Logo de la Universitat de València Logo Postgrau Títols propis de la Universitat de València Logo del portal

Diploma d'Especialització en el Maneig de la Sepsis i el Shock Sèptic

Dades generals
Objectius
Es revisaran competències específiques d'alt nivell, referides a coneixements, habilitats i actituds, en el maneig de la sèpsia i de les disfuncions orgàniques associades a aquesta, així com del maneig del xoc sèptic.
Formació eminentment pràctica, dirigida a la seua aplicació la pràctica clínica habitual dins de les unitats de cures crítiques.
Formació participativa i col·laborativa entre professors i alumnes.
Curs acadèmicCurs 2025/2026
Tipus de cursDiploma d'Especialització
Modalitat:On-line
Preu matrícula 255 € (Importe preu al públic)
  
Termini de preinscripció17/09/2025
Data d'inici curs setembre 2025
Data de finalització curs maig 2026
Edició2 ª
Codi títol25732110
Crèdits:33.00 Crèdits ECTS
Horari Aula Virtual UV-ADEIT
Lloc d'imparticióAula Virtual UV-ADEIT
Eixida professional
Carrera professional de Metges Especialistes en l'Àrea de Pacients Crítics.
Direcció
OrganitzadorDepartament de Cirurgia
DireccióManuel Puyana Gago
Universidad de Cádiz
Gerardo Aguilar Aguilar
Profesor Permanente Laboral. Facultat de Medicina i Odontologia. Universitat de València. Jefe de la UCI de Anestesiología. Servicio de Anestesiología y Reanimación. Hospital Clínic Universitari de València
Més Informació
Telèfon 96 160 3000
Admissió i matrícula
Termini preinscripció17/09/2025
URL Aula virtual https://aulavirtual.uv.es

Documentació electrònica a adjuntar

 

Normes generals

  • En cas de voler presentar la preinscripció i la documentació en suport paper, haurà de descarregar, seguir les instruccions i omplir el següent formulari.
  • No s'admetrà cap sol.licitud d'inscripció que no siga omplida degudament.
  • La persona sol.licitant ha d'acceptar sotmetre's a les proves i/o a l'entrevista que convoque prèviament el comitè de selecció.
  • La selecció la realitzarà la comissió que s'establirà en cada cas seguint les directrius del director del curs.
  • En cas de renúncia a la plaça l'alumne haurà de comunicar-ho a la Fundació Universitat-Empresa de València - ADEIT.

És interessant que consulte el reglament que regula els Títols Propis de Postgrau i Programes de Formació Contínua de la Universitat de València en l'apartat corresponent d'esta mateixa pàgina web.

Important: La taxa d'expedició de Títols i Certificats no està inclosa.

Programa
ATENCIÓ CLINICA A LA SÈPSIA I EL XOC SÈPTIC COM A ACTIVITAT TRANSVERSAL
 1.1 Revisió estat actual maneig pacients amb sèpsia i xoc sèptic.
1.2. Principals línes d'investigació en sèpsia.
1.3. Futur pròxim.
 
DISFUNCION NEUROLÒGICA ASSOCIADA A LA SÈPSIA
 2.1. Definició i fisiopatologia.
2.2. Prevenció.
2.3. Diagnòstic.
2.4. Tractament.
 
DISFUNCIÓ RESPIRATÒRIA ASSOCIADA A LA SÈPSIA
 3.1. Definició de Síndrome de Distrés Respiratori Agut (SDRA).
3.2. Diagnòstic.
3.3. Estratificació de la gravetat (criteris de Berlín).
3.4. Tractament: ventilació de protecció pulmonar.
 
DISFUNCIÓ CARDIOVASCULAR ASSOCIADA A LA SÈPSIA
 4.1. Ressuscitació inicial, test de farciment capil·lar.
4.2. Monitoratge hemodinàmica avançada.
4.3. Perfusió sense congestió.
4.4. Ús d'inotròpics i vasopresores: quan i quins?.
 
DISFUNCION RENAL ASSOCIADA A LA SÈPSIA
 5.1. Prevenció de la disfunció renal associada a la sèpsia.
5.2. Criteris diagnòstics.
5.3. Teràpia contínua de reemplaçament renal (TCRR).
5.4. Tècniques de purificació de la sang i hemoperfusión.
 
ABORDATGE DE LA SÈPSIA DES DEL LABORATORI
 6.1. Importància de l'epidemiologia local.
6.2. Utilitat dels cultius de colonització.
6.3. Interpretació dels antibiogramas.
6.4. Tècniques de diagnòstic ràpid.
 
SÈPSIA PER FOCUS
 7.1. Sèpsia respiratòria: Traqueobronquitis i Pneumònia Associada a Ventilació Mecànica.
7.2. Sèpsia abdominal: Infecció intra-abdominal complicada (IIAc).
7.3. Sèpsia urinària: Infecció del tracte urinari complicada (ITUc).
7.4. Bacteriemias.
7.5. Importància de la precocitat i de l'espectre antimicrobià en el tractament antibiòtic empíric del pacient sèptic.
7.6. Tractament dirigit en el pacient amb infecció nosocomial greu per gramnegatius multiresistents.
 
CODI SÈPSIA
 8.1. Què és el Codi Sèpsia?.
8.2. Com puc articular el Codi Sèpsia al meu Hospital?.
 
Professorat
Nom Cognoms Vinculació + info
Ramón Adalia Bartolomé Profesor Asociado. Universitat Autònoma de Barcelona. Anestesiólogo. Servicio de Anestesiología y Reanimación. Hospital Universitari del Mar. Barcelona
Gerardo Aguilar Aguilar Profesor Permanente Laboral. Facultat de Medicina i Odontologia. Universitat de València. Jefe de la UCI de Anestesiología. Servicio de Anestesiología y Reanimación. Hospital Clínic Universitari de València + info
Rafael Badenes Quiles Hospital Clínic Universitari de València. Profesor Titular de Universidad. Facultad de Medicina. Universitat de València + info
Adela Benítez Cano Anestesióloga. Servicio de Anestesiología y Reanimación. Hospital del Mar. Barcelona
Carlos María Ferrando Ortolá Anestesiólogo. Hospital Clínic Universitari de Barcelona
Rafael González de Castro Anestesiólogo. Servicio de Anestesiología y Reanimación. Hospital Universitario de León
María Sonsoles Leal Ruiloba Anestesióloga. Servicio de Anestesiologia y Cuidados Intensivos. Hospital POVISA. Vigo.
Sara Martínez Castro Anestesóloga del Servicio de Anestesiología y Reanimación del Hospital Universitari de Son Espases. Palma de Mallorca
Emilio Maseda Garrido Anestesiólogo. Servicio de Anestesiología y Reanimación. Hospital Quirónsalud Valle del Henares. Madrid
Rosa María Méndez Hernández Anestesióloga Servicio de Anestesiología y Reanimación. Hospital Universitario de La Princesa. Madrid
David Navarro Ortega Hospital Clínic Universitari de València. Catedratico de Universidad. Servicio de Microbiología. Universitat de Valencia + info
Fernando Ramasco Rueda Anestesiólogo. Servicio de Anestesiología y Reanimación. Hospital Universitarío de la Princesa. Madrid.
Eduardo Tamayo Gómez Hospital Clinico Universitario de Valladolid. Catedrático de Anestesiología vinculado.Facultad de Medicina. Universidad de Valladolid
Metodologia
Metodologia
S'articularà a través de la Plataforma d'Ensenyament Virtual de la Universitat de València. a) DOCUMENTS D'ESTUDI Document Mestre Breu que explica els objectius i l'esquema del tema. Les referències bibliogràfiques han d'anar referenciades en el text de manera consecutiva, amb número entre parèntesi al llarg del contingut i el llistat corresponent, numerat, al final del document. Material Docent: Imprescindible i Complementari a. Imprescindible: Referències bibliogràfiques o textos preparats ad hoc; en format PDF, o pàgines web d'accés gratuït. El nombre de documents per tema ha d'estar entre 3 i 5, depenent de l'extensió d'aquests, etc. b. Complementari: per a ampliar coneixements (poden ser PDF, webs, etc.) Preguntes amb resposta múltiple (4 opcions) per a cada tema, els alumnes respondran a aqueixes preguntes, i escriuran una breu explicació sobre la seua resposta. Tots els alumnes poden veure les contestacions de la resta d'alumnes. Document de Resultats i Discussió de les respostes de tots els alumnes. b) FÒRUM Espai de participació i aprenentatge col·laboratiu entre tots els participants en el Màster. Es fomentarà el seu ús i es farà un seguiment especial, tant en continguts com en participacions. c) PÍNDOLES Enregistrament per part dels alumnes en temps reduït (2-3 minuts) d'algorismes d'ús de proves diagnòstiques, de maneig clínic, etc. sobre les malalties concretes assignades pel professor. d) VIDEOCONFERÈNCIES Sessions on-line d'exposició dels professors ressaltant els aspectes més importants del tema, amb resolució de dubtes sobre les situacions clíniques, validació dels algorismes (píndoles) elaborats pels alumnes. Cada sessió on-line tindrà una extensió màxima de 4 hores. Dinàmica recomanada per a les Videoconferències a. Exposició pels professors dels conceptes claus en l'atenció a situacions clíniques complexes. b. Resolució de dubtes sobre les situacions clíniques estudiades
FAQ

TIPUS DE TÍTOLS I CRÈDITS

 
QUINA DIFERÈNCIA HI HA ENTRE UN MÀSTER OFICIAL I UN MÀSTER DE FORMACIÓ PERMANENT DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA?
 
S'entén per màster oficial el conjunt d'ensenyaments reglats de postgrau amb validesa a tot el territori nacional i a l'espai europeu d'ensenyament superior (EEES) que han superat un procés d'elaboració i aprovació d'acord amb les normes legals dictades pel Govern i les comunitats autònomes (lleis, decrets, ordres), reconegut en el marc de les normes i acords de l'EEES.

El màster de formació permanent es refereix a estudis que han de superar un procés normatiu intern més flexible i diversificat (a la Universitat), pensat per a oferir un tipus de formació que s'adiga amb les demandes de la societat. En determinats supòsits, aquests estudis propis poden servir per a l'exercici d'activitats professionals, sempre que la normativa legal així ho establisca.
 
 
QUÈ ÉS UN CRÈDIT ECTS?
 
ECTS és l'acrònim d'European Credits Transfer System. És una manera de mesurar la duració dels estudis universitaris que preveu diferents factors, com ara l'assistència a sessions teòriques, l'elaboració de treballs pràctics o la dedicació a pràctiques.

Cada crèdit suposa 25 hores de càrrega de treball de l'estudiant. En els títols propis de la Universitat de València, 1 crèdit ECTS està reconegut amb 10 hores de docència. Per exemple, un curs de 3 crèdits ECTS està reconegut amb 75 hores de dedicació de l'estudiant, de les quals 30 hores són de docència.
QUINS TÍTOLS PROPIS OFEREIX LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA? REQUISITS D'ACCÉS
La Universitat de València renova anualment la seua oferta de títols propis. En aquesta oferta podem trobar els títols de postgrau següents: màsters de formació permanent (60, 90 o 120 crèdits ECTS), diplomes d'especialització (entre 30 i 59 crèdits ECTS) i experts universitaris (entre 15 i 29 crèdits ECTS).
 
Tipus de títols propis Crèdits Requisits d'accés
Màster de formació permanent 60,90 o 120 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)
Diploma d'Especialització 30-59 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)
Expert/a universitari/ària 15-29 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)

(*) S'hi permet l'accés, condicionada a l'obtenció del títol universitari de grau en el mateix curs acadèmic, a les persones a les quals els falte menys d'un 10% dels crèdits per a acabar aquests estudis
 
 
QUINS TÍTOLS DE FORMACIÓ CONTÍNUA OFEREIX LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA? REQUISITS D'ACCÉS
 
En aquesta oferta podem trobar els títols de formació contínua següents: certificats de formació contínua (15 - 30 crèdits ECTS), i microcredencials universitàries (fins a 15 crèdits ECTS).
 
Tipus de formació contínua Crèdits Requisits d'accés
Certificat de formació contínua 15-30 ECTS No cal acreditar titulació
Microcredencial universitària Fins a 15 ECTS Es pot requerir o no titulació universitària prèvia (*)


(*) Els requisits d'accés s'especifiquen en la memòria del curs.

 

CONVALIDACIÓ D'ESTUDIS

 
HI HA LA POSSIBILITAT D'OBTENIR ALGUN TIPUS DE CONVALIDACIÓ D'ESTUDIS?
 
Pel que fa als títols propis, les ofertes formatives es renoven anualment i no són convalidables.

En els títols propis no hi ha la possibilitat de convalidació acadèmica, excepte en el cas dels màsters de formació permanent amb estructura modular, que són aquells que poden estar integrats per diplomes d'especialització i/o experts/es universitaris/àries. La matrícula a un màster de formació permanent d'estructura modular pot ser del curs complet o de cadascun dels seus mòduls per separat, i és possible cursar-los en diferents anys acadèmics.

En cap cas no permeten l'accés als estudis oficials de doctorat.
 

SOL·LICITUD D'INFORMACIÓ

 
ON PUC OBTENIR INFORMACIÓ D'UN CURS EN CONCRET?
 
En la pàgina web https://postgrado.adeituv.es/ca-valencia/home.htm trobarás tota la informació referent a cadascun dels títols oferits.
 

ADMISSIÓ I MATRÍCULA

 
COM PUC REALITZAR LA PREINSCRIPCIÓ A UN CURS?
 
Pots fer la preinscripció a un títol propi electrònicament a través de l'apartat que trobaràs en la web de cada curs. També pots imprimir la FITXA DE PREINSCRIPCIÓ , omplir-la i enviar-la juntament amb tota la documentació sol·licitada a l'adreça de correu electrònic informacion@adeituv.es o per correu (o en persona) a: Fundació Universitat Empresa de València (plaça de la Mare de Déu de la Pau, 3 - 46001 València).
 
 
POT UN ESTUDIANT ESTRANGER AMB UN TÍTOL NO HOMOLOGAT ACCEDIR A AQUESTS ESTUDIS?
 
Sí, sempre que siga autoritzat per la direcció del curs.
 
 
EL PAGAMENT QUE REALITZE EN LA MATRÍCULA, QUÈ INCLOU?
 
El pagament del preu públic de la matrícula inclou:

- L'accés a totes les accions formatives del curs i/o a la plataforma virtual que el suporte.

- El dret a l'obtenció del carnet universitari.

- Tot el material que la direcció del curs estime oportú.

- Una assegurança de responsabilitat civil i d'accident a l'entorn del curs.

Les taxes d'emissió del certificat estan incloses en els cursos de formació contínua (certificat de formació contínua i microcredencial universitària). En els títols propis, les taxes d'emissió de títols i certificats NO estan incloses.
 
 
COM SOL·LICITAR EL CARNET UNIVERSITARI?
 
Passos a seguir per sol·licitar el carnet universitari per primer cop.

Paso 1
https://secvirtual.uv.es/

Paso 2
Punxar a Accedir Secretària Virtual

Paso 3
Introduir usuari i contrasenya de la universitat. És el que et va sortir quan et vas matricular a la Universitat.

Paso 4
Punxar a canviar la fotografia

Paso 5
Pujar foto amb la mida indicada

Paso 6
A partir d'aquell moment ja es disposarà de la targeta virtual.

Paso 7
Descarregar la L'APP MÒBIL UV
 
ES POT FRACCIONAR EL PAGAMENT DE LA MATRÍCULA?
 
El pagament es pot fraccionar sempre que l'import de la matrícula supere la quantitat de 500 euros i la duració del curs siga superior a tres mesos:
 
  • Fins a 1.000 euros: dos terminis, la meitat en el moment de l'admissió i l'altra meitat als dos mesos de la data d'inici del curs.
  • Superior a 1.000 euros: tres terminis, un terç en el moment de l'admissió, un altre terç als dos mesos de la data d'inici del curs i el terç restant als quatre mesos.


Per als cursos de més de dos anys de duració, s'ha d'abonar el 50% de l'import total de la matrícula en el moment de l'admissió al curs i l'altre 50% a l'inici del segon any del curs.

*És requisit indispensable per al fraccionament lliurar el document d'ORDRE DE DOMICILIACIÓ DE DEUTE DIRECTE SEPA, emplenat i signat (*que es pot descarregar des del formulari de preinscripció).

*El primer pagament sempre s'ha de fer motu proprio per l'estudiant a través del procediment facilitat en l'admissió. Els pagaments següents es domicilien al compte bancari facilitat.

*L'impagament d'algun dels terminis comporta l'anul·lació de la matrícula de l'estudiant sense dret al reintegrament de la quantitat ja satisfeta.

 

EN QUINS CASOS ES POT RETORNAR L'IMPORT DE LA MATRÍCULA?
 
Les quantitats abonades en concepte de matrícula no es retornen una vegada s'ha iniciat el curs. Si l'estudiant causa baixa abans d'iniciar-lo, es retornaran dos terços del preu públic de la matrícula, en cas de pagament únic, després de la presentació de la corresponent sol·licitud. En cas de pagament fraccionat, s'abonarà la quantitat que excedisca d'un terç del preu públic de matrícula.

L'anul·lació de la matrícula després d'iniciar-se el desenvolupament dels estudis no dona dret a la devolució de les taxes pagades, excepte en casos excepcionals a causa de malaltia greu o fallida econòmica de la unitat familiar, degudament justificats documentalment.
 
 
HI HA ALGUN TIPUS DE DESCOMPTE A l'HORA D'ABONAR LA MATRÍCULA?
 
Els estudiants de títols propis de postgrau i formació contínua no es poden acollir a les exempcions que preveu el decret de la Generalitat Valenciana que regula les taxes per prestació de serveis acadèmics universitaris per a cada curs acadèmic.
 

AUTOMATRÍCULA

 
AJUDA AL PROCEDIMENT D?AUTOMATRÍCULA (NOMÉS PER A AQUELLES PERSONES QUE JA HAN SIGUT ADMESES)
 
Una vegada formalitzat el pagament, l'estudiant rebrà una notificació amb les instruccions per a realitzar l'acte de matrícula a través de la plataforma de la Universitat de València.

Per a obtenir el manual amb les instruccions del procediment, cliqueu ACÍ

En cas de tenir algun dubte sobre aquest tema, contacteu amb nosaltres mitjançant l'adreça
electrònica: informacion@adeituv.es
 

PRÀCTIQUES

 
HI HA LA POSSIBILITAT DE REALITZAR PRÀCTIQUES EN EMPRESES O INSTITUCIONS?
 
Sí, sempre que ho preveja l'organització dels estudis. Aquestes pràctiques poden formar part del pla d'estudis (curriculars), i en aquest cas les han de realitzar tots els alumnes matriculats, o poden ser un complement formatiu addicional a la programació acadèmica (extracurriculars), i en aquest cas no és necessari que les realitzen tots els alumnes matriculats. Es poden fer fins a 900 hores de pràctiques.

Més informació: https://www.adeituv.es/practicas/postgrado-propios/?lang=ca
 
 
CAL FORMALITZAR ALGUN CONVENI PER REALITZAR LES PRÀCTIQUES EN EMPRESES/INSTITUCIONS?
 
Sí, és necessari subscriure un conveni entre la Universitat i l'empresa/institució per al desenvolupament de les pràctiques. Aquest conveni, que el gestiona la direcció dels estudis a través d'ADEIT, Fundació Universitat-Empresa de València, ha de recollir les dades bàsiques de l'activitat que es desenvoluparà durant les pràctiques, així com les signatures de l'alumne/a, dels tutors o tutores de l'empresa i dels tutors o tutores de la Universitat.
 

AVALUACIÓ

 
QUIN ÉS EL SISTEMA D'AVALUACIÓ?
 
L'organització de cada curs indica els procediments d'avaluació específics. En qualsevol cas, però, és requisit necessari per a obtenir el títol aprovar totes les assignatures dels estudis corresponents d'acord amb el procediment que estableix la guia docent.

Només quan s'ha acabat el postgrau i les actes estan tancades i registrades per la Universitat de València, es pot sol·licitar el certificat o títol acreditatiu de la formació. L'estudiant rebrà, al seu moment, una notificació amb les instruccions per obtenir-lo.

La qualificació final dels títols propis de postgrau és el resultat de la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les assignatures, inclòs el TFM (en el cas dels títols de màster).

En el cas dels cursos de formació contínua, s'atorguen únicament les qualificacions d'apte o no apte.
 

EXPEDICIÓ DE TÍTOLS PROPIS I CERTIFICATS

 
QUI EXPEDEIX ELS TÍTOLS DE POSTGRAU?
 
Els títols propis de la Universitat de València són expedits pel rector o la rectora segons un model normalitzat i en queda constància en el registre de títols de la Universitat. En aquests títols es fa esment exprés que no tenen caràcter oficial.
 
 
QUINA TITULACIÓ OBTINC?
 
Títols propis

El fet de superar els estudis de màster de formació permanent dona dret a l'obtenció del corresponent títol de màster de formació permanent en '...' per la Universitat de València.El fet de superar els estudis de diploma d'especialització dona dret a l'obtenció del corresponent diploma d'especialització en '...' per la Universitat de València.

El fet de superar els estudis d'expert/a universitari/ària dona dret a l'obtenció del corresponent títol d'expert/a universitari/ària en '...' per la Universitat de València.

Una vegada superats els títols propis és possible sol·licitar un certificat que inclou: matèries, crèdits, modalitat d'impartició i nota.

Formació contínua

El fet de superar els estudis de certificat de formació contínua dona dret a l'obtenció del corresponent certificat de formació contínua en '...' per la Universitat de València.

I el fet de superar els estudis de microcredencials universitàries dona dret a l'obtenció de la corresponent certificació de microcredencial universitària en '...' per la Universitat de València.

Aquestes certificacions són d'aprofitament i inclouen la denominació del curs i el nombre de crèdits.

Les taxes d'emissió de títol o certificat que acredita la realització del curs per part de la Universitat de València no estan incloses en l'import de la matrícula, excepte en el cas de la formació contínua (certificat de formació contínua i microcredencial universitària).
Accés i Resultats d'Aprenentatge
Requisits titulació
Metges Especialistes en l'Àrea de Pacients Crítics amb experiència professional de clínica hospitalària.
Criteris admissió
Es tindrà en compte l'experiència amb pacients crítics i en cas de perfils curriculars similars es valorarà l'ordre de preinscripció.
Resultats d'aprenentatge
Quan l'alumnat finalitze el curs:
Posseirà les competències específiques d'alt nivell, referides a coneixements, habilitats i actituds, en el maneig de la sèpsia i de les disfuncions orgàniques associades a aquesta.
Abordarà tractament de pacients en estat de Xoc sèptic.
Contacte