Logo de la Universitat de València Logo Màster en Psicologia de l'Educació i Desenvolupament Humà en Contexts Multiculturals Logo del portal

Descripció

Aquest màster té una orientació investigadora.

En aquest Projecte de Màster es realitzen relacions de complementarietat entre diversos actors per al desenvolupament d'un projecte d'estudis de Màster en Psicologia de l'Educació i Desenvolupament Humà en Contextos Multiculturals. Seria la Universitat de València l'agent responsable del títol i, al mateix temps, l'encarregada de coordinar una xarxa internacional docent integrada per equips conjunts de professors universitaris i investigadors de la pròpia Universitat i les Universitats Autònoma de Santo Domingo, Nacional d'Huancavelica i Institut Superior Pedagògic CREA.

Interès acadèmic i científic o professional

Els estudis propis de Psicologia del Desenvolupament i de l'Educació s'han caracteritzat per la seva gran sensibilitat davant els problemes actuals, generats per l'elevat nombre de persones d'aquestes poblacions sense prou nivell educatiu, sent aquesta una de les característiques definitòries dels països menys desenvolupats . En aquests moments els interessos d'aquests àmbits d'estudi se centren en un ampli elenc de qüestions articulades en línies estratègiques de gran interès científic i social.

Tal com es ve defensant des de diferents organismes nacionals i internacionals, el Desenvolupament Humà i l'Educació són àmbits importants i necessaris no només perquè es necessiten més professionals per treballar amb persones de totes les edats, sinó també perquè es necessiten més investigadors / es formats que puguin explorar qüestions claus tant en el desenvolupament i en l'educació, com en diferents contextos multiculturals. En concret, l'estudi d'aspectes de desenvolupament normalitzat, així com de problemes de desenvolupament i la millor comprensió dels processos educatius, les condicions personals, familiars, socials, ambientals i culturals que promouen un millor desenvolupament personal i qualitat de vida, són, entre d'altres, aspectes crucials que requereixen un esforç investigador major i de més qualitat. Així com la prioritat d'intercanviar experiències i pràctiques òptimes, investigadors, resultats de recerca i dades que suposin una base empírica sòlida que fonamenti l'elaboració de polítiques i programes, la institució de projectes i la difusió de la informació.

Es destaca també la creixent necessitat de comptar amb professionals qualificats, amb investigació especialitzada en persones en qualsevol moment del seu cicle vital, tant amb desenvolupament normatiu com amb trastorns en el seu desenvolupament. La necessitat d'estendre aquesta investigació als contextos socials i familiars, fan preveure que la projecció d'aquest Màster universitari serà elevada en cadascun dels països on estan ubicades les universitats en què s'imparteix.

Relació de la proposta amb les característiques socioeconòmiques de la zona d'influència del títol

Aquest Master és una gran oportunitat de desenvolupament i potència intel · lectual per a les tres universitats implicades. La raó principal és considerar la important contribució que ciència i tecnologia té en la millora de les condicions de vida de la humanitat en el seu conjunt. En aquest cas, els resultats de les Investigacions tant en Desenvolupament Humà com a Educació aportarà un impuls científic de qualitat i una formació adequada a tots els quadres professionals que van a potenciar el desenvolupament dels seus països.

Una altra raó important és que Iberoamèrica és el continent amb la població més jove del món. En l'actualitat, la població Iberoamericana menor de 25 anys supera els 58 milions de persones. Seguint les prospectives demogràfiques de les Nacions Unides, l'any 2050 hi haurà un creixement del 50% d'Iberoamericans menors de 25 anys. A Iberoamèrica se l'anomena per aquesta raó, el continent de l'Esperança.

Les Naciones Unidas  i l'Organización Mundial de la Educación han desenvolupat importants Plans d'Acció per a afrontar aquest repte en què es reflecteix la forta implicació que la Psicologia del Desenvolupament i de l'Educació ha de tenir.

Dades i estudis sobre la demanda potencial del títol i el seu interès per a la societat

La Universitat Autònoma de Santo Domingo, no posseeix els estudis de Doctorat per no tenir prou doctors en les seves estructures universitàries, igual que ocorre a la Universitat Nacional d'Huancavelica i l'Institut Superior Pedagògic Privat CREA del Perú (en endavant ISSP CREA). La Regió de Huancavelica, és la que compta amb menor índex de desenvolupament humà (Índex de Desenvolupament Humà: 0,4924) al Perú, amb zones de pobresa i pobresa extrema que s'expressen també en tot el seu sistema educatiu, inclosa la Universitat, que emmalalteix de Tercer Cicle o formació de Doctors.

Els estudis de màster i doctorat, són una gran estratègia de Desenvolupament humà i d'Educació. Són una gran connexió entre la Universitat i l'entorn econòmic social, ja que promou tant l'educació superior com la investigació i conseqüentment el desenvolupament social: humà i educatiu. I com a conseqüència major desenvolupament econòmic.

D'altra banda, des de l'any 2003, que amb data 3 de juny va ser aprovat pel Consell de Govern de la Universitat de València l'ANNEX al conveni bilateral entre aquesta Universitat i la Universitat Autònoma de Santo Domingo per desenvolupar el Programa de Doctorat 700 H entre ambdues institucions, s'han assolit magnífics resultats.