El viatge poètic i emocional dels paisatges romàntics centra el repertori del Concert d’Obertura del nou curs a Gandia

El Centre Internacional de Gandia UV celebrava dijous 16 d’octubre el tradicional Concert d’Obertura del Curs al Teatre Serrano de la localitat. L’Orquestra Filharmònica de la UV, sota la direcció d’Hilari Garcia, ha interpretat un repertori de dos grans autors del Romanticisme: Mendelssohn i Chaikovski, en un programa en dues parts que ha comptat amb la participació com a solista del violoncel·lista Pau Cutanda Suñén.

14 de d’octubre de 2025

L'Orquestra Filharmònica a Gandia
L'Orquestra Filharmònica a Gandia

L’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València (OFUV) tornava a Gandia per a protagonitzar el Concert d’Obertura de curs acadèmic 2025-2026. La formació musical universitària ha interpretat un programa dividit en dues parts a partir d’obres dels compositors Felix Mendelssohn (1809-1847) i Piotr Ilitx Chaikovski (1840-1893).En paraules del director de l’Orquestra, Hilari Garcia, “ha estat l’ocasió per a retrobar-nos amb el públic de la Safor, un públic molt fidel, amb el qual compartim complicitat i bons moments de música”.

Una cita que, per a la directora acadèmica d’UVGandia, Carme Melo, “és molt especial perquè permet mostrar a la comarca el potencial cultural de la Universitat de València així com la virtuositat dels nostres joves músics”.

Així doncs, el viatge musical proposat per l’OFUV transportava al públic a terres escoceses, passant per Itàlia fins a Rússia. Un viatge anàleg al trajecte vital i formatiu que travessen els joves membres d’aquesta agrupació musical que enguany commemora el seu 30 aniversari.

El programa, en la seua primera part, començava amb una de les obertures més reconegudes de Felix Mendelssohn (1809-1847), Les Hèbrides (La Gruta de Fingal), Op. 26. Tot seguit, l’Orquestra interpretava una de les principals composicions de Piotr Ilitx Chaikovski (1840-1893), Variacions sobre un tema rococó, acompanyada com a destacat solista pel jove i talentós violoncel·lista Pau Cutanda Suñén.

El concert es tancava amb la segona part del programa tornant a l’obra de Mendelssohn, amb la seua Simfonia núm. 4 en la major, “Italiana”, Op. 90. Una composició hereva de la tradició clàssica, que respecta les formes i estructures de compositors com Mozart i Beethoven, amb ritmes fàcilment identificables, emparentats amb la tradició musical del sud d’Itàlia.

En definitiva, un concert que ha servit com a presa de contacte amb el públic i les sensacions abans delConcert d'Obertura del Curs Acadèmic de la Universitat de València 2025-2026 del dia 21 d'octubre en el Palau de la Música de València.

Música romàntica que pinta paisatges i evoca emocions

Centrat en l'obra de Felix Mendelssohn, el concert ofereix un fascinant recorregut per la seua vida i les seues inspiracions. L'obertura Les Hèbrides Op. 26, també coneguda com La gruta de Fingal, és una prova de la versatilitat de Mendelssohn per a crear atmosferes. Inspirada en un viatge a les remotes illes d'Escòcia en 1829, aquesta obra ens submergeix en un paisatge boirós i dramàtic, amb el ressonar de les ones, que es va plasmar en una partitura que evoca la força i la melancolia del paisatge escocès.

Continuant el viatge, l’estada del compositor a Itàlia en 1830 amb una beca d'estudi, fruit es materialitza en la lluminosa i vital Simfonia Italiana. L'obra, amb la seua efervescència i el seu ritme contagiós, és un fidel reflex de la passió mediterrània que Mendelssohn va experimentar, una melodia que captura el sol de Nàpols i l'energia dels seus balls populars.

Per últim, l’elegància, senzillesa i puresa inspirada per Mozart és l’estètica, d’estil rococó, que recrea Chaikovski amb lleugeresa, gràcia i refinament en les seues Variacions sobre un tema rococó, Op. 33 per a violoncel i orquestra.

Altres Notícies