Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Economia del bé comú Logo del portal

L'Economia del Bé Comú és un model econòmic que neix el 2010 a Àustria de la mà del professor d'economia i activista Christian Felber per tal de mesurar la contribució al bé comú per part de l'economia i les organitzacions. Després de 10 anys d'implantació en un nombre ampli d'empreses, en el present treball es realitza un estudi empíric sobre el perfil de les empreses que l'han implantat i sobre l'èxit de la seua implantació a Espanya i la seua comparació amb altres països europeus. Per a això es realitza un treball de camp consistent en l'enviament d'un
qüestionari i posterior explotació a una mostra d'empreses que han implementat el Balanç del Bé Comú durant el període comprès entre 2011 i 2017. S'analitza el perfil de les empreses en relació amb el sector i l'activitat econòmica, la mida (nombre de treballadors i xifra de facturació) i l'antiguitat, demostrant que es tracta majoritàriament d'empreses del sector
serveis (serveis professionals), microempreses (de menys de 10 treballadors) i relativament joves (de menys de 15 anys d'existència). També s'estudia el nivell d'implantació del model mitjançant la puntuació obtinguda en la Matriu del Bé Comú (empreses experimentades) i el tipus de auditoria realitzada sobre el Balanç (peer i externa); així com l'impacte social, ambiental i econòmic de les empreses que estan implantant el model. Es demostra que es tracta d'empreses amb una forta consciència social i ambiental, que utilitzen el Balanç del Bé Comú amb la finalitat
de reforçar la creació d'aquests valors, relegant la creació de valor  econòmic i financer a un segon pla.

Llegir l'article complet