foto Silvia Guillamon Carrasco
SILVIA GUILLAMON CARRASCO
PDI-Titular d'Universitat
Secretari/a de Departament
Àrea de coneixement: COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL I PUBLICITAT
Departament: Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació
64451
Biografia

Silvia Guillamón Carrasco és Doctora en Comunicació Audiovisual (Premi Extraordinari, 2014), Llicenciada en Comunicació Audiovisual i en Filologia Hispànica i Màster en Ciències del Llenguatge i Relacions Humanes. Professora Titular de Comunicació Audiovisual a la Universitat de València. Ha sigut docent a la Universitat Internacional Valenciana i a la Universidad de Buenos Aires (Argentina) i investigadora convidada a la UCSC (University of California, Santa Cruz), UMASS (University of Massachusetts, Amherst), Università di Bologna (Itàlia), Leipzig Universität (Alemanya), Universidad Nacional del Litoral (Santa Fe, Argentina) i a la Universidad Nacional Tres de Febrero (Buenos Aires, Argentina). La seua investigació se centra en la intersecció entre semiòtica, feminisme, teoria de gènere i cinema espanyol. Nombre de quinquennis de docència: 2. Nombre de sexennis CNEAI (investigació): 3.

Projectes d’investigació

  • Tecnologies de gènere en la cultura audiovisual espanyola del nou mil·lenni” (PID2022-138974NA-I00), finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació. Investigadora principal. 01/09/2023 - 31/12/2026.

  • “Trans.Arch. Archives in Transition: Collective Memories and Subaltern Uses (Trans.Arch)” (European Union's Horizon 2020). Participació: membre de l’equip d’investigació. 01/09/2020 - 31/08/2025.

  • “Representacions de gènere en el cinema espanyol del segle XXI. Imaginari fílmic i discursos socials (GV/2021/086), finançat per la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital. Investigadora principal. 01/01/2021 - 31/12/2022.

  • "Interculturalitat, biopolítica i tecnologies de gènere (AICO/2017/123), finançat per la Conselleria de Cultura, Educació i Esport. Generalitat Valenciana.

Projectes d’innovació docent

  • “Vídeos per la igualtat: aprenentatge col·laboratiu amb perspectiva de gènere”. Membre de l’equip. 01/09/2023 - 31/08/2024. Universitat de València.

  • “Innovar per a la formació d’investigadors en Estudis LGBTIQ+ en l’àmbit de la comunicació: metodologies, escriptura acadèmica, indexació, publicació i gestió OJS/PKP en revistes científiques. Membre de l’equip. 01/09/2023 - 31/08/2024. Universitat Complutense de Madrid.

  • “Referents II: projecte multimèdia d’innovació en l’ensenyament de la diversificació i inclusió en l’agenda temàtica del periodisme”. Membre de l’equip. 01/09/2023 - 31/08/2024. Universitat de València.

  • “Fomentar la perspectiva de gènere en la docència universitària, l’aprenentatge i la investigació estudiantil”. Membre de l’equip. 01/09/2022 - 31/08/2023. Universitat de València.

  • “Referents: projecte multimèdia d’innovació en l’ensenyament de la diversificació i inclusió en l’agenda temàtica del periodisme televisiu”. Membre de l’equip. 01/09/2022 - 31/08/2023. Universitat de València.

  • “Innovació en recursos educatius en obert, ensenyament virtual, competències digitals i internacionalització de la docència en Comunicació i Cultura en el Màster en Estudis LGBTIQ+ per a una universitat diversa (Agenda 2030)”. Membre de l’equip. 01/09/2021 - 31/08/2022. Universitat Complutense de Madrid.

Publicacions

Entre els articles publicats en els darrers anys cal destacar: Guillamón Carrasco, S. y Belmonte Arocha, J. (2024) "Significación y subjetivación femenina: hábitos del cuerpo, educación de género y biopoder en 'Las niñas' (Pilar Palomero, 2020)". Signa; Guillamón Carrasco, S. y Belmonte Arocha, J. (2024) "Discursos en los márgenes. Testimonio, activismo y disidencia sexual en el documental español contemporáneo". I/C. Revista Científica de Información y Comunicación; (2020) “Haptic Visuality and Film Narration. Mapping New Women’s Cinema in Spain”, Communication & Society, Vol. 33(3); Guillamón Carrasco, S. y Belmonte Arocha, J. (2020) “Sexualidad, política del cuerpo y función socioeducativa del cine en Touch Me Not (Adina Pintilie, 2018)”, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, Nº 21; Guillamón Carrasco, S. y Belmonte Arocha, J. (2020) “Figuraciones de lo siniestro en Parents (Bob Balaban, 1989)”, Tropelías. Revista de teoría de la literatura y literatura comparada, Nº 34; (2018) “El monstruo femenino. Lo siniestro y la construcción de lo materno en Furtivos, Fonseca. Journal of Communication, nº 17; (2017) “Gender Discourse & National Reconstruction. The Narrative of Historic Debt in Raza”, Communication & Society, 30 (2); (2017) “La representación de la femme fatale en el universo narrativo de Muerte de un ciclista (Juan Antonio Bardem, 1955)”, Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, Vol. 17 (3); (2016) “The Doll in the Imaginary of the Late Francoist Period: an Analisys of No es bueno que el hombre esté solo”, L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, nº 21.