2. UNA OFERTA DE FORMACIÓ ÀMPLIA I DE
QUALITAT
Presentació
La
formació acadèmica constitueix una de les missions
fonamentals de la institució universitària. En el moment
actual, aquesta formació es caracteritza de manera creixent no
sols per l'amplitud de camps que atén, sinó també
per la diversitat de nivells (grau, màster i doctorat,
formació al llarg de la vida, etc.) i per la varietat de
modalitats (presencial i no presencial).
L'Espai Europeu d'Educació Superior comporta una
transformació de l'arquitectura de la formació superior,
un canvi d'orientació que centra l'ensenyament en els estudiants
i les estudiantes, una concepció integral de les titulacions, i
una estratègia per a diversificar les ofertes de coneixement.
La Universitat de València desenvolupa programes
d'actuació per incardinar-se adequadament en l'Espai Europeu
d'Educació Superior i posarà en marxa en els
pròxims anys noves actuacions a fi d'oferir a la societat
valenciana un ampli ventall d'oportunitats formatives, tant en el grau
com en els postgraus oficials i en la formació al llarg de la
vida.
En el sentit d’oferir àmplies oportunitats
formatives en la societat valenciana i aproximar-les a l'entorn
ciutadà, la Universitat continuarà consolidant i ampliant
dos importants projectes com són el centre universitari
d'Ontinyent i la Universitat Internacional de Gandia.
[^]Tornar
Estudis de Grau
En els pròxims mesos, amb la publicació de
les directrius generals pròpies de les noves titulacions,
haurà d'iniciar-se el procés d'elaboració de plans
d'estudis i progressivament d'implantació de les titulacions.
Considerem que es tracta d'una oportunitat històrica tant per a
millorar la qualitat de l'ensenyament que ara impartim (revisió
del mapa de titulacions, processos i metodologies d'ensenyament,
instruments de garantia de qualitat, serveis per als estudiants i les
estudiantes, etc.), com per a desenvolupar la dimensió
internacional de la Universitat de València.
Propostes:
- Creació de l'estructura organitzativa
necessària per a l'elaboració dels plans d'estudis
- Aprovació dels criteris d'elaboració
dels nous plans d'estudis. Garantir l'elaboració dels plans
d'estudis d'acord amb els criteris de la Convergència Europea.
- Pla estratègic de titulacions de grau.
Revisió del mapa de titulacions a fi d'atendre les demandes
emergents. Ampliació de l'oferta (per exemple, estudis
orientals).
- Afavorir l'aprovació de convenis per a la
implantació de titulacions dobles.
- Consolidació d'una oferta d'ensenyament
bimodal que aprofita els recursos de professorat per a l'ensenyament
presencial, però també incorpora de manera decidida i
generalitzada les noves tecnologies per al desenvolupament de la
formació virtual i on-line.
- Increment de la docència en valencià,
potenciant el seguiment de les distintes matèries d'una
titulació en la llengua pròpia de la Universitat de
València; i donant suport especialment a aquelles titulacions on
actualment la presència és menor.
- Suport tècnic al professorat per a
incorporar-se a les noves tecnologies
- Reorientació de les Comissions
Acadèmiques de Títol (CAT) a fi que desenvolupen
plenament la seua funció com a òrgans de
coordinació de les titulacions.
- Creació de la figura de
coordinador/coordinadora de titulació en els centres en
què siga necessari pel nombre de titulacions.
- Suport als projectes d'innovació educativa,
als grups o xarxes del professorat, centrats en la implantació
de les noves metodologies d'ensenyament.
- Consolidació dels plans de Convergència
per centres i titulacions.
- Revisió de la grandària dels grups, a
fi de millorar la qualitat de la docència en aquelles
titulacions amb grups més gran.
- Inclusió de la innovació docent i la
qualitat de l'ensenyament en el règim de dedicació del
professorat.
- Promoció dels programes de formació a
la carta, per tal de facilitar la implicació del professorat.
- Creació d'un Observatori de Qualitat de les
Titulacions per realitzar estudis sobre la demanda, el trànsit
per la universitat (canvis en la cultura de l'estudi,
permanència i èxit, abandonament i absentisme), la
qualitat de l'ensenyament, etc.
- Foment de la relació amb els centres de
secundària per facilitar informació sobre els plans
d'estudis, les característiques de les titulacions, etc. a fi de
donar a conèixer l'oferta de la nostra universitat i afavorir la
incorporació a aquesta.
- Ampliació i potenciació dels programes
i les ofertes per al professorat de primària i
secundària: trobades, cursos, seminaris, etc.
- Coordinació més àmplia amb els
centres d'educació d'adults.
Estudis de Postgrau
El
proper curs 2006-2007, la nostra Universitat posarà en marxa els
primers programes oficials de postgrau. Encara que el camí per
recórrer encara és ple de nombroses incerteses i ara tan
sols s'obre el que pot considerar-se com una etapa inicial, amb aquests
estudis la nostra universitat mobilitzarà nous recursos a fi de
presentar una oferta de qualitat. D'acord amb la política
traçada en el darrer any, serà necessari fixar tant el
catàleg de postgraus amb què la Universitat de
València vol entrar en l'Espai Europeu d'Educació
Superior com crear les estructures organitzatives i acadèmiques
necessàries per a la seua gestió.
Els
estudis de postgrau són una faceta clau en el disseny de la
Universitat. El nou marc de titulacions, adaptat a la Declaració
de Bolonya, implica un desafiament per a la definició
estratègica de les titulacions de la Universitat a curt i
mitjà termini, ja que representa la possibilitat d'adaptar de
forma àgil i dinàmica l'oferta formativa a les
necessitats de l'entorn social i econòmic, aprofitant les
capacitats formatives i la qualitat investigadora. Tot això ha
de permetre una oferta amb un alt nivell que definisca alhora una
personalitat específica i diferenciada de la Universitat de
València.
La
proposta que en matèria de postgrau farà la Universitat
de València ha de posseir una gran qualitat, aprofitant tant el
seu caràcter d'universitat generalista com la seua capacitat
docent i investigadora; ha de ser equilibrada i comprendre les seues
distintes àrees acadèmiques; ha de permetre
reforçar la connexió de la Universitat amb el seu entorn,
especialment en sectors emergents; ha d’implicar una aposta decidida
per reforçar el caràcter interuniversitari i
internacional de la nostra Universitat.
En
l'últim any, després de la publicació del Reial
Decret 56/2005 sobre estudis de Postgrau, s'ha creat el Servei General
de Postgrau; s'ha realitzat una anàlisi prospectiva de les
capacitats de la Universitat; i s'ha elaborat un Catàleg inicial
de propostes de màster, com resultat del qual es posaran en
marxa el pròxim curs els primers postgraus oficials. En aquest
context d'àmplia renovació, es proposen les actuacions
següents:
En relació amb els postgraus oficials:
- Creació de les estructures organitzatives i
acadèmiques necessàries per a la gestió dels
programes de postgrau, atenent a les necessitats manifestades pels
centres, departaments i instituts
- Elaboració del Reglament de Postgrau, segons
mandat estatutari.
- Elaboració i aprovació del pla
estratègic de titulacions de postgrau.
- Potenciació de la col·laboració
entre centres, departaments i instituts de la Universitat per al
desenvolupament de programes de postgrau multidisciplinaris i
interdisciplinaris, així com dels postgraus interuniversitaris.
- Internacionalització de la docència de
postgrau, per mitjà de l'establiment dels convenis necessaris,
l'adopció del sistema de titulacions conjuntes i l'incentiu a la
mobilitat del professorat i els estudiants i les estudiants.
- Potenciació dels instruments de
detecció de necessitats formatives de l'entorn empresarial i
professional.
Oferta de programes de doctorat:
- Establiment de la formació específica
en competències d'investigació.
- Estímul de la col·laboració
interdepartamental i interuniversitària en la formació de
doctorat.
- Estímul i afavoriment de la mobilitat dels
estudiants i les estudiantes de doctorat, especialment la mobilitat
internacional, amb major èmfasi en l'àmbit europeu.
- Reconeixement de la dedicació a la
formació de doctorat i direcció de tesis doctorals en la
dedicació del PDI.
- Establiment d’incentius per a la finalització
de les tesis doctorals.
Oferta àmplia de programes propis de postgrau
En
aquest sentit, es mantindrà la convocatòria anual de
propostes de centres, departaments o instituts, amb la consegüent
avaluació prèvia; però, a més, es
potenciaran els instruments de detecció de necessitats
formatives de l'entorn; i s'incrementarà la flexibilitat de
l'oferta per a oferir majors oportunitats als potencials destinataris.
Suport a la qualitat, a la innovació educativa i
a la incorporació de les noves tecnologies.
En
conjunt, en tota l'oferta de formació de postgrau (oficials i
propis, i doctorat) es donarà suport d'una manera especial a
l'aplicació de criteris rigorosos de qualitat en l'oferta
(incentivant la concurrència a convocatòries competitives
tant en l'àmbit estatal com en l'internacional); es
generalitzaran els procediments d'avaluació interna; i
s'estimularan i es donarà suport als processos
d'innovació educativa i la incorporació de les TIC.
[^]Tornar
Formació
al llarg de la vida
En les nostres societats,
l'educació deixa de concentrar-se en una etapa inicial de la
vida i es converteix, més aviat, en un procés continu, en
el qual per raons distintes (actualització de coneixements,
reciclatge professional, desenvolupament personal), es donen
vinculacions intermitents amb les institucions educatives. Per tant,
les universitats han de revisar la seua oferta i anar més
enllà del sistema de títols oficials, i plantejar un
model de formació, que supere el caràcter puntual i
episòdic d'etapes precedents, a fi d'incrementar les
oportunitats educatives de diversos sectors de la població.
Tant els canvis en l'estructura productiva de la
societat com en les trajectòries biogràfiques de les
persones, reclamen aquesta nova visió de la formació. Per
això, proposem que la UV desenvolupe un model basat en la idea
d'un procés educatiu vinculat al desenvolupament professional i
personal continuat, capaç d'atendre als diferents interessos,
motivacions, circumstàncies i disponibilitats de les persones.
Aquest nou model haurà d'unir perspectiva global i flexibilitat,
aproximació als entorns quotidians dels destinataris (p. e.,
capçaleres de comarca) i qualitat.
Propostes:
- Elaboració d’una oferta de cursos, seminaris,
i fins i tot de titulacions, basada en el concepte de formació
al llarg de la vida. Aquesta proposta haurà de ser capaç
de contemplar la diversitat de motivacions i oferir una àmplia
varietat d'oportunitats.
- Replantejament del programa Universitat als Pobles a
partir de l'avaluació realitzada en els diferents municipis
sobre les necessitats posades de manifest pels ajuntaments, amb
l'objectiu d'ampliar, difondre i millorar l'oferta cultural i de
formació de la Universitat de València.
- Millora de l'oferta i la qualitat del programa Cursos
d'Extensió Universitària, a fi d'oferir una
formació complementària adequada en els actuals plans
d'estudi, incorporant les propostes d'actuació dels centres.
- Ampliació del programa intergeneracional Nau
Gran. Aquest programa es troba en aquest moment plenament consolidat i
gaudeix d'un extraordinari reconeixement. Es troba estructurat en 7
itineraris i gaudeix de presència en els tres campus i en totes
les titulacions. No obstant això, atés que la demanda
és creixent i previsiblement encara creixerà més
en el futur, serà necessari ampliar la seua cobertura en els
pròxims anys.
- Possible elaboració d’una oferta
específica per atendre una demanda vinculada al desenvolupament
personal. Els canvis que experimenta una societat
demogràficament madura també fan previsible
l'emergència i increment d'una demanda orientada cap al
desenvolupament personal.
[^]Tornar
[<] Tornar
[^]
Programa electoral
|
|