Per Tothom: I+Q+i

Paco Tomás

5. LA COMUNITAT UNIVERSITÀRIA: TREBALLAR CONJUNTAMENT

Presentació

Els estudiants i les estudiants

El Personal d´Administració i Serveis

El professorat

La vida universitària

La comunicació interna


Presentació

PesetLa Universitat de València té com a missió institucional impartir formació, fomentar la investigació i promoure la cultura. Per assolir aquests objectius, la Universitat compta amb recursos humans i materials, però, sens dubte, són les persones que conformen la comunitat universitària el que constitueix el millor i més important capital de la Universitat.  Per això, aquesta ha de mantenir l’aposta per l’actualització permanent del coneixement i la formació del seu personal, impulsant programes i accions orientades a una millora continuada de la qualitat dels serveis universitaris, tant en el nivell d’estudis com de recerca i de difusió de la cultura al si de la societat valenciana, sense oblidar tampoc l’entorn en què la comunitat universitària desenvolupa una part molt important de la seua vida.

En l'actualitat, la Universitat de València compta, globalment, amb 50.000 estudiants i estudiantes; 3.300 PDI i 1.800 PAS. Integren una estructura organitzativa complexa, per la diversitat de titulacions i centres, de serveis, tasques, grups i nivells. Així doncs, cal una política de personal que sàpiga respondre a la complexitat organitzativa, que siga eficaç i eficient en l'èxit de la seua missió institucional i que genere un clima laboral i unes condicions de treball satisfactòries, basades en una cultura institucional en què primen l'esperit de cooperació i un sentit clar de missió que permeta unir els esforços i il·lusions de tots els membres de la UV.

Els estudiants i les estudiants

filosofiaLa universitat en general i la nostra Universitat en particular ha d'estar centrada en els estudiants i les estudiantes. Constitueix una extraordinària porta d'accés a les oportunitats i èxits socials, i justament per això ha de reflexionar amb rigor sobre tots els mecanismes que obstaculitzen i frustren aquestes oportunitats. Tant en el disseny dels nous plans d'estudi com en la seua implantació concreta per a cada promoció la Universitat ha d'estar alerta per a evitar que s'accentuen els desavantatges i les diferències socials que ja existeixen en el punt de partida.

En segon lloc, convé tenir en compte que els diversos estudis sobre les opinions dels estudiants universitaris espanyols al voltant de la seua institució acadèmica indiquen que les assignatures pendents de les universitats són: a) la formació pràctica i b) la inserció laboral. En ambdós aspectes, la nostra Universitat ha desenvolupat línies d'actuació que hauran d'aprofundir-se en el futur.

D'altra banda, la Universitat ha d'estar compromesa no sols amb una formació professional (el títol), sinó amb una formació integral i ha d'incrementar tots aquells serveis que afavorisquen el desenvolupament personal.

Propostes:

En relació amb els processos d'ensenyament

  • Esforç per ampliar l'oferta de places en les titulacions amb demanda no satisfeta, com un exercici de responsabilitat social.
  • Elaboració d'informació rigorosa i difusió a les llars, centres de secundària, etc., a fi que els estudiants i les estudiantes puguen realitzar millor les seues eleccions.
  • Atenció especial al procés d'incorporació i la transició per la UV, per mitjà del desenvolupament d'un model de tutories, integrades en els plans d'estudis nous, que faciliten una atenció personalitzada, i minimitze el fracàs inicial.
  • Utilització de metodologies d'ensenyament que afavorisquen una relació més pròxima entre el professorat i els estudiants i les estudiantes.
  • Atenció a la diversitat, i especialment a les situacions de vulnerabilitat, per mitjà d'assessorament i suport. En concret, caldrà ajustar-se a la diversitat de trajectòries curriculars (estudiants a temps complet i a temps parcial).
  • Potenciació dels serveis de suport i promoció de l'autonomia per a persones amb algun tipus de discapacitat o dependència.
  • Afavoriment de la mobilitat internacional i l'intercanvi.

Formació pràctica i inserció laboral

  • Avaluació de la dimensió pràctica de les titulacions actuals i molt especialment de l'assignatura Pràctiques Professionals en organitzacions, a fi de millorar-ne la qualitat.
  • Atenció a l'elaboració dels nous plans d'estudis perquè es contemple d'una manera adequada la dimensió pràctica de la formació en competències.
  • Potenciació de les actuacions de l'OPAL per tal d'afavorir la inserció laboral i efectuar el seguiment de la inserció: portal d'eixides laborals, borsa d'ocupació, etc.

Serveis per a la formació integral

  • Millorar i desenvolupament de l'oferta de serveis complementaris per mitjà de la posada en marxa d'un catàleg basat en una concepció global: des d'espais per a l'estudi, passant per classes d'idiomes, als esports i les activitats socioculturals.
  • Creació d’espais de trobada dels estudiants i les estudiantes, amb serveis centralitzats d'informació per campus i una oferta complementària de serveis a estudiants (participació, oci, cultura, esport…).
  • Potenciació de l'oferta d'activitats culturals, esportives i d'oci.
  • Increment dels recursos i serveis bibliogràfics i informàtics (per exemple, nombre connexions a Internet).
  • Potenciació i desenvolupament dels serveis d'assessorament.
  • Creació d’un servei de suport per a allotjament.
  • Foment de la participació, l'associacionisme i el voluntariat.

El Personal d´Administració i Serveis

informaticaPer al compliment dels seus fins, la Universitat de València compta amb una estructura administrativa que li ha de permetre dur a terme les funcions que té encomanades d’una manera eficaç i eficient. La important tasca que tenen assignada els serveis de la universitat en el nivell administratiu i econòmic exigeix analitzar el funcionament de les diferents unitats administratives per tal de aconseguir millorar-ne l’estructura organitzativa i de gestió.

El personal d’administració i serveis constitueix un conjunt ampli i divers de persones que tenen assignats treballs ben diferenciats i que es vinculen a la Universitat de manera també diversa, així com també ho fan els estudiants i les estudiantes i el personal docent i investigador. Però, com aquests últims, el PAS hi roman per un període de temps que ens permet pensar en el disseny i planificació d’accions que permetran millorar el seu treball tant en el nivell personal com col·lectiu per tal d’aconseguir uns serveis de qualitat. La planificació estratègica i la formació a tots els nivells del personal són elements claus per dur a terme amb èxit aquest procés, que ha de comptar amb la participació de tot el personal implicat i ha d’estar basat en el diàleg i la transparència.

Propostes:

  • Elaboració de la Relació de Llocs de Treball (RLT) d'acord amb els Estatuts i actualització de la politica retributiva que abaste al personal dels diferents grups i nivells.
  • Promoció i consolidació dins de la carrera administrativa amb una periodicitat regular.
  • Increment d’oportunitats per al PAS de formació en el lloc de treball, per al desenvolupament personal, i per a l'adquisició de competències i habilitats que faciliten la gestió del talent i del coneixement.
  • Facilitació dels processos de mobilitat laboral del PAS com una part del seu desenvolupament professional.
  • Avançament en les mesures que faciliten la conciliació de la vida familiar i personal. L'acord de condicions de treball de 25/02/04 ja iniciava aquest camí, que ara compta a més amb el suport del Pla Concilia del Ministeri d'AAPP.
  • Anàlisi del funcionament de les diferents unitats administratives i proposar mesures que milloren l’estructura organitzativa i de gestió.
  • Impuls a programes i accions orientades cap una millora continuada de la qualitat dels serveis universitaris.
  • Adequació de la plantilla a les noves exigències organitzatives que es deriven de les transformacions estructurals de la Universitat.
  • Establiment de sistemes d'avaluació equitatius que reconeguen l'aportació de les persones i faciliten informació rellevant per al desenvolupament professional dels membres de la UV.
  • Posada en marxa d’un sistema d'avaluació de la tasca realitzada amb atenció a: qualitat del servei prestat; desenvolupament de coneixements i habilitats; capacitat de treball en equip; participació en les activitats de garantia i millora de la qualitat dels serveis.
  • Plans de desenvolupament de carrera flexibles i polivalents, atenent les necessitats de la UV i  la qualificació del personal d'administració i serveis.
  • Promoció i participació en jornades de Qualitat i Millora continuada en l'administració i serveis universitaris.
  • Incidència en la política de prevenció de riscos laborals.
  • Millora de les relacions professionals i humanes i potenciació del sentit institucional.

El professorat

MedicinaEn la nova etapa que s'obre, es presenten al professorat reptes molt concrets. D'una banda, ha de fer una investigació cada vegada de major qualitat, com a continuació lògica del que ha fet en etapes anteriors. D'altra banda, ha d'afrontar els reptes que comporta l'adaptació a la nova estructuració dels estudis.

En relació amb aquests canvis, tots els informes internacionals i nacionals insisteixen en el fet que les reformes només podran prosperar adequadament si les administracions públiques responsables de l'educació i les pròpies institucions universitàries instauren polítiques i estratègies de recursos humans que també valoren explícitament la dedicació de qualitat a la docència i si es reconeix i promociona conseqüentment al professorat. Dins dels marges d'actuació que la situació actual permet a la UV, aquesta promourà un model de carrera docent capaç de donar resposta als reptes que enfrontem. Alhora, tractarà de sensibilitzar el govern de la Comunitat Autònoma sobre la conveniència de trobar solucions globals en el sistema públic valencià, revisant els complements autonòmics, per a la promoció del professorat tant en la docència com en la investigació.

Propostes:

  • Atenció especial als canvis que es produïsquen en la reforma de la LOU, a fi d'afavorir els processos de promoció professional.
  • Insistència en el fet que el Document de Plantilla contemple la garantia econòmica de promoció del professorat LRU a TC. Que es facilite la consolidació des del punt de vista jurídic, donant suport a les reivindicacions davant de la DGU (modificació del decret 174/2002).
  • Arbitri de mesures de promoció del professorat no funcionari LOU per a aquells que superen l'habilitació. Igualment, sempre que siga possible, tenint en compte les necessitats docents dels departaments, que es puguen incorporar investigadors acollits a programes específics postdoctorals. Aquest procés ha d'anar acompanyat de la revisió completa del mecanisme de presa de decisions en matèria de plantilla (programa EVALUA), per a adequar-ho a la realitat.
  • Adopció de mesures de promoció del professorat funcionari per a aquells que superen l'habilitació.
  • Cerca de solucions per a aconseguir millorar la ràtio CU/TU. Això ha de comportar un equilibri entre promoció i noves incorporacions.
  • Gestió davant del Govern Valencià de la implantació de categories autonòmiques de professorat a què s'accediria després de processos d'acreditació i les proves que s'establiren a aquest efecte.
  • Gestió davant del Govern Valencià de la creació d'un cos -o assimilat- d'investigadors adscrits a la Universitat, a centres d'investigació o a centres tecnològics, la qual cosa permetria integrar personal altament qualificat acollit a programes de reincorporació.
  • Renovació i reciclatge en la formació a fi de donar resposta a les noves metodologies i necessitats educatives, investigadores i de gestió.
  • Definició d'un nou model de dedicació acadèmica (en el marc de l'Estatut del Professorat, pendent de publicació) a fi d'incloure-hi les distintes tasques assignades al professorat (docència, investigació, gestió i prestació de serveis) i desenvolupament d’un nou pla de gestió de la dedicació acadèmica i del seu reconeixement integral.
  • Promoció de la  mobilitat del PDI, revisió i consolidació del complement autonòmic corresponent.
  • Posada en marxa de programes de renovació de la plantilla per mitjà d'incentius a la jubilació anticipada, que ajuden al seu rejoveniment.
  • Millora de les relacions professionals i humanes i potenciació del sentit institucional.

La vida universitària

socialesEn la seua configuració històrica, la nostra Universitat s'ha estructurat en tres campus, tres espais físics clarament diferenciats, a més d'altres centres dispersos. Aquest és un fet que ha d'abordar-se explícitament, en una política orientada a la millora de les condicions de vida dels estudiants i les estudiantes, del professorat i dels membres del PAS.

Propostes:

  • Creació de l'estructura organitzativa necessària per a la seua gestió.
  • Creació de les instal·lacions i serveis adequats per al desenvolupament dels objectius acadèmics i de la vida universitària.
  • Foment i reformulació de l'ajuda social i implantació d’un fons de pensions.
  • Millora de les condicions de treball en general i estudi de la possibilitat de disposar d'un gabinet de suport en treball social per a situacions d'emergència.
  • Desenvolupament d’un sistema d'avantatges socials per als membres de la UV: catàleg de serveis i de convenis amb empreses i institucions.
  • Desenvolupament d’instruments de participació en el disseny dels sistemes de formació, avaluació i recompensa.
  • Fomentar  les activitats d'interrelació social entre els membres de la UV.
  • Polítiques de foment de valors davant de la societat, incloent-hi la pràctica al seu si de polítiques com la d'igualtat de gènere i el respecte a la diversitat, entre les més destacades. En el primer cas, durant els pròxims anys haurà de consolidar-se i desenvolupar-se l'actuació de la Comissió per la Igualtat, una vegada que diversos estudis realitzats permeten conèixer millor la situació de la nostra institució en aquest aspecte.

La comunicació interna

L'amplitud i la dispersió de les unitats docents, d'investigació, culturals, esportives, de serveis, generen multiplicitat d'informacions no sempre conegudes pel conjunt del PDI, PAS i estudiants.  El programa proposa corregir aquesta situació.

Propostes:

  • Millora dels mecanismes i canals de comunicació interna.
  • Creació d’una estructura informativa paraigües que unifique els diferents serveis que ofereixen informació als estudiants i les estudiantes.
  • Creació d’un butlletí intern electrònic amb periodicitat freqüent per comunicar acords dels Òrgans de Govern i notícies d’interès per a la comunitat universitària.
  • Establiment dels canals regulars de comunicació i informació per a detectar les necessitats i opinions del personal de la Universitat.
  • Foment dels espais i oportunitats de trobada horitzontal entre diferents sectors i persones de la Universitat que gènere sinergies en diverses activitats

[<] Tornar
[^] Programa electoral

Per qualsevol suggeriment, escriu a candidatura.francisco.tomas@uv.es