Logo del portal
Projecte LEPANTO - Lectura en pantalla a les aules de primària i secundària: Estudis multimètode

Març de 2023

El primer dels estudis que aquest projecte està generant ja ha estat publicat. Hem analitzat dades d'estudiants dels Estats Units de quart any d'educació primària (quart grau) i segon any d'educació secundària (vuitè grau). Són dades provinents d'una avaluació a escala nacional de rendiment en comprensió lectora (NAEP 2017). Utilitzem dades de 149.400 estudiants de quart grau i 144.900 estudiants de vuitè grau per predir les puntuacions de comprensió de lectura en funció de la freqüència d'ús de dispositius digitals a la classe de Llengua i Literatura, així com de les activitats d'aprenentatge específiques realitzades amb aquests dispositius. Els resultats van revelar que la quantitat general dús diari de dispositius digitals es va relacionar negativament amb les puntuacions en una prova de comprensió de lectura. Tot i això, van aparèixer relacions positives entre l'ús de dispositius digitals per a activitats de lectura més comprehensives (anomenades "projectes de lectura"). La relació negativa es va trobar per a activitats que aborden habilitats de lectura específiques, com ara aprendre i practicar vocabulari.

Al portal web Leer.es, del Ministeri d'Educació, es fan ressò de la nostra publicació. Pots accedir a la ressenya que han realitzat de la nostra investigació al següent enllaç: https://leer.es/herramientas-digitales-comprension-lectora

A més, l'article científic està disponible aquí: https://doi.org/10.1007/s11145-022-10295-1