About

Adjunt professor and researcher at the Computer Science Department of the University of Valencia.
Multimedia Engineer and Master Degree in Web Technology, Cloud Computing and Mobile Applications.
Actually coursing a PhD in data mining, searching quantitative metrics to describe the peer review process in scientific publications.
Member of Intelligent Data Analysis Laboratory (IDAL).
Also developing and maintaining the internal quality management applications of the University of Valencia, Sistema de Aseguramiento Interno de Calidad (SAIC) and the teaching evaluation program Docentia

Interests

  • Applied artificial intelligence
  • Data analysis and data mining
  • Data visualization
  • Web services and applications
  • Learning analytics

Resume

Short summary of my professional and academic career

Education

PhD

2019 - Present

University of Valencia, Valencia

Master Degree in Web Technology, Cloud Computing and Mobile Applications

2018 - 2019

University of Valencia, Valencia

University Degree in Multimedia Engineering

2012 - 2017

University of Valencia, Valencia

Certificate of Higher Education in Telecomunications and Computer Systems

2010 - 2012

Institut de l'Ebre, Tarragona

Vocational Education and Training in Electrotechnical Installations

2008 - 2010

Institut de l'Ebre, Tarragona

Professional Experience

Researcher

2017 - Present

Department of Computer Sciencie, University of Valencia, Valencia

Backend developer

2016 - 2017

Desarrollos Suraz .SL, Madrid

Support researcher

2015 - 2015

Department of Electronics, University of Valencia, Valencia

Autonomous worker

2010 - 2013

SDM .SCP, Tarragona

Research


Journals


Una oportunidad para la alfabetización científica y la educación en sostenibilidad

Emilia López-Iñesta, Miguel Ángel Queiruga-Dios, Daniel García-Costa y Francisco Grimaldo

Mètode Science Studies Journal, 2021, 108 pp13-19

DOI: 10.7203/metode.12.17824

Measuring Arithmetic Word Problem Complexity through Reading Comprehension and Learning Analytics.

Maria T. Sanz, Emilia López-Iñesta, Daniel Garcia-Costa, Francisco Grimaldo

Mathematics, 2020, 8(9), 1556

DOI: 10.3390/math8091556

Girls4STEM: Gender Diversity in STEM for a Sustainable Future.

Xaro Benavent, Esther de Ves, Anabel Forte, Carmen Botella-Mascarell, Emilia López-Iñesta, Silvia Rueda, Sandra Roger, Joaquin Perez, Cristina Portalés, Esther Dura, Daniel Garcia-Costa and Paula Marzal

Sustainability, 2020, 12(15), 6051

DOI: 10.3390/su12156051

Meta-Research: Large-scale language analysis of peer review reports.

Ivan Buljan, Daniel Garcia-Costa, Francisco Grimaldo, Flaminio Squazzoni, Ana Marušić

eLife, 2020;9:e53249

DOI: 10.7554/eLife.53249

Tweet sentiment visualization and classification using manifold dimensionality reduction.

Francisco Grimaldo, Emilia López-Iñesta, Juan José Garcés-Iniesta, Juan Gómez-Sanchis, Daniel García-Cosa, Eusebio Marqués-Benítez, Emilio Soria-Olivas

Artificial Intelligence Research and Development - Recent Advances and Applications (CCIA 2018), 2018.

ISBN: 978-1-61499-917-1

GeoPattern, una app para resolver problemas de patrones geométricos en Primaria.

Eva Arbona, Daniel García-Costa, María José Beltrán-Meneu, Ángel Gutierrez

Edma0-6, Educación Matemática en la Infancia, 7 (2): 1-23 2018

ISSN: 2254-8351

Contribución de la robótica educativa en la adquisición de conocimientos de matemáticas en la Educación Primaria.

Adrián Suárez Zapata, Daniel García Costa, Pedro A. Martínez Delgado, Julio Martos Torres

Magister: Revista miscelánea de investigación, 30 (1 y 2): 43-54, 2018.

DOI: 10.17811/msg.30.1.2018.43-54

Read&Learn: una herramienta de investigación para el aprendizaje asistido por ordenador.

Emilia López-Iñesta, Daniel García-Costa, Francisco Grimaldo, Eduardo Vidal-Abarca

Magister: Revista miscelánea de investigación, 30 (1 y 2): 21-28, 2018.

DOI: 10.17811/msg.30.1.2018.21-28



Conferences


Desarrollo de actividades STEAM en micro-robótica: impacto en la adquisición de competencias en Sistemas Digitales

Adrián Suárez Zapata, Julio Martos Torres, José Torres País, Raimundo García Olcina, Jesús Soret Medel, Joaquin Pérez Soler, Abraham Menéndez Márquez, Daniel García Costa, Pedro A. Martínez Delgado, Rafael Fayos Jordán y Andrea Amaro Pérez

Jornada de Intercambio de Experiencias de Innovación Docente en la ETSE-UV (E4TSE)

2021

HOP-LEARNING: Desarrollo de una plataforma de enseñanza asíncrona y presencial para el diseño de sistemas de tele-comunicaciones

Joaquin Perez Soler, Raimundo Garcia Olcina, José Torres Pais, Julio Martos Torres, Jesús Soret Medel, Adrián Suárez Zapata, Abraham Menéndez Márquez, Daniel García Costa, Pedro A. Martínez Delgado y Rafael Fayos Jordán

Jornada de Intercambio de Experiencias de Innovación Docente en la ETSE-UV (E4TSE)

2021

Plataforma robótica educativa para la adquisición de competencias relacionadas con los sistemas electrónicos digitales.

D. Garcia-Costa, A. Suarez, P.A. Martinez, R. Fayos-Jordan, J. Martos, J. Torres, A. Menedez1, J. Soret, A. Amaro, J. Perez

7es Jornades d'Innovació Educativa, Universitat de València

2021

Evaluación del desempeño de futuro profesorado en la resolución de problemas aritméticos en enunciado verbal.

Emilia López-Iñesta, Maria T. Sanz, Daniel Garcia-Costa, Francisco Grimaldo

V Encuentro Centroamericano de Matemática Educativa (ECAME)

2021

El aprendizaje a saltos mediante el uso de equipos de radio definida por software para la docencia en el grado en ingeniería electrónica de telecomunicación

Joaquín Pérez Soler, Adrián Suárez Zapata, José Torres País, Raimundo García Olcina, Julio Martos Torres, Jesus Soret Medel, Pedro A. Martinez Delgado, Abraham Menéndez Márquez y Daniel Garcia Costa.

VII Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red (IN-RED)

2021

Air quality detection and alert system as preventing COVID-19 transmission method in educational centers

R. Fayos-Jordan, D. Garcia-Costa, A. Suarez, P.A. Martinez, J. Segura-Garcia, A. Soriano-Asensi, J. Torres, A. Amaro, R. Garcia-Olcina, J. Perez

15th International Technology, Education and Development Conference

INTED2021 Proceedings, 2021, DOI: 10.21125/inted.2021.1354

Educational robotics platform based on PSOC technology for teaching electronic integrated systems

A. Suarez, P.A. Martinez, D. Garcia-Costa, R. Fayos-Jordan, J. Martos, J. Torres, A. Menedez, J. Soret, A. Amaro, J. Perez

15th International Technology, Education and Development Conference

INTED2021 Proceedings, 2021, DOI: 10.21125/inted.2021.1344

Girls4STEM: Gender Diversity in STEM for a Sustainable Future

Xaro Benavent, Esther de Ves, Anabel Forte, Carmen Botella-Mascarell, Emilia López-Iñesta, Silvia Rueda, Sandra Roger, Joaquin Perez, Cristina Portalés, Esther Dura, Daniel Garcia-Costa y Paula Marzal

XXVII Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática

2021

Propuesta para cuantificar la habilidad lectora de problemas aritméticos a través de un entorno tecnológico

Emilia López-Iñesta, Maria T. Sanz, Daniel Garcia-Costa, Francisco Grimaldo

XI Simposio de Matemática y Educación Matemática, MEM 2021

2021

Modelos de docencia híbrida en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la didáctica de las matemáticas.

Daniel Garcia-Costa, Emilia López-Iñesta, Maria T. Sanz, Francisco Grimaldo

XI Simposio de Matemática y Educación Matemática, MEM 2021

2021

Herramienta para mejorar la comprensión y resolución de problemas aritmético-verbales

Emilia López-Iñesta, Maria T. Sanz, Daniel García Costa, Miguel Ángel Queiruga-Dios, Carlos Valenzuela, Diana Herrero, Alexandra Ángel López, Francisco Grimaldo

Congresso Internacional CESMAC de Educaçao Superior 2021

2020

Large-scale language analysis of peer review reports

Ivan Buljan, Daniel Garcia-Costa, Francisco Grimaldo, Flaminio Squazzoni, Ana Maruŝić

PEERE International Conference on Peer Review 2020

Underline, 2020, DOI: 10.48448/8ym3-tp63

Peer Review Improves Manuscripts of Moderate Initial Quality. A Study on Ten Journals from the Royal Society (2006-2017)

Federico Bianchi, Daniel Garcia-Costa, Francisco Grimaldo, Flaminio Squazzoni

PEERE International Conference on Peer Review 2020

Underline, 2020, DOI: 10.48448/krz2-cn12

Change in statistical terms in peer-reviewed journals

Anabel Forte, Daniel Garcia-Costa, Emilia López-Iñesta, Phil Hurst, Flaminio Squazzoni, Francisco Grimaldo

PEERE International Conference on Peer Review 2020

Underline, 2020, DOI: 10.48448/tk7r-h687

Efecto de la retroalimentación orientada al acierto: un caso de estudio de analítica del aprendizaje.

Emilia López-Iñesta, Daniel García-Costa, Francisco Grimaldo, María T Sanz, Joan Vila-Francés, Anabel Forte, Carmen Botella, Silvia Rueda

Conference: XXVI Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI), 2020.

Vol 5 (2020): Actas de las XXVI Jornadas sobre Enseñanza Universitaria de la Informática

A transversal virtual remote laboratory for teaching in STEM disciplines using robotic platforms.

D. Garcia-Costa, A. Suarez, P.A. Martinez, J. Martos, R. Fayos, E. Lopez-Iñesta

14th International Technology, Education and Development Conference (INTED), 2020.

DOI: 10.21125/inted.2020.1643

A transversal educational robotic platform for teaching in different education levels.

D. Garcia-Costa, A. Suarez, P.A. Martinez, J. Martos, R. Fayos, E. Lopez-Iñesta

14th International Technology, Education and Development Conference (INTED), 2020.

DOI: 10.21125/inted.2020.1629

Feedback effect in mathematics problem-solving and reading comprehension in pre-service teachers

Emilia López-Iñesta, María T. Sanz, Daniel Garcia-Costa, Francisco Grimaldo

3rd BYMAT Conference

2020

Girls4STEM: cómo frenar la pérdida de talento STEM

Rueda Pascual, Silvia; Botlla Mascarell, Carmen; Forte Deltell, Anabel; López Iñesta, Emilia; Benavent García, Xaro; de Ves Cuenca, Esther; Dura Martinez, Esther; Perez Soler Joaquín; Garcia Costa, Daniel; López Ballester, Jesús; Casas Yrurzum, Sergio; Grimaldo Moreno, Francisco; Rosaleny Peralvo, Lorena E.; Tórtola Baixauli, Miriam; Roger Varea, Sandra; Garcia Gil, Rafael; Aguilera Bermúdez, Lourdes; Marzal Doménech, Paula

II Congreso Internacional de Ciencia, Feminismo y Masculinidades

2020

Dades per a fer el bé: mesurant qualitat de l’aire amb plantes de maduixa. Ciència Ciutadana en temps de Covid-19

Francisco Grimaldo, Emilia López-Iñesta, Daniel García Costa

INNOCOVID-19

2020

Educació i alfabetització científica en festes massives emprant matemátiques i intel·ligència artificial

Emilia López-Iñesta, Francisco Grimaldo, Daniel García-Costa, Elena Álvarez-Garcia Gabriel Chaparro-Villaescusa, Emilio Soria

IV Seminari Permanent de Recerca i Dinamització sobre Falles, Art i Educació

2020

Cómo estudia nuestro alumnado? un análisis didáctico de los datos generados en entornos tecnológicos de enseñanza-aprendizaje

Emilio López-lñesta, Anabel Forte, María T. Sanz, Daniel García-Costa, Carmen Botella, Silvia Rueda, Joan Vila-Francés y Francisco Grimaldo

VI JSVE - Una década del Plan Bolonio: analizando su impacto en la Educación Superior

2020

Analítica de datos de aprendizaje en un curso universitario de estadística con Read and Learn.

Emilia López-Iñesta, Daniel García-Costa, Francisco Grimaldo, Eduardo Vidal-Abarca.

XXIII Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (SEIEM), 2019.

ISBN: 978-84-09-16492-9

Herramienta web portable para la creación, distribución y reproducción de vídeos DASH. MediaDASH Tool.

Rafael Fayos-Jordan, Daniel García-Costa, Miguel García-Pineda, Santiago Felici-Castell, Jaume Segura-García

XIV Jornadas de Ingeniería telemática (JITEL), 2019.

ISBN: 978-84-09-21112-8

Educación científica y ciencia ciudadana en fiestas masivas: el proyecto Synapsis UV-FPJ

Daniel García-Costa , Francisco Grimaldo, Lucía Hipólito, Yolanda Campos-Jurado, Emilia López-Iñesta

Congrés: II Congrés internacional CTEM: "STEM per a la ciutadania" 2018

Llibre d’actes del II Congrés CTEM, ISBN: 978-84-482-6469-7 pp241-250, 2018

Read & Learn: A Research Tool to Record Online Processing While Learning.

Eduardo Vidal-Abarca, Tomás Martínez, María Ángeles Serrano, Laura Gil, Amelia Maña, Ignacio Mañez, Arantxa García, Ramiro Gilabert, Raquel Cerdán, Alba Rubio, Carmen Candel, Antonio Ferrer, Vicenta Ávila, Francisco Grimaldo, Daniel García.

28th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse (ST&D 2018), 2018.

MediaDASH Tool: Plataforma Web para la Codificación, Difusión y Recepción de Videos DASH.

García-Pineda, M.; García-Costa, D.; Hannecke-Esteve, J.; Felici-Castell, S.; Segura-García, J.

XIII Jornadas de Ingeniería telemática (JITEL), 2017.

DOI: 10.4995/JITEL2017.2017.6575

Projects

This are some projects and other stuff that i work on

La Falla Immaterial

Citizen science project that uses valence faults as a substrate to disseminate about data science.

DataBeers VLC

DataBeersVLC is a recurring FREE event open to the general public. The aim is to bring people together to talk about any aspect relating to data.

Milmots

Interactive tool to share linguistic definitions

Versiar

Song lyrics generation for traditional Valencian songs

Other stuff

Other things that i do, normally related with computer science, electronics or music

Electronic Bagpipe

An electronic bagpipe made from wood and cloth using an MPR121 sensor and a Raspberry Pi as main controller.

Laser Harp

Electronic harp build in wood with 12 lasers, one for each note on a complete scale controlled by a Raspberry Pi.

Electric Guitar

3 string electric guitar made from a piece of wood.