
encarregats a més de 20 autors (Nestor
García Canclini, Javier de Lucas,
Antonio Méndez Rubio, Josep Mª Jordán
Galduf, Mª Vicenta Mestre,
Angel Latorre, Joan Lacomba,
Cayetano Núñez, Francisco Torres,
Antonio Orihuela, Santiago Alba Rico,
Blanca Muñoz, Isidro Maya Jariego,
José Antonio Alonso Rodríguez, Ángel G.
Chueca Sancho, Emma Martín Díaz,
Lorenzo Cachón Rodríguez, Ana Escalona
Orcao, Margarita Bartolomé Pina,
Marina Pastor, Cristina Barchi), així com la documentació
dels projectes artístics.
Aquest projecte expositiu és una coproducció de la
Universitat de València, el Consell Insular de
Fuenteventura (Centre d’Art Juan Ismael) i la
Conselleria de Cultura del Govern d’Aragó.
«Geografies del desordre» es presentarà a la Nau
(Sala Estudi General i Sala Oberta) des del 28 de
setembre fins al 26 de novembre. Després, anirà a
Fuerteventura i Saragossa. |
Introducció
José Luis Pérez Pont
“Hauries d’haver-te trobat amb ells
abans que demanaren auxili,
abans que, com ells també,
ningú pregunte res ja.”
Vladimir Holan (“Indiferents”)
“Geografies del desordre” s’ha concebut com un context
de treball en què sumar l’aportació d’artistes i autors
que des de les seues disciplines investiguen els
múltiples, i sovint complexos, aspectes que concorren en
els desplaçaments de població, les causes que
directament i indirectament els originen i les
conseqüències i situacions que se’n deriven. L’amplitud
de la problemàtica fa que la investigació i l’anàlisi,
per exhaustives que siguen, no resulten mai concloents,
per la qual cosa, partint d’una premissa d’humana
relativitat, s’han considerat de més interès les
aportacions vinculades a reflexions d’opinió basades en
les dades de l’estudi.
Magdalena Correa.
El locutorio |
Rogelio López Cuenca.
Walls |
El procés de modernització compulsiva de les àrees
desenvolupades ha prioritzat els fins sense valorar les
conseqüències dels mitjans emprats, entesos com a
externalitats raonables. L’explotació de recursos,
territoris i persones, origen del desordre, genera
contingents forçats al desarrelament per la pràctica
escapista que representa la migració.
“La producción de ‘residuos humanos’ o, para ser más
exactos, seres humanos residuales (los ‘excedentes’ y
‘superfluos’, es decir, la población de aquellos que o
bien no querían ser reconocidos, o bien no se deseaba
que lo fuesen o que se les permitiese la permanencia),
es una consecuencia inevitable de la modernización y una
compañera inseparable de la modernidad. Es un ineludible
efecto secundario de la construcción del orden
(cada orden asigna a ciertas partes de la población
existente el papel de ‘fuera de lugar’, ‘no aptas’ o
‘indeseables’) y del progreso económico (incapaz
de proceder sin degradar y devaluar los modos de
‘ganarse la vida’ antaño efectivos y que, por
consiguiente, no puede sino privar de sustento a quienes
ejercen dichas ocupaciones)”.[1]
L’actual concepte de progrés s’ha edificat sobre la
levitat moral i discursiva, construint tota una
argumentació que justifica la necessitat d’adoptar un
determinat model de desenvolupament, sense reparar en
els costos ambientals i humans. El desordre simbòlic a
què es refereix el títol del treball que ací presentem
al·ludeix no sols a la migració encarnada per milions de
persones, a la recerca d’una situació millor per a les
seues vides, sinó també a la nova geografia dibuixada a
tot el planeta com a efecte de l’obsessió modernitzadora
que s’ha apoderat de les regions econòmicament
dominants.
“En verdad, las políticas industriales que vuelven
inservibles los artefactos eléctricos cada cinco años, o
desactualizan las computadoras cada tres, y las
políticas publicitarias que ponen fuera de moda ropa
cada seis meses y las canciones cada seis semanas son
modos de gestionar el tiempo. Lo hacen simulando que ni
el pasado ni el futuro importan. Logran convertir la
aceleración y la discontinuidad de los gustos en el
estilo de vida permanente de los consumidores. Consiguen
así, mediante la renovación de los productos y la
expansión de las ventas, garantizar la reproducción
durable de los capitales”.[2]
Usue Arrieta / Vicente Vázquez.
Undercover |
Usue Arrieta / Vicente Vázquez.
Undercover |
“Geografies del desordre” pretén aportar amplitud de
mires i diversitat d’enfocaments sobre el significat
actual de la migració, posant a disposició del lector
una lupa que li permeta definir millor els perfils que
configuren les característiques d’una situació, la del
desplaçament desesperat de milions de persones per
causes alienes al seu control, que repercuteix
agressivament en la seua integritat i que condiciona el
seu lliure desenvolupament vital. A pesar de la constant
presència de la problemàtica en els mitjans de
comunicació, arran de l’increment accelerat en la
recepció d’immigrants a Espanya, la profunditat de la
informació pública derivada és escassament i fortament
recurrent pel que fa al repertori de tòpics descrits
verbalment i visualment. La immigració és un dels
assumptes que centren l’agenda pública a través dels
mitjans informatius, encara que la
“distinción entre la influencia de los medios
informativos en la relevancia de los temas, por un lado,
y en las opiniones concretas que se puedan tener de
ellos, por otro, la sintetiza esa observación de que los
medios informativos a lo mejor no tienen éxito a la hora
de decirle a la gente qué es lo que tiene que pensar,
pero sí que lo tienen, y mucho, a la hora de decirle a
sus audiencias sobre qué tienen que pensar”.[3]
La intermediació dels mitjans de comunicació en la
presentació simplificada del desordre davant de
la ciutadania, com en tants altres assumptes i llevat de
comptades excepcions, pateix d’un afany espectacular que
aporta pocs matisos per al seu coneixement. “Es tracta
d’una llei ben coneguda: com més aspiri un òrgan de
premsa o un mitjà d’expressió qualsevol a arribar a un
públic més ampli, més haurà de perdre les aspreses, tot
el que pugui dividir, excloure [...], més s’haurà
d’esforçar a no sobtar ningú, a no plantejar mai
problemes o només problemes sense història”,[4] problemes que
afecten l’altre. Al mateix temps que, des de la
distància, sentim compassió davant de les imatges
d’infants deshidratats a l’Àfrica, aquella condició de
ser un altre, de percebre el patiment estèril, es veu
modificada quan l’altre es fa visible en la nostra
proximitat i el diferent es transforma en veí. La
percepció de la realitat adquireix lectures diferents
quan es modifica l’escala espacial.
“No es extraño que, a fin de cuentas, hoy día nos cueste
pensar en el espacio y en la alteridad. El espacio es la
evidencia. Vivimos en una época donde se crean grandes
espacios económicos, donde se esbozan grandes
agrupaciones políticas, donde las multinacionales y el
capital transgreden las fronteras con una alegría capaz
de preocupar a más de un marxista nostálgico y donde,
simultáneamente, los imperios se hunden, los
nacionalismos se exacerban y, a una escala más reducida,
donde se multiplican los museos locales, la referencia a
las identidades locales más minúsculas, la
reivindicación del derecho a trabajar en el país. A
veces se habla al respecto de crisis de identidad. Pero
se trata, hablando con propiedad, de una crisis del
espacio y de una crisis de alteridad”.[5]
En tot cas, i sense atrevir-me ja a qüestionar la
malversada funció de la televisió en la configuració
d’un determinat model de societat, convertida en canal
de promoció de valors i necessitats relacionades amb el
consum, la televisió juga en la situació que analitzem
un doble paper: projecta a través de l’emissió de
programes i sèries la imatge de l’opulència del primer
món sobre els països pobres, estimulant la fal·laç idea
d’El Dorado, i al revés, mostra a Occident les
incessants arribades d’immigrants fora de les canviants
vies legals.
“Hoy, la metrópolis está presente en todas partes, al
mismo tiempo, instantáneamente. Antes la metrópolis no
sólo no llegaba al mismo tiempo a todos los lugares,
sino que también la descentralización era diacrónica.
Hoy la instantaneidad es socialmente sincrónica. Se
trata, así, de la verdadera ‘disolución de la
metrópolis’, que es la condición, por otra parte, del
funcionamiento de la sociedad económica y de la sociedad
política”;[6]
s’aconsegueix així la representació dels esdeveniments a
escala mundial i la producció dels seus efectes en
cadena més enllà de qualsevol frontera territorial.
Mau Monleón.
Maternidades Globalizadas |
Pedro Ortuño. Be
a player. Don’t hit hard on trial |
La intervenció real a què aspira aquest projecte es
desenvolupa en un camp immaterial, i vol aportar
elements per al raonament que puguen conduir a la
comprensió dels factors que han afavorit el
desenvolupament de la present situació. Partint de la
creença que la ment i el cor són els vertaders motors de
transformació de la realitat, mitjançant “Geografies del
desordre” se’ls vol proporcionar un poc de combustible;
textos i projectes d’art convertits en múltiples clics
que ampliaran regions de comprensió útil. Creient també
que les vertaderes dinàmiques de renovació tenen
l’origen en els propòsits impulsats internament per cada
individu, creient en la seua llibertat, no és negligible
la possibilitat d’una transformació a partir de la
reflexió i el coneixement, una transformació des del
raonament, amb la constatació que la injustícia, lligada
a un imparable efecte bumerang, només torna més
injustícia.
“El ‘multiculturalismo’ no deja de ser sino el argumento
ideológico que encubre el dominio absoluto de una
transnacionalización de los valores que generan las
identidades de los ciudadanos globalizados. Con ello, la
cultura global pasa a ser el mecanismo de mecanismos
para desintegrar y desestructurar no sólo la pertenencia
nacional y su diversidad simbólica y creativa, sino
también los tres niveles de cultura que quedan
convertidos en uno solo: la ideología socioeconómica de
los grupos de poder”.[7]
Per prendre una imatge, Saturn devorant els seus
fills, una pintura de Goya de 1821.
Voldríem ser subjectes passius en l’espoli de recursos
naturals a les nostres regions? Receptors de residus
industrials, nuclears i tecnològics? Explotats com a
força de treball, desposseïts de personalitat jurídica,
en un nou format d’esclavisme dissenyat per a produir
els articles de luxe dels estats més rics? Aturem-nos a
pensar-hi.
“Ningú, és un bon exemple.”[8]
Desitge agrair la predisposició i el suport rebut de les
institucions que han organitzat i produït aquest
projecte, especialment dels seus representants i
treballadors, per haver contribuït amb el seu entusiasme
a tirar-lo endavant. Agraïsc l’aportació realitzada per
cada membre de l’equip tècnic, així com la contribució
dels autors i artistes invitats per mitjà dels seus
textos i projectes. Gràcies a tots.
[1]
Bauman, Zygmunt: Vidas desperdiciadas. La
modernidad y sus parias. Barcelona, Paidós,
2005, p. 16.
[2]
García Canclini, Néstor: Diferentes, desiguales y
desconectados. Mapas de la interculturalidad.
Barcelona, Gedisa, 2004, p. 176.
[3]
McCombs, Maxwell: Estableciendo la agenda. El
impacto de los medios de comunicación en la opinión
pública y en el conocimiento. Barcelona, Paidós,
2006, p. 26.
[4]
Bourdieu, Pierre: Sobre la televisió.
Barcelona, Edicions 62, 1997, p. 49.
[5]
Augé, Marc: El sentido de los otros.
Barcelona, Paidós, 1996, pp. 107-108.
[6]
Santos, Milton: De la totalidad al lugar.
Barcelona, Oikos-Tau, 1996, pp. 118-119.
[7]
Muñoz, Blanca: La cultura global. Medios de
comunicación, cultura e ideología en la sociedad
globalizada. Madrid, Pearson, 2005, p. 6.
[8]
Orihuela, Antonio: “El infierno es el paraíso visto
desde la otra parte”, treball inclòs en aquest
llibre.
|