Programa curs 2006/2007

ENGLISH

español

 

PROGRAMA SINTÈTIC

 

Part I. Entorn i empresa internacional

Tema 1. La Globalització de l' Economia

Tema 2. Les empreses en l' Economía Global

Tema 3. La decisió d'entrada als mercats internacionals

 

Part II. Direcció d'Empreses Internacionals

Tema 4. L'organització de l'empresa internacional

Tema 5. Les filials exteriors

Tema 6. L'àmbit cultural en la direcció d'empreses internacionals

Tema 7. Els recursos humans a l'empresa multinacional

Tema 8. Empreses multinacionals espanyoles

 

 

PROGRAMA ANALÍTIC

Part I. Entorn i empresa internacional

 

Tema 1. La Globalització de l'Economia

1.1. Què és la globalització?

1.2. Factors impulsors de la globalització.

1.3. Globalització, ètica i regulació de les Empreses Multinacionals.

 

Bibliografia bàsica:

Pla, J. i León, F. (2004). Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson – Prentice Hall. Capítol 1.

Bibliografia complementària:

Canals, J. (1994): La Internacionalización de la Empresa, Ed. McGraw Hill. Capítol 1.

Durán, J. J. (2001): Estrategia y economía de la empresa multinacional. Madrid: Pirámide. Capítol 11.

Tornar

 

Tema 2. Les empreses en l'Economia Global

2.1. Estratègia corporativa, estratègia competitiva i estratègies funcionals.

2.2. L'estratègia internacional: motius i condicions.

2.3. Concepte d'empresa multinacional i teories explicatives de l'aparició de les empreses multinacionals.

 

Bibliografia bàsica:

Pla, J. i León, F. (2004). Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson – Prentice Hall. Capítol 2.

Bibliografia complementària:

Grant, R. (1996): Dirección Estratégica. Conceptos, Técnicas y Aplicaciones, Cívitas, Madrid. Capítol 13.

Navas, J. E. i Guerras, L. A. (1996): La Dirección Estratégica de la Empresa. Teoría y Aplicaciones. Cívitas, Madrid. Capítol 18.

Pla, J. i Suárez, S. M. (2001): ¿Cómo se explica la internacionalización de la empresa? Una perspectiva teórica integradora. ICADE, nº 52, 155-175.

Ramírez, M. (2004): La importancia de los recursos intangibles en la internacionalización de la empresa. Universia Business Review, nº3, 62-69.

Tornar

 

Tema 3. La decisió d'entrada als mercats internacionals

3.1. L'elecció dels mercats: El risc-país.

3.2 Formes d'entrada.

3.2.1. Exportació.

3.2.2 Llicències.

3.3.3. Inversió directa.

3.3. Factor influents en l'elecció de les diferents formes d'entrada.

3.4. El procés d'internacionalització.

 

Bibliografia bàsica:

Pla, J. i León, F. (2004). Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson – Prentice Hall. Capítols 3 i 4.

Bibliografia complementària:

Hill, C.; Hwang, P. i Kim, W.C. (1990): "An eclectic theory of the choice of international entry mode". Strategic Management Journal, 11, 117-128.

Johanson, J. i Vahlne, J. E. (1977): "The Internationalisation Process of the Firm- A model of Knowledge Deveopment and Increasing Foreign Market Commitment". Journal of International Business Studies, 8, 23-32.

Johanson, J. i Wiedersheim-Paul, F. (1975): "The Internationalisation process of the Firms: Four Swedish Case Studies". Journal of Management Studies, 305-322.

Menguzzato, M. (1995): "La Triple Lógica de las Alianzas Estratégicas"; en Cuervo, A. (ed.): Dirección de Empresas de los Noventa, Cívitas, Madrid, 1995.

Pla, J. (1999): "Métodos de entrada en los mercados internacionales. Factores determinantes de la creación de filiales". Revista de Economía Aplicada, Tardor.

Root, F. (1987): Foreign Market Entry Strategies. Nova York: AMACOM.

Valdés, A. (1995): "Problemas Organizativos en las Empresas Conjuntas", Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, vol. 4, nº. 1, pp. 89-98.

Tornar

 

Part II. Direcció d'Empreses Internacionals

 

Tema 4. L'Organització de l'Empresa Multinacional

4.1. Estructures organitzatives.

4.2. L'ajust estructura - variables de creixement.

4.3. Mecanismes de coordinació i control.

4.4. Una proposta integradora: els enfocaments estratègics.

 

Bibliografia bàsica:

Pla, J. i León, F. (2004). Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson – Prentice Hall. Capítols 5 i 6.

Bibliografia complementària:

Barlett, C.A. i Ghoshal, S. (1989): La empresa sin fronteras. La solución transnacional, Madrid: McGrawHill.

Davidson, W. H. i P. Haspeslagh, (1982): "Shaping a global product organization". Harvard Business Review, 60 (4), pp. 125-132.

Egelhoff, W. G., (1988): "Strategy and Structure in multinational corporations: A revision of the Stopford and Wells model", Strategic Management Journal, 9 (1), pp.1-14.

Harzing, A (2000): "An Empirical Analysis and Extension of the Barlett and Ghoshal Typology of Multinational Companies", Journal of International Business Studies, Vol. 31, nº 1, pp. 101-120.

Hedlund, G. (1986): "The Hypermodern MNC- A heterarchy?", Human Resource Management, vol. 25 (1), pp.9-35.

Pla, J. i León, F. (2004): La dinámica de la competencia internacional hacia la empresa transnacional, Universia Business Review nº3, 85-101.

Tornar

 

Tema 5. Les Filials Exteriors

5.1. Diferents estratègies per a les filials exteriors.

5.2. Factors determinants de l'assignació de rols estratègics diferenciats.

5.3. Evolució dels rols des d'una perspectiva dinàmica.

 

Bibliografia bàsica:

Pla, J. i León, F. (2004). Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson – Prentice Hall. Capítol 7.

Bibliografia complementària:

Jarillo, J. C. i Martínez, J. I. (1990): "Different Roles for Subsidiaries: the case of Multinational Corporations in Spain". Strategic Management Journal, 11, pp. 501-512.

Birkinshaw, J. M. i Morrison, A. J.: (1995): "Configurations of Strategy and Structure in Subsidiaries of Multinational Corporations". Journal of International Business Studies, 26, pp. 729-754.

Birkinshaw, J. M. i Hood, N.: (1998): Multinational corporate evolution and subsidiary development, Hampshire: Mac Millan.

Hood, N. (2003): The Multinational Subsidiary, Hampshire: Palgrave – Mac Millan.

León, F. (2001): "Roles estratégicos y desarrollo de las filiales exteriores de empresas multinacionales". Revista ICADE, vol. 54, 279-299.

Tornar

 

Tema 6. L'àmbit cultural en la direcció d'empreses internacionals

6.1. Cultura-país front a cultura organizativa.

6.2. Models de diferències culturals: Hofsede i Gesteland.

6.3. Cultura i forma de fer negocis als distints mercats

.

Bibliografia bàsica:

Pla, J. i León, F. (2004). Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson – Prentice Hall. Capítol 8.

Bibliografia complementària:

Durán, J. J. (2001): Estrategia y economía de la empresa multinacional. Madrid: Pirámide. Capítols 8 i 9.

Kogut, B. i Singh, A. (1988): "The effect of national culture on the choice of entry mode". Journal of International Business Studies, 19, 3, 411-32.

Ronen, S. i Shenkar, O. (1985): "Clustering countries on Attitudinal Dimensions". Academy of Management Journal, Setembre, 440-452.

Tornar

 

Tema 7. Els recursos humans a les empreses multinacionals

7.1. Expatriats versus directius locals.

7.2. El procés d'expatriació.

7.3. L'expatriació a les multinacionals espanyoles.

 

Bibliografia bàsica:

Pla, J. i León, F. (2004). Dirección de Empresas Internacionales, Madrid: Pearson – Prentice Hall. Capítol 9.

Bibliografia complementària:

Bonache, J. i Cabrera, A. (2002): Dirección Estratégica de personas, Madrid: Prentice Hall – Financial Times.

Bonache, J. i Pla, J. (2002): "La selección de directivos en las multinacionales: un análisis de la lógica de la teoría de la internalización", Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 12: 337-353.

Tornar

 

Tema 8. Empreses multinacionals espanyoles

8.1. La internacionalització de l'empresa espanyola.

8.2. Trets característics de les empreses espanyoles internacionals.

8.3. La inversió directa a Espanya.

8.4. Recolzament públic a la internacionalització de l'empresa espanyola.

 

Bibliografia bàsica:

Durán, J. J. (1999): Multinacionales Españolas en Iberoamérica: valor estratégico. Ed. Pirámide, Madrid.

Guillen, M.F. (2006): El auge de la empresa multinacional española. Ed. Marcial Pons, Madrid.

Bibliografia complementària:

Arruñada, B. i Vázquez, X.H. (2004): ¿Tiene la empresa española el peor entorno institucional de la OCDE?, Universia Business Review nº3, 102-113.

Bajo, O. i López, C. (1996): "La inversión extranjera directa en la industria manufacturera española, 1986-93". Papeles de Economía Española, 66.

Durán, J.J. (2004): Empresa multinacional e inversión directa española en el exterior, Universia Business Review nº3, 114-123.

García-Canal, E. (2004): El papel de las alianzas estratégicas en la internacionalización de la empresa española, Universia Business Review nº3, 70-83.

Noya, J. (2004): La imagen de España y sus inversiones en América Latina, Universia Business Review nº3, 46-61.

Pizarro, M (2004): Las multinacionales españolas en Iberoamérica: la experiencia de Endesa. Universia Business Review nº3, 27-35.

Pla Barber, J. (1999): "La internacionalización de la empresa española. Nueva evidencia empírica". Estudios Financieros, nº 197-198, 93-224.

Rodríguez, M. (2004): La expansión exterior de la banca española. Universia Business Review nº3, 12-25.

Suárez–Zuloaga, I. (1995): "La internacionalización productiva de las empresas españolas, 1991-1994", Información Comercial Española, 746, octubre, pp. 89-103.

 

 

 

Tornar