1.
LA UNIVERSITAT QUE ESTEM FENT I QUE HEM DE FER
Presentació
En les
últimes dècades, les nostres societats han experimentat
canvis qualitatius d'estructura, que impliquen un replantejament de les
seues relacions amb el sistema d'ensenyament superior. Els
científics socials parlen de societats globals i
mediàtiques, de la informació i del coneixement,
cientificotècniques, del risc, demogràficament madures i
creixentment multiculturals. Aquest és, sens dubte, un marc de
referència, amb ambigüitats i incerteses, amb promeses i
expectatives, ineludible per a qualsevol projecte universitari,
perquè se’n deriven canvis en les demandes de formació,
transformacions que afecten la producció, disseminació i
transferència del coneixement.
La institució universitària, en el seu ja
llarg recorregut històric, ha sabut interpretar les necessitats
socials de cada època i els ha donat resposta des de la
perspectiva que li és pròpia: la producció de
coneixement expert i qualificació professional, que s’identifica
amb la raó crítica, la investigació i la
tecnologia; més recentment, ha passat de ser una universitat
d'elits a comprometre's amb l'expansió de les oportunitats
educatives en una societat democràtica i del benestar; i sempre
ha constituït un espai autònom del saber universal.
No obstant això, en un món creixentment
interconnectat les apostes i les respostes no poden plantejar-se de
manera aïllada ni rutinària. Per això les
universitats europees, junt amb els seus governs respectius, s'han
proposat la creació de l'Espai Europeu d'Educació
Superior i de l'Espai Europeu d'Investigació, com a
plasmació de la política europea davant de la societat
del coneixement. Aquesta aposta estratègica implica
l'harmonització dels sistemes educatius i d'investigació,
tant com el desenvolupament de les especificitats regionals, des d'una
perspectiva cooperativa, i estableix un marc d'actuació
ineludible per al futur immediat.
La nostra Universitat, la Universitat de
València-Estudi General, amb el bagatge de 500 anys
d'història, d'experiència i de dens i ric patrimoni
cultural, afronta aquest futur amb esperança, implicant-se en
una concepció de la Convergència Europea com una
oportunitat de transformació i de millora de tots els serveis
que presta a la societat; com una oportunitat per a renovar el seu
profund sentit de compromís amb la transmissió lliure del
saber i la cerca del coneixement crític, incardinada en el seu
propi entorn.
Per això el programa que ací es proposa
vol destacar, en primer lloc, la continuïtat històrica. Som
fills de la memòria i ens sentim deutors de l'aposta per una
universitat de tothom i per a tothom, que l’equip precedent ha
dut a terme.
Així, manté la continuïtat amb el
programa i les línies d'actuació desenvolupades en el
mandat precedent. Les conjuntures canvien (en els pròxims mesos
estarem implicats en la implantació de nous plans d'estudis i en
la reforma de la LOU), però les tendències de fons
romanen. Per això, es requereixen adaptacions, modificacions
sobre la marxa, in itinere, però dins d'un marc
d'actuació, els principis programàtics del qual i les
línies bàsiques d'actuació, estaven continguts en
el programa de 2002.
Com llavors, també ara reiterem la nostra aposta
per una universitat pública, democràtica,
autònoma, valenciana, oberta al món, de qualitat. Aquests
són els principis amb què volem teixir les línies
d'actuació dels propers anys, les apostes que ens mouen.
Principis
orientadors del programa
1.
Aposta per un ensenyament de qualitat
En els
pròxims anys
han de posar-se en marxa les noves titulacions oficials de
màster, han d'elaborar-se els nous plans d'estudi de les
titulacions de grau i han d'introduir-se les metodologies adequades
d'ensenyament per a la implantació del crèdit ECTS, per
la qual cosa es proposa un reforçament i una potenciació
important de l'àrea d'estudis, mitjançant l'estructura
organitzativa idònia per a crear un entorn universitari en
què es propicie la formació de qualitat així com
les oportunitats per al desenvolupament personal.
La
qualitat no pot ser mera
retòrica, ni tan sols una aposta estratègica en un moment
en què es genera una nova competitivitat. Per a una universitat
pública, que se sent orgullosa de ser un servei públic,
constitueix un exercici ineludible de responsabilitat.
2.
Aposta por la recerca
La
recerca és un dels pilars en què es fonamenta
l'activitat universitària i la seua projecció social. La
recerca i la transferència de coneixement adquireix, i ho
farà encara més en el futur, un protagonisme major com a
element que contribueix al progrés de la societat i que permet
identificar la qualitat de les universitats. Per això apostem
per reforçar la quantitat i la qualitat de la nostra recerca
(mitjançant recursos humans, suport tècnic i de
gestió, infraestructures i equipaments) i per transferir-la
més i millor, especialment a través del nou instrument
que significa el Parc Científic.
3.
Aposta per la internacionalització i la
cooperació
La
creixent mobilitat de les
societats contemporànies aconsella que la nostra
institució es comprometa d'una manera decidida amb processos
d'internacionalització, tant en els plans d'estudis, proposant
titulacions conjuntes, com en les relacions interuniversitàries
i internacionals d'investigació.
Per a
això, la
Universitat de València es dotarà dels recursos i serveis
necessaris, firmarà els convenis i acords pertinents amb altres
universitats, de manera que s’afavorisca la mobilitat dels estudiants i
les estudiantes, del professorat i del PAS.
D'altra
banda, la Universitat
de València facilitarà igualment l'estada d'estudiants,
professorat i PAS d'altres universitats en la nostra, com un factor
d'enriquiment acadèmic, social i humà. I
potenciarà la capacitat d'atracció de la nostra
universitat en el món tant en la dimensió
acadèmica com en la investigadora.
4.
Aposta per renovar el compromís amb la societat
valenciana
La
Universitat de
València, per la seua història i per la seua
implantació actual, ha contribuït i vol contribuir de forma
rellevant a la vida social, econòmica i cultural de la societat
valenciana.
D'una
part, la Universitat
és portadora d'un ric patrimoni històric i d'una
vinculació amb els senyals d'identitat (llengua i cultura) del
poble valencià, que han de ser potenciats i difosos. D'una
altra, la Universitat és i vol continuar sent una
organització dinamitzadora de la societat valenciana i un factor
de desenvolupament regional a Europa.
Aquest
compromís es
plasma en l'oferta d'un ventall ampli de titulacions, en l'aposta per
la generació del coneixement i per la raó crítica,
en l'assessoria, en la transferència de coneixements i la seua
aplicació a la millora de les condicions de vida i al benestar
social, en l'impuls a la creativitat cultural.
5. Aposta
pels valors
En els
seus Estatuts, la Universitat proclama que tota la seua acció
cobra sentit en tant que servei destinat al desenvolupament
intel·lectual i material dels pobles. La nostra és una
institució que se sent compromesa amb determinats valors com la
solidaritat, la igualtat, el reconeixement de la diversitat o la
defensa del medi ambient. Aquest programa electoral no sols vol
defensar i promoure els referits valors com a compliment del mandat
estatutari, sinó perquè constitueixen també
elements substantius de la visió de la vida universitària
que l’anima. Així doncs, es potenciaran les actuacions en el
camp de la cooperació, en la promoció de la
justícia i la cohesió social, en la lluita a favor de la
igualtat de gènere, en la defensa de la llibertat cultural i la
consegüent nova generació de drets, coneguts com a drets
culturals. En aquest sentit, es promourà l'elaboració
d'un codi ètic, inspirador de les distintes actuacions de la
vida universitària.
Aquestes són apostes
que assumim renovant la il·lusió compromesa fa
quatre anys i convidant tota la comunitat universitària a
implicar-s’hi, a convertir-se en còmplices d’aquest projecte per
a
aconseguir una universitat millor per a una societat més
solidària i
sostenible.
Línies
d'actuació
El programa s'estructura en
grans línies d'actuació que concreten les apostes i els
principis programàtics anteriorment exposats, i que expressen
les prioritats que, al nostre parer, ha d'atendre la Universitat de
València en els propers anys.
Es distingeixen dos grans
tipus de línies d'actuació: les que fan referència
a la missió i objectius de la universitat (ensenyament, recerca
i cultura) i les que es refereixen als recursos que cal mobilitzar per
a
aconseguir aquests objectius.
- Una oferta de formació àmplia i de
qualitat
- Recerca i transferència de coneixement
- Patrimoni, creativitat cultural i difusió de
la ciència
- La comunitat universitària
- La modernització de les infraestructures
- El govern de la Universitat
- La projecció social i el compromís
cívic
- L'horitzó 2015-2020
- Programa obert
[^] Tornar
Objectius
prioritaris
- Oferta formativa àmplia i de qualitat, de
graus i postgraus, de títols oficials i propis.
- Desenvolupament de la dimensió internacional
de la UV, amb una incorporació progressiva en l'Espai Europeu
d'Educació Superior.
- Convertir als estudiants i les estudiantes en el
centre de l'activitat acadèmica i de la vida
universitària.
- Potenciar la recerca i la transferència de
coneixements com a elements de vinculació social i de qualitat
de l’activitat de la UV.
- Modernitzar les infraestructures i propiciar la
incorporació plena a la societat en xarxa.
- Convertir la planificació estratègica
en un instrument de treball quotidià per a la gestió de
la UV a mitjà termini.
- Crear sentit de comunitat universitària entre
tots els membres de la UV i il·lusionar tothom en el projecte de
futur per a la UV.
- Millorar la imatge social de la UV en el seu entorn.
- Defensa de la identitat cultural valenciana en el
context de la globalització.
[<] Tornar
[^]
Programa electoral