2006/2007 Edition

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CONTENTS

 

Part I. Global environment and International Business

Lesson 1. Globalisation of Economy

Lesson 2. Firms in the Global Economy

Lesson 3. The decision of entry to international markets

 

Part II. International Management

Lesson 4. Organisation of the Multinational Corporation

Lesson 5. Foreign subsidiaries

Lesson 6. The cultural dimension in International Management

Lesson 7. Human resource management in the MNC

Lesson 8. Spanish multinational firms

 

DETAILED CONTENTS

Part I. Global environment and International Business

 

Lesson 1. Globalisation of Economy

1.1. What is globalisation?

1.2. Globalisation drivers

1.3. Globalisation, ethics and regulation of MNCs.

 

Basic references:

Pla, J. and León, F. (2004). Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson – Prentice Hall. Chapter 1.

Complementary references:

Canals, J. (1994): La Internacionalización de la Empresa, Ed. McGraw Hill. Chapter 1.

Durán, J. J. (2001): Estrategia y economía de la empresa multinacional. Madrid: Pirámide. Chapter 11.

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Lesson 2. Firms in the Global Economy

2.1. Corporate strategy, competitive strategy and functional strategies.

2.2. The international strategy: drivers and conditions

2.3. The concept of multinational firm and theories explaining multinational firms appearance.

 

Basic references:

Pla, J. and León, F. (2004). Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson – Prentice Hall. Chapter 2.

Complementary references:

Grant, R. (1996): Dirección Estratégica. Conceptos, Técnicas y Aplicaciones, Cívitas, Madrid. Chapter 13.

Navas, J. E. and Guerras, L. A. (1996): La Dirección Estratégica de la Empresa. Teoría y Aplicaciones. Cívitas, Madrid. Chapter 18.

Pla, J. and Suárez, S. M. (2001): ¿Cómo se explica la internacionalización de la empresa? Una perspectiva teórica integradora. ICADE, nº 52, 155-175.

Ramírez, M. (2004): La importancia de los recursos intangibles en la internacionalización de la empresa. Universia Business Review, nº3, 62-69.

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Lesson 3. The decision of entry to international markets

3.1. Market choice: the country risk.

3.2 Entry modes.

3.2.1. Exports.

3.2.2 Licensing.

3.3.3. Foreign direct investment.

3.3. influencing factors on the entry mode choice.

3.4. Intenationalisation process.

 

Basic references:

Pla, J. and León, F. (2004). Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson – Prentice Hall. Chapters 3 - 4.

Complementary references:

Hill, C.; Hwang, P. and Kim, W.C. (1990): "An eclectic theory of the choice of international entry mode". Strategic Management Journal, 11, 117-28.

Johanson, J. and Vahlne, J. E. (1977): "The Internationalisation Process of the Firm- A model of Knowledge Deveopment and Increasing Foreign Market Commitment". Journal of International Business Studies, 8, 23-32.

Johanson, J. and Wiedersheim-Paul, F. (1975): "The Internationalisation process of the Firms: Four Swedish Case Studies". Journal of Management Studies, 305-22.

Menguzzato, M. (1995): "La Triple Lógica de las Alianzas Estratégicas"; in Cuervo, A. (ed.): Dirección de Empresas de los Noventa, Cívitas, Madrid, 1995.

Pla, J. (1999b): "Métodos de entrada en los mercados internacionales. Factores determinantes de la creación de filiales". Revista de Economía Aplicada, Fall.

Root, F. (1987): Foreign Market Entry Strategies. New-York: AMACOM.

Valdés, A. (1995): "Problemas Organizativos en las Empresas Conjuntas", Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, vol. 4, nº. 1, pp. 89-98.

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Part II. International Management

 

Lesson 4. Organisation of the Multinational Corporation

4.1. Organisation structures.

4.2. Structure - growth variables fit.

4.3. Co-ordination and control mechanisms.

4.4. An integrative proposal: strategic approaches.

 

Basic references:

Pla, J. and León, F. (2004). Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson – Prentice Hall. Chapters 5 - 6.

Complementary references:

Barlett, C.A. and Ghoshal, S. (1989): Managing across borders: the transnational solution . Harvard Business School Press, Boston.

Davidson, W. H. and P. Haspeslagh, (1982): "Shaping a global product organization". Harvard Business Review, 60 (4), pp. 125-132.

Egelhoff, W. G., (1988): "Strategy and Structure in multinational corporations: A revision of the Stopford and Wells model", Strategic Management Journal, 9 (1), pp.1-14.

Harzing, A (2000): "An Empirical Analysis and Extension of the Barlett and Ghoshal Typology of Multinational Companies", Journal of International Business Studies, vol. 31, nº 1, pp. 101-120.

Hedlund, G. (1986): "The Hypermodern MNC- A heterarchy?", Human Resource Management, vol. 25 (1), pp.9-35.

Pla, J. and León, F. (2004): La dinámica de la competencia internacional hacia la empresa transnacional, Universia Business Review nº3, 85-101.

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Lesson 5. Foreign subsidiaries

5.1. Different strategies for foreign subsidiaries.

5.2. Determinant factors in the role assignment.

5.3. Role evolution from a dynamic perspective.

 

Basic references:

Pla, J. and León, F. (2004). Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson – Prentice Hall. Chapter 7.

Complementary references:

Jarillo, J. C. and Martínez, J. I. (1990): "Different Roles for Subsidiaries: the case of Multinational Corporations in Spain". Strategic Management Journal, 11, pp. 501-512.

Birkinshaw, J. M. and Morrison, A. J.: (1995): "Configurations of Strategy and Structure in Subsidiaries of Multinational Corporations". Journal of International Business Studies, 26, pp. 729-754.

Birkinshaw, J. M. and Hood, N.: (1998): Multinational corporate evolution and subsidiary development, Hampshire: Mac Millan.

Hood, N. (2003): The Multinational Subsidiary, Hampshire: Palgrave – Mac Millan.

León, F. (2001): "Roles estratégicos y desarrollo de las filiales exteriores de empresas multinacionales". Revista ICADE, vol. 54, 279-299.

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Lesson 6. The cultural dimension in International Management

6.1. Country culture versus organisation culture.

6.2. Assessing cultural differences: Hofstede and Gesteland.

6.3. Culture and business in diferent countries.

Basic references:

Pla, J. and León, F. (2004). Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson – Prentice Hall. Chapter 8.

Complementary references:

Durán, J. J. (2001): Estrategia y economía de la empresa multinacional. Madrid: Pirámide. Chapters 8-9.

Kogut, B. and Singh, A. (1988): "The effect of national culture on the choice of entry mode". Journal of International Business Studies, 19, 3, 411-32.

Ronen, S. and Shenkar, O. (1985): "Clustering countries on Attitudinal Dimensions". Academy of Management Journal, September, 440-452.

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Lesson 7. Human resource management in the MNC

7.1. Expatriates versus host country managers.

7.2. Expatriation process.

7.3. Expatriation in the Spanish MNCs.

 

Basic references:

Pla, J. and León, F. (2004). Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson – Prentice Hall. Chapter 9.

Complementary references:

Bonache, J. and Cabrera, A. (2002): Dirección Estratégica de personas, Madrid: Prentice Hall – Financial Times.

Bonache, J. and Pla, J. (2002): "La selección de directivos en las multinacionales: un análisis de la lógica de la teoría de la internalización", Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 12: 337-353.

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Lesson 8. Spanish multinational firms

8.1. The internationalisation of Spanish firms.

8.2. Distinctive characteristics of Spanish multinational firms.

8.3. Foreign direct invesment in Spain.

8.4. Public support for internationalisation of Spanish firms.

 

Basic references:

Durán, J. J. (1999): Multinacionales Españolas en Iberoamérica: valor estratégico. Ed. Pirámide, Madrid.

Guillen, M.F. (2006): El auge de la empresa multinacional española. Ed. Marcial Pons, Madrid.

Complementary references:

Arruñada, B. and Vázquez, X.H. (2004): ¿Tiene la empresa española el peor entorno institucional de la OCDE?, Universia Business Review nº3, 102-113.

Bajo, O. and López, C. (1996): "La inversión extranjera directa en la industria manufacturera española, 1986-93". Papeles de Economía Española, 66.

Durán, J.J. (2004): Empresa multinacional e inversión directa española en el exterior, Universia Business Review nº3, 114-123.

García-Canal, E. (2004): El papel de las alianzas estratégicas en la internacionalización de la empresa española, Universia Business Review nº3, 70-83.

Noya, J. (2004): La imagen de España y sus inversiones en América Latina, Universia Business Review nº3, 46-61.

Pizarro, M (2004): Las multinacionales españolas en Iberoamérica: la experiencia de Endesa. Universia Business Review nº3, 27-35.

Pla, J. (1999): "La internacionalización de la empresa española. Nueva evidencia empírica". Estudios Financieros, nº 197-198, 93-224.

Rodríguez, M. (2004): La expansión exterior de la banca española. Universia Business Review nº3, 12-25.

Suárez–Zuloaga, I. (1995): "La internacionalización productiva de las empresas españolas, 1991-1994", Información Comercial Española, 746, octubre, pp. 89-103.

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