Logo de la Universitat de València Logo Grup d'investigació en Polítiques educatives, interculturalitat i societat (POLISOC) Logo del portal

SEMINARI: LLUMS I OMBRES DE LA FORMACIÓ PROFESSIONAL ESPANYOLA

  • 12 de novembre de 2025
Image de la noticia

El Grup d’Investigació Polítiques Educatives, Interculturalitat i Societat (POLISOC) de la Universitat de València, en el marc del Seminari Interuniversitari, té el plaer de convidar-vos a la xarrada-seminari titulada:
“Llums i ombres de la Formació Professional espanyola”,
a càrrec de la professora María Luisa Rico Gómez, de la Universitat d’Alacant.

Data: 12 de novembre
Hora: 10.30 h
Lloc: Facultat de Formació del Professorat, Universitat de València
Aula: Concepción Medina García (PB-04)
Adreça: Avinguda dels Tarongers, 4, 46022 València, Espanya

En l’actualitat, la Formació Professional constitueix un dels nivells educatius sobre el qual hi ha més interessos i expectatives tant dins com fora d’Espanya, a escala europea i mundial (UNESCO, OCDE, OIT, etc.), cosa que evidencia la necessitat d’una reformulació que aconseguisca empoderar els ensenyaments professionals cap al reconeixement social que mereixen. Açò és fruit de la seua trajectòria històrica. La Formació Professional a Espanya, al segle XX i XXI, ha viscut tot un procés d’alts i baixos en funció del context socioeconòmic i polític, passant de ser un ensenyament marginal a una via formativa essencial per al desenvolupament econòmic i social. Aquest desenvolupament ha sigut resultat d’una sèrie de discontinuïtats tant de l’Estat com del món empresarial, que reflecteixen la tensió existent entre allò acadèmic i allò professional. De fet, el camí recorregut de la Formació Professional a Espanya s’ha caracteritzat per una sèrie de disvalors històrics que s’han mantingut en el temps, quedant relegats al territori del silenci i de l’oblit.

En efecte, d’una banda, ha estat marcada per un baix prestigi social, per la problemàtica de la desconnexió entre el teixit productiu i els plans educatius, per la desigualtat territorial segons el nivell d’industrialització i productiu, per una excessiva burocratització centralista i rígida, així com per una manca d’inversió real que permeta el seu reconeixement social com en altres països europeus com Alemanya o França. D’altra banda, sí que ha avançat en la consolidació institucional, sobretot a partir de les dècades dels anys cinquanta i seixanta del segle XX, els anys del desenvolupament franquista, quan la Formació Professional va respondre a la industrialització i a la demanda de mà d’obra qualificada, introduint la formació pràctica vinculada a l’empresa; i ha viscut un procés de democratització, sobretot a partir de la Llei General d’Educació de 1970 i la dècada dels vuitanta, quan s’obrí a sectors socials, a joves i adults, així com un procés de professionalització amb la LOGSE i la seua vinculació amb els models europeus de qualificació professional.

Aquesta presentació se centra, així, en analitzar aquest procés de discontinuïtats i fites que expliquen la situació actual de la Formació Professional a Espanya.

***

María Luisa Rico Gómez és professora Titular d’Universitat en l’àrea de Teoria i Història de l’Educació, del Departament de Didàctica General i Didàctiques Específiques de la Universitat d’Alacant. La seua trajectòria professional com a docent i investigadora s’ha desenvolupat entre Espanya i França (CSIC i diverses universitats franceses: Université Paris Sorbonne-IV, Université Paris XIII, Université Paris VIII, Université d’Angers i Université Savoie Mont Blanc). Ha impartit i imparteix docència en diferents especialitats i nivells, de Grau i Postgrau (Màster i Doctorat), en titulacions i especialitats de Ciències de l’Educació.

Des de la defensa de la seua tesi doctoral titulada Société et éducation en Espagne: les écoles de formation professionnelle, 1923-1930 (2012), la seua investigació s’ha vinculat, principalment, al camp de la història de l’educació i la formació professional, sobretot en la primera meitat del segle XX, així com a qüestions relatives a la formació inicial del professorat, la identitat, la memòria i el patrimoni històricoeducatiu.

Ha participat en diferents activitats de recerca i trobades científiques a escala nacional i internacional (Brasil, Colòmbia, Espanya, França, Anglaterra, Portugal o Suïssa), tant com a ponent com a coordinadora-organitzadora i membre del comitè científic de congressos, jornades i seminaris. Ha format part, i continua formant part, de grups i projectes d’investigació a Espanya, França i Amèrica Llatina.

---

Aquesta activitat compta amb la col·laboració del Departament d’Educació Comparada i Història de l’Educació i de la Comissió de Cultura de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació de la Universitat de València.

L’assistència als seminaris “Llums i ombres de la Formació Professional espanyola” i “Edicions Morata en la cultura acadèmica espanyola del segle XX” serà certificada per als estudiants del Programa de Doctorat en Educació de la Universitat de València.

📎 Inscripció i sol·licitud de certificat:
Escaneja el codi QR següent.


Imatges: