Comité de Seguretat i Salut
Competències i facultats dels delegats de Prevenció
- Són competències dels delegats de prevenció:
- Col·laborar amb la direcció de l'empresa en la millora de l'acció preventiva.
- Promoure i fomentar la cooperació dels
treballadors en l'execució de la normativa sobre
prevenció de riscos laborals.
- Rebre consultes de l'empresari sobre les decisions a què es refereix l'article 33 de la present llei, abans de dur-les a terme.
- Exercir una labor de vigilància i control sobre el compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals.
A les empreses on, d'acord amb el que disposa l'apartat 2 de l'article 38
d'aquesta llei, no hi haja Comitè de Seguretat i Salut pel fet
de no aconseguir el nombre mínim de treballadors establert per a
aquest efecte, les competències atribuïdes al Comitè
en la present llei les exerciran els delegats de prevenció.
- En l'exercici de les competències atribuïdes als delegats de prevenció, aquests estaran facultats per a:
- Acompanyar els tècnics en les avaluacions
de caràcter preventiu del medi de treball, i també, en
els termes que preveu l'article 40
d'aquesta llei, els inspectors de Treball i Seguretat Social en les
visites i verificacions que realitzen als centres de treball per
comprovar el compliment de la normativa sobre prevenció de
riscos laborals, de manera que podran formular davant ells les
observacions que consideren oportunes.
- Tenir accés, amb les limitacions previstes en l'apartat 4 de l'article 22
d'aquesta llei, a la informació i a la documentació
relatives a les condicions de treball que siguen necessàries per
a l'exercici de les seues funcions i, en particular, a la prevista en
els articles 18 i 23
d'aquesta llei. Quan la informació estiga subjecta a les
limitacions ressenyades, només es podrà subministrar de
manera que es garantisca el respecte de la confidencialitat.
- Rebre informacions de l'empresari sobre els
danys produïts en la salut dels treballadors quan
l’empresari n’haja estat assabentat, amb la possibilitat de
presentar-se, encara que siga fora de la seua jornada laboral, al lloc
dels fets per conèixer-ne les circumstàncies.
- Rebre de l'empresari les informacions que aquest
haja obtingut procedents de les persones o òrgans encarregats de
les activitats de protecció i prevenció a l'empresa, i
també dels organismes competents per a la seguretat i la salut
dels treballadors, sense perjudici del que disposa l'article 40 d'aquesta llei en matèria de col·laboració amb la inspecció de Treball i Seguretat Social.
- Realitzar visites als llocs de treball per
exercir una labor de vigilància i control de l'estat de les
condicions de treball, amb la possibilitat, per a aquest fi,
d’accedir a qualsevol zona dels llocs de treball i comunicar-se
durant la jornada amb els treballadors, de manera que no s'altere el
normal desenvolupament del procés productiu.
- Demanar a l'empresari l'adopció de
mesures de caràcter preventiu i per a la millora dels nivells de
protecció de la seguretat i la salut dels treballadors, per a la
qual cosa podrà efectuar propostes a l'empresari, i també
al Comitè de Seguretat i Salut perquè hi siguen
discutides.
- Proposar a l'òrgan de
representació dels treballadors l'adopció de l'acord de
paralització d'activitats a què es refereix l'apartat 3 de l'article 21.
- Els informes que hagen d'emetre els delegats de
prevenció segons el que disposa la lletra c) de l'apartat 1
d'aquest article hauran d'elaborar-se en un termini de quinze dies, o
en el temps imprescindible quan es tracte d'adoptar mesures dirigides a
prevenir riscos imminents. Transcorregut el termini sense haver-se
emès l'informe, l'empresari podrà posar en
pràctica la seua decisió.
- La decisió negativa de l'empresari a adoptar
les mesures que proposarà el delegat de prevenció segons
el que disposa la lletra f de l'apartat 2 d'aquest article haurà
de ser motivada.
|
|
|