ADRIAN PALMA ORTIGOSA
PDI-Ajudant Doctor/A
Coordinador/a Curs
Secretari/a de Departament
Àrea de coneixement: DRET ADMINISTRATIU
Departament: Dret Administratiu i Processal
Despacho 3F05
25548
Biografia
[ Traducció automàtica ]
Adrián és Doctor en Dret per la Universitat de València i professor ajudant doctor en el departament de dret administratiu. La seua tesi doctoral va estudiar el Règim jurídic de la protecció de dades personals al llarg del cicle de vida dels sistemes d'intel·ligència artificial (2021). Adrián va obtindre el grau en Dret en la Universitat de Granada en 2016, aconseguint el premi al millor expedient de la seua promoció concedit per la Real Acadèmia de Jurisprudència i Legislació de Granada. Va realitzar el Màster en Drets Fonamentals en aqueixa mateixa universitat. Al gener de 2018 Adrián va ser contractat per la Universitat de Sevilla amb un contracte d'investigació. Durant aqueix temps Adrián va dur a terme tasques d'investigació i va publicar diversos articles i capítols de llibre relacionades amb la normativa de protecció de dades. Al juny de 2018 Adrián va ser contractat per la Universitat de València. Allí es va incorporar al Grup d'Investigació . Durant aqueixos anys Adrián ha participat en diverses publicacions i congressos tant nacionals com a internacionals relacionats amb les implicacions legals de la intel·ligència artificial. Ha participat en diversos contractes de transferència del coneixement que tracten temes relacionats amb el dret administratiu, així com aquells relacionats amb els impactes ètics i normatius de l'ús de sistemes d'intel·ligència artificial. cal destacar entre uns altres, la implementació del registre d'algorismes *públicus per part de la GVA, l'informe sobre els impactes en els drets fonamentals d'eines algorítmiques de predicció del risc delictiu, la col·laboració en la redacció d'una Guia sobre ús responsable de la *IA amb *PWC, així com l'assessorament a la Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial del Ministeri per a la Transformació Digital en assumptes relacionats amb la implementació del Reglament de *IA.
És docent en els graus de Dret i Ciència de Dades per la Universitat de València on imparteix assignatures relacionades amb el dret administratiu, la protecció de dades i la intel·ligència artificial. També ha impartit diversos cursos de postgrau relacionats amb la normativa de protecció de dades, regulació de la intel·ligència artificial i el dret administratiu. Aquests cursos de formació s'han realitzat en diferents entitats públiques i privades com: Universitat de València, Universitat de Sevilla, Parlament d'Andalusia, *APEP, *ADEIT, IVAP, Xunta de Galícia, entre uns altres.
Adrián va publicar la seua primera monografia en 2022 titulada “Decisions Automatitzades i Protecció de dades: Especial atenció als sistemes d'Intel·ligència Artificial. Adrián va obtindre el premi nacional Eduardo d'Hinojosa i *Naveros en Ciències Jurídiques en 2022 atorgat pel Patronat d'Estudis *Alhameños i l'esment també nacional del *premio Nicolás Pérez Serrano atorgat per Centre de Estudis Polítics i Constitucionals CEPC) per la seua tesi doctoral.
Actualment, els temes d'investigació d'Adrián es focalitzen en les implicacions legals de l'ús de sistemes d'intel·ligència artificial per part de les Administracions Públiques, així com l'emplene normatiu de la normativa de protecció de dades personals per part dels poders públics.
Asignatures impartides i modalitats docents
Tutories
| 01/09/2025 - 31/07/2026 |
| MARTES de 12:30 a 14:00 3F05 DESPATX Planta 3 FACULTAT DE DRET |
| 01/09/2025 - 31/07/2026 |
| LUNES de 12:30 a 14:00 3F05 DESPATX Planta 3 FACULTAT DE DRET |
| Observacions |
| Participa en el programa de tutories electròniques de la Universitat de València |
Formació acadèmica
Publicacions en revistes
-
PALMA ORTIGOSA, ADRIÁN
(2017)
Las limitaciones al principio de reparación in natura por vía legal. Novedades en materia de Responsabilidad del Estado legislador tras la entrada en vigor de la Ley 40/2015. Civitas. Revista Española de Derecho Administrativo, Enero-marzo(182), pp. 313 - 320
. ISSN: 0210-8461
-
PALMA ORTIGOSA, ADRIÁN
(2018)
Los deberes de información en el crowdfunding. Especial atención a las plataformas de financiación participativa. Revista de Derecho Bancario y Bursátil, Julio-Septiembr(Número 151 ), pp. 317 - 336
. ISSN: 0211-6138
-
PALMA ORTIGOSA, ADRIÁN
(2019)
Decisiones automatizadas en el rgpd. El uso de algoritmos en el contexto de la protección de datos. Revista general de derecho administrativo, Enero(50)
. ISSN: 1696-9650
-
-
Palma Ortigosa, Adrián; Soriano Arnanz, Alba; Bethencourt Rodríguez, Víctor
(2022)
Los boletines y fallos judiciales de la pandemia COVID-19. Revista general de derecho administrativo(61)
. ISSN: 1696-9650
-
-
-
Altres Publicacions
LORENZO CABRERA, SARA; PALMA ORTIGOSA, ADRIÁN; TRUJILLO CABRERA,CARLOS (2018).
Capítulo 7. Responsabilidad activa Protección de datos, responsabilidad activa y técnicas de garantía . (pp. 143 - 172) .
PALMA ORTIGOSA, ADRIÁN (2022). El ciclo de vida de los sistemas de inteligencia artificial. Aproximación técnica de las fases presentes durante el diseño y despliegue de los sistemas algorítmicos . (pp. 29 - 51) .
Adrián Palma Ortigosa (2023). El procedimiento de cambio de nombre sentido por parte de las personas transexuales en la universidad La diversidad LGTBI+ en las universidades: un análisis desde el Derecho público . (pp. 141 - 158) .
Palma Ortigosa, Adrián; Soriano Arnanz, Alba; Bethencourt Rodríguez,Víctor (2023). Análisis de la normativa y las pautas básicas de la jurisprudencia constitucional y contencioso-administrativa en la crisis de la covid-19 Derecho administrativo para la excepción . (pp. 303 - 343) .
Adrián Palma Ortigosa (2022). El derecho a la intimidad y la protección de datos frente al uso de dispositivos de videovigilancia y de grabación de sonidos en el lugar de trabajo: análisis del artículo 89 de la Ley orgánica 3/2018 de protección de datos personales Nuevos retos en materia de derechos digitales en un contexto de pandemia: perspectiva multidisciplinar . (pp. 265 - 281) .
Altres Mèrits o aclariments
Estades a Centres de Recerca
Organització d'activitats de R+D
Conferències
Reglamento IA como no te lo habían contado. (Seminario. OdiseiA Law), 22/02/2023. ESPANYA.
Retos para el Gobierno y Justicia digital en México. (Conversatorio organizado Ilustre y Nacional Colegio de Abogados de México), 09/12/2022. MÈXIC.
Desafíos y oportunidades en la nueva era jurídica digital. (2do. Ciclo de masterclasses sobre derecho y tecnología: "Nuevos escenarios, realidades y mecanismos de interacción), 29/03/2023. Guadalajara. Estado de Jalisco. MÈXIC.
RETOS DEL GOBIERNO DIGITAL Y LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL EN MÉXICO". (Foro: "RETOS DEL GOBIERNO DIGITAL Y LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL EN MÉXICO), 27/10/2023. Senado de la República México . MÈXIC.
Inteligencia artificial de alto riesgo. (Jornada INTELIGENCIA ARTIFICIAL EN LA ADMINISTRACIÓN PÚBLICA), 22/11/2023. Santiago de Compostolela. ESPANYA.
El derecho a la explicación tras la toma de decisiones automatizadas en la normativa de protección de datos de carácter personal. (Workshop 2025/1: Proyecto Derechos y garantías públicas frente a las decisiones automatizadas y el sesgo y discriminación algorítmicas), 01/04/2025. Valencia. ESPANYA.
APLICACIÓN PRÁCTICA DE LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL Y SU INCIDENCIA DE LOS DERECHOS HUMANOS". (II Jornada sobre Derecho Digital Ramón y Cajal Abogados. Inteligencia Artificial: Ética, Empresa y Derecho), 27/02/2025. Madrid. ESPANYA.
DECISIONES AUTOMATIZADAS: PERSPECTIVA PRÁCTICA Y ANÁLISIS JURISPRUDENCIAL. (JORNADA SOBRE DECISIONES AUTOMATIZADAS: PERSPECTIVA PRÁCTICA Y ANÁLISIS JURISPRUDENCIAL), 30/09/2025. Madrid. ESPANYA.
Participacions a Congressos
Adrián Palma Ortigosa (2019). Garantías jurídicas en materia de protección de datos frente al uso de algoritmos en el contexto policial y judicial. (Comunicació). XVII Congreso. Asociación de Constitucionalistas de España . ESPANYA
ADRIÁN PALMA ORTIGOSA (2019). La docencia del derecho administrativo y plataformas digitales. (Ponència). II Jornadas: DERECHO A LA EDUCACIÓN: INNOVACIÓN DOCENTE Y MEJORA EDUCATIVA . ESPANYA
ADRIÁN PALMA ORTIGOSA (2018). Transparencia algorítimica. Las decisiones automatizadas en el RGPD. (Comunicació). Congreso Transparencia digital, algorítmica y big data. III Congreso de Buen gobierno y transparencia de la Comunitat Valenciana y V Congreso Internacional del avance del Gobierno Abierto . ESPANYA
ADRIÁN PALMA ORTIGOSA (2018). La certificación del delegado de protección de datos. (Ponència invitada). 3er Foro Internacional de Protección de Datos y Acceso a la Información. 10° Aniversario. Instituto de Transparencia, Acceso a la Información Pública y Protección de Datos Personales del Estado de México y Municipios (Infoem) . MÈXIC
Adrián Palma Ortigosa (2019). El derecho fundamental a la protección de datos personales ante los desafíos de las nuevas tecnologías basadas en inteligencia artificial. (Ponència invitada). Seminario Internacional Innovación y Sociedad del Conocimiento. Entidad organizadora. Universidad Autónoma Metropolitana Azcapotzalco . MÈXIC
Adrián Palma Ortigosa (2019). Exigencias legales a las plataformas en línea ante la personalización masiva de noticias. (Comunicació). Foro Internacional de Ética y Derecho de la Información: La libertad de expresión en la era de la "posverdad' . ESPANYA
Adrián Palma Ortigosa (2020). Algoritmos, datos y plataformas. (Ponència invitada). Foro internacional: Los derechos digitales en la era de la inteligencia artificial . MÈXIC
Adrián Palma Ortigosa (2020). La ponderación de derechos realizada por algoritmos. (Ponència). VI Congreso Internacional. Democracia y Participación ciudadana . ESPANYA
Adrián Palma Ortigosa (2021). DERECHOS DIGITALES Y REDES SOCIALES. (Taula rodona). Jornada Retos Actuales para la Protección de los Datos Personales . MÈXIC
Adrián Palma Ortigosa (2021). La elaboración de perfiles en el contexto de la protección de datos personales. (Ponència invitada). Coloquio Internacional: Protección de datos personales y Gobierno Abierto México - España - Colombia - Bolivia. Panel 2: El impacto de las TICs en el derecho de Protección de Datos Personales . MÈXIC
Projectes
La regulación de la transformación digital y la economía colaborativa (Programa Prometeo (GV)). 2017 - 2021. Generalitat Valenciana. . IP: Lorenzo Cotino Hueso.
Training Activities to Implement the Data Protection Reform. (TATODPR (). 2017. Comisión Europea. . IP: Juan Pablo Murga Fernández.
Estudio y consultoría de la coordinación de políticas energéticas sostenibles y frente al cambio climático en el marco de la transición ecológica (). 2020. Generalitat Valenciana. . IP: Andrés Boix Palop, Reyes Marzal Raga, Gabriel Doménech Pascual..
Contrato de investigación entre la Federación de caza de la Comunidad Valenciana y la Universitat de València (). 2020. FEDERACION DE CAZA DE LA COMUNIDAD VALENCIANA. . IP: Albert Iturent OLIVER.
Digital economy regulation: equality guarantees provided by public powers and algorithmical tools (Proyectos de Investigación del Plan Nacional de I+D+I). 2020 - 2023. Ministerio de Ciencia e Innovación. . IP: Andrés Boix Palop / Gabriel Doménech Pascual.
Derechos y garantías frente a las decisiones automatizadas en entornos de inteligencia artificial, IoT, big data y robótica (). 2020 - 2022. Ministerio de Ciencia e Innovación. Subdirección General de Proyectos de Investigación. IP: LORENZO COTINO HUESO - ADRIAN TODOLÍ SIGNES (CO-IP).