Informe Eugeni.
Eugeni és un xiquet de 13 anys que estudia 2º curs d'ESO en
un centre escolar públic.
Segons el tutor de la classe el rendiment escolar d'Eugeni és molt
baix i, per això, demana un diagnòstic del nivell intel·lectual
i una orientació cap a una recuperació bàsica.
Els antecedents familiars no mostren cap informació significativa,
així com tampoc l'evolució madurativa i l'historial clínic.
La família està formada pels pares, de 44 i 46 anys, i dos
fills, el més gran de 16 anys i Eugeni de 13. El nivell d'ingressos
familiars es pot considerar de tipus mitjà. El nivell cultural del
pare correspon a estudis mitjans i el de la mare a primaris.
Dels antecedents escolars es pot destacar el següent: els cursos de
Preescolar i Primària els va realitzar en un centre religiós.
A Primer d'ESO es va matricular en un centre públic on continua
actualment. Ara estudia 2º d'ESO, encara que té tot el Primer
ESO amb qualificacions insuficients. També cal dir que les qualificacions
obtingudes en el col·legi anterior també són fluixes.
Per a realitzar el diagnòstic sol·licitat, a part d'una entrevista a la família i unes sessions d'observació a nivell individual i de grup reduït, es varen aplicar una sèrie de proves per a l'estudi de:
Nivell intel·lectual: Intel·ligència
General (Wisc-R), I. Reactiva (Raven i D-48), I. Factorial (PMA).
Adaptació personal i social : Corman, Arbre,
Rotter i Bell.
Desenvolupament sensoperceptiu-motriu: Bender, Lateralitat,
Orientació espacial i Psicomotricitat.
Aprenentatges bàsics: proves pedagògiques
no estandarditzades.
Durant l'administració de les proves va mostrar una conducta molt variable, de manera que el seu comportament oscil·lava des de la col·laboració a l'apatia.
L'estudi de les dades corresponents a les proves
aplicades mostra l'existència de nivells intel·lectuals que
corresponen als valors mitjans de la població de la seua edat. Però
hi ha molts alts i baixos entre les proves i fins i tot apareixen diferencies
dins de les proves.
WISC-R: CI = 119 Verbal = 132
Manipulatiu = 98.
Raven: Pc. = 15.
D-48: Pc = 70.
P.M.A.: F.Verbal. Pc = 1; F. Espacial Pc = 50; F.
Raonament Pc = 45; F. Números Pc. = 25; F. Fluïdesa Verbal
Pc. = 45.
És una persona sincera, incauta, insegura
i despreocupada per les normes. A classe està distret i mostra escàs
interés per les qüestions acadèmiques.
No presenta problemes motrius ni espacials, encara
que està un poc inhàbil per la falta de activitat i exercicis.
Mostra un nivell acceptable en lectura comprensiva,
encara que la seua expressivitat verbal és molt elemental. Presenta
alguns errors d'escriptura en l'ús dels signes de puntuació
i en alguns grafismes. En matemàtiques no mostra un domini suficient
dels automatismes bàsics del càlcul, cosa que pot dificultar-li
l'aprenentatge de dominis posteriors.
Per tot això, es pot concloure que es tracta d'un subjecte amb un desenvolupament intel·lectual superior a la mitjana, encara que amb alguns alts i baixos en els resultats de les diverses proves. La conducta i l'estat emocional també oscil·len segons les situacions, i es solen destacar sentiments de infravaloració. El rendiment acadèmic és molt pobre.
Les condicions i possibilitats d'Eugeni requereixen continuar amb la situació escolar ordinària, encara que les dificultats matemàtiques i de llenguatge que presenta aconsellarien algun recolzament individual o en grup reduït.
L'exercici que es proposa consisteix
a identificar el model diagnòstic en què es basa l'Informe
anterior i a resoldre unes qüestions epistemològiques
relacionades amb les diverses fases procedimentals utilitzades.
Per a fer-ho, selecciona l'enllaç
següent: Qüestions
a resoldre.
Retornar a la
Plana principal.