
El valencià Nacho Pereda va arribar a la Capella de la Sapiència de l’edifici històric de la Universitat de València per a conquistar-nos, al costat de 'l@s chatarrer@s' de l’amor, amb la seua “fusió d’autor” i bon humor en un concert -fregant l’acústic- que va servir de colofó a la temporada de músiques urbanes del Vicerectorat de Cultura i Societat de la UV, a través del Servei de Cultura Universitària, el passat 30 de maig.
Com totes les activitats culturals programades durant el curs 2024/25, el concert de Nacho Pereda y l@s Chatarrer@s del Amor va tindre caràcter solidari dedicat a les persones damnificades per les inundacions del 29 d’octubre, destinant la recaptació de la venda de les entrades als Programes d’Ajuda i Recuperació Postdana UV.
Acompanyat al baix pel seu inseparable Ales Cessarini, Edu Altarriba a la guitarra, i Sonia Pina i Carmen Turégano als cors -l@s chatarrer@s-, Nacho Pereda va oferir un espectacle “artesanal, amb bon humor de fons, meravellós i esperançador”, que va recórrer els seus càlids i recognoscibles ritmes mestissos, entre el reggae, música africana, llatinoamericana -chacarera, cúmbia, tango…- i fins i tot clàssica, a través d’una selecció dels seus dos discos –‘Los chatarreros del amor’ i ‘Contacto’- i que, a majors, avançà temes del seu tercer àlbum. “El tercer disc eixirà amb 14 cançons que he compost. Li he donat continuïtat: segueix la cançó d’autor, les músiques del món i l’humor, i aporta al seu torn una maduresa que el distingeix dels dos treballs anteriors”, apuntava.
Novetats d’un cantautor de lletres reflexives i elegant agudesa, desenfadat, molt pròxim, que usa metàfores “de carrer”, alegria i enginy per a contar històries, a més de molta saviesa. “Mai havíem tocat en un escenari com la Capella de la Sapiència (estem acostumats als bars i a un públic de 50 persones), així que pretenem aprofitar l’espai i retre homenatge a la saviesa i a l’esperit”, assenyalava el fundador d’un grup que arrancà al Palau de la Música de València l’any 2012… “El primer disc, ‘Los chatarreros del amor’, va tindre tant d’èxit que decidírem batejar-nos així mateix i, ara, li posem l’arrova perquè comptem amb les veus imprescindibles de Sonia i Carmen; són tan importants que sempre canten a la mateixa altura que jo i crec que això ens diferencia de la resta d’autors”, afirmava.
Nacho Pereda és professor de Filosofia, compositor, autor i cantant. Diu que creu més “en la música artesanal que en l’enllaunada”, que prefereix “a mà millor que a màquina” i la proximitat dels xicotets i mitjans escenaris en els quals pot veure de prop als músics que admira i al públic quan el que toca és ell. Per això, reivindica: “Millor un teatre que un estadi i res com un local de ciutat que cuide els seus artistes i el seu públic. Això no té preu”. Perquè -assevera-, “cal posar en valor la cultura” entesa com “el cultiu del gust, de l’oïda, de l’olfacte, del tacte; saber escoltar, parlar, llegir i escriure de veritat; agrair, apreciar, comprendre, ballar, cantar i viure amb consciència”.
En ser preguntat pel conflicte davant la participació en tota mena de festivals del fons estatunidenc KKR amb interessos proisraelians, Nacho Pereda contesta obertament: “Estic en contra de les guerres, dels qui les propicien, inicien o sostenen de qualsevol manera. Les considere una aberració fruit de la falta de consciència de la nostra germanor com a éssers humans i un atemptat contra la dignitat de les persones que la pateixen. Somnie, com tants altres ara i sempre, amb un món en pau”.
Una manera d’entendre la vida que sempre podem comprendre a través de la seua música, les seues lletres i les seues cançons.