TEMES 2024/2025

DISSENYS D’ INVESTIGACIÓ EN PSICOLOGIA

https://www.uv.es/friasnav/TEMES_2024_2025.html

Professora: Dolores Frías-Navarro. Correu: M.Dolores.Frias@uv.es

Grau de Psicologia. Facultat de Psicologia i Logopèdia. Universitat de València

Ø  Enviament dels vostres CORREUS: és molt important seguir la norma CASI2:

CORREU, ASsUMPTE, IDENTIFICACIÓ

-CORREU: utilitzar sempre el correu institucional de la Universitat de València (@alumni.uv.es).

-ASSUMPTE: posar a ASSUMPTE: "Dissenys 2024-2025" seguit de la qüestió a tractar (exemple: tutoria, revisió esborrany...).

-IDENTIFICACIÓ PERSONAL 1: signar els missatges dels vostres correus amb el nom complet: nom i cognoms, mat�ria i Grup.

-IDENTIFICACIÓ DE L’ADJUNT 2: identificar el treball de l’adjunt. Si s'envia algun adjunt amb material (per exemple, l'esborrany de l'informe, un exercici o un vídeo) sempre escriviu la vostra identificació al principi del document: nom i cognoms, matèria i Grup i, també el vostre correu.

Ø  Per a l’enviament de missatges per veu utilitzarem: VOCAROO. Tutorial.

 

PRIMERA CLASSE: 16 SETEMBRE, 2024. Presentació dels següents materials:

-Guia docent 2024/2025.

-Materials sobre l'avaluació de la matèria: instruccions, temes, avaluació, i elaboració de l'informe (tasques). És important consultar-los i utilitzar-los com a material bàsic del curs:

1.       Instruccions específiques d'avaluació de la matèria.

2.       Tasques bàsiques per elaborar un informe d’investigació i reflexions sobre els fonaments del disseny d’investigació (2024/2025).

·       Informe 2024/2025

IMPORTANT. INFORME D'INVESTIGACIÓ (15% nota, obligatori estar aprovat). Per realitzar de manera eficaç l'informe és important consultar aquest document de “Esquemes” i estudiar quin tipus d'informació es descriu a cada apartat i com redactar. Material fonamental.

·       TEMES 2024/2025

-Lliurament 1. Enllaç.

-Lliurament 2. Enllaç.

-Lliurament 3. Enllaç.

-Material final. Enllaç.

·       LLIURAMENTS i AVALUACIONS:

solució i redacció del resultats

1) Avaluació i redacció

Lliurament 1.

·  AUTOAVALUACIÓ 2. Exercici Lliurament 1.

·  AUTOAVALUACIO 3. Exercici Lliurament 1.

2) Avaluació i redacció Lliurament 2.

3) Avaluació i redacció Lliurament 3.

-Manual. Qüestions de redacció amb pàgines.

·      Autoavaluacions:

·      AUTOAVALUACIÓ_1. SOLUCIÓ.

 

·       Utilitats

-Taules de la Raó F.

-Calcular valor p de la Raó F.

-Calcular els valors teòrics de proves estadístiques. Un altre enllaç.

-Calcular els valors p de les proves: t, F, Ji Cuadrado, r, z, y rango crítico de Tukey utilitzant q.

-Calcula on-line el valor exacte de q  de Rang Crític de Tukey. I moltes més utilitats.

-Taula de Tukey (valor q).

·         Grandària de l'efecte:

-Calcular la grandària de l'efecte en: Colaboración Campbell.

-Calcular la grandària de l'efecte en: Web de Psychometrica.

-MOTE.

-Convertir valors de grandària de l’efecte. rESCMA: d, coeficient de correlació, odds ratio. Més informació ací.

·       La Píndola de Coneixement:

La Píndola de Coneixement 1: REVISIÓ SISTEMÀTICA I META-ANÀLISI. LLEGIR, ESCOLTAR i VEURE. Es tracta d'una conferència d'aproximadament 1 hora de durada: revisió sistemàtica i metaanàlisi. S'elaborarà un treball sobre aquesta temàtica. Informació en: Instruccions de la Assignatura.

-LLEGIR: Capítol del llibre. Frías-Navarro, D., y Monterde-i-Bort, H. (2014). Revisiones sistemàticas: introducción al meta-análisis. En D. Frías-Navarro, M. Pascual-Soler, L. Badenes-Ribera, y H. Monterde-i-Bort, Reforma estadística en Psicologá (Capítulo VI). Valencia: Palmero Ediciones. Disponible en: Lectura y valoración de la investigación científica. Dolores Frías-Navarro (2022):

https://www.uv.es/friasnav/FriasNavarroMonterdeBortCapituloReviSistematica.pdf

-ESCOLTAR: Presentació tipus conferència que realitzarà la professora a classe. Dimarts 03/12/2024.

-VEURE: Vídeo. La revisió del coneixement previ (revisió de la literatura) pot analitzar experiències anteriors de recerca o estudis pilot i/o de la revisió bibliogràfica d'informació (estudis primaris i també estudis secundaris com les revisions sistemàtiques i els treballs de metaanàlisi o els estudis de meta-investigació). Al vídeo de YouTube presentat per Jesús López Alcalde (24 de junio de 2020), director del Centro Cochrane Asociado de Madrid, títol: “Introducción a las revisiones sistemáticas” es descriuen quins passos impliquen una revisió sistemàtica que, de vegades, pot acabar en un treball de metaanàlisi: https://youtu.be/NM-TIzrpxOE (56:16 minutos).

·       VIDEOS FORMATIUS:

Vídeos docents, d’investigació i divulgació-H5

Área de Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Facultad de Psicología y Logopedia.

Universidad de Valencia. Responsable: Dolores Frías-Navarro (Equipo REME).

H5 Hacer Vídeo, Hacer Docencia, Hacer Investigación, Hacer Divulgación, Hacer Transferencia

1. Dissenys d’Investigació. Els vídeos expliquen conceptes fonamentals de la matèria. A l'Annex 8 del Manual (p. 741-742) hi ha un llistat amb tots els vídeos elaborats fins aquell moment per l'alumnat i que estan disponibles a RODERIC (Repositori d'Objectes Digitals per a l'Ensenyament, la Recerca i la Cultura de la Universitat de València). El llistat també inclou vídeos que es fan servir per reflexionar sobre la metodologia i els elements que formen part del disseny d’investigació.

-Vídeo 1. Variables y metodologies de investigació.

-Vídeo 2. Presentació de dues hipòtesis: variables, metodologia i disseny.

-Vídeo 3. UNIFACTORIAL. Disseny entre-subjectes unifactorial (A = 2).

-Vídeo 4. Error de Tipus I, Error de Tipus II i els seus conceptes complementaris.

-Vídeo 5. Comparación entre el proceso de un juicio y el de decisión estadística.

-Vídeo 6. FACTORIAL. Diseño entre grupos 2 x 3, univariado (no aditivo). Completar la tabla de ANOVA con información previa de algunas fuentes de varianza. Supuesto: “conocimiento abstracto”.

-Vídeo 7. FACTORIAL. Disseny entre grups 2 x 3, univariat (no additiu). (Exemple 2: dades 2)

-Vídeo 8. Explicació de conceptes i desenvolupament de l'equació estructural.“Duelo migratorio. Duració: 32'27''.

-Vídeo 9. Indefensión aprendida en ratas. Metodología y diseño.

-Vídeo 10. La Ciencia de las emociones. Manipular las emociones (“indefensión aprendida”) (2020). Documental. Recorte de breve duración: 04:50 minutos. Más información. Se completa con el ejercicio de la indefensión aprendida (vídeo 10) en las ratas y el vídeo 12 (Open Science).

Video 11. 2023/2024. Open Science i les pràctiques d'investigació qüestionables. .(aula virtual).

https://www.youtube.com/watch?v=J3Kc24W1Lmc&ab_channel=REME-INVESInvestigaci%C3%B3n

Vídeo 12. Graus de llibertat.

Vídeo 13. Tamaño del efecto: d de Cohen.

Vídeo 14.

Vídeo 15.

Vídeos relacionats amb el treball de l'Informe d’Investigació:

-Vídeo 16. Realitzar la depuració de dades de la base de l'informe. Fase I de la depuració.

Vídeo 17. Realitzar la depuració de dades de la base de l'informe Fase II de la depuració. (aula virtual).

Vídeos relacionats amb la redacció dels resultats científics:

Vídeo 18. 2024/2025. Redactar los resultados científicos de las hipótesis del informe de investigación (2024/2025).

Execució i redacció de les hipòtesis vinculades a l'Informe d’investigació. Hipòtesi de disseny de mesures repetides (A = 2), dissenys entre-grups (A= 2 i A=3, amb prova a posteriori) i grandària de l'efecte (eta quadrat, coeficient de correlació i d de Cohen). (YouTube). Més informació:

-Transcripció del vídeo.

-Material de lectura: Frías-Navarro, D. (2025). Redactar los resultados científicos de las hipótesis del informe de investigación (2024/2025). Universidad de Valencia.

Vídeo 19. 2024/2025. d de Cohen y g de Heges. (aula virtual).

Vídeo 20. 2024/2025.“La grandària de l’efecte. (aula virtual).

Vídeo 21. 2024/2025. Valor p

Vídeo 22. 2024/2025. La estructura del informe científico.

2. Altres vídeos interesants. Divulgació de temes científics.

VIDEOS FORMATIUS:

-VALOR p: ¿Qué es el p-value?

https://www.youtube.com/watch?v=ibmjzFv4K1Y&ab_channel=Datapol%C3%ADtica

-VALOR p: What is a p-value?

https://www.youtube.com/watch?v=RVxHlsIw_Do&ab_channel=DanielLakens

-VIDEO. Why Do You Need APA Style? (Or “Why does my instructor care so much about formatting?!”) (¿Por qué necesitas el formato APA? (o “¿Por qué a mi profesora le importa tanto el formato?”)). APA Style, Official. APA Style website.

3. Pel·lícules interessants per les matèries de metodologia de investigació.

-Film: How to become an ethical scientist. “On being a scientist” (YouTube). Universidad de Leiden.

-Picture a scientist. Documental. A film by Ian Cheney and Sharon Shattuck. Trailer. Disponible. (Film Platform, 2020), 1 hour 37 minutes. Debate. Més informació.

-Películas para científicos de datos. En este enlace recomiendan pel·lícules interesantes.

-Así vemos a las científicas en el cine y la television. Mujeres con Ciencia.

- ¿Pueden los acompañantes de IA ayudar a sanar la soledad? Replika: una aplicación que te permite crear un amigo basado en la IA.

4. Organismes interessants.

-Oficina C. Oficina de Ciencia y Tecnología del Congreso de los Diputados. Fecyt.

-Ciencia de la Comunicación Científica. Fecyt.

_____________________

 

Exercici de repàs. Primer dia de classe. Enllaç.

 

 

Pàgina principal