TEMES 2024/2025 |
DISSENYS D’ INVESTIGACIÓ EN
PSICOLOGIA
https://www.uv.es/friasnav/TEMES_2024_2025.html
Professora: Dolores Frías-Navarro. Correu: M.Dolores.Frias@uv.es
Grau de Psicologia. Facultat de Psicologia i Logopèdia. Universitat de València
Ø Enviament dels vostres CORREUS:
és molt important seguir la norma CASI2:
CORREU, ASsUMPTE, IDENTIFICACIÓ
-CORREU: utilitzar sempre el
correu institucional de la Universitat de València (@alumni.uv.es).
-ASSUMPTE: posar a
ASSUMPTE: "Dissenys
2024-2025" seguit
de
la qüestió a tractar (exemple: tutoria, revisió esborrany...).
-IDENTIFICACIÓ PERSONAL 1: signar els missatges dels vostres correus amb el
nom complet: nom i cognoms, mat�ria i Grup.
-IDENTIFICACIÓ DE L’ADJUNT 2: identificar el treball de l’adjunt. Si s'envia
algun adjunt amb material (per exemple, l'esborrany de l'informe, un exercici o
un vídeo) sempre escriviu la vostra identificació al principi del document: nom i cognoms, matèria i
Grup i, també el vostre correu.
PRIMERA CLASSE: 16 SETEMBRE, 2024. Presentació dels següents
materials:
-Guia docent 2024/2025.
-Materials sobre l'avaluació de la matèria:
instruccions, temes, avaluació, i elaboració de l'informe (tasques). És important consultar-los i utilitzar-los com a material
bàsic del curs:
1. Instruccions
específiques d'avaluació de la
matèria.
2. Tasques bàsiques per
elaborar un informe d’investigació i reflexions sobre els fonaments del disseny
d’investigació (2024/2025).
· Informe
2024/2025
IMPORTANT. INFORME D'INVESTIGACIÓ (15%
nota, obligatori estar aprovat). Per realitzar de manera eficaç l'informe és important consultar
aquest document de “Esquemes” i estudiar quin tipus d'informació es descriu a cada
apartat i com redactar. Material fonamental.
·
TEMES 2024/2025
-Lliurament 1. Enllaç. |
-Lliurament 2. Enllaç.
|
-Lliurament 3. Enllaç. |
-Material final.
Enllaç. |
· LLIURAMENTS i AVALUACIONS:
solució i
redacció del resultats
1) Avaluació i redacció Lliurament 1. · AUTOAVALUACIÓ
2. Exercici Lliurament 1. · AUTOAVALUACIO
3. Exercici Lliurament 1. |
2) Avaluació i redacció Lliurament
2. |
3) Avaluació i redacció Lliurament
3. |
-Manual.
Qüestions de redacció amb pàgines. |
· Autoavaluacions: |
|
· Utilitats
-Taules
de la Raó F.
-Calcular valor p
de la Raó F.
-Calcular els valors teòrics
de proves estadístiques. Un altre enllaç.
-Calcular els valors p de les
proves: t, F, Ji Cuadrado, r,
z, y rango crítico de Tukey utilitzant q.
-Calcula
on-line el valor exacte de q de Rang Crític de Tukey. I moltes més utilitats.
-Taula de Tukey
(valor q).
·
Grandària de l'efecte:
-Calcular la grandària de l'efecte
en: Colaboración Campbell.
-Calcular la grandària de l'efecte
en: Web de Psychometrica.
-MOTE.
-Convertir
valors de grandària de l’efecte. rESCMA: d,
coeficient de correlació, odds ratio.
Més informació ací.
·
La Píndola de Coneixement:
La Píndola de
Coneixement 1: REVISIÓ SISTEMÀTICA I META-ANÀLISI.
LLEGIR, ESCOLTAR i VEURE. Es
tracta d'una conferència d'aproximadament 1 hora de durada: revisió sistemàtica
i metaanàlisi. S'elaborarà un treball sobre aquesta temàtica. Informació en: Instruccions de la Assignatura.
-LLEGIR: Capítol
del llibre.
Frías-Navarro, D., y Monterde-i-Bort, H. (2014). Revisiones sistemàticas: introducción
al meta-análisis. En D. Frías-Navarro, M.
Pascual-Soler, L. Badenes-Ribera, y H. Monterde-i-Bort, Reforma estadística en Psicologá
(Capítulo VI). Valencia: Palmero
Ediciones. Disponible en: Lectura y valoración de la investigación científica. Dolores Frías-Navarro (2022):
https://www.uv.es/friasnav/FriasNavarroMonterdeBortCapituloReviSistematica.pdf
-ESCOLTAR: Presentació
tipus conferència que realitzarà la professora a classe. Dimarts 03/12/2024.
-VEURE: Vídeo.
La revisió del coneixement previ (revisió de la literatura) pot analitzar
experiències anteriors de recerca o estudis pilot i/o de la revisió
bibliogràfica d'informació (estudis primaris i també estudis secundaris com les
revisions sistemàtiques i els treballs de metaanàlisi o els estudis de
meta-investigació). Al vídeo de YouTube presentat per Jesús López Alcalde (24 de
junio de 2020), director del Centro Cochrane Asociado de Madrid, títol:
“Introducción a las
revisiones sistemáticas” es descriuen quins passos impliquen una revisió
sistemàtica que, de vegades, pot acabar en un treball de metaanàlisi: https://youtu.be/NM-TIzrpxOE
(56:16
minutos).
· VIDEOS
FORMATIUS:
Vídeos docents,
d’investigació i divulgació-H5
Área
de Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Facultad de Psicología y
Logopedia.
Universidad
de Valencia. Responsable: Dolores
Frías-Navarro (Equipo REME).
H5 → Hacer Vídeo, Hacer Docencia, Hacer Investigación, Hacer Divulgación, Hacer Transferencia
1. Dissenys
d’Investigació. Els
vídeos expliquen conceptes fonamentals de la matèria. A l'Annex
8 del Manual (p. 741-742) hi ha un llistat amb
tots els vídeos elaborats fins aquell moment per l'alumnat i que estan
disponibles a RODERIC (Repositori
d'Objectes Digitals per a l'Ensenyament, la Recerca i la Cultura de la
Universitat de València). El llistat també inclou
vídeos que es fan servir per reflexionar sobre la metodologia i els elements
que formen part del disseny d’investigació.
-Vídeo 1. Variables y metodologies de investigació. |
-Vídeo 2. Presentació de dues hipòtesis: variables,
metodologia i disseny. |
-Vídeo 3. UNIFACTORIAL. Disseny entre-subjectes unifactorial (A = 2). |
-Vídeo 4. Error de Tipus I, Error de Tipus II i els seus
conceptes complementaris. |
-Vídeo 5. Comparación entre el
proceso de un juicio y el
de decisión estadística.
|
-Vídeo 6. FACTORIAL. Diseño entre grupos 2 x 3, univariado (no aditivo).
Completar la tabla de ANOVA con información previa de algunas fuentes de
varianza. Supuesto: “conocimiento
abstracto”.
|
-Vídeo 7. FACTORIAL. Disseny entre grups 2 x 3, univariat (no
additiu). (Exemple 2: dades 2)
|
-Vídeo 8. Explicació de conceptes i desenvolupament de l'equació estructural.“Duelo migratorio”. Duració: 32'27''. |
-Vídeo 9. Indefensión aprendida en ratas. Metodología y
diseño. |
-Vídeo 10. La Ciencia de las emociones. Manipular las emociones (“indefensión aprendida”) (2020). Documental. Recorte
de breve duración: 04:50 minutos. Más información.
Se completa con el ejercicio de la indefensión aprendida (vídeo 10) en las
ratas y el vídeo 12 (Open Science). |
Video 11. 2023/2024.
Open Science i les pràctiques d'investigació qüestionables. .(aula virtual). https://www.youtube.com/watch?v=J3Kc24W1Lmc&ab_channel=REME-INVESInvestigaci%C3%B3n
|
Vídeo 12. Graus de llibertat. |
Vídeo 13. Tamaño del efecto: d de Cohen. |
Vídeo 14. |
Vídeo 15. |
Vídeos relacionats amb el treball de l'Informe d’Investigació: |
-Vídeo 16. Realitzar la depuració de dades de la base de l'informe. Fase I de la depuració. |
Vídeo 17. Realitzar
la depuració de dades de la base de l'informe Fase II de
la depuració. (aula virtual). |
Vídeos relacionats amb la redacció dels resultats científics: |
Vídeo 18. 2024/2025. Redactar los resultados científicos de las hipótesis del informe de investigación (2024/2025). Execució i
redacció de les hipòtesis vinculades a l'Informe d’investigació. Hipòtesi de
disseny de mesures repetides (A = 2), dissenys entre-grups (A= 2 i A=3, amb
prova a posteriori) i grandària de l'efecte (eta quadrat, coeficient de
correlació i d de Cohen). (YouTube). Més informació: -Transcripció del vídeo. -Material de lectura: Frías-Navarro, D. (2025). Redactar los resultados científicos de las hipótesis del informe de investigación
(2024/2025). Universidad de Valencia. |
Vídeo 19. 2024/2025. d de Cohen
y g de Heges.
(aula
virtual). |
Vídeo 20. 2024/2025.“La
grandària de l’efecte. (aula virtual). |
Vídeo 21. 2024/2025. Valor p |
Vídeo 22. 2024/2025. La
estructura del informe científico. |
2. Altres vídeos
interesants. Divulgació de temes científics.
VIDEOS FORMATIUS:
-VALOR p: ¿Qué es el p-value?
https://www.youtube.com/watch?v=ibmjzFv4K1Y&ab_channel=Datapol%C3%ADtica
-VALOR p: What
is a p-value?
https://www.youtube.com/watch?v=RVxHlsIw_Do&ab_channel=DanielLakens
-VIDEO.
Why Do You Need APA Style? (Or “Why does my instructor care so much
about formatting?!”) (¿Por qué necesitas el formato APA? (o “¿Por qué a mi
profesora le importa tanto el formato?”)). APA Style,
Official. APA
Style website.
3. Pel·lícules interessants per les matèries de
metodologia de investigació.
-Film: How to
become an ethical
scientist. “On being a
scientist” (YouTube).
Universidad de Leiden.
-Picture a scientist. Documental. A film by Ian Cheney and Sharon
Shattuck. Trailer.
Disponible. (Film Platform, 2020), 1 hour 37 minutes.
Debate.
Més
informació.
-Películas para científicos de datos. En este enlace
recomiendan pel·lícules interesantes.
-Así vemos a las
científicas en el cine
y la television. Mujeres con Ciencia.
- ¿Pueden
los acompañantes de IA ayudar a sanar la soledad? Replika:
una aplicación que te permite crear un amigo basado en la IA.
4. Organismes interessants.
-Oficina
C. Oficina de Ciencia y Tecnología del Congreso de los Diputados. Fecyt.
-Ciencia de la Comunicación
Científica. Fecyt.
_____________________
Exercici de repàs. Primer dia de
classe. Enllaç.
Pàgina
principal