Identifiquen diferències biològiques entre sexes que influeixen en l’encefalopatia hepàtica de pacients amb cirrosi
Una investigació de la Universitat de València i l’Institut d’Investigació Sanitària INCLIVA ha identificat diferències biològiques entre els sexes i la seua possible influència en el desenvolupament de l’encefalopatia hepàtica mínima (EHM) en pacients amb cirrosi hepàtica.
26 de de gener de 2026
La prevalença i els mecanismes de l’EHM en pacients amb cirrosi hepàtica a penes s’han estudiat des del punt de vista del sexe. En aquest estudi s’ha avaluat la deterioració cognitiva i motora en pacients amb cirrosi hepàtica i EHM de tots dos sexes, així com els paràmetres implicats en la fisiopatologia de la malaltia i s’han trobat clares diferències relacionades amb el sexe.
L’objectiu central d’aquesta recerca era obtenir una comprensió més profunda de les diferències biològiques entre els sexes i la seua possible influència en el desenvolupament de l’EHM en pacients amb cirrosi hepàtica. Identificant les variacions cognitives o modificacions en el sistema immunitari que pogueren manifestar-se de manera diferent en homes i dones en aquests pacients, es pretenia desenvolupar un mètode diagnòstic més precís per a la detecció de l’EHM.
“Hem identificat diferències en els paràmetres inflamatoris, bioquímics i d’estrès oxidatiu entre dones i homes amb EHM, la qual cosa suggereix que els mecanismes que condueixen a la seua aparició difereixen segons el sexe i destaca la necessitat d’enfocaments de tractament específics per a cada sexe. L’EHM afecta negativament a la qualitat i l’esperança de vida dels pacients afectats, la qual cosa suposa una important càrrega social, econòmica i assistencial. L’EHM pot empitjorar i progressar fins a desenvolupar-se encefalopatia hepàtica clínica, la qual cosa subratlla la importància del diagnòstic precoç i el tractament personalitzat”, explica la investigadora principal de l’estudi, Carmina Montoliu Félix, del Grup d’Investigació en Deterioració Neurològica d’INCLIVA-UV i catedràtica del Departament de Patologia (Unitat de Biologia) de la Universitat de València.
EHM: l’objecte de l’estudi i la seua metodologia
L’encefalopatia hepàtica mínima (EHM) és una complicació neuropsiquiàtrica que afecta el 30-40 % dels pacients amb cirrosi hepàtica. Es caracteritza per una disfunció cerebral lleu que provoca canvis subtils en la cognició, l’atenció, la memòria de treball, la velocitat psicomotora i la funció motora fina. Aquests símptomes no sempre són evidents durant els exàmens clínics rutinaris. No obstant això, és fonamental detectar i tractar l’EHM, ja que pot afectar significativament la qualitat de vida del pacient i, si no es tracta, pot avançar cap a formes més greus d’encefalopatia hepàtica.
“Hem desenvolupat un model predictiu específic per a cada sexe i l’aplicació web MHE-PROS per a avaluar el risc de desenvolupar EHM de manera específica per a cada sexe. Aquest model diagnòstic basat en el sexe biològic utilitza dades accessibles fàcilment en la pràctica clínica (paràmetres inflamatoris, bioquímics i d’història clínica). Aquesta puntuació és una eina útil per a ajudar a prioritzar als pacients amb major risc i permetrà millorar el diagnòstic i el tractament dels pacients des d’un enfocament basat en el sexe, així com prevenir la progressió de la malaltia a etapes més greus. La següent fase és estudiar si aquest model desenvolupat amb una cohort de pacients d’altres patologies que tinguen deterioració neurològica i afinant segons patologia també servisca per a diferenciar la deterioració neurològica segons siguen home o dona”, afegeix Montoliu.
En l’estudi, els resultats del qual s’han publicat en Liver International, ha participat el Grup d’Investigació en Deterioració Neurològica d’INCLIVA i de la UV, en col·laboració amb els Serveis de Medicina Digestiva de tres hospitals de València: l’Hospital Clínic Universitari, l’Hospital Arnau de Vilanova i l’Hospital La Fe.
El Grup d’Investigació INCLIVA-UV ha obtingut enguany un Diploma a la investigació sanitària amb perspectiva de gènere pel projecte nacional Mecanismes que condueixen al deteriorament cognitiu i motor lleu en pacients amb malaltia hepàtica: paper dels canvis en la microbiota, el sistema immunitari i les vesícules extracelul·lars, que va obtenir finançament de l’Institut de Salut Carlos III (ISCIII) i va ser cofinançat amb fons FEDER, així com per l’Agència Valenciana d’Innovació i per una Ajuda per a Grups d’Excel·lència del Programa PROMETEU, de la Generalitat Valenciana (CIPROM2021/082).
Referència de l’article: Gallego, J. J., Casanova-Ferrer, F., Fiorillo, A., et al… Montoliu, C. (2025). “Sex-Specific Differences and a Predictive Model Based on Clinical and Biochemical Parameters for Minimal Hepatic Encephalopathy”. Liver International 45(12), e70452. https://doi.org/10.1111/liv.70452