Informe R.P.
Diagnòstic.
R.P. es un xiquet de 7 anys, 7 mesos. Aquest
xiquet viu en una situació familiar anòmala. La mare, espanyola,
es va casar amb un nordamericà. El xiquet ha passat els primers
anys de vida als EUA, però quan va morir la mare, el van acollir
els oncles residents a Espanya. En aquesta família el xiquet està
integrat, i és el menor amb prou diferència junt a dos cosins
majors. Sol passar algunes curtes temporades amb el pare a Nova York, que
és casat per segona vegada. El clima familiar actual és bo,
però s'ha donat en aquest xiquet el problema del bilingüisme
en la llengua anglesa i la castellana, i per altra banda, un dels oncles
amb qui viu és d'origen sudamericà i aquest fet ha influït
en la confusió que té entre la /s/ i la /z/ en el seu llenguatge
espontani.
En l'estudi de l'articulació
es va detectar un rotacisme amb absència de la /r/ simple i de la
múltiple. En ambdós casos existeix una distorsió del
fonema, que produeix un so indeterminat. Aquest defecte apareix constantment
en qualsevol de les dues llengües. L'articulació de la "ñ"
també està un poc distorsionada perquè no l'emet amb
tota la claredat, encara que s'hi aproxima bastant. A l'expressió
espontània, substitueix la /z/ per la /s/, i sol ometre la /s/ final
de les paraules.
Presenta alguna dificultat
en l'agilitat bucofacial als exercicis de vibració de llavis i als
d'elevació de llengua. La capacitat respiratòria és
bona, però li falta domini del bufit pel que fa a la modulació
de la intensitat d'aquest. El to muscular és tens ja que, a l'examen,
no presentava passivitat ni per al balanceig ni per a la caiguda dels membres
superiors i, a més, la capacitat de relaxació és escassa.
Té un lleuger problema
de ritme, que es manifesta principalment en la reproducció d'estructures
rítmiques escoltades, això és degut a la manca de
memòria auditiva.
Tractament.
Pel que fa a l'aspecte articulatori, s'ha tractat
aquest cas amb els exercicis indicats per a la /r/, "rr" i "ñ",
i per als sinfons amb /r/ medial. S'ha insistit en els exercicis de repetició
i expressió dirigida i espontània per arribar a l'automatització
de la /z/ i de la /s/.
Per aconseguir agilitat bucofacial
es van seguir els exercicis de llengua i de llavis. Per aconseguir el domini
del bufit es van fer els exercicis respiratoris indicats amb material,
principalment aquells realitzats amb matassogres i ciris, que exigeixen
modular la força del bufit segons el que es va demanant o la distància
a què es van posant els ciris. També es van seguir amb aquest
xiquet els exercicis de relaxació.
S'han dut a terme exercicis
de ritme, especialment els referits a estructures rítmiques, amb
la finalitat de reforçar la memòria auditiva.
Als 7 mesos de tractament,
de tres sessions setmanals, s'ha donat per finalitzat el cas d'aquest xiquet.
El resultat és la total rehabilitació.
L'exercici que es proposa consisteix
a identificar el model diagnòstic en què es basa l'Informe
anterior i a resoldre unes qüestions epistemològiques
relacionades amb les diverses fases procedimentals utilitzades.
Per a fer-ho, selecciona l'enllaç
següent: Qüestions
a resoldre.
Retornar a la
Plana principal.