5. LA COMUNITAT UNIVERSITÀRIA: TREBALLAR
CONJUNTAMENT
Presentació
La
Universitat de València té com a missió
institucional impartir formació, fomentar la investigació
i promoure la cultura. Per assolir aquests objectius, la Universitat
compta amb recursos humans i materials, però, sens dubte,
són les persones que conformen la comunitat universitària
el que constitueix el millor i més important capital de la
Universitat. Per això, aquesta ha de mantenir l’aposta per
l’actualització permanent del coneixement i la formació
del seu personal, impulsant programes i accions orientades a una
millora continuada de la qualitat dels serveis universitaris, tant en
el nivell d’estudis com de recerca i de difusió de la cultura al
si de la societat valenciana, sense oblidar tampoc l’entorn en
què la comunitat universitària desenvolupa una part molt
important de la seua vida.
En
l'actualitat, la Universitat de València compta, globalment, amb
50.000 estudiants i estudiantes; 3.300 PDI i 1.800 PAS. Integren una
estructura organitzativa complexa, per la diversitat de titulacions i
centres, de serveis, tasques, grups i nivells. Així doncs, cal
una política de personal que sàpiga respondre a la
complexitat organitzativa, que siga eficaç i eficient en
l'èxit de la seua missió institucional i que genere un
clima laboral i unes condicions de treball satisfactòries,
basades en una cultura institucional en què primen l'esperit de
cooperació i un sentit clar de missió que permeta unir
els esforços i il·lusions de tots els membres de la UV.
Els
estudiants i les estudiants
La
universitat en general i la nostra Universitat en particular ha d'estar
centrada en els estudiants i les estudiantes. Constitueix una
extraordinària porta d'accés a les oportunitats i
èxits socials, i justament per això ha de reflexionar amb
rigor sobre tots els mecanismes que obstaculitzen i frustren aquestes
oportunitats. Tant en el disseny dels nous plans d'estudi com en la
seua implantació concreta per a cada promoció la
Universitat ha d'estar alerta per a evitar que s'accentuen els
desavantatges i les diferències socials que ja existeixen en el
punt de partida.
En segon lloc, convé tenir en compte que els
diversos estudis sobre les opinions dels estudiants universitaris
espanyols al voltant de la seua institució acadèmica
indiquen que les assignatures pendents de les universitats són:
a) la formació pràctica i b) la inserció laboral.
En ambdós aspectes, la nostra Universitat ha desenvolupat
línies d'actuació que hauran d'aprofundir-se en el futur.
D'altra
banda, la Universitat ha d'estar compromesa no sols amb una
formació professional (el títol), sinó amb una
formació integral i ha d'incrementar tots aquells serveis que
afavorisquen el desenvolupament personal.
Propostes:
En relació amb els processos d'ensenyament
- Esforç per ampliar l'oferta de places en les
titulacions amb demanda no satisfeta, com un exercici de
responsabilitat social.
- Elaboració d'informació rigorosa i
difusió a les llars, centres de secundària, etc., a fi
que els estudiants i les estudiantes puguen realitzar millor les seues
eleccions.
- Atenció especial al procés
d'incorporació i la transició per la UV, per mitjà
del desenvolupament d'un model de tutories, integrades en els plans
d'estudis nous, que faciliten una atenció personalitzada, i
minimitze el fracàs inicial.
- Utilització de metodologies d'ensenyament que
afavorisquen una relació més pròxima entre el
professorat i els estudiants i les estudiantes.
- Atenció a la diversitat, i especialment a les
situacions de vulnerabilitat, per mitjà d'assessorament i
suport. En concret, caldrà ajustar-se a la diversitat de
trajectòries curriculars (estudiants a temps complet i a temps
parcial).
- Potenciació dels serveis de suport i
promoció de l'autonomia per a persones amb algun tipus de
discapacitat o dependència.
- Afavoriment de la mobilitat internacional i
l'intercanvi.
Formació pràctica i inserció
laboral
- Avaluació de la dimensió
pràctica de les titulacions actuals i molt especialment de
l'assignatura Pràctiques Professionals en organitzacions, a fi
de millorar-ne la qualitat.
- Atenció a l'elaboració dels nous plans
d'estudis perquè es contemple d'una manera adequada la
dimensió pràctica de la formació en
competències.
- Potenciació de les actuacions de l'OPAL per
tal d'afavorir la inserció laboral i efectuar el seguiment de la
inserció: portal d'eixides laborals, borsa d'ocupació,
etc.
Serveis per a la
formació integral
- Millorar i desenvolupament de l'oferta de serveis
complementaris per mitjà de la posada en marxa d'un
catàleg basat en una concepció global: des d'espais per a
l'estudi, passant per classes d'idiomes, als esports i les activitats
socioculturals.
- Creació d’espais de trobada dels estudiants i
les estudiantes, amb serveis centralitzats d'informació per
campus i una oferta complementària de serveis a estudiants
(participació, oci, cultura, esport…).
- Potenciació de l'oferta d'activitats
culturals, esportives i d'oci.
- Increment dels recursos i serveis
bibliogràfics i informàtics (per exemple, nombre
connexions a Internet).
- Potenciació i desenvolupament dels serveis
d'assessorament.
- Creació d’un servei de suport per a
allotjament.
- Foment de la participació, l'associacionisme i
el voluntariat.
El
Personal d´Administració i Serveis
Per al
compliment dels seus fins, la Universitat de València compta amb
una estructura administrativa que li ha de permetre dur a terme les
funcions que té encomanades d’una manera eficaç i
eficient. La important tasca que tenen assignada els serveis de la
universitat en el nivell administratiu i econòmic exigeix
analitzar el funcionament de les diferents unitats administratives per
tal de aconseguir millorar-ne l’estructura organitzativa i de
gestió.
El
personal d’administració i serveis constitueix un conjunt ampli
i divers de persones que tenen assignats treballs ben diferenciats i
que es vinculen a la Universitat de manera també diversa,
així com també ho fan els estudiants i les estudiantes i
el personal docent i investigador. Però, com aquests
últims, el PAS hi roman per un període de temps que ens
permet pensar en el disseny i planificació d’accions que
permetran millorar el seu treball tant en el nivell personal com
col·lectiu per tal d’aconseguir uns serveis de qualitat. La
planificació estratègica i la formació a tots els
nivells del personal són elements claus per dur a terme amb
èxit aquest procés, que ha de comptar amb la
participació de tot el personal implicat i ha d’estar basat en
el diàleg i la transparència.
Propostes:
- Elaboració de la Relació de Llocs de
Treball (RLT) d'acord amb els Estatuts i actualització de la
politica retributiva que abaste al personal dels diferents grups i
nivells.
- Promoció i consolidació dins de la
carrera administrativa amb una periodicitat regular.
- Increment d’oportunitats per al PAS de
formació en el lloc de treball, per al desenvolupament personal,
i per a l'adquisició de competències i habilitats que
faciliten la gestió del talent i del coneixement.
- Facilitació dels processos de mobilitat
laboral del PAS com una part del seu desenvolupament professional.
- Avançament en les mesures que faciliten la
conciliació de la vida familiar i personal. L'acord de
condicions de treball de 25/02/04 ja iniciava aquest camí, que
ara compta a més amb el suport del Pla Concilia del Ministeri
d'AAPP.
- Anàlisi del funcionament de les diferents
unitats administratives i proposar mesures que milloren l’estructura
organitzativa i de gestió.
- Impuls a programes i accions orientades cap una
millora continuada de la qualitat dels serveis universitaris.
- Adequació de la plantilla a les noves
exigències organitzatives que es deriven de les transformacions
estructurals de la Universitat.
- Establiment de sistemes d'avaluació equitatius
que reconeguen l'aportació de les persones i faciliten
informació rellevant per al desenvolupament professional dels
membres de la UV.
- Posada en marxa d’un sistema d'avaluació de la
tasca realitzada amb atenció a: qualitat del servei prestat;
desenvolupament de coneixements i habilitats; capacitat de treball en
equip; participació en les activitats de garantia i millora de
la qualitat dels serveis.
- Plans de desenvolupament de carrera flexibles i
polivalents, atenent les necessitats de la UV i la
qualificació del personal d'administració i serveis.
- Promoció i participació en jornades de
Qualitat i Millora continuada en l'administració i serveis
universitaris.
- Incidència en la política de
prevenció de riscos laborals.
- Millora de les relacions professionals i humanes i
potenciació del sentit institucional.
El professorat
En la
nova etapa que s'obre, es presenten al professorat reptes molt
concrets. D'una banda, ha de fer una investigació cada vegada de
major qualitat, com a continuació lògica del que ha fet
en etapes anteriors. D'altra banda, ha d'afrontar els reptes que
comporta l'adaptació a la nova estructuració dels estudis.
En
relació amb aquests canvis, tots els informes internacionals i
nacionals insisteixen en el fet que les reformes només podran
prosperar adequadament si les administracions públiques
responsables de l'educació i les pròpies institucions
universitàries instauren polítiques i estratègies
de recursos humans que també valoren explícitament la
dedicació de qualitat a la docència i si es reconeix i
promociona conseqüentment al professorat. Dins dels marges
d'actuació que la situació actual permet a la UV, aquesta
promourà un model de carrera docent capaç de donar
resposta als reptes que enfrontem. Alhora, tractarà de
sensibilitzar el govern de la Comunitat Autònoma sobre la
conveniència de trobar solucions globals en el sistema
públic valencià, revisant els complements
autonòmics, per a la promoció del professorat tant en la
docència com en la investigació.
Propostes:
- Atenció especial als canvis que es
produïsquen en la reforma de la LOU, a fi d'afavorir els processos
de promoció professional.
- Insistència en el fet que el Document de
Plantilla contemple la garantia econòmica de promoció del
professorat LRU a TC. Que es facilite la consolidació des del
punt de vista jurídic, donant suport a les reivindicacions
davant
de la DGU (modificació del decret 174/2002).
- Arbitri de mesures de promoció del professorat
no funcionari LOU per a aquells que superen l'habilitació.
Igualment, sempre que siga possible, tenint en compte les necessitats
docents dels departaments, que es puguen incorporar investigadors
acollits a programes específics postdoctorals. Aquest
procés ha d'anar acompanyat de la revisió completa del
mecanisme de presa de decisions en matèria de plantilla
(programa EVALUA), per a adequar-ho a la realitat.
- Adopció de mesures de promoció del
professorat funcionari per a aquells que superen l'habilitació.
- Cerca de solucions per a aconseguir millorar la
ràtio CU/TU. Això ha de comportar un equilibri entre
promoció i noves incorporacions.
- Gestió davant del Govern Valencià de la
implantació de categories autonòmiques de professorat a
què s'accediria després de processos d'acreditació
i les proves que s'establiren a aquest efecte.
- Gestió davant del Govern Valencià de la
creació d'un cos -o assimilat- d'investigadors adscrits a la
Universitat, a centres d'investigació o a centres
tecnològics, la qual cosa permetria integrar personal altament
qualificat acollit a programes de reincorporació.
- Renovació i reciclatge en la formació a
fi de donar resposta a les noves metodologies i necessitats educatives,
investigadores i de gestió.
- Definició d'un nou model de dedicació
acadèmica (en el marc de l'Estatut del Professorat, pendent de
publicació) a fi d'incloure-hi les distintes tasques assignades
al professorat (docència, investigació, gestió i
prestació de serveis) i desenvolupament d’un nou pla de
gestió de la dedicació acadèmica i del seu
reconeixement integral.
- Promoció de la mobilitat del PDI,
revisió i consolidació del complement autonòmic
corresponent.
- Posada en marxa de programes de renovació de
la plantilla per mitjà d'incentius a la jubilació
anticipada, que ajuden al seu rejoveniment.
- Millora de les relacions professionals i humanes i
potenciació del sentit institucional.
La vida
universitària
En la
seua configuració històrica, la nostra Universitat s'ha
estructurat en tres campus, tres espais físics clarament
diferenciats, a més d'altres centres dispersos. Aquest és
un fet que ha d'abordar-se explícitament, en una política
orientada a la millora de les condicions de vida dels estudiants i les
estudiantes, del professorat i dels membres del PAS.
Propostes:
- Creació de l'estructura organitzativa
necessària per a la seua gestió.
- Creació de les instal·lacions i serveis
adequats per al desenvolupament dels objectius acadèmics i de la
vida universitària.
- Foment i reformulació de l'ajuda social i
implantació d’un fons de pensions.
- Millora de les condicions de treball en general i
estudi de la possibilitat de disposar d'un gabinet de suport en treball
social per a situacions d'emergència.
- Desenvolupament d’un sistema d'avantatges socials per
als membres de la UV: catàleg de serveis i de convenis amb
empreses i institucions.
- Desenvolupament d’instruments de participació
en el disseny dels sistemes de formació, avaluació i
recompensa.
- Fomentar les activitats d'interrelació
social entre els membres de la UV.
- Polítiques de foment de valors davant de la
societat, incloent-hi la pràctica al seu si de polítiques
com la d'igualtat de gènere i el respecte a la diversitat, entre
les més destacades. En el primer cas, durant els pròxims
anys haurà de consolidar-se i desenvolupar-se l'actuació
de la Comissió per la Igualtat, una vegada que diversos estudis
realitzats permeten conèixer millor la situació de la
nostra institució en aquest aspecte.
La
comunicació interna
L'amplitud
i la dispersió de les unitats docents, d'investigació,
culturals, esportives, de serveis, generen multiplicitat d'informacions
no sempre conegudes pel conjunt del PDI, PAS i estudiants. El
programa proposa corregir aquesta situació.
Propostes:
- Millora dels mecanismes i canals de
comunicació interna.
- Creació d’una estructura informativa
paraigües que unifique els diferents serveis que ofereixen
informació als estudiants i les estudiantes.
- Creació d’un butlletí intern
electrònic amb periodicitat freqüent per comunicar acords
dels Òrgans de Govern i notícies d’interès per a
la comunitat universitària.
- Establiment dels canals regulars de
comunicació i informació per a detectar les necessitats i
opinions del personal de la Universitat.
- Foment dels espais i oportunitats de trobada
horitzontal entre diferents sectors i persones de la Universitat que
gènere sinergies en diverses activitats
[<] Tornar
[^]
Programa electoral