foto Rosanna Mestre Perez
ROSANNA MESTRE PEREZ
PDI-Titular d'Universitat
Àrea de coneixement: COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL I PUBLICITAT
Departament: Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació
51104
Biografia

És doctora en Filologia Hispànica (2000), amb una tesi sobre cinema espanyol i llicenciada en Filologia HIspànica. També és llicenciada en Comunicacíó Audiovisual (1997) i diplomada en Llenguatges Audiovisuals (1993) en la Universitat de València.

Ha sigut Visiting Instructor d'espanyol en Longwood College, VA (EEUU), actualment Longwood University. Des de 1999 és professora de la Universitat de València. Ha impartit docència de grau i posgrau en Comunicació Audiovisual, de grau en Periodisme i en Enginyieria Multimèdia en la Universitat de València, de grau en Longwood College, i de posgrau en la seua seu delegada de Mérida (Veneçuela) i en la Universidad de Oriente en Santiago de Cuba. També ha impartit classes de Cinema espanyol, entre altres, en castellà i anglés, en varis programes d'espanyol per a estudiants estado-unidencs (UVA, ISA, UNC i ISU) del Servei de Relacions Internacionals i Cooperació en la Universitat de València (1990-2017).

Les seues línies d'investrigació són cinema i turisme, i comunicació interactiva.

Sobre la primera, és co-IP del projecte d'investigació internacional Anàlisi qualitatiu i quantitatiu dels factors de la ficció audiovisual que indueixen el turisme, i dels seus efectes en les audiències i els potencials turistes, ref. PID2020-112668GB-I00, financiat pel Ministeri de Ciència i Innovació del Govern d'Espanya, en la Universitat de València, junt amb Jorge Nieto Ferrando (Universitat de Lleida).

És directora del grup internacional d'investigació CITur (Cinema, Imaginari i Turisme) de la Universitat de València que és pioner en l'estudi de les relacions entre cinema i turisme. CITur ha desenvolupat projectes amb finançament de la Generalitat Valenciana (2005-06), del Ministeri de Ciència i Innovació (2012-14) i del Ministeri d'Economia i Competitivitat (2014-21). Va ser IP del projecte anterior, juntament amb Antonia del Rey Reguillo, fundadora de CITur en 2005.

Entre les seues publicacions recents en aquest camp es troben:

- 2022 "Entre txantxigorri y txacolin: rutas literarias y cinematográficas que dinamizan el turismo neolocal en el valle del Baztán", en A. del Rey Reguillo y R. Mestre Pérez (coords.), Cine español actual, patrimonio autóctono y turismo, pp. 151-206, Gedisa.

- 2021 "Film Commissions hoy: el cine al servicio de los rodajes y el turismo", pp. 91-100; "El turismo moderno en el cine español", pp. 191-200; "Posturismo en el cine español contemporáneo", pp. 201-215, en A.del Rey Reguillo (ed.), La huella del turismo en un siglo de cine español (1916-2015), Síntesis.

- 2021 62 fitxes crítiques en A. del Rey Reguillo (ed.), Antología del cine turístico (1916-2015). Síntesis.

- 2020 "Resimbolización laica de la peregrinación jacobea en el cine español: el caso de The Way y Al final del camino", L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, nº30, pp. 17-32.

- 2020 "España, plató de cine: claroscuros de las rutas de cine y televisión". Revista de Estudios Turísticos, nº 220, pp. 9-31.

- 2018 "Japan in Spain. Japanese culture through Spanish eyes in the film Gisaku", Arts, 7(4), 93, Special Issue on Japanese Transnational Cinema, pp. 1-14.

Pel que fa a la segon línia d'investigació, ha sigut membre d'I + D Mediaflows en el projecte "Ecología de la desinformación: la construcción de las noticias falsas y su impacto en el espacio público"  (AICO2020/224) dirigido por Guillermo López García (Universitat de València). També ha formar part de l'equip d'investigació dirigit per Josep Gifreu Pinsach (Universitat Pompeu Fabra) sobre televisió i migració (2001-03).

Ha dirigit dos projectes d'innovació educativa de la Universitat de València sobre treball cooperatiu i ús de TIC (2009-10 i 2010-11). Ha participat en El Mur, projecte transmèdia (2019-20). Forma part d'altres dos, NAPCED 4.0 (blog), sobre gèneres literaris digitals i formats multimedials (des de 2021-22) i IA.com, que explora les possibilitats de la intel·ligència artifical en l'educació universitària (des de 2023-24).

Entre les seues publicacions recents en aquest camp es troben:

-2023 "Perspectivas emergentes de los medios españoles sobre la IA en la educación superior", en A. Martos Martínez et al. (comp.) Innovación Docente e Investigación en Educación: Nuevas tendencias para el cambio en la enseñanza superior (pp. 437-447). Madrid: Dykinson, con Vanessa Roger Monzó y Yolanda Cabrera García-Ochoa.

- 2023 “La deconstrucción de la información: tipologías de desinformación en redes sociales”, en G. López García (ed.). Ecología de la desinformación y su impacto en el espacio público (pp. 113-136). New York: Peter Lang, con Lorena Cano-Orón, Dafne Calvo y Marta Meneu (DOI).

- 2023 “Creation of digital literary genres in the Degree of Audiovisual Communication”, in Conference Proceedings CIVAE 2023 / MusicoGuía (ed. lit.), 2023, ISBN 978-84-124511-9-1, págs. 251-255, with Nel·lo Pellisser Rossell.

- 2021 "Media crisis and disinformation: the participation of digital newspapers in the dissemination of a denialist hoax", El Profesional de la Información, vol. 30, nº 4, con Lorena Cano-Orón, Dafne Calvo y Germán Llorca-Abad e300412. DOI.

Ha participat en més de cinquanta trobades científiques a Xina, Canadà, Mèxic, Colòmbia, Països Baixos o Portugal, a més d'Espanya.

Ha sigut directora de l'Aula de Cinema de la Universitat de València (2001-02).

Asignatures impartides i modalitats docents
Tutories
Primer quadrimestre
Dilluns de 09:00 a 10:00. DESPATX 36 5ª PLANTA FFT I C
Primer quadrimestre
Dilluns de 12:00 a 14:00. DESPATX 36 5ª PLANTA FFT I C
Segon quadrimestre
Dilluns de 10:00 a 13:00. DESPATX 36 5ª PLANTA FFT I C
Observacions
Participa en el programa de tutories electròniques de la Universitat de València