foto Maria Paz Viguer Segui
MARIA PAZ VIGUER SEGUI
PDI-Titular d'Universitat
Àrea de coneixement: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ
Departament: Psicologia Evolutiva i de l'Educació
Directora Càtedra de Joventut UV Departament Psicologia Evolutiva i de l'Educació Facultat de Psicologia i Logopedia Av. Blasco Ibañez 21. 46010 València
(9639) 83493
Biografia

Paz Viguer Seguí. Doctora en Psicologia per la Universitat de València (UV). Professora Titular en el Dept. de Psicologia Evolutiva i de l'Educació de la UV des de l'any 2000.

La seua investigació se centra en l'àmbit de l'Optimització Evolutiva, dedicant-se a l'estudi i promoció del desenvolupament òptim. Des de 2001, ha sigut directora del grup d'investigació en Optimització Evolutiva GIOE i des de 2019, és directora del grup d'investigació en promoció del desenvolupament òptim GIDOP sorgit de la unió del grup GIOE i el grup Vinculacions afectives dirigit per la Dra. Maria José Cantero. A més, des de 2015 és membre del grup EnveCoEm, dirigit pel Dr. Juan Carlos Meléndez. En l'actualitat, participa en equips interdisciplinaris juntament amb psicòlegs, gerontòlegs, metodòlegs, sociòlegs i educadors socials, en estudis dirigits a investigar empíricament l'eficàcia d'intervencions en la promoció del desenvolupament, millorant les competències del subjecte, el seu benestar i la seua qualitat de vida, sobretot en la infància, la adolescència i la joventut.

Durant la seua trajectòria investigadora ha dirigit i participat en nombrosos projectes d'investigació competitius obtenint finançament local, nacional i europeu. Així mateix, ha signat prop de 25 convenis i contractes amb institucions públiques i amb associacions. Fruit d'aquests projectes, contractes i col·laboracions compta amb prop de mig centenar de publicacions científiques, amb més de 30 publicacions en revistes nacionals i internacionals, la majoria d'elles indexades en bases de reconegut prestigi (JCR i Scimago) i més de 10 capítols i llibres en importants editorials. Aquesta trajectòria investigadora li ha permés obtindre l'avaluació positiva de la CNEAI en tres sexennis d'investigació, sent un d'ells en la modalitat de transferència del coneixement.

També són nombroses les seues aportacions a la societat mitjançant la transferència a l'àmbit aplicat dels seus treballs. Ha participat en més de 120 cursos, congressos i reunions científiques nacionals i internacionals, gran part d'ells dirigides a professionals de la psicologia i de l'educació, així com a famílies. Una àrea d'especial interès des dels seus inicis investigadors ha sigut la transferència de coneixements mitjançant un treball coordinat comunitat-universitat que ha permès l'aplicació contínua d'accions amb rigor teòric i metodològic en escoles, ajuntaments i entitats socials. Tots els contractes i convenis dirigits han anat en aquesta línia i han donat importants fruits com la creació d'un model local de prevenció de la violència i promoció de la convivència que va ser adoptat per la Generalitat de Catalunya i implantat en diversos municipis, l'elaboració de debats familiars com a metodologia participativa realitzats amb més de 4000 famílies, o, la creació del model d'acompanyament extensiu a adolescents que, entre altres aspectes, donà com a fruit la creació de Rizom associació educativa. Aquesta implicació en l'àmbit professional aplicat ha consolidat una línia d'investigació dirigida a la promoció del desenvolupament òptim que reporta beneficis en xiquets, adolescents, joves, famílies i comunitats.

Específicament, té una llarga trajectòria en l’àmbit de la joventut. Membre de diverses associacions juvenils des dels 14 anys, va fer la formació d’animadora juvenil i va treballar durant més de 12 anys al Centre Joventut i Europa. Allí va intervenir amb joves i entitats juvenils, va fer assessorament personalitzat, nombroses formacions, i es va especialitzar en projectes europeus (Joventut amb Europa bilaterals, trilaterals i multilaterals, Iniciatives juvenils, Horitzó, Petra, Tempus, Iniciatives amb Països Tercers, subcomissions mixtes d’intercanvi juvenil, Servei de Voluntariat Europeu, visites d’estudis a Europa i Amèrica Llatina...). Va ser membre fundacional de la xarxa d’entitats juvenils euromediterrània Yes Euro-med. Fruit de l’experiència desenvolupada va signar des de la universitat diversos contractes d’assessorament i transferència amb entitats juvenils, institucions de l’àmbit local, consells comarcals i la Secretaria General de Joventut de la Generalitat de Catalunya. Des de l’any 2022 és directora de la Càtedra de Joventut de la Universitat de València fruit d’un conveni de col·laboració entre l'Institut Valencià de la Joventut de la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives (Generalitat Valenciana) i la Universitat de València (UV).

D'altra banda, pel que fa a l'innovació docent, pertany al grup d'innovació IQ-docent de la UV. Aquest grup es centra en el disseny i validació de recursos i propostes d'intervenció dirigides a facilitar l'ajust acadèmic i social de l’estudiantat de nou accés, així com a la incorporació de metodologies d'avaluació en la universitat.

Durant tota la seua trajectòria acadèmica és important la seua implicació en la formació de joves investigadors, oferint beques i contractes en els projectes i contractes d'investigació i dirigint més de 25 treballs de final de màster i de tesis doctorals. D'altra banda, cal destacar el seu compromís amb la psicologia aplicada en els centres de treball, sent coordinadora de les pràctiques externes del departament i havent tutoritzat més de 300 estudiants.

 

Asignatures impartides i modalitats docents
Tutories
Primer quadrimestre
Dimecres de 08:30 a 11:30. DESPATX F218. FACULTAT DE PSICOLOGIA I LOGOPÈDIA
Segon quadrimestre
Dimecres de 10:30 a 13:30. DESPATX F218 FACULTAT DE PSICOLOGIA I LOGOPÈDIA
Observacions
Participa en el programa de tutories electròniques de la Universitat de València