DIAGNÒSTIC
PEDAGÒGIC ON LINE
Informació
general.
Contingut
Informació general
Presentació
Aquesta és una pàgina dissenyada per
a afavorir l'intercanvi: discussions, consultes, suggerències, etc.
al voltant del Diagnòstic Pedagògic,
tant des de la vessant teoricometodològica com des de la pràctica
i l'avaluació dels resultats.
La possibilitat d'intercanvi queda oberta.
Com es pot observar, estem en procés de
construcció de la plana. Demanem paciència i temps per a
posar en marxa tot el projecte al voltant del Diagnòstic Pedagògic.
Responsables principals
El responsable principal és Ricard Marí
que, des de la seua consideració com a professional del diagnòstic
i com a docent i investigador en la Universitat de València, vol
intercanviar les troballes, els resultats, etc. amb els seus alumnes, els
professionals del diagnòstic i els investigadors d'aquesta àrea
de coneixement.
Departament o centre de treball
Ens trobem al Departament MIDE (Mètodes d'Investigació
i Diagnòstic en Educació) de la Universitat de València
on desenvolupem estudis sobre Diagnòstic Pedagògic, acompanyats
per altres professionals dedicats, també, al Diagnòstic,
la Orientació, la Diversitat, les Necessitats Educatives Especials,
Investigació Avaluativa i Metodologia d'Investigació Educativa.
Informació de contacte
Direcció
de correu electrònic
Ricard.mari@uv.es
Aquesta adreça de correu electrònic
és la que podem utilitzar mentre construïm la resta de possibilitats
de contacte on line.
Llista
de correu
La llista de correu per a debatre o intercanviar punts de
vista és en procés de construcció.
Fòrum
de debat
Tenim previst organitzar fòrums de debat
entre les persones interessades, amb la condició de no carregar
en excés el correu electrònic. Tot això serà
més endavant.
Comunicació
sincrònica
També tenim previst disposar de chats, realitzar
videoconferències, etc. entre les persones interessades, però
tot és encara un projecte. Més endavant informarem.
Projectes actuals
Desenvolupament metodològic i tecnològic del Diagnòstic
Pedagògic.
Identificació d'indicadors, habilitats, factors, etc., que en diverses
investigacions han mostrat una relació amb l'existència
de determinades dificultats o problemes en l'aprenentatge. Aquestes identificacions
han demostrat l'existència de diverses relacions que hem agrupat
en cinc grans dimensions o variables.
Desenvolupar un Laboratori Diagnòstic. Integrar en el procediment
diagnòstic algunes recerques de les noves tecnologies: sistemes
de coneixement, tecnologia multimèdia, telemàtica avançada,
classes virtuals, eines de composició a gust del consumidor, laboratoris
de ciència virtual, sistemes intel·ligents, etc.
Desenvolupar diverses aplicacions del Laboratori Multimèdia al Diagnòstic
Pedagògic. Els components del Laboratori Multimèdia afavoreixen
la pràctica pedagògica professional, docent i dels mateixos
estudiants, la investigació, així com l'anàlisi i
validació de tècniques i recursos per al diagnòstic.
Informació personal
Picant el següent enllaç (Ricard)
trobaràs una pàgina amb informació personal. Si en
algun moment es considerara convenient afegir més informació
faríem ús d'aquest espai.
Aquesta part de la pàgina web, com s'ha dit, està encara
en construcció.
Interessos personals
Pense que l'activitat diagnòstica exigeix una alta competència
i domini tècnic per a dur-la a terme. En la mesura que l'objecte
diagnòstic es va diferenciant augmenta la seua complexitat metodològica
i tècnica i, per això, es fa necessària la presència
d'un
professional especialitzat que realitze les funcions pròpies
del Diagnòstic Pedagògic.
Cal destacar en el Diagnòstic la idea d'especialitat o especialització
que exigeix la presència d'un agent expert dotat de certes competències.
A més a més, el diagnòstic ha deixat de ser una
activitat realitzada per un agent extern per a esdevenir una funció
necessària dins del procés d'ensenyament-aprenentatge i realitzada
per un expert intern del sistema educatiu.
La relació i tractament dels termes inclosos dins del concepte NECESSITATS
EDUCATIVES ESPECIALS (NEE), com Educació Especial (EE) i
Dificultats
d'Aprenentatge (DA), no ha estat adequadament definida en la normativa
al respecte. La "normalització" de la consideració i del
tractament dels subjectes EE i DA ha portat com a conseqüència
l'equívoc de qualificar-los com a dificultats lleus, tot identificant
en la consideració i en el tractament de la pràctica com
a lleu el retardament mental, les alteracions emocionals, les dificultats
de la parla i del llenguatge, etc.
No és aquest el lloc de consideracions
de política econòmica al voltant de la "integració",
"inclusió" i altres variacions terminològiques. De fet, a
la classe normal coincideixen subjectes EE i DA lleus i greus davant dels
quals els professors poden fer diverses coses:
a)
com les dificultats no es consideren greus els estudiants no necessiten
intervencions especifiques i sistemàtiques,
b) com
no necessiten intervencions especifiques poden ser educats en classes normals
i
c)
ja que poden ser educats en classes normals no necessiten professors especialitzats.
Trobe que aquesta situació respecte de
l'EE i les DA, tot i considerant aquests conceptes dins del marc de les
NEE, exigeix una transformació radical dels plantejaments diagnòstics.
Les teories explicatives del fet social i de l'aprenentatge social no donen
raó de la realitat entesa des d'una consideració global en
tota la seua complexitat. Des d'una projecció educativa per al canvi,
són necessaris uns recursos teòrics i metodològics
que consideren la totalitat del fet social.
Si l'Educació Social necessita la figura
de l'educador especialitzat per a no confondre les funcions educatives
amb les terapèutiques, per la mateixa raó, la investigació
diagnòstica en l'àmbit social ens porta a un model diagnòstic
semblant al defensat per nosaltres com a Diagnòstic Pedagògic.
Les raons d'aquesta conclusió són
moltes, ara només assenyalem que el Diagnòstic Pedagògic
ens permet acostar-nos a l'objecte
diagnòstic des de la seua realitat complexa. Això mateix
ens obliga a investigar en el camí de la precisió d'un referent
teòric o criteri que facilite la comprensió
i la interpretació del fet social i, per això, permeta la
presa de decisions.

Data de l'última revisió: 5/11/2001