DIAGNŇSTIC PEDAGŇGIC
 /Diagnòstic Pedagògic on line / Nou paradigma diagnòstic / Investigació metodològica /
    /Models de diagnòstic / Exercicis per als estudiants / Aportacions i comunicacions/

DIAGNÒSTIC PEDAGÒGIC ON LINE

Informació general.

 

Contingut

 


 

Informació general

Presentació

Aquesta és una pàgina dissenyada per a afavorir l'intercanvi: discussions, consultes, suggerències, etc. al voltant del Diagnòstic Pedagògic, tant des de la vessant teoricometodològica com des de la pràctica i l'avaluació dels resultats.
La possibilitat d'intercanvi queda oberta.

Com es pot observar, estem en procés de construcció de la plana. Demanem paciència i temps per a posar en marxa tot el projecte al voltant del Diagnòstic Pedagògic.

Responsables principals

El responsable principal és Ricard Marí que, des de la seua consideració com a professional del diagnòstic i com a docent i investigador en la Universitat de València, vol intercanviar les troballes, els resultats, etc. amb els seus alumnes, els professionals del diagnòstic i els investigadors d'aquesta àrea de coneixement.

Departament o centre de treball

Ens trobem al Departament MIDE (Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en Educació) de la Universitat de València on desenvolupem estudis sobre Diagnòstic Pedagògic, acompanyats per altres professionals dedicats, també, al Diagnòstic, la Orientació, la Diversitat, les Necessitats Educatives Especials, Investigació Avaluativa i Metodologia d'Investigació Educativa.
 

Informació de contacte

Direcció de correu electrònic

Ricard.mari@uv.es
Aquesta adreça de correu electrònic és la que podem utilitzar mentre construïm la resta de possibilitats de contacte on line.

Llista de correu

La llista de correu per a debatre o intercanviar punts de vista és en procés de construcció.

Fòrum de debat

Tenim previst organitzar fòrums de debat entre les persones interessades, amb la condició de no carregar en excés el correu electrònic. Tot això serà més endavant.

Comunicació sincrònica

També tenim previst disposar de chats, realitzar videoconferències, etc. entre les persones interessades, però tot és encara un projecte. Més endavant informarem.

Projectes actuals

Desenvolupament metodològic i tecnològic del Diagnòstic Pedagògic.
Identificació d'indicadors, habilitats, factors, etc., que en diverses investigacions han mostrat una    relació amb l'existència de determinades dificultats o problemes en l'aprenentatge. Aquestes identificacions han demostrat l'existència de diverses relacions que hem agrupat en cinc grans dimensions o variables.

Desenvolupar un Laboratori Diagnòstic. Integrar en el procediment diagnòstic algunes recerques de les noves tecnologies: sistemes de coneixement, tecnologia multimèdia, telemàtica avançada, classes virtuals, eines de composició a gust del consumidor, laboratoris de ciència virtual, sistemes intel·ligents, etc.

 
Desenvolupar diverses aplicacions del Laboratori Multimèdia al Diagnòstic Pedagògic. Els components del Laboratori Multimèdia afavoreixen la pràctica pedagògica professional, docent i dels mateixos estudiants, la investigació, així com l'anàlisi i validació de tècniques i recursos per al diagnòstic.

Informació personal

Picant el següent enllaç (Ricard) trobaràs una pàgina amb informació personal. Si en algun moment es considerara convenient afegir més informació faríem ús d'aquest espai.

Aquesta part de la pàgina web, com s'ha dit, està encara en construcció.
 

Interessos personals

* Pense que l'activitat diagnòstica exigeix una alta competència i domini tècnic per a dur-la a terme. En la mesura que l'objecte diagnòstic es va diferenciant augmenta la seua complexitat metodològica i tècnica i, per això, es fa necessària la presència d'un professional especialitzat que realitze les funcions pròpies del Diagnòstic Pedagògic.
Cal destacar en el Diagnòstic la idea d'especialitat o especialització que exigeix la presència d'un agent expert dotat de certes competències.
A més a més, el diagnòstic ha deixat de ser una activitat realitzada per un agent extern per a esdevenir una funció necessària dins del procés d'ensenyament-aprenentatge i realitzada per un expert intern del sistema educatiu.
 
* La relació i tractament dels termes inclosos dins del concepte NECESSITATS EDUCATIVES ESPECIALS (NEE), com Educació Especial (EE) i Dificultats d'Aprenentatge (DA), no ha estat adequadament definida en la normativa al respecte. La "normalització" de la consideració i del tractament dels subjectes EE i DA ha portat com a conseqüència l'equívoc de qualificar-los com a dificultats lleus, tot identificant en la consideració i en el tractament de la pràctica com a lleu el retardament mental, les alteracions emocionals, les dificultats de la parla i del llenguatge, etc.
No és aquest el lloc de consideracions de política econòmica al voltant de la "integració", "inclusió" i altres variacions terminològiques. De fet, a la classe normal coincideixen subjectes EE i DA lleus i greus davant dels quals els professors poden fer diverses coses:
 a) com les dificultats no es consideren greus els estudiants no necessiten intervencions especifiques i sistemàtiques,
 b) com no necessiten intervencions especifiques poden ser educats en classes normals i
 c) ja que poden ser educats en classes normals no necessiten professors especialitzats.
Trobe que aquesta situació respecte de l'EE i les DA, tot i considerant aquests conceptes dins del marc de les NEE, exigeix una transformació radical dels plantejaments diagnòstics.
 
* Les teories explicatives del fet social i de l'aprenentatge social no donen raó de la realitat entesa des d'una consideració global en tota la seua complexitat. Des d'una projecció educativa per al canvi, són necessaris uns recursos teòrics i metodològics que consideren la totalitat del fet social.
Si l'Educació Social necessita la figura de l'educador especialitzat per a no confondre les funcions educatives amb les terapèutiques, per la mateixa raó, la investigació diagnòstica en l'àmbit social ens porta a un model diagnòstic semblant al defensat per nosaltres com a Diagnòstic Pedagògic.
Les raons d'aquesta conclusió són moltes, ara només assenyalem que el Diagnòstic Pedagògic ens permet acostar-nos a l'objecte diagnòstic des de la seua realitat complexa. Això mateix ens obliga a investigar en el camí de la precisió d'un referent teòric o criteri que facilite la comprensió i la interpretació del fet social i, per això, permeta la presa de decisions.

 

Data de l'última revisió: 5/11/2001