Logo de la Universitat de València Logo Unitat de Cultura Científica i de la Innovació - Càtedra de Divulgació de la Ciència Logo del portal

La vida privada del cervell humà

  • La vida privada del cervell humà
  • 3 crèdits
  • Del 6 al 23 d'octubre de 2003

Professor: 

  • Adolf Tobeña. Catedràtic de Psicologia Mèdica i director del Departament de Psiquiatria de la Universitat Autònoma de Barcelona, on dirigeix un grup de recerca que treballa en la neurobiologia de les reaccions emotives en models animals. Ha estat responsable de nombrosos projectes d'investigació i ha publicat més d'un centenar de treballs en revistes especialitzades en neurociència, psicologia i psiquiatria. Com a professor visitant, conferenciant i director de seminaris, ha desenvolupat la seua activitat acadèmica a les Universitats de London, Groningen, Tel Aviv i Venècia, i a un gran nombre de centres de recerca i fòrums culturals en tot el territori espanyol. Des de 1998 fins 2002, dirigí amb Òscar Vilarroya en l'emissora Catalunya Ràdio Sorbets de Ciència, programa dedicat a debatre les novetats científiques i les qüestions més candents i desafiadores dels horitzons de la investigació. Ha publicat nombrosos llibres d'assaig sobre les contribucions que aporta el coneixement del cervell o l'anàlisi de les interaccions humanes: Intimidades del cerebro humano (1994), El Cervell eròtic (1995), El estrés dañino (1997), Neurotafaneries (1997), Sintonies Neuronals (2000), Anatomía de la agresividad humana (2001), Sorbets de Ciència (2003). 
    Ha estat guardonat amb el Premi Avui de Periodisme Científic (1991), el Premi Ciutat de Barcelona de Ciència (1992), i el Premi Serra i Moret de Civisme (1994)

Objectius:

Entrenar els alumnes en la comprensió i anàlisi d'estudis de frontera en el camp de la Neurociència per tal que els puguen convertir en comentaris narratius eficients. Es a dir, en cròniques enfocades a disseminar les conquestes i els desafiaments d'aquesta àrea vibrant de la recerca contemporània a través dels mitjans de difusió generalistes (premsa, ràdio i televisió).
Sovint es diu que el cervell humà es la darrera de les fronteres de la ciència. L'afirmació és segurament exagerada però té algun punt de versemblança. El cervell humà és un dispositiu biològic extraordinàriament complex i desafiador. Conté els mecanismes que han permés a l'espècie humana introduir una novetat esplèndida a la biosfera, la cultura acumulativa i transformadora. Del cervell depenen la tecnologia, l'art i la ciència. És a dir, els intents més fructífers d'entendre i transformar el món. Durant les darreres dècades els avenços en la comprensió dels engranatges i els processos cerebrals han estat solvents i permeten endinsar-se, a hores d'ara, en l'origen i les particularitats de les habilitats més sofisticades que mostren els humans, incloent-hi la de fer-se preguntes sobre ells mateixos. Les neurociències constitueixen una empresa de gran volada on conflueixen multitud de fronts científics, des de la física fins la psicologia o l'economia, i són un dels àmbits de la recerca que generen més fascinació en el públic educat. D'ací ve que l'assaig científic tinga a les neurociències com un dels seus àmbits més productius. Es per aquesta raó que val la pena dedicar un curs a la formació en eines de divulgació científica en un àmbit restringit però particularment abarcador i efervescent.
Després d'una introducció intensiva a la Neurociència Cognitiva, els alumnes hauran de treballar amb articles científics recents i trencadors que suposen dreceres noves en la descripció dels atributs de la ment humana. Els hauran de diseccionar a fons per arribar-los a convertir en cròniques disseminables a través dels diferents formats dels mitjans de difusió generalistes (premsa, ràdio i televisió). El curs tindrà, per tant, característiques de taller en moltes de les seues sessions. Els estudiants hauran de produir un mínim de tres cròniques cadascun, basades en dos articles que se'ls proporcionaran i un que hauran de localitzar i seleccionar pel seu compte. En això es basarà l'avaluació. 

Curs dirigit preferentment a estudiants de tercer cicle i de les disciplines de ciències bàsiques i de la salut i de Periodisme i Comunicació Àudiovisual. Es requereix un bon nivell d'anglès.

Places: 25
Horari: de dilluns a dijous de 16.00 h a 19.00 h a la seu de la Fundació Cañada Blanch, carrer Jorge Juan núm.4

Preu: 50 euros